Sivut

Kommentit (21)

Iloista kesää kaikille!!

Nyt tulee tällainen valitus valitus...jotta nuo miehet on joskus ääliöitä. Kun olen miehelle tossa valitellut, että haluaisin joskus pihalle niin kuin muutkin. Mutta kun noita sisähommia tahtoo piisata ja neiti on nyt lämpösten aikaan nukkunut aika huonosti vaunuissa, sisällä paremmin. Niin nyt se älyn väläys sanoi, mulle että mene sinä poikien kanssa pihalle minä menen nukkumaan tytön kanssa. Niin kuin se minun sisällä olo on pelkkää nukkumista. Ei mitään hommia...Ai että sitten ottaa kaaliin...

No tuosta koosta, eli meidän neito tulee tänään 3 kk:ta ja painoa 7.5kg ja pituutta 65cm, että ihan hyvän kokoinen.

Mutta tuo juhannus...no jos keittäs uusia perunoita ja grillais jotain hyvää lihaa ja jos vaikka joisi sauna oluen(joskus yöllä).Ja niin jos kävis jossain katsomassa juhannuskokkoa että nuo lapset sen näkis, ei oikein muita suunnitelmia.

Kaksosmamma ja typy 3kk:ta

onko isoja eroja kaupunkien välillä, en tiiä - mutta kauppojen välillä on.

Meiän lähiökauppa 50 c nan tai velli. Prisma Kuopijo 22-29 c velli, korvike 42 c. Puhun siis tetroista. No ei ehkä kannata raahata kaukaa velldounia ellei ole ihan äly ero. Autoon tahtoo kertyä muutennii ihan hirveesti tavaraa.

Tai no en tiiä, kun mä olen nuo isommat jässipässini (11,10,8 v) opettanut matkustamaan kevyesti. Niillä on aina kahden viikon reissuilla vain sen verran mukana mitä jaksavat kantaa eli repullinen. Siten ollaan käyty Kreikat, Egypti, Espanjat, Portugali ja lähiristeilyt.

Meillä mennään muuten päivä kerrallaan vavin ja muiden lasten kanssa. Olis kiva reissata, mutta edelleen rintapumpun kanto on epämukavaa ja luovutus kesken joten ollaan kotosalla eka ½ vuotta.

Mulla tulee maitoa vaikka kuinka, mutta kysyttiin nlasta suostumukset (tai samapa tuo antaako luvan vai ei) voitaisko siirtyä osin maissivelliin, se kun ei ole vilja. Niinpä iltaisin vavi saa puol pulloa maissia höystettynä nannilla. yöt syö 2-4 krt. Päivällä miten sattuu. Meiän vavi ei osaa mitään erikoisia temppuja vielä, ei puhu eikä juokse (kuten joskus tuntuu että jotkut kertovat alle ½ vuotiaan lapsensa osaavan asioita joita tehään vuosikkaana - kuten anoppi kertoo kuinka hänen opoikansa on oppinut sisäsiistiksi puolivuotiaana ja osannut kertoa että on vessahätä jnejnejne........) ehkä myöhemmin, mutta nyt keskilinja löytyy, hymyt irtoo, ääni avautuu, seurustella pitää, vähän selk' kylkityyliä jos heijaa itseään sopivasti. Ihana vavi kaikinpuolin.

Vähän on jo vastasyntynyt-kuumetta rinnassa.

Hear you.

tsukkis

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sori Hanan kun aloitin tuon parin viikon pinon ja teilasin sinun pinon. Ajattelin kun on ollut niin hiljaista että menisi varmaan nuo parin viikon pinotkin. Yritin jo illalla aloitella tuota uutta pinoa, mutta täällä rupesi yks kaks ukkostamaan ja se jäi siihen.

Tänne ei kuulu kummempia. Neiti kääntyi viime viikolla ensin mahalta selälleen ja seuraavana päivänä toisin päin sen jälkeen ei olekaan oikein innostunut kääntymään.

Tulkaas muutkin turinoimaan niin en ihan yksin täytä tätä pinoa, vaikka hyvään vauhtiin oon jo päässyt.

Dumle ja Kata

Minäkin tässä aina käyn lueskelemassa mut ei millään joutaisi kirjoittamaan kuulumisia.. kun ei nyt mitään ihmeitä.

Poika on aivan ihanan rauhallinen ja kiltti, nukkuu jo yönsä yhdellä heräämisellä..noh, sitä maissivelliähän meillä jo iltaisin on juotu useampi viikko. Kääntyile ei, eikä näytä mitään yritystäkään olevan, hymyilee ja juttelee niin kauhiasti ja eri äänillä :) Ja leluihin tarttuu ja suuhunhan ne kaikki sitten menee, niin kuin kuuluukin ;)

Leanna: Meillä poitsu on 7,2kg ja 63cm että ihan hyvän kokoisia täälläkin :) Ja näin ollut meillä tuo keskimmäinenkin, tyttö. Esikoinen on ollut huomattavasti pienempi noin 5,5kg tässä iässä ja 57cm..

Juhannus: Ollaan kotosalla mutta käydään grillailemassa kavereiden kanssa perjantai-iltana.

Nyt vaunuissa kuuluu sellainen " tiukka tuhina" ..joten mentävä on!

Sinna

Pikaisesti;

OIKEIN HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!!

Toivottavasti saadaan oikein mukava,lämmin ja melko ötökkä vapaa juhannus!!

Grillatkaa,saunokaa ja uikaa!! Nautitaan kesästä:))

Hanan, safia 3kk, isoveli ja se pakollinen ukkelikin tästä taloudesta...

Kiitos TUKISUKKIS hintakatsauksesta. Meillä Cittarissa maito 42c, joten ostetaan luultavasti sitä sitten sieltä teidän Prismasta. :)

Vellejä ei meillä käytetä, mutta muuten syyään porkkanaa hyvin ja tänään sitten perunaa jo siihen lisäksi. Pakkaseen joka päivä uusia makuja pakastumaan, että on sitten mistä ottaa ja sekoittaa. Ei uskalla porkkanaa hurjan pitkään antaa, ettei tule lapsesta ihan oranki (hih..)

LEANNA; Käy sieltä meidän kasvupinosta katsomassa kokoja. Kyllä mun mielestä teidän neiti on ihan normikokoinen. Kaipa ne on vaan sellasia sanontoja, sillä ei meidänkään poju sen kummosempi ole ja samaa kuulen aina, kun jossain liikun. :)

Papu ja Hermanni 3kk ja vko

..vaikka juhliminen ei nyt ole päälimmäisenä mielessä. Menkat alkoi, joten olo on suoraan sanottuna kamala. Ilmeisesti pojan pitkät yöunet (8tuntia) aiheutti menkkojen alkamisen näin " pian" . ( Ensimmäisen jälkeen meni vuosi). Ei isommin kiinnostais lähteä juhannusta " juhlimaan" , sillä selkä on jumissa ja vatsa kipeä, mutta olenpahan valmiiksi siinä kunnossa missä muut ovat huomenna aamulla ! Ikävä vaan kun ei voi maata/nukkua, kun selkä on nin kipeä.

Muutenkin nuita juhlia on yhtäkkiä tiedossa liikaakin, ei siis minulle, mutta miehelle, joka taas ei ymmärrä, miksi minä en halua tulla mukaan ja jättää poikaa mummoille/papalle. Sama homma oli ensimmäisen kanssa, taisin mennä baariin eka kertaa vasta kun poika oli 4-5 vuotias :D, käskin miehen odotella samaa... katsotaan sitten uusiksi nuita yöjuoksuja. Eli hieman alavireinen juhannus tulossa...

Mutta hyvää juhannusta kuitenkin kaikille!

t. " valvova" punkeli ja ja nukkuva miesväki

Me ollaan lähdössä maalle juhannukseksi.Vähän kyllä mietityttää miten Safian kanssa pärjään siellä kun on kaikki ötökkä vaarat...en haluaisi pientä hyttysten pistoilla kiusata,mutta olisihan se kiva mennä sinne pois täältä kaupungista kokkoa katsomaan.Viime juhannuksenkin olin ihan kokonaan töissä:(

Safia ei vielä osaa kääntyä masulleen.Kyljellään ei kyllä enää viihdy ollenkaan,vaan aina on heti selällään jos kylki asentoon hänet lasken.

Kädet on löytynyt jo pari viikkoa sitten,kovasti on nyrkki suussa.

Nyt jo parin lusikka harjoituksen jälkeen osaa hienosti syödä soseita.Ei meidänkään vauva ole siis enää " vauva-vauva" ,vaan iso tyttö jo!

Ens viikolla tais olla toinen käynti sen tutkimuksen johdosta,se b-heb. siis, ja varmaan saadaan samalla toinen satsi sitä rotavirus rokotettakin.

Viime kerralla ei tullut mitään sivu oireita kummastakaan rokotteesta, ja hyvä niin.

Jospa menisin nyt laittamaan ruokaa.Poika on lähdössä päiväkoti kaverinsa synttäreille myöhemmin tänään..kovasti toista jo jännittää kun koko ajan kyselee paljonko kello on:)

Hyvää viikonloppua kaikille!!

Hanan ja Safia

2 viikon etelän matka meni hienosti.Toiseksi nuorin oppi jopa kuivaksi sielä ja nyt täysin päivä että yö kuiva!

Nuori neiti kasvaa hyvin ja hymyilee,välillä nauraa hekottaa.Kovin on hyväntuulinen hereillä ollessaan.

Pelkällä rintamaidolla mennään.

Kokoa neidillä oli 6kg ja 61cm----josta kysymykseen!

Kaikki päivittelevät miten iso vauva on jo.En ymmärrä.Musta ihan normin kokoinen vajaa 3kuinen.

Minkä kokoiset teitin vauvat on?Onko meidän jotenkin normaalia suurempi=)

Kesä kyllä nielee kaiken aikani joten taas koneelta pois ja menoksi=)

Kaikkea hyvää maaliskuunvauvojen ja äitien ja perheiden kesään!

Leanna ja kuusi kultaa joista nuorin viikon vajaa 3kk

Hanan - 13.06. 20:27

Noh...

Me ollaan nyt sitten kans aloitettu toi soseiden maisteleminen ja lusikkaan totutteleminen.

Oli kyllä niin hauska ilme Safialla kun varovasti ensimmäistä kertaa lusikkaa tarjosin sinne suuhun,ilme oli niin loistava.

Mä odottelen kyllä kiltisti sinne 5kk asti ennen kuin sitten siirrytään niihin liha ja kala yms. soseisiin. Kyllä näissä maku harjoitteluissa menee ihan kivasti aikaa ja ei ole mitään kiirettä niiden " oikeiden" ruokien kanssa.

Tyttö huutelee,pitää mennä.

Tulkaa nyt muutkin tänne.....

Hanan ja safia

Täällä pääkaupunki seudulla sataa vettä, eli tyypillinen suomalainen kesäsää, no olihan tuossa ne muutamat helleviikot, mutta oisko olleet kesän ainoat (?) Meillä tyttö hermostui nuiden kuumien ilmojen aikana, koska oli niin tukahduttavan kuuma, lopulta päädyttiin siihen, etten viennyt ulos, koska vaunuissahan se lämpö nousee vieläkin kuumemmaksi, normaalisti vaunuillaan sellaiset 5kilsaa päivittäin, jollei ole kaatosade.

Tyttö oli Nlassa viime viikolla ja painoa oli taasen kertynyt paljon, eli nyt oli 5900g ja pituutta VAIN 56cm, oli kasvanut vain hieman yli sentin kolmessa viikossa, joten alakäyrillä mennään pituuden suhteen, mutta, ei kait tyttö kovin pitkä voi ollakaan jos vanhempiensa geenit on perinnyt :-)) Hän on siis lyhyt ja pyöreä !!!

Mitäköhän temppuja meillä tehdään. Nauretaan ääneen, tai hekotetan :-)) nostelee takapuolta ylös ja näin liikkuu uskomattomia matkoja, kuten eilen parisängyn toisesta päädystä toiseen, eli löytyy aina eri paikasta kuin mihin olen jättänyt. Syö kovasti nyrkkiä. Tykkää lastenmusiikista, on kova seuraNTI, jokeltelee ..jne TODELLA helppo vauva, nukkuu ilta klo. 19.30 seuraavaan aamuun n. klo 9.00, yöllä kolme syöttöä. Annetaan rintaa ja Nannia, eli nannia lisänä päivisin.

Tämä mamma oli jo viikonloppu töissäkin kaksi viikkoa sitten ja kyllä sekin oli mukavaa. Olin ihan kodin vieressä n. 5 minsan kävely. En ollut omassa työpaikassani, mutta kuitenkin omissa hommissani. Jouduin pumppamaan kaikilla tauoilla, ja maitoa tuolloin olisikin tullut vaikka kuinka ja paljon. Aion keikkailla silloin tällöin viikonloppuisin ja silloin isi hoitaa Ntiä.

Painokin on alkanut putoamaan pikkuhiljaa-mutta se onkin vaatinut fyysistä ponnistusta. Nyt on pudonnut 2.5kk aikana yli 20kg ja hieman yli 10kg jäljellä ja tuo löysä vatsa. Mutta vatsakin alkaa kiinteytymään, mitä olen hämmästellyt ..

Ristiäiset on VASTA 1.7. nimi on jo tiedossa ' ollut kauan' ei hirmu isot ristiäiset tulossa, n. 30 ihmistä kusuttu. Mitään en tee itse, kaikki tilataan leipomosta ja tuleehan niille hintaa, mutta saatiin ristiäislahjana eräältä sukulaiseltani.

Tässä nämä uusimmat kuulumiset! Hyvää kesää ja JUHANNUSTA kaikille maaliksille. t. emmi ja tyttönen 2.5kk

Meillä on Dermosilin hyttyslaastareita, jotka voi kinnitään lasten vaatteisiin tai vaikka sinne vaunuun ja ovat myrkyttömiä, varmaan vastaavia valmisteita löytyy muiltakin valmistajilta, kannattaa kysellä esim. apteekeista ja luontaistuotekaupoista

Täällä ollaan... hengissä :) Ei ole oikein ollut aikaa kirjoitella. Luen kyllä välillä juttuja mutta niin pitkälle en ole päässyt, että kirjoittaisin.

Aika on mennyt hurjaa vauhtia, miksi se odotusaika oli niin hidasta??

Aikamoista hulinaa on minun arkipäivät, lapset pitävät vauhdissa =)

Tyttönen on sunnuntaina tasan 3 kk. Ihanan tyytyväinen vauva, viihtyy lattialla ja sitterissä ja köllii mielellään sängyn päällä, varsinkin jos isosisarukset seurustelee.

Kovasti jokeltaa ja naureskelee, ihan ääneenkin välillä kun innostuu.

Aamupäivisin ollaan yleensä puistossa ja silloin nukkuu pitkät unet. Joskus jopa 5-6 h, niin kuin tänään... Sitten otetaan toiset pikkutorkut iltapäivällä ja yöunille mennäänkin jo seitsemän aikaan. Nukkua tuhnutetaan n. klo 3 yöllä, syödään ja jatketaan unia n. klo 6 aamulla jonka jälkeen sitten valvotaan. Täällä minä sitten hiippailen hiljaisessa kodissa ja keittelen kukonlaulun aikaan kahvia :)

Täytyy kyllä sanoa, että meillä on saatu nukkua yöt. Tyttö ei ole edes vastasyntyneenä pitänyt minua tai miestä hereillä öisin. Meillä on kaikki lapset olleet hyviä nukkujia, sitten kun hampaita tehdään niin sitten valvotaan...

Rintamaito on riittänyt tähän saakka, kunnes tissillä alettiin viikko sitten huutamaan suoraa huutoa. Aikani temppuilin tissin kanssa kunnes kaivoin kaappiin jemmatun Nanin ja johan vedettiin hanakasti pullosta. Minulla alkaa vissiin maito ehtymään tai sitten tissistä tulee liian hitaasti. Nyt imetän enää vain yöllä :(

Ihania kesäpäiviä maaliksille, koitan tulla tänne useammin

Zeldatar sekä tytöntyllerö 3kk, tyttö 5,5 v ja poika 7 v

tyytyväinen poika nukkuu, joten äiti pääsi ihan kirjautumaankin tänne...

meillä ei Leo vielä käänny vatsalleen. kyljelle kyllä, joten eiköhän täälläkin pian kääntyillä jo itsekseen.

kovin on poika tyytyväinen. hymyilee ja juttelee paljon. ja riemunkiljahduksia aiheuttaa ainakin sängyn mobile ja siinä pyörivät pehmohahmot.

soseet on meillä aloitettu. bataatti oli ensimmäinen uusi maku. alku oli kyllä melkoista ja suurin osa taisikin tulla samantien ulos. mutta sit yhtäkkiä se alkoikin maistua. taisi poika tottua uuteen makuu, uuteen koostumukseen ja lusikkaan. ja eilen maisteltiin mangososetta. se sai leveän ja iloisen hymyn kasvoille. taisi siis maistua tosi hyvälle. :-) seuraavana on tarkoitus kokeilla kesäkurpitsaa. se onkin nyt kiehumassa että saan paloja valmiiksi pakastimeen.

juhannus me vietetään kotosalla. ohjelmassa ainakin grillausta. pojan isovanhemmat ja täti ovat tulossa tänne myös. ja samalla juhlitaan ukin syntymäpäiää. kävinkin tänään tilaamassa t-paidan pojan kuvalla. sen saa ukki lahjaksi.

nyt alkaa kuulua heräilyn ääniä..

hyvää juhannusta kaikille jo tässä vaiheessa!

ruusunpiikki ja Leo 3,5kk

Täällä sitä sateista sunnuntai-iltaa vietetään kotosalla. Tulipas tyhmä ilma ja isommat lapset on isin mukana jalkapallossa kastumassa. Onneksi ei oo kauheen kylmä kuitenkaan niin välttyvät toivottavasti flunssalta.

Tämä äippä se täytti juuri kolmekymmentä vuotta toissapäivänä ja ei olo muuttunut miksikään. Oon kovasti odottanut, että pääsen miehen kanssa samalle vuoskymmenelle niin eipä kait se mittään kriisiä tuottanut. Meillä on kaikki hyvin.

Juniori on kasvanut hurjasti. Neuvolan jälkeen mitat kävin kasvupinoihin lisäämässä jo, mutta tekstiä en aikaiseksi saanut tänne sivulle.

Aloitettiin myös kiinteät soseet, sillä se vain tuntui nyt hyvältä ajatukselta. Porkkanasosetta tein ja poika sitä innoissaan puputtaa. Oon antanut teelusikallisen kaks kertaa päivässä eli lounasaikaan ja päivällisaikaan ja maidot päälle. Tosin äskenkin söi kyllä soseet, mutta ei maitoa tippaakaan ja nukahti sitten jo. Meillä maito juodaan ruoan kanssa mukista (joka on siis lapsen koon huomioon ottaen tuttipullon korkki). Tosi hyvin osaa hörppiä ja se siis on hieno juttu se.

Eipä tänne kait ihmeitä. Lähdetään toiselle puolelle Suomea kesälomalla kylpylään ja nyt on ostettu pojallekin uikkari ja vähän jännittää, että mitähän mahtaa tykätä uiskentelusta. Kylpyhän on aivan ihanaa puuhaa, mut se on ihan eri asia se kylpylässä pulikointi. Toivottavasti viihtyy kuitenkin.

MÖHKIS:

Kun tuli mieleen, että sähän asut Kuopiossa niin, viitsitkö käydä katsomassa jostain isosta marketista (kait sä kaupassa käyt siellä jossain..?), että paljonko siellä maksaa Nan-maito?? Että tiedän raahaanko sitä täältä etelästä sen neljä laatikkoa mitä tuo juo viikossa vai kannattaako ostaa sieltä vasta. Joku mikä nyt sattuu olemaan siellä vitostien lähettyvillä.. Oisin kovasti kiitollinen. =)

Hmm.. Mitähän vielä. Ei oikein ajatus tahdo kulkea. Eipä kait täällä ihmeitä muita. Kaikki menee hyvin, päivä kerrallaan ja poika on varsin upea, kiltti, seurallinen ja rauhallinen eli unelmavauva. :)

Papu ja Hermanni 3kk

Paljoa ei olla oltu kotosalla, välillä olen käynyt jutut lukemassa, mutta en ole jaksanut sisään kirjautua.

Eilen loppui kahden viikon maidoton ja munaton dietti ja nyt syön taas halulla hartaalla suklaata ;). Dietistä ei siis ollut mitään apua puklailuun ja nyt odotetaan kutsua lastentautien polille, onneksi kuitenkin puklailu on jo vähän rauhoittunut, joten alan uskoa että aika hoitaa senkin pois.

Emilia kasvaa ja voi hyvin, pariviikkoa ollaan jo osattu kääntyä mahalleen ja kädetkin alkaa löytyä. Kaikin puolin ihana vauva, aina vaan juttelee ja naureskelee.

Millaisia Juhannus suunnitelmia teillä on? Me ollaan vaan omalla porukalla ja grillaillaan.

Mieskin on tänään viimeistä päivää töissä ja sitten alkaa loma, joten nautitaan yhdessä olosta ja käydään varmaan vähän reissusakin.

möhkis ja adalmiimi 2,5kk?

Nyt on sopiva hetki istua koneella, jota en ole tehnyt aikoihin. Ulkona on aika kolea sää ja niin harmaata nyt. No ei nyt sada, mutta muuten vaan on niin kurjan näköistä.

Aika menee todella nopeasti, neiti on kääntynyt mahalleen kohta kuukauden päivät ja nyt huomasin, että neiti peruuttaa lattialla. Kovasti pitäs jo eteenpäinkin päästä, mutta ei ole vielä hokannut kuinka se tapahtuu. Pylly on pystyssä jatkuvasti kun lattialla mahallaan-->jalat on koukussa mahan alla. Viihtyy todella hyvin lattialla, ja mahallaankin saattaa olla 20min tai jopa kauemminkin.

Nyt olen ensimm. kerrat joutunut antamaan tuttelia lisä maitona,kun tuntuu ettei rintamaito riitä.On tuo tiheän imemisen aika.No olen todella otettu kun näin pitkään on päästy pelkällä rintamaidolla koska aikaisemmilta on lisämaitoa pitänyt antaa jo parin viikonikäisenä.

Ei meillä ole enää vauvaa kun neiti on niin isokokoinen. Mutta huomenna se neuvolassa kuullaan ja nähdään mitä tuo paino on.

Kaksosmamma ja typy n.3kk:ta

Poika sylissä kirjoittelen joten hieman voi tulla kirjoitusvirheitä.

Kädet on meilläkin löytynyt ja mahallaan viihdytään pitkiä aikoja. Satunnaisesti lelut tarttuu käsiin ja lentää sitten yhtä satunnaisesti milloin minnekkin. Poika juttelee ihan toivottomasti, ja nauraa ääneen omille jutuilleen :P Mahakivut ja muut ongelmat on historiaa satunnaisia ummetuksia lukuunottamatta... meillä on siis ummetusta jos aamulla klo 10 ei ole kakka tullut tai jos päivällä on yli 4 tunnin kakkaus väli ;) POika kasvaa ja voi hyvin... siis todellakin kasvaa, sillä pituutta on nyt 65cm ja painoa 7780g ! Meidän " vauva" viihtyy omissa oloissaan ja äitillä on välillä huono omatunto kun huomaa kutoneensa tunnin omissa oloissaan kun vauva on katsellut leluja lattialla yksinään :/ Parhaiten viihdytään kuitenkin ison veljen huoneessa katsellen veljen touhuja !

Poika viihtyy ulkona vaunuissa, mutta hieman ulkoilua rajoittaa se, että täällä on tuhottomasti hyttysiä ja mäkäräisiä, joista viimeksi mainitut menee vaunujen hyttysverkon läpi ! Pitäisi keksiä jokin lapselle sopiva myrkytön myrkky, ehdotuksia otetaan vastaan. joka tapauksessa jos poikaa onkin pistetty, ei sitä huomaa, kun ei ole mitään jälkiä näkynyt.

Rokotus meni pienillä itkuilla ohi. Illalla oli hieman levoton ja laitoinkin supon varalta nukkumaan mennessä, mutta poika sitten nukkui aamuun asti, kuten yleensäkkin.

Juhannus vietetään sukulaisissa, maalla.... ainakin näillä näkymin...

mutta nyt rimpuileva poika sylissä on vaikea jatkaa

t. punkeli ja poju 3kk

Unohdin sanoa hyttyskarkotteesta. Minä olen joskus ostanut luontaistuotekaupasta vauvoillekin sopivaa itikkamyrkkyä. Sieltä saa myös pistoihin kutinan hillitsevää tea tree (tai jotain sinne päin)-liuosta jota voi käyttää ihan vauvoille myös.

Z

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat