Seuraa 

Kovasti haluaisimme perheen kanssa lähteä joulun seutuun ulkomaille mutta mille viikoille asti uskaltaa lähteä ja saa esim. lentää?

Laskettu aika on ihan helmikuun lopussa. Ja kohteena olisi tutuista tutuin ja turvallisin Kanaria:)

Kommentit (4)

Erityisongelma on lentämisen mahdollinen synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus raskauden loppuvaiheessa, minkä vuoksi lentoyhtiöt vaativat raskauden 28.-36. viikolta lähtien lääkärintodistuksen kansainvälisille lennoille haluavilta odottavilta äideiltä. Finnair sallii lentämisen lyhyillä lennoilla normaaliraskauden aikana 38. raskausviikkoon asti. Lennonaikaisesta matkustamon ilmanpaineen lievästä alenemisesta ei ole haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.

Itse suunnittelen ainakin toistaiseksi vielä lentäväni vuodenvaihteeksi niinikään kanarialle. Laskettu aika on maaliskuun puolivälillä. Neuvolassa sanoivat jotain toksoplasmoosivasta-aineista, kun tästä ekaa kertaa mainitsin, mutta asia ei tullut vielä paremmin puheeksi tässä vaiheessa.

Tässä olen itse pohdiskellut samaista kysymystä. Otin kyllä jo selvää noista viikoista, mihin asti voi lentää ja milloin tarvitaan lääkärintodistus. Enemmänkin "huolettaa" näin esikoista odottaessa, että sujuuko kaikki hyvin. Olimme tilanneet matkan jouluksi Thaimaaseen ennen siis kuin tiestin raskaudesta. Laskeskelin, että viikkoja tulloin jotain 22 + ?, joten ainakin lentää saa. Pohdiskelin kauan asiaa, että pitäisikö perua matka..mutta mitä turhaa. Eihän sitä sairas ole. Pitää vain erityisen tarkkaa huolta hygieniasta ja vähän katsoo mitä syö.

Eli me ollaan ainakin lähdössä reissuun noilla viikoilla ja kovasti odotan jo matkaa ja aurinkoa.

T. Murunen82

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse olin Amsterdamissa (ei siis kovin pitkä lento) rv 31+, ja muistan että lentokoneessa oli tuskaista istua etenkin nousut ja laskut, sillä istuin on kuppimainen. Lentomatkan ajan pidinkin sitten selkänojaa melkein makuuasennossa. Muuten matka meni hyvin, ja olin voinut todella hyvin koko raskauden ajan. Vauva syntyi sitten vasta 42+2.

Katso rv-viikkorajat lentoyhtiöiden sivuilta. Joihinkin pitää toimitta lääkärintodeistus tms. mutta en muista viikkoja. Ja itse ottaisin selvää lähiseudun sairaalat.

Raskauden aikana pitäisi kiinnittää erityistä huomiota siihen että liikkuu koneessa vähintään kerran tunnissa, käyttää kunnollisia lentosukkia ja juo riittävästi (vähintään kaksi desiä tunnissa, ei alkoholia/kahvia/teetä). Raskaus ja ylipaino (jos sitä on kertynyt) lisäävät huomattavasti trombiriskiä joka tietysti lisääntyy myös mitä pidempi lento on kysymyksessä.

Paikan päällä (varsinkin etelässä) pitäisi kiinnittää erityistä huomiota käsihygieniaan (apteekista ostettavaa käsihuuhdetta voisi käyttää jo lentokoneessa), ruokaan (vain täysin kypsiä ruokia ja itse kuorittuja hedelmiä) ja juomaan (pullovettä, jonka itse näkee avattavan). Eksoottisemmissa kohteissa myös hampaat pitäisi pestä pullovedellä. Myös malariariski kannattaa ottaa tavallista vakavammin (hyttysverkot ja karkotteet, peittävät vaatteet iltaisin) ja selvittää jo etukäteen hätänumerot ja kuinka kommunikoida paikallisella kielellä olevansa raskaana (jos se ei vielä paljain silmin näy).

Sinälläänhän monet sairaudet eivät ole suoraan sikiölle vaarallisia, mutta vaikeus voi olla siinä, että niiden hoidossa normaalisti käytettävät lääkkeet eivät sovellu raskaana oleville.

En halua pelotella ketään ja haluan vielä lisätä sen, että minulle sanottiin, että normaaliraskaudessa voi ihan mainiosti matkustella kunhan ottaa huomioon tietyt asiat ja eri lentoyhtiöiden omat rajoitukset.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat