Seuraa 

Kaipaisin kokemuksia tuplarattaiden tarpeesta jos sisaruksilla ikäeroa 2,5.v. kannattaako ollenkaan hankkia? Muuten ei niin väliksi olisi, mutta vauva syntyy tammikuussa milloin lunta voi olla aika runsaasti, eikä pienempi välttämättä jaksa kävellä. Seisomalautaa ei voi käyttää, ja aika tuskaisaa voi olla kantoliinan kanssa työntää rattaita lumikinoksissa. Selviytymiskokemuksia kaipaisin?

Kommentit (9)

Eli pikkuisten ikäeroksi tuli 1v4kk, joten tuplat tietysti ostettiiin. No viime loppu kesällä ne otettiin käyttöön ja nyt kuun vaihteessa myin ne pois. Eli isompi on nyt 2v2kk ja hommasin seisomalaudan rattaisiin. Siinä tytteli mielellään seisoskelee, jos ei kävele, mieluusti kyllä käveleekin. Tuplat jäivät tarpeettomiksi, joten haikein mielin myytiin ne pois.

Mielestäni riippuu ihan missä asutte. Kaupungissa vai " maalla" . Ja kuinka paljon liikutte kävellen. Onko puisto, kaupat tms. lähellä? Seisomalaudalla ei tosiaan " maalla" tarkoitan tällä lähiöitäkin joissa paljon hiekkateitä jne. niin niissä on myös lapsen aika rankka tarpoa, kun on lunta, sohjoa jne.

Jos liikutte kävellen vähänkin enemmän, niin varmaan helpottaisi menoa ja varsinkin ajallisesti :Toki 2,5v jo liikkuu itekin, mutta ainakin meillä on välillä niiiiin hidasta. Ja talvella ei ainakaan meidän seisomalauta tahdo oikein toimia.

Mutta jos asutte kaupungissa ja välimatkat lyhyitä, ja tiet aurataan , niin käyttöä voi tulla tosi vähän...ehkä silloin päijäisi ilmankin.

Miten olisi käytettynä hankitut...silloin ne ei niiiin riipaisisi kukkaroa....

Meillä ikäeroa 1v9kk ja nyt tulee kolmas jolloin pojat on 1v11kk j a3v 8kk meillä on pakko olla tuplat, yksittäiset, seisomalauta ja kaikki mehdollinen :) Varsinkin kun asutaan " maalla" Tuusulassa :) Ja kyllä muuten tupliakin on rankka työntää talvella :)

MR

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja siihen sisaristuimen, koska meillä käyttö on ollut maalla + kaupungissa. Meidän pienessä pitäjässä ei pääse edes tuplarattailla kauppojen ovista sisään ja isompiin kauppoihin on mentävä autolla... Kaupunkikäytössä taas HKL saa ottaa kyytiin kahdet tavalliset tai yhdet tuplat eli voi joutua odottelemaan sitä bussia pitkäänkin, eikä se ole talviaikaan ollenkaan kivaa. Tuon Emmaljungan istuimen saa sellaisiin vaunuihin, joissa ei ole heittoaisaa. Itse tykkäsin tuosta ratkaisusta.

Heltu ja ipanat 7kk ja 2,5v

Meille syntyi vajaa kaksi vuotta sitten (lokakuussa -05) toinen lapsi, ikäeroa esikoiseen tuli tasan kaksi vuotta. Teutonian kuomurattaat (kantokassilla) oli käytössä. Mulle oli itsestäänselvää että tuplia en MISSÄÄN nimessä hanki, enkä myöskään sisaristuinta (tuskin noihin olisi saanutkaan :D)... Ajattelin että joko mennään niin että vauva kantoliinassa ja esikoinen rattaissa, tai sitten vauva vaunuissa ja esikoinen pulkassa! Ja tuo viimeinen vaihtoehto oli älyttömän kätevä kunhan vaan oli sen verran lunta että pulkka kulki. Kevyt vetää perässä ja vaunujakin sai kivasti lykittyä kun ei ihan umpihangessa tarvinnut rymytä.

Jossain vaiheessa kuitenkin vielä siinä ennen kunnollista talvea mies teki itse seisomalaudan, jota pystyi " kiireellisemmässä" tapauksessa käyttämään. Ja tulihan sitä sitten muutenkin käytettyä (myös ihan talvella) jos ei pienet jalat jaksaneet. Mutta jos ei mies olisi sitä itse tehnyt, en olisi kyllä ostanut, sen verran hintavia kyllä mun mielestä. Ja hyvähän se on lapsenkin oppia joskus kävelemään ;) Siinä tulee ehkä liian helposti vähän laiskaksi, jos ei koskaan tarvitse kävellä (varsinkin jos ei edes ole mihinkään kiirus) :)

Mutta tosiaan, jos teille on talvivauva tulossa niin kannattanee myös miettiä tuota pulkkaa.. ja jos esikoinen ei ole vielä kovin paljoa kävellyt (siis pidempiä matkoja) niin kannattanee jo totuttaa siihenkin! Mitä aiemmin aloittaa " kävelyretket" , sitä helpommalla kyllä pääsee kun pikkukakkonen syntyy :)

Minttu

Kuulosti niin tutulta pohdinnalta toi alkuperäinen viesti, että pakko vastata. Meille tulee ikäeroa niinikään se 2,5v. Vauva syntyy lokakuussa ja ollaan ainakin itse tehty tästä vaunukuviosta iso ongelma. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehto on Emmaljungan vaunut ja niihin sisaristuin, mutta on vielä tarkistamatta, saako uusiin vaunuihin sellasen " vanhan" sisaristuimen. Se olisi musta loistava kompromissi: isommalla olisi ikäänkuin rataspaikka, josta ei voi hypätä pois itse, busseihin meno onnistuisi ilman kuorman purkua jne. Painoraja on 15kg, mutta meillä toimisi ainakin ensi kesään asti. Jos tämä suunnitelma menee puihin, ollaan taas ihan pihalla, mitä tehdään.

Suurimmassa osassa tuplia on kuomu niin alhaalla, että se ottaa ihan varmaan kurjasti päähän kiinni varsinkin talvella, vaikka meidänkin esikoistyttö on pienikokoinen. Talven tulon takia ei kannata ostaa matkaratastyyppisiä. Mua eikä miestä ei seisomalauta kiinnosta yhtään!

Me asutaan ihan keskustan nurkalla isossa kaupungissa, mutta silti epäilen suuresti arjen toimivuutta ilman istumapaikkaa isommalle. Musta toi sisaristuin olisi huippuratkaisu! HArmi, että sen valmistus on lopetettu eikä siten ole ihan varma ratkaisu...

Minä vielä... Meillä oli tuo Emmaljungan sisaristuin EC-1 eli sellaisissa kuomurattaissa joissa kasvot menosuuntaan ja aika pienillä täyskumi renkailla ja oli kyllä RASKAS työntää, kun painopiste tuli niin eteen. Ja meillä tuo esikoinen tuppasi aina nukkumaan kun kärryteltiin vähänkin pidempään...eli siinä on aika huono nukkua. Mutta muuten on kyllä loistava juttu, varsinkin kauppakeskuksissa ja kaupungilla. Ja tilanne on varmaan eri jos olis ollut isot ilmakumirenkaat.

Sitä istuinta ei käsittääkseni enään saa kaupoista, Eu:n myötä...mutta aika usein näkee käytettynä kaupan. Joihinkin malleihin tarvii väliin sellaiset adapteriraudat, ainakin meillä tarvi jotka piti ostaa erikseen. Ne onneksi löytyi silloin Lastentarvikkeesta (viimeiset sitä laatua).

Me myytiin ne kärryt sitten pois, kun niihin ei oikein saanut hyvin edes seisomatelinettä. Mutta muuten tosiaan hyvä idea...

MR

Vähän kyllä vierastan tuota ajatusta sisaristuimesta.... onko vauvaa sitten vaikea kurkkia sieltä isomman alta? Millaiset kiinnitys jutut noissa on, saako nopeasti irti tarvittaessa? Meillä on teutonian rattaat ennestään, ja lähes järestään tuntuu olevan vain emmaljungiin myytävänä noita sisaristuimia.Äh, onneksi on vielä aikaa miettiä, voi olla että tyydytään noihin rattaisiin ja laitan sitten esikoisen patapumiin (kantoreppu), tai vauvan kantoliinaan. Kiitoksia kuitenkin neuvoista! Lisääkin otetaan mielenkiinnolla vastaan!

Meillä ikäeroa lapsilla toi 2½v.

Ensin ei hankittu tuplia, ajattelin ettei tarvita.

Noh, mutta ollaan sen verran liikkuvaa sorttia, että huomattiin sen olevan ihan järkevä juttu!

Meille syntyi tämä pieni viime kuussa, että ens kesänä ei varmaan enää tarvita tuplia, sit esikoinen osaa kai jo pyörälläkin paremmin ajaa.

Sen takia ostettiin käytettynä, kokeilen myydä sit eteenpäin mutta ei niin harmita jos jää ittelle.

Ja koska oltiin jo tavalliset vaunut keretty ostaa, niin nämä on matkarattaat. Halvemmat ja menevät reissulla tosi mukavasti.

miitu ja lapset

ei todellakaan ole mikään pikakiinnitteinen. Kiinni neljällä " ruuvilla" johon tarvitaan kuusiokoloavainta. Alla vauvan pitää olla makuuasennossa, joten käytännössä tuo kurkkiminen ei onnistu. Itse en ole edes koittanut mahtuisiko vauva " istumaan" alla. Ilman korotusrautoja meilläkin istuin oli turhan alhaalla. Oli hyvä ekat pari kuukautta, kun vauva ei vielä " liikkunut" . Sen jälkeen laitettiin nuo korotusraudat. Huononsivat vaunujen painopistettä ja vaunuista tuli raskaammat työntää sitä kautta.

Tuli mieleen. Nythän Suomessa on myynnissä sellaista ratasta, jossa isompi istuu kuin normaaleissa rattaissa ja vauvan tila on siellä tavarakorin paikalla. Itse en välttämättä talvivauvaa sinne laittaisin, jos sattuu ne loskat lentämään suoraan päälle. Mutta tuohonkin vaihtoehtoon voi ehkä tutustua. Toisaalta " matka" rattaat ovat talvella v-mäisiä työntää. Ja onnistuuko ihan oikeasti esim. busseilla kulkeminen ei aavistustakaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat