Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mä en tajua???!!!

Mun poika ei suostu syömään juuri koskaan multa, kotona!! Annan tietenkin lapsenkin jo syödä itse ja samalla annan hänelle kans ruokaa.

Aina on kamala taistelu syömisen suhteen.

Maitoa joisi vaikka monta litraa/päivässä!!

Päiväkodissa kuulemma syö ongelmitta. Kai siksi ettei äiti ole paikalla ja siellä on muitakin lapsia.

Mut mulla alkaa jo kohta oleen neuvot vähissä et mitä teen!!

Yksi kaveri vie lapsensa " jäähylle" sänkyyn 5 minuutiksi, jos se ei syö. Mut tämä tuntuukin tehoavan siihen lapseen (ikää 1v11kk)

Ideoita???

Kommentit (10)

vaikuttaa se, että päiväkodissa on tietyt säännöt ja kotona ei. Tai sitten pk:ssa uutuudenviehätystä ja jännitystä.

Meille sanoi neuvolan th ton ikäisen lapsen kanssa, että ruoka tarjolle ilman suurempia numeroita ja houkutteluja ja jos ei syö, niin ruoka pois ja seuraavalla aterialla taas sama homma. Eikä missään nimessä siinä välissä mitään välipaloja tms. täyttävää. Ei esim. sitä maitoa, vaan janoon vettä. Eikä kohtuuttomia määriä maitoa myöskään ruokailun aikana, että saa sillä vatsan täyteen. Ei rangaistuksia, ei houkuttelua, vaan rento ote (ei ole helppoa, tiedän).

Meillä suurimmat ongelmat tuli siitä että ympäristö tajusi meidän tiukat otteet asiassa, kun " leipähän on terveellistä" , " annatteko olla kokonaan syömättä" jne. Meillä oli siis niin, että pelkkää leipää ois syönyt aina ja sen takia leivästä tuli palkkio jonka saa ruuan jälkeen. Jos ei syönyt, niin ei saanut leipääkään. Tällä kokemuksella voin sanoa, että lapsi kyllä syö, jos on nälkä.

Nyt 5v edelleen koettelee ja yrittää välillä ja toki nyt on jo vähän rennompi meno meillä vanhemmillakin, mutta vasta tänä vuonna on alkanut syödä suht hyvin. Se hyvin tarkottaa meillä sitä, että ylipäätään syö jotain joka aterialla.

Tsemppiä ja päättäväisyyttä toivotan!

T: Yniäinen

Ps. Myös minä olen sitä mieltä, että sänky ei missään nimessä saa olla rangaistuspaikka, vaan hyvä paikka mennä nukkumaan. Eikä syömättömyydestä tosiaan saa rankaista muutenkaan, vaan antaa asian olla.

Kuulostaa hyvälle idealle!

Sain kyllä äsken syötettyä onneksi puuron! Aloitettiin kirjan lukemisella. Ja sitä siinä sitten samalla katsottiin, kun puuroa syötiin.

Ajattelin aiemmin myös, että syömättömyys voisi johtua esim. protestoinnista, kun ei olla päästy ulos sadekelien takia!

Onneksi tänään on toisin ja päästään ulos!! Ja onneksi meni puuro suuhun, ettei ulkona tule nälkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Syöminen seuraavasti:

- Ennen puuroa -> maito 200ml

- Puuro (2dl) -> n. 30min myöhemmin, kun on maidon juonut

- Lämmin ruoka ja mahdollisesti jälkkäriksi jogurtti -> n. 3(-4) tuntia myöhemmin. Maitoa n. 100-130ml

- Toinen lämminruoka ja mahdollisesti jälkkäriksi jogurtti (jos ei ekalla ruualla syönyt sitä) -> päikkäreiden jälkeen. Maitoa n. 100-130ml

-Iltapuuro (2dl) -> n. 19-21 aikaan. Maitoa n. 100-130ml

En enempää tohon sano muuta kuin senkin, että Lapsityrannit-ohjelman kirjaversiossa sanottiin myös, että aikaisintaan 2.5v lähtien voi soveltaa jäähyjä, sitä aiemmin ei missään nimessä! Ja lapsesta riippuen tuo ikä voi olla myös lähempänä kolmea vuotta.

Olen samaa mieltä kanssasi!!

Minusta kaverini käytös on kohtuutonta, kun syömisestä rankaistaan.

Mutta, kun asiasta mainitsin ohimennen kaveri otti sen itseensä ja sanoi, että " oppi" tämän nelosella tulleesta ohjelmasta, jossa näin neuvottiin!!

Kakkosellahan tulee se lapsityrannit, jossa taas on juuri ikävuosia vastaavat minuutit käytössä!!

Ja se mikä minua eniten ihmetytti kaverissani oli... hän oli ollut viikon reissussa ja lapsi kotona hoidossa. Tietenkin lapsi sitten näyttää mieltään, kun äiti hänet " jättää/hylkää" kotiin lomansa ajaksi. Ja siitäkin tuntui rankaisevan!!

Itse olin mieheni kanssa yhden yön reissulla ja minun lapsi osoitti mieltään, mikä oli ymmärrettävää niin pidin häntä vain sylissä kiukkuilemassa, koska hänellä oli vaan ollut meitä ikävä!!

Jokainen toimii kuitenkin niin kuin tekee parhaakseen

Yritä muuttaa ruokailu. Älä kiinnitä huomiota siihen syömiseen, tarjoa harvemmin. Ja sit kun on syöntiaika, anna ruoka eteen, ja keskity omaan syömiseen vaikka tai tee jotain muuta. Anna syödä itse. Sotkujen minimoimiseksi anna tietysti vähän kerrallaan jne.

Kyllä se siitä... Ja älä anna sitä maitoa niin paljon, helpomin sanottu kuin tehty. Ja toiseks, meillä ainakin oli taas pelkällä nestemäisellä ravinnolla kun tuli kulmahampaat tässä viikolla, katsopas suuhun ettei ole kipeä. Särkylääke vois auttaa syömättömyyteenkin.

Hän sanoi, että vuoden iässä lapsen ruoantarve vähenee huimasti ja näin ollen myös ruokahalu on silloin tällöin olematonta. Tämä on aivan normaalia, eikä siitä tarvitse huolestua. Ruokaa ei tule tuputtaa, lapsi syö kun sillä on nälkä. Ruokahalu voi olla vaikkapa viikon täysin OLEMATON (lapsi ei tunnu syövän juuri mitään), eikä silti tarvitse huolestua eikä pakottaa.

Tämä neuvo auttoi minua paljon ja olen osannut suhtautua ajoittaisiin syömättömyyksiin rennosti. Anna lapsen olla syömättä äläkä myöskään tarjoa välipaloja, kuten muut jo sanoivatkin. Mitään stressiä, rankaisuja tai pakottamista ei kannata tuoda ruokapöytään - siitä vasta ongelmia seuraa tulevaisuudessa.

ap kirjoitti: Yksi kaveri vie lapsensa " jäähylle" sänkyyn 5 minuutiksi, jos se ei syö. Mut tämä tuntuukin tehoavan siihen lapseen (ikää 1v11kk)

Mulla aivan mahasta kouraisi, kun aattelin että joku todella rankasee lasta syömättömyydestä!!!

Toivottavasti tämä kaverisi saisi järkeä päähän ja ymmärtäisi lopettaa tuollaiset ylipitkät jäähyt pienelle ymmärtämättömälle ja vielä sänkyyn ja vielä syömisestä!!!

Sängyllä ei kannata rankasta koska sen pitäisi olla se paikka minne lapsi menee mielellään, jos sitä käytetään rankasuun niin kohta on taistelu nukkumisesta.

Viiden minuutin jäähy alle kaksi vuotiaalle on kohtuuttoman pitkä. Jos nyt jäähyä haluaisi jossain tilanteessa(ei syömisessä!!!)tuon ikäisellä käyttää niin ohjeena voisi olla minuutti per ikävuosi, eli tässä tapauksessa EI EDES KAHTA MINUUTTIA!!

Ja mitä tulee syömättömyyden rankaisuun, niin ihmettelen todella kenen etuja se ajaa? Jos äitillä tunteet kuumenee niin kovin ruokataistelusta ja hän tarvitsee tauon ettei käy lapseen käsiksi niin sallittakoon, mutta tässäkin tapauksessa äiti voisi itse mennä omaan sänkyyn rauhottumaan, laskea lapsen siksi aikaa lattialle ja kokeilla syöntiä tunnin päästä uudelleen.

Ruoasta ei kannata tehdä minkään näköistä numeroa, ettei siitä tule ongelmaa myöhemmin. On aivan normaalia että taaperoiden kanssa jossain vaiheessa jokainen äiti joutuu pohtimaan syömättömyyttä.

Jos paino alkaa laskea ja lapsi käymään voimattomaksi niin yhteys neuvolaan josta kyllä osataan antaa parempia vaihtoehtoja kuin rankaisu.

Toivon että kaverisi vaikka lukisi tämän tekstin ja lopettaisi tuollaiset rankaisut-Hävytöntä- ja erittäin epäoikeudenmukaista pientä ihmistä kohtaan.

Ap:lle toivon kuitenkin parempia ruokailuhetkiä ja saitkin jo ihan hyviä vinkkejä muilta vastanneilta, kuinka saada ruokailu edes joskus sujumaan ja muista että aika auttaa tässäkin.

Mukavaa kesää

Jade ja tyty 1v5kk

Suositus on muistaakseni 5-6 dl/vrk ja tähän lasketaan kaikki maitotuotteet -ruokajuoman lisäksi jugurtit, viilit, puurot ja vellit ym. (jos ne on tehty maitoon). Äkkiseltään kun laskin saa poikasi maitotuotteita noin 11 dl/vrk (oletin että keität puurot maitoon).

Tuota mietin, että miksiköhän tarjoat pojalle 2 dl maitoa jo ennen puuroa? Maito täyttää vatsaa melko tehokkaasti, maittaako puuro sen jälkeen?

Mä laitan aamuin illoin puuron pariin desiin maitoa, lisäksi tyttö syö välipalana viilin. Ruoan kanssa on aina nokkamukissa maitoa, juo sen mitä juo. Illalla saa puuron jälkeen ennen nukkumaanmenoa 2 dl velliä. Päivällä pöydillä, tuoleilla ja lattialla (tosi hygieenistä, tiedän) pyörii taikamuki, josta tyttö hörppii vettä janoonsa sen mitä tarvitsee. Tyttö syö ihan hyvin, tosin aina välillä on päiviä jolloin mikään ei maistu, enkä siitä ole huolestunut. Laitan ruoan tarjolle, typsy syö enemmän tai vähemmän ja kun menee leikkimiseksi lautanen otetaan pois.

Välipalan saa tosiaan yhden-kahden aikoihin päivällä, muita naposteltavia ei saa. Poikkeuksena saattaa syödä aamulla palan leipää puuron jäähtymistä odotellessa. Leipäpala on kuitenkin niin pieni, että puuro maistuu vallan hyvin sen jälkeenkin.

KL.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat