Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Aiemmissa raskauksissani verenpaineet ovat olleet pikemminkin normaalin ylärajoilla kuin alarajoilla. Nyt liikutaan jatkuvasti tuolla sadan kieppeillä (yläpaine) ja viidenkympin ja kuudenkympin välillä (alapaine).

Eilen kärsin taas äkillisestä väsymyksestä ja lievästä huonosta olosta ja huimauksesta, ja kun mittari oli siinä käsillä, päätin testata. Tulokseksi sain nuo otsikon pohjalukemat. Verenpainemittari on kunnossa ja kalibroitu, ja mittasin useamman kerran.

Osaisiko joku kertoa, onko tämä enää ihan normaalia? Mistä voi johtua se, että taipumukseni kohonneeseen verenpaineeseen raskausaikana onkin tässä raskaudessa päinvastainen? Onko tästä muuta haittaa kuin se, että huippaa eikä hissi kulje aina yläkertaan? Onko jolla kulla muulla ollut vastaavaa, ja miten asiaan on neuvolassa suhtauduttu? Minulle sanottiin vain, että voin syödä vähän enemmän suolaa :)

Kommentit (7)

Ei neuvolassa mitään sanottu. Itse lääkitsin vaivaa lakulla, salmiakilla ja merisuolaripauksella ruokaan. KAuppareissuilla oli salmiakki-lakupötkö aina taskussa.

Välillä huimaa ja on todella huono olo, silmissä sumenee ja meinaa pyörtyä. Lääkäri ei ole ollut huolissaan. Kehoitti syömään salmiakkia ja lisäämään suolaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä samasta vaivasta kärsivä. Tosin mun paineet on normaalistikin matalat ja näin raskausaikana todella matalat. On kuulemma normaalia, että korkeahkokin verenpaine saattaa tipahtaa todella alas raskausaikana, samoin, kuin on normaalia se, että matala nousee.

Apteekista saa suolatabletteja. Niitä naamariin ja vishyä, ei pelkkää vettä (liuottaa suoloja entisestään). Sitten vaan rasvaista ja suolaista ruokaa; grillille siis mars ;)

Yritä pärjätä, tiedän, että olo on välillä todella uuvahtanut ja oksettava. Ei auta kuin jaksaa. Voit pyytää toki neuvolalääkäriä kirjoittamaan sinulle lähetteen sisätautien polille. Eivät nekään siellä tosin muuta yleensä tee, kuin ihmettelevät.

Matalaan verenpaineeseen on lääke, mutta sitä ei aloiteta raskausaikana ilman, että verenpaineen alhaisuudesta on todellista vaaraa sinulle tai sikiölle (holtiton pyörtyily). Itse pystyn säätelemään pyörtyilyolojani niin, että ehdin makuulle ennen kuin päässä sumenee. Näin ollut kummassakin raskaudessa. Heti synnytyksen jälkeen paineet nousevat takaisin.

Kannattaa muuten mainita erikseen synnärillä paineista, tietävät varautua siihen, että paineet todennäköisesti romahtavat jos otat epiduraalin (on sitten lääkettä lähellä). Näin kävi minulla esikoisesta, nyt yritän pärjätä ilman. Ilokaasu ei laske paineita.

Tsemppiä!

Yllättävän hyvin olen näillä paineilla pärjännyt, enkä edes ole ollut lähellä pyörtymistä - vielä. Tuo autolla ajaminen kyllä välillä huolestuttaa, täytyy jättää se minimiin. Tuntuu, etten ole aina ihan niin skarppi, kuin liikenteessä pitäisi. Toistaiseksi kyse on ollut enemmänkin höntistä olosta kuin ajokyvyn heikkenemisestä, mutta en taida enää ottaa turhia riskejä.

Hassulta tuntuu ripotella suolaa joka paikkaan, kun tähän asti on tottunut sitä välttämään turvotusten ja verenpaineen takia. Makoisampihan tämä vaihtoehto kyllä on - siispä metvurstipaketti auki...

Sen sijaan rasvasta ei ole mitään hyötyä verenpaineen nostamisessa, se vain lihottaa ja aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia, myös sikiölle.

Mitään lääkityksiä tuohon vaivaan ei aloiteta kuin ihan ääritapauksissa (=ei pysy muuten tajuissaan lainkaan). Vuodelepokin on parempi vaihtoehto kuin lääkitys. Ei siis kannata mitään lähetteitä miettiä, ei siitä sisätautipolista mitään hyötyä ole. Yritä pärjäillä, ei se raskaus ikuisesti kestä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat