Vierailija

Palasin töihin tänä syksynä ja puuhaa riittää neljän lapsen 3-12v ja työn yhdistämisessä. Minä olen meillä aina hoitanut pyykkivuoret. Mies ei suostu yhtään tinkimään periaatteistaan kun olen töissä, vaan haluaa että lapset laittavat joka päivä päiväkotiin ja kouluun puhtaat silitetyt vaatteet. Minusta vaatteita voi pitää hyvin sen toisenkin päivän jos eivät ole likaiset tai tunkkaiset. Yleensähän pienillä menee kaksikin asua päivässä ja lisäksi päälle koululaisten treenipyykki.

Vaihdatteko muut joka päivä lapsille kaikki puhtaat vaatteet? Tuntuu että vaatteet kuluvat hetkessä huonoksi jatkuvasta pesemisestä.

Sivut

Kommentit (51)

ja mikä ei. Sekö, kuinka usein vaatteet pitää pestä ja mitkä vaatekappaleet kaipaavat silitystä, vai se, että 2000-luvulla on vieläkin pilvin pimein perheitä, joissa naiset vastaa - ansiotyönsä ohessa - kodinhoidosta yksin tai vähintään 90 %:sti ja vieläpä ottavat vastaan miehiltään niihin toimiin liittyviä vaatimuksia niin kuin siinä ei olisi mitään outoa.

Ja sitten ihmetellään, miksei tasa-arvo vieläkään yhteiskunnassamme toteudu...HERÄTKÄÄ NAISET!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koululainen vaihtaa myös sukat päivittäin, mutta muut vaatteet pesen kun ovat likaantuneet, mutta jos vaate puhdas niin voi olla päällä useammankin päivän.

Sulaa hulluutta pestä vaate joka käytön jälkeen, meillä saatetaan vaatteita vaihdella päivän aikana tilanteen mukaan ja puolipitoisille oma hyllynsä kaapissa.

Alushousut vaihdetaan joka päivä. Sukkahousuja pidetään n. 3 päivää, samoin housuja, paidat menee vaihtoon joka toinen päivä. Jos vaatteet ovat selvästi likaisia niin menee aikasemmin tietty pesuun. Yöpuvut vaihdetaan 1x viikko.

lapset 1v ja 3v

mistä tää mahtava uuskonservatismi oikein kumpuaa?

Kuten joku tossa aiemminkin sanoi, niin tällä palstalla kukaan ei näytä kiinnittävän huomiota olennaiseen (siis siihen että ap:n mies haluaa pitää yllä tiettyä standardia, muuta ei ole halukas tekemään mitään sen eteen itse) vaan täällä ihan suu vaahdossa keskustellaan siitä pitääkö vaatteet pestä ja silittää joka käytön jälkeen.....

Se jonka vastuulla joku tietty (koti)työ on, määrittelee myös sen miten ja miten usein se tehdään.

Näin siis minun mielestäni ja näin meillä toimitaan.

Meillä vaihdetaan alusvaatteet ja sukat päivittäin. Jos puserot ja housut on puhtaita, niitä saatetaan käyttää kolmekin päivää putkeen.

Jos on yksikin tahra, niin pesuun menevät. Lapset on poikia, joten eivät ole niin tarkkoja siitä, että pitäisi olla eri vaatteet päivittäin.

Silti tuo pesukone ja kuivausrumpu pyörii päivittäin.

On meinaan noita lakanoita ja yksi pojista ei ole yökuiva ja vahinkoja sattuu. Silloin täytyy peittokin pestä ja petauspatja.

Siis likaisissa vaatteissa eivät päiväkotiin ja kouluun mene, mutta jos eivät sotke, niin samat on useamman päivän.

Kyllä meillä on kotitöitä jaettukin niin, että mies kuljettaa koululaiset harrastuksissa, tekee pihatöitä, ulkoiluttaa koiraa, tekee ruoka pari kertaa kuussa ja osallistuu suursiivoukseen kerran kuussa. Ei kyllä mielellään pyykkää saati siivoa.

Eniten minua nyppii se, että mies kerää kaikki lasten lattialle heittämät vaatteet pyykkikoriin niitä sen enempää tutkimatta ja perustelee käytäntöä sillä että haluaa että lapset ovat aina puhtaissa, siisteissä vaatteissa. Niinpä pyykkikori on sitten aina täynnä.

Minusta koululaiset voivat käyttää farkkuja hyvin kolmekin päivää. Ulkohaalarit päiväkoti-ikäisiltä pesen vain 2 vkon välein jos ei ole kura-aika. Alusvaatteet vaihdetaan tietenkin päivittäin ja pääsäntöisesti kaikki päällipuserot. Itse pidän yleensä 1-3 pvä samoja vaatteita töissä.

Lainaus:

Eniten minua nyppii se, että mies kerää kaikki lasten lattialle heittämät vaatteet pyykkikoriin niitä sen enempää tutkimatta ja perustelee käytäntöä sillä että haluaa että lapset ovat aina puhtaissa, siisteissä vaatteissa. Niinpä pyykkikori on sitten aina täynnä.

Mun mies tekee myös tuota. Ei jaksa/osaa katsoa, onko vaate likainen, vaan vie suoraan pyykkiin. Onneksi lapset alkaa olla niin isoja (5 ja 3 v) että harvemmin jättää enää vaatteita lattialle lojumaan, vaan vievät kerran pidetyt huoneeseensa nojatuoliin. Sieltä muistan käydä katsomassa itse ennen kuin mies ehtii.

Ja meillä ei tosiaankaan vaihdeta muuta kuin alusvaatteet ja sukat päivittäin, elleivät ole näkyvästi likaantuneet. 5-vuotiaan paitakin kestää puhtaana yleensä jo 2-3 päivää, housut molemmilla.

Lainaus:

mitä ylihygieenisiä, epäekologisia ja epäLOOGISIA ihmisiä löytyykään.

Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin meilläkin, muttei tosiaan muita vaatteita, jos ovat vielä puhtaat ja siistit.

Enkä todellakaan silitä muita kuin kauluspaidat ja housut, trikoohousut ja -paidat ovat ainakin meillä siistejä, kun ne on ripustettu huolellisesti kuivumaan ja viikattu nätisti.

Silitän oikeastaan kaikki vaatteet paitsi alusvaatteet, sukat ja sukkikset. Trikoovaatteetkin, sillä kyllä ne on silitettynä siistimmät vaikka ripustan nätisti (nypyt laskee ja tulee tasaisempi ilme). En pidä silittämisestä, mutta teen sen silti ellen ole tosi kiireinen jolloin silitän vain pakolliset (=muut kuin trikoovaatteet).

Lainaus:

Ainakin meidän lapsella neule kestää puhtaana yleensä tosi pitkään, kun ei se tarhassa ole sisällä päällä, ja alla on aina joku muu paita. Ei ihme että ihmiset valittavat neuleiden huonoa kestävyyttää jos niitä pestään parin käyttökerran jälkeen.

Meillä lapsella (3,5 v) on aina puhtaat vaatteet, mutta ei välttämättä joka päivä uudet (paitsi alushousut ja sukat/sukkikset). Jos vaate ei ole likainen (ts. tahroja, haise yms) se saa tuulettua päivän ja pidetään sitten toisen kerran. Etenkään sisähousuja ei tarvitse enää päivän käytön jälkeen vaihtaa, paidat yleensä pitää. Farkkuja, neuleita ym pidetään kunnes ovat likaiset eli ihan helposti menee viikon ja neuleet ylikin. Ulkoiluhousuja en ole pessyt vielä kertaakaan syksyn aikana, koska ovat kosteussuojatut ja lika on lähtenyt pyyhkimällä. Vaalean ulkoilutakin pesen kerran viikossa ettei lika pinty liikaa.

Älkääkä peskö niitä vaatteitanne turhaan joka päivä. itse kuljen farkuissani kuukaudenkin ennen pesua. Kuluvat vaan pian puhki, jos pesee usein. Alusvaatteet tietty vaihtoon päivittäin.

Lainaus:

Löytyykö näin paljon ihmisiä, jotka vaihtavat JOKA PÄIVÄ kaikki vaatteet (lapsen tai omat)? Kyllä meilläkin vaihdetaan pikkuhousut, aluspaita ja sukat, mutta neuleita ja housuja/hameita voi aivan hyvin pitää vaikka viikon, jos niissä ei näy tahroja. Eivät ne todellakaan haise! Miettikää hei vähän, jos kaikki ihmiset maailmassa tekisivät kuten te. Siinä olisi ekokatastrofin ainekset koossa. Miksi ihmisten pitää olla noin turhamaisia ja itsekkäitä? Puhtaissa mekin aina kuljetaan, ikinä ei olelikaista päällä, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa että vaate olisi edellisenä päivänä pesty!

Minä en voi pitää neuleita "vaikka viikon", jos ovat ihoani vasten. Haisen deodorantista ja päivittäisestä pesetymisestä huolimatta sen verran hielle illasta, että ihoa vasten olevat paidat painuvat pesuun.

Housut ja hameet pesen, kun likaantuvat.

mitä ylihygieenisiä, epäekologisia ja epäLOOGISIA ihmisiä löytyykään.

vinkiksi teille: esim. villavaatteen tuuletus + harjaus on paljon parempaa vaatehuoltoa kuin konepesu joka jumalan käyttökerran jälkeen. taukit...

Inhoan sitä hommaa! Eli käytämme lähinnä trikoovaatteita ja ripustan ne niin, että menevät ilman silittämistä. Lapset on niin pieniä, että vaatteet vaihdetaan yleensä päivittäin tai useammin, vaikka kotona ollaankin (ruokaa vaatteilla, vaipat falskanneet, puklia ym.)

Mutta isommille lapsille en vaihtais muuten, kun jos likaantuisivat tai olisivat jo olleet päällä 2-3 pv. Alusvaatteet toki vaihtaisin.

JUT TUOLLAISIA KOMMENTTEJA TARVITAAN TAAS TÄHÄNKIN KETJUUN!!! EN OIKEESTI TAJUA, MIKSI JONKUN PITÄÄ AINA TULLA V***LEMAAN, OLI AIHE MIKÄ TAHANSA! =( EI YMMÄRRÄ

En ole myöskään koskaan ymmärtänyt, miten jotkut saavat vaatteet kulahtamaan jo muutamassa pesussa.

Noudata pesuohjeita ja vain samanväriset pyykit samaan koneeseen + huuhteluainatta joka pesulla, niin vaatteet pysyvät oikeasti hyvinä.

Eis e pyykinpesu nyt niin inhottavaa ja aikaa vievää ole. Pyykit koneeseen=5min , Pyykit narulle=5min ja pyykit kaappiin=5 min. Kun ravautat pyykit märkinä ja laitat suorina naruille, ei montaakaan vaatetta tarvi silittää.

En koe ratkaisuksi sitä, että mies alkaisi säännöllisesti pesemään pyykkiä. Olen itse sillä tavoin tarkka, että tykkään pestä kirjavat ja valkoiset erikseen, katson pesulämpötilat ja harkitsen, mitkä vaatteet raaskin laittaa kuivausrumpuun. Miehen pesutyyli on se, että kaikki päivän aikana pidetyt vaatteet koneeseen ja sitten rumpuun.

Niin, eikä meillä kaikkia vaatteita sililtetä mm. yöpuvut ja alusvaatteet laitetaan suoraa kaappeihin.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat