Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jos pyydämme kuntokartoitusta asunnosta ja itse joudumme sen maksamaan tai ainakin osan, voiko tällä välin myyjä myydä asunnon toiselle? Mitä kaikkea kannattaa -30 luvulla rakennetusta rivitalosta (johon tehty 1987 kaikki remontit) tutkia? Kosteus, home, vesi???

Kommentit (5)

Vierailija:

Lainaus:

Jos pyydämme kuntokartoitusta asunnosta ja itse joudumme sen maksamaan tai ainakin osan, voiko tällä välin myyjä myydä asunnon toiselle? Mitä kaikkea kannattaa -30 luvulla rakennetusta rivitalosta (johon tehty 1987 kaikki remontit) tutkia? Kosteus, home, vesi???

Kannattaa koittaa saada sopimus, jossa myyjä maksaa, mutta jos kaupat syntyvät, te hyvitätte tutkimuksen hinnan. Silloin kauppojen peruuntuessa ette jää maksumiehiksi. Tai toisinpäin niin, että maksatte, mutta jos kauppoja ei tehdä, myyjä korvaa.

Kyselkää kuntokartoittajilta mitä heidän pakettinsa sisältää. Yleensä tekevät kosteusmittaukset rakenteiden päältä (ei tosiaankaan 100% luotettava tapa, mutta eipä sitä kovin kevyin perustein aleta poraamaan reikiä mihinkään kaakeleihin tai seiniin...). Samalla katsotaan kylppärin ja muden kosteiden tilojen kuntoa, ovatko laatat kiinni jne jne.

Rakennus tarkistetaan ulkoapäin, onko perustus kunnossa, vesien ohjaus hoidettu oikein (ei tule seinää vasten) jne. Ja yleensäkin katsellaan kuntoa sisältä ja ulkoa, onko riskipaikkoja, vesivaurioiden merkkejä, uusittavia juttuja jne.

Meiltä ainakin ostajaehdokas halusi, että kuntotarkastus on tehty, ennen kun jättävät tarjouksen.

Me myyjinä maksoimme sen kokonaan itse, koska katsoimme, että hyvä se on olla tehtynä kaikkia ostajaehdokkaita varten.

Olen kuullut, että jotkut ovat puoliksiskin maksaneet.

Ja vapaahan myyjä on myymään kelle haluaa, joka tarjouksen jättää ja myyjä sen hyväksyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä oon tehnyt joskus niin oudon vedon, että jätin tarjouksen asunnosta, joka oli ehdollinen. Kirjoitin siihen ehdoksi, että tehdään tarkastus puoliksi myyjän ja ostajan toimesta ja mahdollisista korjaustarpeet maksaa sitten myyjä. Eihän myyjän olisi toki tarvinnut tuollaiseen tarjoukseen suostua, mutta suostui ja tarkastus tehtiin ja kaupat syntyivät.

voittehan te vaikka maksaa sellaisen käsirahan jo valmiiksi, joka tavallaan panttaa sen asunnon teille. Jos kauppoja ei tule, saatte rahat takaisin. Jos kuntokartoituksessa on löydetty jotain feelua, niin voitte tinkiä ihan kivasti.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat