Vierailija

Vai jäisimmekö odottelemaan asuntojen hintojen laskua - ja todennäköisesti ehtisimme menettää siinä ajassa tämän helmen?

Sivut

Kommentit (23)

noita pahanilmanlintuja olen huomannut olevan. Ja tähän asti ovat olleet väärässä. Ja jos kotia tarvitsette, ja teillä on varaa, niin mitä järkeä on odotella jotain asuntojen hintojen romahdusta, jota KUKAAN asiantuntija ei ole veikannut. Joku viiden prosentin lasku häviää vuokriin äkkiä.

Ja asuntolainaan vaikuttaa oma tilanteenne, tulot, menot, työsuhteen vakituisuus jne. Ja tietysti, onko teillä yhtään omaa rahaa säästettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Asiat ei ole niin mustavalkoisia. Jos vaihtoehto on vuokralla-asuminen, minä ostaisin. Koska jos nyt menette vuokralle, voitte joutua asumaan vuokralla (=heittämään rahaa kankkulan kaivoon) pitkän aikaa jos unelma-asuntoa ei tulekaan toista kertaa vastaan.

Jos ette ota tuloihinne nähden niin suurta lainaa että ette selviä lainanlyhennyksistä vaikka korot nousisi hiukan niin siitä vaan!

Jos tämä maa menee lamaan niin johtuu ainoastaan niistä idiooteista jotka kieltää kaiken kuluttaminen. Rahan pitää liikkua!

Omaa unelma-asuntoa on joskus vaikea löytää. Minä ostaisin, jos kerran sellaisen olette löytäneet ja vanhakin on jo myyty.

Saattaisin yrittää kyllä tinkiä vähän reilummin, mutta siinä on tietty se riski, että joku muu nappaa asunnon välistä.

jos pystytte 7 % koroilla maksamaan tuon 1300-1400 eur/kk. Entäs jos toinen jää työttömäksi. Nettotulos putoavat todennäköisesti ylil 1000 eur/kk, eli talous on erittäin konkurssin partaalla ja talo kohta myynnissä. Toki tuo on OK, jos laina-aika on max. 10 v. TYoisen jäädessä työttömäksi voi sitten nostaa laina-aikaa 25 vuoteen (jonka pankki vielä hyväksyy) , jolloin kuukausi erä påutoaa noin 650 eur/kk ja se ehkä vielä onnistuu työttömyydessäkin hetken aikaa, kun lopettaa sanomalehden tilaamisen ja autolla ajot.

Lainaus:

ja pystyisimme laittamaan lainanhoitokuluihin noin 1300-1400 kuussa.

ap

siihen, ellei koko systeemi kaadu ihan kokonaan. Mutta sitten ollaan jo niin suurissa vaikeuksissa, että yksi asuntolaina sinne tai tänne...

Ihmiset sotkevat nykytilanteen 90-lukuun jolloin Suomen valtio epätoivoisesti suojeli markan kurssia järjettömän korkeilla koroilla. Sitä riskiä tällä hetkellä ei kertakaikkiaan enää ole, koska Suomi on luopunut epävakaasta minivaluutastaan.

Itse en ollut innoissani euron ja EU:n perään aikoinani, mutta nyt olen kyllä ihan kiitollinen, että tässä tilanteessa ollaan.

Kerro ap vähän yksityiskohtia! Mitä asunto maksaa ja paljonko ottaisitte lainaa ja paljonko voisitte lyhentää kuussa? Ihan vaan mua kiinnostaa. Mutta olen sitä mieltä että jos helmen löysitte niin kannattaa iskeä kiinni. Oma koti on kuitenkin oma jos vaihtoehtonne on vuokra-asunto.

Meilläkin se tilanne että löysimme UNELMATONTIN superpaikalta v-2005. No vasta nyt siihen on talo nousemassa. Emme halunneet hätiköidä talomallin valinnassa ja välissä tuli kolmas lapsikin:). Joten rakentaminen aloitettiin tänä vuonna ja muutamme nyt vuoden alussa lopulliseen asuntoomme. Tuosta talosta emme muuta kuin vanhainkotiin (toivottavasti). En minäkään olisi nähnyt mitään syytä odottaa rakentamisen kanssa enää. Lapsia on jo kolme, tarvitsemme tilaa, alueelta ei löydy tarpeeksi isoja vuokra-asuntoja meille, ikää meillä on jo lähemmäs 40 vuotta, joten odottaminen tuntuu todella turhalta.

Lisäksi meillä on nyt lapset tehty joten molemmat olemme kykeneväisiä olemaan (lähes) täysillä töissä. En ehkä ottaisi isoa lainaa jos minulla olisi edessä kaikki äitiyslomat.

Jos korot nousevat esim. 7%:iin, niin pärjäämme vielä. Mutta jos ne ovat 10%, niin sitten voimme olla jo kusessa. Pitäisikö 10% korotkin pystyä hoitamaan, jotta voisi nyt ottaa lainaa turvallisin mielin?

ap

Tuleeko samalta alueelta asuntoja kuinka usein myyntiin? Entä minkä hintaluokan asunnosta on kyse?

Todennäköisesti pyrkisin ostamaan tuon unelma-asunnon, mutta pitämään jäitä hatussa, yrittäisin saada mahd. hyvään hintaan.

Asuntokauppa on melkolailla jäissä, ei niitä unelmakämppiäkään käsistä revitä. Ihan hyvin voi rauhassa odotella, etenkin nyt kun kukaan ei oikein tiedä mitä finanssikriisi tulee merkitsemään käytännössä. Ties vaikka hintapyyntökin laskisi.

Jos päätät ruveta kaupantekoon, niin aloita tinkimällä reippaasti.

Jos laina on järkevästi mitoitettu, niin en näe mitään syytä lähteä vuokralle. Vuokrat ovat nyt todella korkealla, ja asuntojen hinnat eivät yleensä laske sitä vauhtia, että vuokralla asuminen oikeasti kannattaisi.

7% korko ja toisen työttömyys pitää persuksen kestää.

Ei tietenkää koko lainan maksuajan, mutta siihen on varauduttava tavatt tai toisella. Tietysti siihen voi varautua niinkin että sopii pankin kanssa että maksaa vain korot.

Jos otatte 10 vuoden lainan, niin varautumistapa voi olla se että pankin kanssa pääsee sopimukseen, että tarvittaessa lainan maksua voi pidentää 20 vuoteen. Jos se riittää 7 % korolle ja toisen työttömyydelle, niin se on oikea taso.

Jos nyt harkitsesse 20 vuoden lainaa niin tuo riskitarkastelu heittää laina ajan reilusti yli 30 vuoden, eikä pankki vältämättä tykkää, varsinkaan asuntojen hintojen laskiessa 20-30%.

Lainaus:

Jos korot nousevat esim. 7%:iin, niin pärjäämme vielä. Mutta jos ne ovat 10%, niin sitten voimme olla jo kusessa. Pitäisikö 10% korotkin pystyä hoitamaan, jotta voisi nyt ottaa lainaa turvallisin mielin?

ap

että jos meidän taloudella jäisi asuntolainan ja korkojen (7%) lyhentämiseen 1400 eur/kk, niin uskaltaisin ottaa 120 000 eur lainaa. Siinä olisi riittävästi pelivaraa ja tarpeen tullessa, mikäli ei tule negatiivisia ylläreitä, niin voi sitten lyhentää hieman nopeammin, tai remontoida asuntoa.

niin tulevaisuudesta ei voi tietää. Voi tulla uusi helmi vastaan tai sitten 300 k€ asunto lähtee keväällä 200k€, ja siinä on 100k€ rahaa tehdä siitä helmi^2.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat