Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä 3,5v. tyttö. Hirveästi puhuu ja höpöttää. Välillä ihan asiaa ja välillä satuilee.

Eilen mua rupesi säälittämään tyttö. Kun olimme töissä (minä, mies, lapsi ja pappa), nii lapselle tuli nälkä ja papalla oli eväitä mukana. Lapsi meni sitten papan luo ja sanoi että hänellä on nälkä. Ei vastausta. Lapsi sanoi toisen kerran että on nälkä. Ei edelleenkään vastausta. Lapsi sanoi tuon asian varmaankin kymmenen kertaa. Ei minkäänlaista vastausta edelleenkään! Kun lapsi sitten sanoi että kuuletko, mulla on nälkä, niin silloin pappa korjasi lapsen sanomaa ja sanoi " antaisiko pappa mulle leipää" .

Mua rupesi kyllä niin paljon suututtamaan! Miksei voi sanoa heti lapselle jotain. Vaikkapa " odota" tai jotain.

Olen huomannut, että mies on samanlainen. Itse pyrin kyllä jotain aina sanomaan kun joku minulle jotain sanoo. Se on todella törkeää olla huomaamatta sitä, joka sinulle jotain yrittää sanoa!

Kommentit (8)

jos lapsi sanoo " mullon nälkä" tai " mä haluun" niin vastaukseksi saa korkeintaan " ahaa" tai " niinkö?"

Mutta jos lapsi ei tästä muista, niin sitten autetaan ja muistutetaan miten pyydetään kauniisti. " Saisinko..." " Isi, voisitko auttaa..." tms.

Minäkään en voi käsittää miksi pelkkä " saanko" ei riitä. Etenkin perhepiirissä.

" Saanko / Annatko maitoa" on minusta ihan riittävän kohteliaasti kysytty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muutenkin tyttö on todella fiksu, mutta mielestäni ihan perhepiirissä ei välttämättä tarvi käyttäytyä kuin olisi jonkun englannin kuningattaren luona!

Aiheen vierestä vielä. Entäpä kun kotona ruokapöydässä lapsi pyytää maitoa " saanko maitoa" , niin mies korjaa AINA " saisinko maitoa" . Eikö se ole ihan saatanan sama asia?

ap

mies on samanlainen että ei vastaa ja sitten hyvin monen kerran jälkeen kun lapsi jo karjuu, huomaa ja sanoo että " pyydä kauniisti, saisinko ruokaa" tms...

Ihan ok opettaa kauniita tapoja pyytää, mutta MIKSI ihmeessä sitä ei tehdä heti ekasta pyynnöstä, vaan pitää odottaa, että lapsi alkaa karjua turhautuneena. Minulle äidille lapsi uhmaa kaikessa, mutta pyytää nätisti kyllä heti, jos ekasta pyynnöstä heti reagoin sanomaan että " kauniisti" , eli ei ole kiinni siitäkään.

Ja " saanko maitoa" on kyllä ihan yks ja sama kuin " saisinko maitoa" .

" MAITOA!!!!" sen sijaan ei ole... tai " äähmmh nnnnhh" . Yleensä meidän lapsi sanoo kyllä näin " äääämmbshhhh" äninää ja osoittelee sormella ja tuollainen itsetunnon alentaminen vaan pahentaa tota.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat