Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Haluaisin päästä eroon pömppömahasta, ja ajattelin tehdä sen vähentämällä hiilihydraatteja, eli valkoiset leivät ja jauhot ja sen sellaiset pois, ja sokerinkäyttö ja perunan käyttö minimiin. Ja tilalle kasviksia, ja hedelmiä, marjoja. Ruisleivän ja kaurapuuron säilytän, kunhan pidän määrän tyyliin kahdessa per päivä.



Mutta mitäs lapset syövät, kun en jaksa tehdä kaksia ruokia?

Aamupalat vielä hoituu ja välipalat, mutta noi pääruoat. Mies ja lapset pitävät kovasti pastaruoista, ja tietenkin monet niistä on ihan valkoista pastaa. Riisi on toinen ja ranskalaiset, mitkä on hyvää ja kokolihaa lapset ei oikein tykkää niin kovasti. Salaatistakin kelpaa vaan tietyt osat ja ikääkin on vaan 1.5v ja 3.5v, joten ei voi olettaakaan, että söisivät sipulia ja kiinankaalia. Kana- ja possufileet alkaa myös tökkiä pidemmän päälle. Pitäskö alkaa leipoa itse jotain karppilihapullia tms?

JA aina jaksaa vääntää salaattia itselle, ja lisäksi jotain pastaa ja riisiä lapsille, mut sitten pitäs tehdä vielä joku kastikekin, kun ketsuppi ja kermaviili ei kelpaa kuulemma. Yleensä on ollut jotain laatikkoruokia tai patoja ja " sotkuja" meillä. Ja pizzaa ja hampurilaisia juhlissa tai iltapalaksi miehelle varsinkin.



Itse syön mieluiten kyllä lihaa ja hyvää salaattia, mutta kalaruoat, en osaa laittaa yhtään mitään kirjolohta tai tonnikalaa kummempaa. Valmiita kyllä syön jos pöytään isketään. Mies ei koske pitkällä tikullakaan edes loheen, ei ole allerginen kylläkään. Mitä vähärasvaista ja helppoa kalaa sitten voisi syödä?



Ja lisäksi, ruokaremppa ei saisi alkaa maksamaan mammonaa. ;)

Kommentit (3)

tsekata sivustoa

www.karppaus.info

ja sieltä esim reseptihaku .

tietoa kyllä löytyy.



itse teen " karppiruokaa" mutta laitan muille perheenjäsenille esim. riisiä, perunaa lisukkeeksi. ruoka on aika kasvisvoittoista yleisestiottaen.



itse olen ratkaissut tuon ongelman niin, että teen yleensä niitä ihan samoja ruokia eli makaronilaatikkoa, risottoa ym. kuin ennenkin. olen vaihtanut kaikki pastat ja riisit täysjyväversioihin, aluksi lapset vierastivat niitä mutta nopeasti tottuivat uusiin makuihin. syön sitten itse pienen annoksen noita hiilihydraattipitoisia lisukkeita/ruokia ja korvaan puuttuvat ruokamäärän esim. salaatilla tai raejuustolla ym.



lounaaksi syön usein lämpimiä tonnikalaleipiä eli ruisleipää jonka päälle laitan tonnikalasekoitusta (tonnikalaa vedessä josta kaadan nesteen pois ja lisään vähän rypsiöljyä+ chilikastiketta)+ juustoa. tämä on niin tuhti lounas että iltaruoka voi siksikin olla vähän kevyempi ja pienempi annos.



meidän lapset tykkäävät kovasti kokolihasta joten sitäkin syödään pari kertaa viikossa (syötäisiin useamminkin jos talous sallisi...). itse syön kokolihan usein pelkän salaatin kera, lapsille laitan joskus perunaa tai riisiä lisukkeeksi mutta kyllä heillekin kelpaa pelkkä salaatti lisukkeeksi.



joskus jos laitan esim. ranskalaisia tms. lapsille niin yleensä syön sitten itse ihan jotain muuta, esim. juuri tonnikalaa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla


Meilla syodaan paljon keittoja, nuudeliruokia ja kastikkeita, mutta kaikki on valmistettu " low GI (Glycemic Index)" -periaatteen mukaan eli pyrimme kayttamaan taysjyvaviljaa ja sitakin vain kohtuudella aikuisten kohdalla ja lapsille sitten enemman. Minua ei haittaa keittaa perunoita tai pastaa lisaksi kastikkeille, lihalle, kalalle, grilliruuille jne silla ne ottavat ainakin mun keittotavoissa puoli vaivaa muun ruuanlaiton keskessa. Tyypillisesti mina teen arkipaivina ruokia, joiden saattaminen valmiiksi alusta loppuun vie 30-45 minuuttia. Perheeni suosikki on linssipata, joka tyypillisesti syodaan riisin kanssa, mutta mina syon sita mielellaan keittona.



En minakaan lahtisi kokkaamaan tuplaruokia (paitsi kun muu perhe haluaa syoda pasta bolognesea) ja siksi teenkin " palapeliruokia" , joissa tyypillisesti on proteiini (liha, kala, pavut, muna), vihannekset/hedelmat ja vilja ja kukin syo mita tykkaa ja minka verran tykkaa.



Konkreettinen apu on mulla ollut ideoita varten http://www.bodyforlife.com/nutrition/recipesIndex.asp, vaikken tuota dieettia seuraakaan. Katson ennemminkin resepteista eri ruoka-aineiden suhteita toisiinsa ja ideoita aineksiin.



Pomppomahaan auttaa paitsi valkoisen viljan eliminointi, myos sokerin vahentaminen ja sitten ne kuuluisat vatsalihasliikkeet.... Kokemuksen syvalla rinta-aanella!!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat