Kommentit (20)

mutter-mommy: kiitoksia ruoka-ohjeistuksesta.. Ollaan alusta asti syöty mun ite tekemiä porkkana ja pottu soseita. Hyvin ovat maituneet ja tarkotus ois laajentaa noita kasvissoseita ja sit ennen kaikkea säästää rahaa tekemällä pitkälle soseet ite. Lihasoseissa on vaan epäröintiä et miten, joten kiitoksia kovasti avustasi.

Ja onnittelut vaan pikkupojan konttausasennosta: siellä sitä kohta toinen menee vauhdilla...

Öitä.

Leenu ja Lumi

Uskomatonta. Käsittämätöntä. Meidän pikkuinen vauva on jo puolivuotias! Onnea myös ½-vuotiaalle [b][color=EE6AA7]Venla-neidille[/color][/b] :)!

Tänään käytiin neuvolassa ja saatiin Alpille ensimmäinen rokotus. Oikein reipas poika oli, ja kun ei jaksanut olla äidin sylissä koko aikaa niin näytettiin neuvolantädille kuinka mallikkaasti otetaan konttausasentoa lattialla :D Pitkä suikula poika, 7 180 grammaa ja 67,7 senttiä. Viikonloppuna aloitetaan [b]riisipuuron[/b] syönti :)

[b][color=EE6AA7]mutter-mommy[/color][/b], täällä pidetään peukkuja, ettei perheeseenne enempää rokkoisia tulisikaan (tai että ainakin sairastaisivat yksi kerrallaan :P) Hih, hauskalta kuulostaa tuo PikkuPojun peruuttelu!

[b][color=EE6AA7]Miilukan[/color][/b] tuleva loma kuulosti ihanalta! *haaveilee lomasta ja hurjimpiin unelmiin kuuluu edes yksi syvään nukuttu täysi yö*

Missä muuten luuraa [b][color=EE6AA7]äitikuu[/color][/b], ei ole pitkään aikaan kuulunut mitään? Kesälaitumilla?

[b][color=EE6AA7]Pimmi[/color][/b], näin oikein mielessäni miten Lassi on nauttinut vispipuurosta :) Itse tässä jo visioin miten Alpi tulee jossain vaiheessa saamaan tuoreita mustikoita, oikein odotan sitä!

[b][color=EE6AA7]Töihinmeno[/color][/b] ei täällä vielä paina mieltä, kun ei ole työpaikkaa odottamassa. Stressikäyrää nostaa vain opintojen keskeneräisyys, armonaikaa opinnoille on ensi vuoden toukokuuhun. Jahka ne maisterinpaperit saan, niin sitten olisi jo vakavissaan aika ryhtyä helpottamaan tätä ikiaikaista köyhyyttä :P Toisaalta en tahtoisi vielä Alpi ♥ -kultaa hoitoonkaan viedä, kun siskokin sai olla kotona yli 3-vuotiaaksi... Paineita töihinmenolle kyllä on, mutta toisaalta, tämä on uskoakseni viimeinen lapsemme ja varhaislapsuus hyvin lyhyt aika. Niin että kituuttaako köyhänä, mutta hoitaa lasta kotona. Ikuisuuskysymys!

Jaa, nyt poika heräsi. On mentävä :)

Tinuri ja Alpi 14.12. eli tasan 6 kk TÄNÄÄN

Sisältö jatkuu mainoksen alla

suosittelen kyllä valmistamaan lihasoseitakin itse, kun olet muitakin tehnyt:) helpolla ja huomattavasti halvemmalla pääsee valmiisiin verrattuna.

itse olen tehnyt lihat itse alusta asti, vaikka kasvissoseiden suhteen olen laiskanpuoleinen ollutkin... nyt vasta tällä viikolla taas tein pitkästä aikaa, kun edellinen kerta oli sillon joskus pari kuukautta sitten, kun soseita aloiteltiin. tähän asti olen sekoittanut omat lihat valmiisii kasvissoseisiin..

meillä siis näin:

keitän itse jauhelihan, lihasuikaleet ja broilerisuikaleet.

-vähän vettä kattilaan (että lihat sinne peittyvät) ja lihat kiehuvan veden joukkoon.

-sitten vaan keitelllään ja kun lihoista alkaa tulla valkoista vaahtoa, kaavin sen veden pinnalta lusikalla pois.

-itse keittelen lihoja kauemmin, niin tulee oikein pehmeitä, varmaan vajaa puolisen tuntia viimekskin.

-sitten yleensä itse maistan yhden palasen, että on varmasti pehmeä.

-lopuksi pienennän lihat sauvasekoittimen sillä leikkuriosalla.

ja hyvää tulee! :)

mutta nyt muita hommia välillä, pyykit koneeseen ja tiskit myös sillä välillä kun neiti nukkuu

nani ja neiti 6kk++

Onnea 6kktäyttäneet! Perässä tullaan.

Maissisose: keitä ja purista siivilän läpi, näin vältät ikävät kuoret.

Meillä on pakkaus puuhat päällä, eikä tosiaan mitään uutta kerrottavaa(kerrassaan tylsää elämää vietän :( mä olen vaan kotona...)

Joten mukavaa viikonl. kaikki. Maanantaina " nähdään" :)

nefili ja nukkuva Adam 5 1/2kk

Täällä oon käyny lukemassa mut kirjottelu on jääny, jotenki kiirettä pitää.. No maalla asutaan ja kevät on kiireisimmillään.. (seli seli)

M-m: paranemista teidän perheelle, toivottavasti ei sinuun tartu, on tauti aikuisille yleensä tosi rankka.

Töihinmenosta: ei oo ittellä sinäänsä työpaikkaa (emannuus miehen maatilalla on kyllä), vaan opinnot on mullakin kesken. Grudu ja harjottelu ois tekemättä, niin sit ois maisterin paprut valmiit.. Ens syksynä (syyskuussa) ois tarkotus ilmottautua yliopistolle opintoja jatkamaan, ja vanhalla systeemilllä kun meinaisin valmistua niin 31.7 mennessä ois kaiken oltava tehtynä. No, urakkaa ois kyllä, mut toisaalta mietin et miten sitä raaskii Lumista olla erossa ja ... no, se on sitä syksyä sit. Tuolla maatilan hommissa oon kuitenkin lähes päivittäin ja neiti sit kulkee kantorepussa mukana aitoja tekemässä, sonneja ruokkimassa, hiehoja ajellessa ym. Et, toisaalta osittain oon työelämään palannut jo!!!

Päivät on meillä vipellystä, neiti jahtaa kissoja ja koiria, uittaa käsiä koiran vesiastiassa, on kiipelissä keinun alla tai sohvan luona, imee johtoja tai pahvilaatikoita, kenkiä tai muuta.. Ja minulla päivät vierähtää kivasti neitiä siirrellessä pois. Jos yritän esim. pestä potut, niin jo on neiti jo kerenny johonkii ilkeyteen karata--- huh, aikas rankkaa. Ja rankempaa siitä tekee se, et yleensä neiti nukkuu 2-3 puolen tunnin tirsaa ja siinä kaikki. Ei oo päivällä paljon " omaa aikaa" , varsinki ku ukko asuu pellolla...

Pimmi oli kokeillu vispipuuroo: voin kuvitella et maistuu.. Jossain välissä kokeilen itekin. Meillä alotettiin viimeviikolla lihat, viikko meni broileri-kasvis pilttiä ja nyt siirryttiin maistelemaan liha-kasvis pilttiä. Itte haluaisin lihasoseetkin tehdä mut en oikeen tiiä miten, onko neuvoja: kauanko esim. jauhelihaa keitetään tai kanaa ja ihanko sauvasekottimella vaan soseeks????

Ens viikon loppupuolella sit viljoja kuvioihin ja puurojen toivon tosiaan jättävän sit aamuyön (n.ko 4) syönnin pois, ja et puurojen voimalla sit sais aamujakin jossainvaiheessa pitenemään. Meillä nimittäin oon kohta kuukauden ajan herätty uuteen aamuun klo 6. Ei kiva, varsinkaan tällaselle aamutorkulle, mut kaikkeen tottuu.

Joo, ja sit unohdin mistä muustä täällä on puhuttu ku aloin sepostaa omiani.. Nyt vois pikku hiljaa alkaa hipsiä iltatoimille.

Leenu ja Lumi (6kk+)

Meidän PikkuPoju on tänään lattialla ollessaan NOUSSUT KONTTAUSASENTOON jo usean kerran!!

.. eipä muuta, palailen myöhemmin ;D

-mm- ja PikkuPoju 5,5kk

ihan alkajaisiks [color=red] tseppiä ja iso hali pimmille [/color] kaikinpuolin, kyllä ne asiat taas paranee ajan kanssa; pikku herra lopettaa kitinät ja kissat vauhkoomisen:) niin ne asiat vaan tuppaa jossain vaiheessa muuttumaan hyväänkin suuntaan (oon huomannu aika useinki tässä lähiaikoina, vaikka välillä tuntuukin, että on yhtä helvettiä yksin tuon neitosen kanssa... miten kaipaakaan sitä toista aikuista varsinki iltasin....huoh. )

sit siitä [color=red] ruoka eli sose asiat [/color] josta nyt on ollu enemmänkin puhetta. nyt en muista kenellä oli mitenkin päin, mutta kumminki ne, jotka syöttää valmissoseita niin hyvällä omalla tunnolla antaa mennä vaan .. niin mekin syötiin itse asiassa ihan tähän viikkoon asti vaan niitä. vain jauhelihan, lihasuikaleet ja broilerin olin tehny ite alusta asti ja niitä sit lisäilin valmiisiin kasvissoseisiin. ja edelleenkin jos lähetään reissuun tai jos kiire, väsy tai muuten vaan laiskuus iskee, niin kyllä meillä niitä valmiita syödään myös edelleen.

nyt kuitenkin pari päivää sit tein itekki soseita ekaa kertaa. tai no sillon ihan alussa tein perunasosetta ja pe-po sosetta, mut sillon ne ei oikein neidille kelvannu, ni vaihdoin sit kaupan pöperöihin. nyt kuitenkin ollaan pari päivää syöty mamman pöperöitä ja ihan hyvin näyttää uppoovan;D

tein siis:

[color=red] peruna-porkkana

peruna-porkkana-parsakaali

peruna-kukkakaali-porkkana [/color] (porkkanaa oli ihan vähän, kun laitoin jämät mitä edellisistä vaan jäi yli)

tuo kukkakaali mömmö uppos neidille oikein erinomaisesti, ja tuo parsa versiokin ihan kohtalaisesti, vaikka siitä jo aika rakeista tulikin.... ainaki ku vertaa kaupan pöperöihin, jotka on ihan silkkisiä vaikka ostaiski niitä 5-6kk.

tein hieman vaikeimman kautta noita, mutku totesin et viimeks, kun tein sauvasekottimella kaikki vaan sekasin, ni ainaki perunasta tuli jopa suorastaan sellasta vaahtoa, missä oli hirveesti ilmaa (ja seurauksena ilmavaivat:( ) ni tällä kertaa muuten sit tyyliä ja pienensin kasvikset keittämisen jälkeen sellasella leikkurijutulla, joka tulee siis myös siihen sauvasekottimen päähän. sillä pienensin ensin ja sit yhteen kulhoon kaikki ja survoin viel sillä perunamuussin teko vehkeellä (mikäs se nyt onkaan nimeltään;D ) soseen läpi. suurimmat esim. porkkana palat, mitkä sinne jäi niin survoin vielä haarukalla. tuli aika tasasta, vaan ei niin kuohkeeta :D

[color=red] puuroista [/color] oli myös puhetta eli meillä menee tällä hetkellä ihan normaali pikakaurapuuro (nopee ja helppo kun keitetään vaan 1min). alussa pienensin vähän hiutaleita nyppimällä, mut tällä hetkellä keitän ihan normaalin puuron veteen ja hyvin uppoo neidille sellasenaan, ilman siis hedelmäsoseita ja muita. noita valmis puuroja joita on tetroissa, niin en oo neidille edes tarjonnu. ens viikolla olis tarkotus alkaa maistelemaan nallen ohrapuuroa (siitä syystä nallen, koska sekin on valmista 3 minuutissa niin on helppo ja nopee tehä, kun nälkä iskee aamulla yleensä pika vauhtia)

nyt tuli vähän ruokapainotteinen tarina, mutta neidille ei kummenpaa uutta... edelleenkään ei ryömitä, konttaamisesta puhumattakaan, istuta ilman tukea eikä liikuta muutenkaan, vaikka 7kk häämöttää parin viikon päässä jo. neidille riittää selällään/mahallaan loikoilu ja lelujen tutkiminen:D ainii jos nyt jotain niin unet on taas päivällä parantunu ja pidentyny sen myötä kun helteet kaikkos... ei haittaa. oli nimittäin aika tuskallisia päiviä/iltoja kun neiti ei nukkunu kun 1½h päikkäreitä yhteensä....

nani

Venla täyttää tänään [b]6kk[/b]. Snif, iso tyttö jo! Paljon onnea myös [color=blue][b]Alpille[/b][/color] 6kk-päivänä! :)

Synttärien kunniaks oli myös neuvola, ei ihan menny se veikkaamani 9.5kg rikki ;) Neiti oli 9410g ja 71.2cm. Jos on painoa ni on kyllä pituuttakin :)) Suojaheijasteetkin oli jo sivuille ja eteen.

Mutta nyt ei kerkee enempiä. Ainiin se piti vielä kysyä että mitenkä ootte tehneet maissisosetta?

-nesselia & Venla 1/2 vuotta :D

Onnea [color=teal][b] Venla & Alpi [/b][/color]½ vuotis päivänä!!

Täällä ei mitään kummempia. Käytiin tänään moikkaamassa muita äitejä ja lapsia. Syötiin ja juteltiin mukavia! =) Päätettiin myös että mennään yhdessä ulos joku lauantai ja miehet saa hoitaa muksuja.

Mulle tuli oikein paha mieli kun syötän meidän neidille valmisruokia ja niin moni teistä tekee ruoan itse. Joten nyt tiskasin 20kpl pilttipurkkia ja huomenna ajattelin keittää jotain ruokaa ja pakastaa. Mutta mitä?? Voiko [color=teal][b] perunaa pakastaa [/b][/color]? Vai tuleeko siitä kummallisen makuista kun sulattaa? Mitä [color=teal][b] lihaa [/b][/color] te ootte tehny? Ja miten? Mä en ole mikään hyvä kokki, joten kaikki neuvot otan vastaan! =)

Nyt pitää jatkaa teho-osaston katselua... Kirjoittamisesta ei tule mitään..

rusina & nukkuva M

Taas on viikonloppu, mihin tämä aika oikein menee? Aika moni vauvoista on jo ylittäny ½vuotis etapin ja muut tulee pikkuhiljaa perässä. Aivan käsittämätöntä miten nopeesti tämä vauva-aika tosiaan menee. Enpä olis uskonu. [color=navy][b] Töihinpaluusta [/b][/color]oli kyselyä, mä oon nyt päättäny mennä tammikuussa vasta töihin. Pitäis tässä pikku hiljaa soittaa töihin myös ja ilmoittaa siitä. Eletään sit kolme kuukautta tosi köyhästi, mutta haluan kyllä olla kotona että neiti ehtii täyttää sen vuoden ja sit on joulu ja uusivuosi niin sen jälkeen on hyvä palata takaisin. Olisin mielelläni sen 3vuotta kotona, mutta silloin olis pitäny löytää miljonäärimies. =) Asuntolaina kun just otettiin...

Meidän neidi paras ystävä on nykyään [color=navy][b] tutti [/b][/color]. Leikkii sillä, laittaa suuhun ja ottaa pois. Sängyssä mulla on yöllä 2tuttia, jos yks hukkuu jonnekin peiton alle niin on toinen jonka voi ottaa. Viime yönä en tarvinnu nousta laittaan tuttia kun neiti löysi itse " varatutin" , laitto suuhun ja jatko unia. =) Itse tietysti heräsin kun meinas ruveta kitiseen, mutta ei tarvinnu nousta sängystä. =) Yöunetki meni hyvin! Nukuttiin yhteen menoon klo 21-05.30 syöttö ja unia jatkettiin klo 07.30 asti.

[color=navy][b] Leenun [/b][/color] kanssa mietittiin samoja ruoka-asioita. Eiköhän mekin nyt aleta tekeen itse ruokaa vauvoillemme kun saatiin [color=navy][b] mutter-mommylta noin hienot ohjeet [/b][/color]! Kiitos siitä m-m! Ihanaa lukea, että löytyy vielä kunnon maatalonemäntiä. Viime vuonna seurattiin kyllä maajussille morsian-ohjelmaa. =D Kova työ siinä on! Mun mummulla oli ennen lehmiä ja hevosia joten pienenä tuli käytyä aika usein " omassa eläintarhassa" kylässä. =) Plus kissoja ja koiria niin kuin maatilalla kuuluu olla.

[color=navy][b] Saaraks [/b][/color] Onnea hyvin nukutusta yöstä! Toivottavasti lisää on tiedossa! =)

Missäköhän [color=navy][b] Iituli [/b][/color]luuraa? Ja muut jotka ei oo hetkeen käyny.. Ikävä teidän kuulumisia!! =)

Nyt pitää laittaa neiti ekoille unille. Meillä nukutaan nykyään kahdet n. 1-2h päikkärit. Hyvästi 4h päikkärit, joista äiti piti että sai pikkasen omaa aikaa.

[color=navy][b] Mukavaa viikonloppua!! [/b][/color] Toivottavasti pian tulee taas lämpöiset ilmat!!

rusina ja M 6kk +

En edes muista koska oon viimeksi kuulumisia kirjoitellu, mutta nyt eksyin koneelle joten tässähän näitä..

Onni on kova poika menemään! Ryöminyt hän on jo kuukauden verran, mutta nyt on alue laajentunut jo koko kämppään, eli isoveljien huoneissa on ihania tavaroita. Konttaus asennossakin poitsu heijailee itseään edestakaisin joten kauaa ei varmaan kestä kun Onni menee vieläkin lujempaa.

Kävelytuolia on testattu ja joskus vahingossa on sillä jopa päästy itse eteenpäin.

Nyt on sitte ekaa kertaa oltu kipeenäkin! Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä alkoi sitte kurkunpääntulehdus! Kuume nousi hetkessä 38,8:aan ja se hirveä kumiseva yskä ja hengitysvaikeudet. Ei muuta kun parvekkeelle viileään että oli helpompi hengittää. Aamulla sitte käytiin tk:ssa vähän spiraa ottamassa. Nyt onneksi jäljellä vain koko ajan vuotava nenä ja vähän yskää, joten selvittiin kuiteski.

On se vaan kumma kun mun jokaiselle pojalle on tullu pienenä aina kurkunpääntulehdus, kun on ollu räkätautia, kaikkien muiden kanssa ollaan oltu sairaalassa osastolla, että sinne ei onnex Onnin kanssa jouduttu.

Sitten mukavimpiin asioihin.. Huomenna lähdetään lasten kanssa korkeasaareen. Onni ei tosin vielä reissusta perusta mutta isommat kylläkin. Kesän aikana käydään vielä ainakin tykkimäellä ja särkänniemessä. Ja sitten elokuussa kun jo koulut taas alkaa, niin äiti ja isi lähtee viettämään laatuaikaa kahdestaan. Lähdetään taas bulgariaan, samaan paikkaan jossa oltiin häämatkalla kaksi vuotta sitten. Viime kesänähän oltiin kans bulgariassa, eri paikassa tosin mihin nyt ollaan menossa, mutta kuitenkin ylihygieenisyydestä huolimatta sain sen hirmuisen vatsataudin ja jouduin äitipolille tiputukseen kun tultiin suomeen.Se oli hirveetä, pelkäsin niin paljon vauvan puolest että sitä ei hevin unohda. Nyt ei onneksi oo moisia huolia, ainut mikä mieltä painaa, on ikävä lapsia!

Tulihan taas omaa napaa mutta tosiaan en edes muista koska viimeksi oon istunut tietokoneen ääressä joten lukemaan en oo ehtinyt kun pintapuolisesti muiden kuulumisia...

Ei muuta kuin iloista ja aurinkoista kesän jatkoa kaikille joulukuisille!

4äippä ja Onni

Kiitos vain, [b]Rusina,[/b] kun kaipailit meitä. Koko viikko on sujahtanut hurjaa vauhtia tähän perjantaihin asti. Ja sehän on selvää, että viikonloppu sujuu vielä nopeammin.

[b]Tinuri[/b] kirjoitteli aiemmin, ettei voi eikä saa vertailla tai kilpailla esim. liikkumisasioissa. Olen täysin samaa mieltä! Toivon hartaasti, ettei kukaan koe, että näin on tapahtunut. Kukin jouluntähti kertoo oman vauvansa ja perheensä tilanteista ja kehityksestä, jotka ovat pakostakin vähän erilaisia. Toivon hartaasti, että kaikkien vauvat ovat mahdollisimman terveitä ja kehittyvät kukin omassa persoonallisessa tahdissaan ja ajallaan - ilman, että kenenkään äidin tai isän täytyy huolestua.

Ehdin lukea vain pintapuolisesti aiemmat viestit:

[b]Pimmin[/b] Lassi oli tainnut pudota. Onneksi ei ollut käynyt kuinkaan. Meilläkin on kerran tiputtu sängystä. Koetahan, Pimmi, jaksaa siellä tätä väliaikaista " yksinhuoltajuutta" , jos niin voi sanoa. :-)

Onneksi olkoon [b]puoli vuotta täyttäneille![/b] Tuntuu kyllä metkalta, että aika menee näin nopeasti!

Jotain muutakin kommentoitavaa oli, mutten muista mitä oli. :-O

Meille ei kuulu mitään ihmeempää. [b]Ruoka- ja uniasiat[/b] ovat tietenkin aina päällimmäisenä: Tyttö syö nyt perunaa, porkkanaa, kukkakaalta ja maissia. Itsellä melkein yrjö lensi, kun keittelin kukkakaalta. En tiedä, kauheampaa makua kuin keitetty kukkakaali enkä kauheampaa hajuakaan... *irvistää* " Raakana" voin syödä kaikkia kasviksia, mutta vetkuksi keitetyt eivät innosta. Onneksi tyttö syö iloisesti melkein kaiken eteen lykkää.

Yöunet ovat meillä edelleen surkeat: viime yönä herättiin 1-2 h välein. Syitä on turha arvailla. Huomenna aloitamme kuitenkin kaurapuuron, sillä se on monella parantanut yöunia.

Tulehan muuten, [b]Tinuri, [/b] kertomaan, miten teillä sujui kiinteiden aloittelu. Eikös Alpi ole saamassa eka kertaa jotain kiinteää kohta? :-)

Meillä on tyttö alkanut keimailla (en tiedä parempaakaan sanaa tähän hätään) isälleen. On ihana katsella sivusta, kun hän kääntelee päätään perinaisellisesti ja katselee suurilla silmillään isäänsä, joka on tietenkin aivan myyty.

Tämähän on tuttua kauraa varmasti kaikille, mutta niin monesti katselen onnenkyyneleet silmissä tyttöä ja tietenkin esikoistakin. Kyllä nuo lapset ovat sitten niin hienoja! :-))

Aurinkoista viikonloppua!

Iituli + tyttö 19.12.

Nyt on hyvin nukuttu yö takana,tyttö heräsi ekan 40 min jälkeen ja hyssyttelin siinä hänet takaisin uneen ja laskin takaisin omaan sänkyynsä. Nukkui siinä sitten klo 2 asti, ehkä ois nukkunut pidempäänkin mutta piti ottaa ylös kun oli kääntynyt niin, että jalat oli pinnojen välissä jumissa. Nostin hänet sitten meidän väliin ja jatkoi siinä unia, enkä muista, että olis herännyt kertaakaan kunnolla, vain pyöri vähän. Herättiin tuossa puoli yhdeksän aikaan sitten koko porukka. Harvinaisia nämä hyvät yöt, kunpa tulisi useammin tälläisiä.

Meillä on tytöllä nuha, joka on kestänyt jo ties kuinka kauan. Lääkärissä käytettiin, mut korvissa ei mitään. Ehkä allergiaa, kun ihottumaakin löytyy.

Olisko kellään vinkkejä, mitä laittaisin kasvissoseisiin kun peruna ja porkkana ei käy, tai ainakin epäilen niitä?

Olen nyt käyttänyt bataattia ja parsakaalta, sekä maissia (josta tyttö ei tykkää), tänään aion keittää kukkakaalta.

Onkohan tuo kesäkurpitsa samaa sukua perunan tai porkkanan kanssa? Vitsi kun olis selvännäkijä, että tietäis, onko ihottuma pelkkää atopiaa vai mitä...

tyttö hermostuu,pitää mennä.

ai niin, 6kk mitat 8450g ja 68 cm. melko tukeva tyttö verrattuna veljeensä, jonka paino on aina mennyt miinuskäyrällä.

Ihan ensiksi [color=navy] [b] Leenu ja Rusina! [/color] [/b]

Leenu kyseli, että miten tehdään vauvan ruokia.

No, uskallat ihan hyvin tehdä niitä itse, ei niiden tekeminen ole vaikeaa, eikä sen kummallisempaa kuin aikuisten ruuankaan tekeminen! Itse asiassa vauvan ruuan tekeminen on jopa helpompaa, kun ei tarvitse välillää ruuan ulkonäöstä (soseeksi kuitenkin kaikki jauhetaan) eikä maustaa tarvitse.

Perunat, porkkanat ym keitetään vain pehmeäksi. Soseutetaan sauvasurvaimella ja keitinvedellä sopivaksi mössöksi.

Sekaan voi heittää keitettyä broilerin lihaa, naudan lihaa, kalaa.. Ne vaan kiehautetaan kypsiksi (näet kyllä milloin on kypsää, kypsyy nopeasti keittämällä arvio ehkä 5-10 minuuttia, en koskaan katso kellosta) ja soseutetaan perunan ja / tai porkkanan kanssa.

Maissin ostan pakastepusseissa ja kiehautan. Siivilän läpi lusikalla jotta kuoret jää siivilään.

Liha/kala/broileri on tärkeää olla maustamatonta!

Itse teen useasti ison määrän ruokaa kerralla pakkaseen. Pakastan pienissä pakasterasioissa, yksi rasia sisältää yhden annoksen.

Rasioissa on pääasiassa:

-pelkkää porkkanaa

-pelkkää maissia

-peruna-maissia

-peruna-porkkanaa

-peruna-porkkana-maissia

Lihan/kalan/broilerin lisään vasta kun sulatan, sen mukaan mitä muu perhe syö. Keitän siis vauvalle vasta kun muutkin syömme.

Joskus kyllä teen jo valmiiksi nuo soseet kokonaan.. eli pakastan ne valmiina liha-, kala, broilerisoseena.. Mutta helpompaa tuo, että ovat kasvissoseina ja sitten lisätään mitä milloinkin sattuu olemaan, tai syödään kasvissoseena sellaisenaan.

Herneet, pavut, tomaatti.. nämä mukaan ruokavalioon vasta n. 8kk ikäisenä..

Hedelmäsoseita:

-päärynä

-omena

-persikka

.

.

.

(ihan mitä vain, paitsi banaani haarukalla tuoreena mössöksi)

Hedelmät palasiksi, nopea parin minuutin kiehautus, keitinveden kanssa sauvasekoittajalla mössöksi.

Vain mielikuvitus on rajana makuyhdistelmissä

Marjasoseet samaan tapaan!

Itse en ensikokeiluina ole antanut hedelmiä ja marjoja tuoreina, vaan nopeasti kiehautettuina. Ajan kanssa sitten, kun olen huomannut että ne ei aiheuta allergioita, olen alkanut antaa tuoreita hedelmiä raastettuna, survottuina jne..

[color=red] Huom! PikkuPojuhan ei vielä syö kaikkia noita ruoka-aineita, vaan kerron kokemuksesta edellisten lasten kanssa. - tää ihan välihuomautuksena, jottette erehdy luulemaan, että hyppäsimme täysimetyksestä suoraan kymmeniin eriruoka-aineisiin ;) [/color]

Rusina:

Perunan voi pakastaa, se ei siitä huonoksi muutu. Koostumus tulee rakeiseksi, joten jos vauvaa ei möykyt haittaa niin pakasta vaan. Perunaa kannattaa pakastaa esim. porkkana-perunasoseena, niin silloin se ei paakkuunnu niin pahasti.

Mitähän vielä..? Unohdinko sanoa vielä jotain..?

[color=blue] Pääyhteenveto siis tosta mun sepostuksestani on: Kaikki vaan innolla vauvalle itse kokkaamaan!! Se on oikeasti helppoa ja kivaa -ja tulee hyvin halvaksi! [/color]

Muistaakseni laskin joskus, että se raha mikä menee viikossa 7-9kk ikäisen pilttipurkkeihin.. sillä ruokkii itsetekemällä ruualla lapsen yli 4 viikkoa! (tai jopa enemmän, laskin tämän silloin kun " lapsi nro 2" oli pieni)

Miettikääpä esim. Muksu-puuroa. Näitä tetroja. Ne maksaa n70 senttiä kappale. Päivässä puuroon menee 1,40 euroa. Sillä saat kaurahiutalepaketin, Elovenaa. Se riittää yhdelle lapselle varmaan kuukaudeksi, ellei puoleksitoista! Ja vaihtelun vuoksi tietty välillä mannapuuroa tai neljän viljan puuroa. Nämä kolme puuropakettia maksaa varmaan max 6 euroa, puuroa kolmelle kuukaudelle. Montako 2dl:n Muksu-puuroa saat? 7-8. Eli 3-4 päivän puurot.

(ok, nyt varmaan mun viesti jo poistetaan kun " haukun" sivuston sponsoroijaa ;) )

... mutta ihan totta. Omatekemä ruoka kannattaa. Niin taloudellisesti kuin muutenkin. Lapsi opii heti syömään perheen ruokaa. Kaikki äidin tekemät pöperöt tulee tutuiksi jo vauvana.

Pyydän anteeksi jos jo sain monet nukahtamaan ruutujensa ääreen...

Ja sitten -VIHDOIN- muihin aiheisiin.

Oltiin tänään kyläilemässä. PikkuPoju-parka kun osaa käyttää vain tuota pakkia, iin hän peruutti ja peruutti lattialla.. Kunnes kyläpaikan emäntä kauniisti huomautti minulle, että hei.. tuo sun vauvas taitaa olla jumissa tuolla meidän sohvan alla!

*noloa*

Minä kun olin suu vaahdossa vaan höpötellyt emännän kanssa ja olin täysin UNOHTANUT katsoa PikkuPojun perään! *nyt taon päätä seinään -taas*

Siellä se poikarukka lähellä mun omia jalkojani ähisi ja puhisi, pää punaisena yritti työntää itseään syvemmälle sohvan alle! Vaippa vaan otti kiinni niin, ettei päässyt.

Pakostakin tuli mieleeni, että mitäpä jos olisi mahtunutkin..?

Arvatkaa mikä paniikki olisi tullut kun olisin ihmetellyt missä PikkuPoju on..? Olisinko osannut sohvan alta etsiä? En.

Meillä kun on sohvan alla vaan kadonneita leluja ja villakoiria. Kadonneita lapsia en ole koskaan sieltä löytänyt.

Joo.. ja muita sairastuneita ei ole vieläkään, onneksi. Liekö sitten niin, että me muut saamme tartunnat tältä meidän esikoiselta? Hänellä tauti alkoi viikko sitten, elikkäs hmm.. miten se menikään? Itämisaika taitaa olla jotain 10-20 vuorokautta? Joten tässä odotellaan ja katsotaan mitä seuraavat 2 viikkoa tuo tullessaan.

Esikoinen on muuten jo terve! Ihanaa! .. taisin kyllä tän hehkuttaa jo alkuviikon pinossa.

Nyt anna tilaa toisillekin. Katsoin juuri kelloa ja yllätyin, että on jo PUOLI YKSI YÖLLÄ! Kylläpä tän viestin kirjoittamiseen meni aikaa =0

Nyt Hyvää yötä, tää mamma menee vihdoin nukkumaan.

-mm- ja sohvanalustoja kolunnut PikkuPoju

Pitkästä aikaa minäkin ehdin kirjoitella... On ollut " muka" kiirettä viime viikolla kun oli niin ihanat ilmat että piti luuhata kaupungilla ja rantsussa päivät pitkät. Vanha ystäväni on muuttanut takaisin Ouluun ja olen viettänyt hänen kanssaan paljon aikaa.

Oltiin ke-pe Kuopiossa miehen mukana, hän oli töissä ja me lomailimme. Olimme yötä Rauhalahdessa hulppeassa 6-hengen mökissä jossa oli kaikki mahdolliset pelit ja rensselit (225e/yö)... mikä mukavinta : miehen firma maksoi yöpymiset :) Olimme lasten kanssa kaupungilla ja kävimme museoissa. Joel käyttäytyi koko reissun oikein esimerkillisesti eli söi ihan hyvin ja nukkui, jaksoi koko reissun oikein hienosti. Meillä oli ensimmäistä kertaa valmisruuat mukana ja eipä meidän ukkeli oikein tykännyt niistä :( Minäkin olen tehnyt aina kerran viikossa isomman satsin vauvanruokia pakasteeseen ja sitä on syöty viikon mittaan.

Jaaha - nyt pikku-ukkeli sanoo että nyt pitää päästä äipän syliin!

Mukavaa viikonloppua kaikille, me mennään huomenna miehen kanssa katsomaan BluesBrothers-musikaalia 11-vuotis hääpäivän kunniaksi :)

MrsCruiser

Vasta toinen päivä pojan kanssa kahdestaan ja mulla alkaa jo mennä hermot... Kitinää kitinää ja vielä lisää kitinää... Välillä tulee semmonen olo että meen ulos ja huudan lujaa =O

No, onneksi oloa piristi hieman tuo mutter-mommyn kirjoitus =) Sai taas hihittää kun sulla on noita hauskoja juttuja ja vielä hauska tapa kirjottaa niitä =))

Rusinan tyttö leikkii tutilla... Meillä sama homma =) Oon koittanu että jos sitä tutin käyttöä alkais pikkuhiljaa vähentää, mutta poikahan on keksiny että ei pärjääkään ollenkaan ilman tuttia. Hitsi kun tänään piti aamupuurokin syöttää niin että pojalla oli tutti koko ajan suussa ja mun piti käyttää sitä pois aina siksi aikaa että sain lusikallisen puuroa suuhun. Aika omituiseksi menny tämä meininki! =o

Oon koko ajan aatellu että ehkä nämä kitinät johtuu niistä hampaista mutta ei nuo ikenet näytä siltä että sinne ois tulossa mitään...

Sitä maitohommaaki Rusina ihmetteli... Ootko kokeillu nokkamukia? Mä annan Lassille silloin tällöin vettä ruoan jälkeen ja se onnituu parhaiten nokkamukista. Tuttipullolla poju alkaa vaan leikkimään ja hinkkaa sitä tuttiosaa ikeniin =) Ei tuo nokkamukistakaan juominen vielä kovin hallittua oo, mutta kyllä aina jonku verran menee ihan sinne mahaankin asti =)

Taitaapi olla että me menään huomenna mun porukoiden luokse yöksi ku alkaa tuntumaan siltä että mun pitäis saada edes vähän omaakin aikaa ja saada päätä rauhottuun =) On ollu stressikäyrä vähän korkeella tänään ja eilen ku ei tunnu mikään onnistuvan... Lassia pitäis olla koko ajan kantamassa, mutta kun näitä käsiä särkee ja pakottaa eikä tunnu siltä että kannattaa kovin paljon poikaa nostella =/ Kissatkin on ihan mahdottomana ja keksii koko ajan kaikenlaisia tihutöitä. Ukko osti pari kuukautta sitten itselleen semmosen lihansyöjäkasvin ja on hoitanu sitä ihan tohkeissaan ja pitäny makkarissa ettei kissat pääse siihen käsiksi... No, minähän jätin äsken oven auki ja kun menin makkariin niin siellähän oli katit ikkunalaudalla ja kukasta ei paljoa jäljellä =/ Ja arvatkaa kenen vika sekin oli...

Raha-asiatkin menee päin hemmettiä ku tuli eilen meidän uudesta vakuutusyhtiöstä ensimmäinen autovakuutuslasku joka oli 150 euroa enemmän kuin oltiin sovittu. Pitää mennä kuulemma käymään paikan päällä ens viikolla. Just...

Ja tänään piti tulla ukolle palkka niin eiköhän niiden sihteerin sijainen oo häslänny ja palkkaa ei näy eikä kuulu. Molempien tilit tyhjänä ja ukko soittelee koko ajan että käy kattomassa joko nyt on tullu ku hänellä on nälkä....

Voi juma että ärsyttää... Ei varmaan hoksaa ;)

No joo... Riehumiseksi meni, mutta välillä on pakko purkaa paineita että jaksaa taas eteen päin =)

Taidanpa lähtä laittamaan vaatteet päälle, otan pojan parvekkeelta ja lähetään käymään kaupassa. Vois ostaa suklaalevyn ja siiderin. Jospa ne helpottais oloa sitten illalla =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Pimmi ja Lassi

PS. EIHÄN MUUTEN NUO LIHANSYÖJÄKASVIT OO MYRKYLLISIÄ?! 8O

Meidän neidille kelpaa vaan muksun valmiit kuningatar- ja puolukkapuuro. Pulveripuurot ei uppoo, ei sit millään. Ja niissä ei ole edes maitoa, joten maitotuotteita ei mene kovin paljon meillä. Ne valmiit piltin jugurtit ja rintamaitoa 3krt/vrk. Luulen että neiti saa liian vähän maitotuotteita, kun ei kerran juo maitoa tuttipullosta. =( Mikä avuksi??

Ihan ekaks noista ruuista taas..

Nani:

Niin.. mietin vaan tuota keittoaikaa.. Mitenkäs noitten ravintoaneiden käy, jos keittää puolituntia? Eikös se ole kuitenkin liikaa noitten vitamiinien ja muitten ravintoaineiden kannalta..?

Pehmeää tulee varmasti, mutta tosiaan.. Miietityttää onko lihan/kalan/broilerin ravintoaineista enää mitään jäljellä?

No, myönnetään, etten ole kokki, enkä muukaan ravintoalan ekspertti.

Mutta sen tiedän, että ainakin hedelmät ja marjat menettvät tärkeimmät ravintoaineensa liian pitkässä keittoajassa, joten miksei myös lihakin. Siksi siis hedelmät ja marjat kiehautetaan nopeasti.

Itse siis kiehautan vain sen aikaa, että totean kypsiksi.

Joku, jolla on enemmän tietoa kiehutusajoista, puhukoon nyt..!

[color=blue] PikkuPojun konttausharjoitukset jatkuu.. [/color]

Hauskaa nähdä kuinka PikkuPoju nousee konttausasentoon, keskittynyt ilme kasvoillaan heijaa itseään eteen ja taakse päin =)

Näinköhän meillä jää ryömimisvaihe kokonaan käymättä?

Hassua, ensin PikkuPoju oli hyvinkin vauvamainen noin 5kk:n ikään saakka, sitten hän yhtäkkiä oppi kääntymään selaltä vatsalle ja nyt jo opettelee konttausta? Ihme Poju!

Istumaankin haluaa jo matkarattaissa, tänään sitten nostin selkänojan istuma-asentoon ja niin poika vaan könötti istumassa, pitäen turvakaaresta kiinni.

MIHIN MUN VAUVA HÄVISI??

Nykyisin PikkuPojulla menee kantoliinassa hermot, jos hän on pirteänä. Pitäisi olla koko ajan kasvot menosuuntaan päin tai muuten tulee poru. Väsyneenä edelleen nauttii liinakyydistä masu vasten masua, ja parhaimmat (pisimmät) päiväunet nukkuu edelleen liinassa keikkuen.

Nyt vaan teen " siedätyshoitoa" ja kyyditsen PikkuPojua rattaissa/vaunuissa. Alkaa olemaan jo sen verran lämpöisiä ilmoja, että hikoilemme molemmat ihan kympillä jos PikkuPoju on liinassa.

Tähän astihan olen pitänyt häntä liinassa varmaan 4-8 tuntia vuorokaudessa..

liinailu on kyllä ihan ykkösjuttu, en tulisi toimeen ilman liinaa. Kädet täytyy kuitenkin olla vapaana kun kotitöitä ja lastenhoitoa riittää ihan tarpeeksi..

En kuitenkaan liinailua ole lopettelemassa, vaan yritän vähentää liinassa vietettävää aikaa.

Voi itku, nyt alkoi PikkuPoju itkeä!

Luulin jo, että hän olisi yöunilla, mutta näköjään tisunälkä iski.

Heipat tältä erää!

-mm- ja PikkuPoju

Höh, kirjoittelin äsken pitkät tovit, mutta viesti hävisi johonkin...?

Kyllä oli ihana tulla kotiin! Vaikka oli leirilläkin mukavaa. Valmiissa pöydässä 5 päivää, lapsilla seuraa, aamu-uintia, mini-golffia... Vaikkakin aikuisilla ohjelma oli aika tiukka, mutta kiva huomata ettei diabeteksen hoitamisen ja jaksamisen kanssa ole yksin, kyllä muitakin välillä vi****taa ihan samallalailla.

Akseli viihtyi leirillä hyvin, nukkui makeasti ja kävi ekaa kertaa uimassakin. Hoitajat jo kyselivät viimeisenä päivänä, että " itkeekö tuo yleensä ollenkaan" ? No eipä tuo juuri itke. Paitsi kun jatkuvasti kääntyy mahalleen ja niska väsyy, niin sitä meillä nykyään huudetaan.

Nyt on pyykkivuori melkoinen, onneksi ulkona on mukavaa ja lämmintä, kuivuvat hetkessä.

En ole ehtinyt pinoja lukemaan, nyt sen teen!

Lämmintä viikonloppua kaikille!

Kirsikka ja Akseli 5,5kk

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat