Sivut

Kommentit (63)

Mua flunssa on vaivannut edelleen, lisäpiirteenä huono ja etova olo. Tänä iltana piti käydä jo vähän happihyppelyllä, rupes seinät kaatuun päälle kun on ollut nelisen päivää sisätiloissa, yhden kerran kaupassa pikaiseen autolla vaan poikennu.Mies on hoitanut vaunuttelun vauvan kanssa.

Näyttäs nyt paranevan nuo yöt; johan sitä tiheää syömistä kestikin sen 2 kuukautta. Nyt syö n.3 kertaa 11-12 tunnin aikana. Tosin siinä on vielä muutakin ähinää yön aikana.. (Varsinkin aamupuolella) Mutta kuitenkin, tissiä ei edes huoli joka kätinään vaikka väsyneenä sitä yritänkin ;)

nyt on sitten useampana aamuna/yöllä rinnat olleet JÄRKYTTÄVÄN täynnä, kun syöminen on vähentynyt yli puolella.

Ehkä tämä tästä taas muuttuu, mutta hehkutanpa nyt edes hetken kun on aihetta :)

Ja mikä kivointa, olen muutamana iltana saanut ukkelin nukutettua omaan sänkyyn pelkästään silittelemällä. Kun tähän asti on menty tissitainnutuksella. Äskenkin kun tuolla sängyssä äkisi kesken uniensa, riitti kun kävi vähän poskesta silitämässä niin nukahti uudestaan. Mukavaa, ettei ole ihan niin kiinni tississä kuin luulin!

Päiväunista: Meillä vaihtelee, joskus nukkuu vain 4-5 puolen tunnin pätkää (eli yhteensä n.2h), mutta esim. tänään 2,5 tuntia vaunuissa ulkona, sitten 1/2 h sisällä ja iltasella vielä 1,5 tuntia. Näyttää pikkuhiljaa kallistuvan siihen, että nukkuu ainakin yhet pitemmät päivässä, mutta ei oikein selkeää linjaa ole kuitenkaan vielä. Yöunet on tosiaan sen 11-12 tuntia,

Tänään on ollu hankala kakkauspäivä. Useaan otteeseen on vääntänyt "muovailuvahaa" vaippaansa, kamalan kovalla tuntuu olevan! Hirveällä ähinällä saa aina pienen nokareen työnnettyä. Luumua olen antanut mutta kaippa sitten liian vähän kun ei ole vaikutusta. Vettäkin annoin eilen ekaa kertaa - toivon että se pistäis vähän vauhtia kakkaushommaan. Taidan rueta antamaan jokapäiväisesti. Sitä joi muutaman tipan jopa tuttipullosta, ihme ja kumma! ;) Lusikasta otti kuitenkin kaikista parhaiten.

Perunan jätän nyt pois hetkeksi, se on syypäänä tuohon kakkausvaivaan. Ainakin itse keitetyn.

Tulee sekavaa tekstiä, sori, kiirehdin jo nukkuun mielessäni.

Miehen pistin muuten ostaan vaippoja päivällä, ja se rontti toi HOUSUVAIPPOJA. poika painaa n.7,5kg ja ne oli 4-kokoa eli 7-11kg. Mitenhän ne pitää yöllä, tuntuu että pyörivät jalassa... Taidan käydä ite huomenna ostaan 3-kokoa ja ihan niitä teipillisiä, vähän turhan aikasta mun mielestä housuvaipoille ;) Mieshän oli tietenkin innossaan helppokäyttöisyydestä...

Nyt nukkuun!

Sakariini ja vähän köhivä nukku-ukko 4,5kk

viikkoon ei ole ruudulle päässyt, kaikenmaailman kissanristiäisiä siunaantunut joka päivälle aamusta iltaan. Jospa nyt jotakin.. ;-)

Oma olo on ollut aivan kauhea, en tiedä mikä mättää. Huimaa ja pyörryttää joka päivä niin että tuntuu taju melkein lähtevän. Nälkä ja väsymys vaivaa, liekö sitten tuo vauva vie sen verta paljon nyt energiaa että oma kroppa kärsii (kun on muutenkin vähän häikkää eikä tiedetä missä...) Ainakin näihin aikoihin tuo edellinen mukelo aloitti oikein tehotankkaukset ja kropassa tuntui.

ja mitenkäs muilla täysimettävillä tuo menkkatilanne oikein on? Joku ainakin manaili että alkoi jo, itse en tiedä onko menkat vaiko mkitä ihmeen vuotoa tällä kertaa. Kolme kuukauttahan mulla kesti jälkivuotoa (yksi vuodoton viikko siinä oli jossain vaiheessa), nyt oli kolme viikkoa taukoa ja alkoi taas tiputtelemaan. Muutaman päivän kesti ja nyt sitten loppui. Kiroan ihan hulluna jos menkoista on kyse, eihän mulla normaalistikaan tule kuukautiset kuin muutaman kerran vuodessa. Ja edellisen lapsen kanssa alkoi vasta 1½ vuotta synnytyksen jälkeen. Että ottaa pattiin.

Omista menoista on ollut puhetta ja meillähän minä en mene :)

Kerran olen hammaslääkärissä käynyt ja se on ainoa missä olen ilman vauvaa ollut. Kampaajallakin kaikki lapset on mulla aina mukana, luulen että ensi kesänä saattaa olla jo tilanteita että pääsen irtautumaan vauvasta (= mies suostuu vauvanvahdiksi, muitahan hoitajia meillä ei ole) ja nekin sitten lyhyitten työkeikkojen ajaksi. Eli minä olen kiinni vauvassa kirjaimellisesti 24/7 - vaan eipä se haittaa, musta tää vauva-aika on niiiiiiin ihanaa ja menee aivan liian nopsaan ohi etten oikein tarvitsekaan omaa aikaa...

Lääkäri-neuvola oli toissapäivänä ja kaikki oli ihan hienosti. Pituutta 62cm ja painoa 6,3kg, tosi tasaisesti kasvaa eli vielä jatketaan täysimetyksellä sinne 6kk ikään saakka. Hyvä niin.

Neiti ei pahemmin nuku, viime aikoina vain 2-3 kertaa päivässä max45min. Ja öisin tankkaa kahden tunnin välein. Mutta tässähän ei mitään uutta, noudattaa näköjään samaa linjaa kuin aiemmatkin ipanat eli unta ei tunnu tarvitsevan. Vaan eipä haittaa kun tähän jo vuosien aikana tottunut.

Itse vaan en näköjään osaa rauhoittua, muutamia työkeikkojakin olen tehnyt vauvan kanssa kun en osaa sanoa ei. Nyt vaan pitää alkaa topakammaksi ja loppusyksy kieltäytyä kaikesta ja nauttia tästä viimoisesta äitiyslomasta ihan täysillä.

(tosin mies tuossa vähän yritti lahjoa että saisin vielä yhden lapsen jos otettaisiin yksi koira lisää...no oishan se tietty kivaa mutta järki sanoo että ei ole varaa eikä tupaan enempää mahdu. Saatika että tässä alkaa jo aika ikäloppu olemaan itsekin ;-))

Mutta nyt tasa lastenhuoneen loputon kaaos kutsuu, mukavaa viikkoa kaikille!

Nappula ja neiti Mörrimöykky, tänään 4kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Noniin, imetys loppuu, menkat alkaa... Ärrrrh! Kahteen päivään en ole pumpannut kun ei mitään tule, mutta tyttö on vielä aamuisin vähän rintaa huolinut. Tänäaamuna ei kelvannut. Ja eiköhän aamusta menkat sitten alkaneet, ei tää pilleritiputtelua ole kun mahaakin juilii.

Siitäkin mun piti jo kauan sitten mainita että jatkoin tosiaan noita minipillereitä ja se alun jatkuva tiputtelu väheni ekan 2vkon jälkeen. Sen jälkeen tiputteli ehkä 2-3krt 1-2vrk ajan tosi vähän, kunnes nyt tänään nää näköjään alkoi.

Tenava on laajentanut taas äänenkäyttötaitojaan ja nyt kiljuu ja kurluttaa vähän väliä :) Lelut alkaa pysyä jo tosi hyvin kädessä ja eilen kun käytiin vanhemmillani niin kyllä se "flirttaili" niille kamalasti, virnisteli ja naureskeli selvästi hyvin tietoisena aiheuttamistaan reaktioista :)

Juu, meillä kans neiti heräs tänään puoli seitsemältä. Se oli kyllä hyvä, kun ehti olla juuri tunnin hereillä ennenkuin lähdettiin viemään isompia sisaruksia päiväkotiin. Nukkui sitten matkan sinne, on hieman hiljaisempaa tuossa ruuhkassa kun nukkuu ;)

Mä tarkkailen koko ajan tyttöä, ettei näy keltaisuuden merkkejä, on siis ainut mein perheessä, kuka ei ole saanut A-hepatiittirokotusta. Käsidesiä ei tunnu löytyvän koko maasta, kun kaikki on loppu. Onneksi on saippuaa... Tautia tuntuu olevan tosi paljon liikkeellä.

Meillä ollut ihana rauhallinen päivä eilen, ei käyty missään tytön kanssa, kun mies vei ja haki isommat. Nyt onkin sitten taas reissussa, joten saadaan ajella senkin edestä. Meille on keskiviikkona tulossa vieraita, ja lauantaina olis taas yhdet grillijuhlat. Ja juuri naapuri soitti ja pyysi sunnuntaina brunssille tohon läheiseen ravintolaan. Meikäläisen sosiaalinen elämäkin alkaa siis toipua, kivaa! Tytöllä oli eilen nukkumispäivä, ja mäkin sain pyykkiä pestyä yms. Yöt menee onneksi yhdellä syötöllä, on ton pullon kanssa muuten niin rasittavaa.

Mutta nyt hieman naposteltavaa, kun neiti nukahti!

Selma

Mulla ei ainakaan toiminut tuo alcatrazin laittama.

Täällä kans juilii mahaa, turvottaa ym. On siis tosiaankin sellainen fiilis, että menkat ois alkamassa. Mut ei vielä näy. Mie vielä täysimetän, joten ei ne välttämättä ihan vielä alakaan.

Tänään kokeilen antaa neidille jotain hedelmäsosetta kun siitä peruna-porkkanasta tuli maha niin kipeäksi. Viikonloppuna en antanut mitään, imetin vaan.

Ihanaa, mies pääsee tänään jo yhden maissa töistä. Mie pääsen sitten yksin kauppaan =). Olin nyt viikonlopun siis yksin ja kylläpäs oli kivaa kun mies tuli takaisin kotiin. Oli ihan laatukseksiäkin. Kerrankin mullekin tuli rento olo. Nyt tekee mieli jopa lisääkin =) Sanoinkin miehelle, että ei se rentoutuminen vaan joka ilta onnistu. Jos on tosi väsynyt ja vittuuntunut, niin seksi ei multa suju.

Remppa on jo hyvässä vauhdissa. Tänään pistetään pohjamaali esikoisen huoneeseen ja huomenna itse maali. Nyt esikoinen asuu olkkarissa (joka on siis ihan täynnä tavaraa ja leluja. Seuraavaks me muutetaan miehen kanssa pariks päiväks olkkariin ja tehään meidän huone. Sit oiskin vielä olkkari jäljellä. Ja sit vielä ne lattiat. Vitsi mie odotan kovin sitä lopputulosta. Hinkkasin kaikki seinätkin mitä ei maalata, puhtaaksi. Ja pesin verhot. Pitäisköhän vielä sykäistä ikkunatkin ennen talvea =) Saattais kyllä huurtua vähän liikaa.

Mie oon aika varma, että neidillä tulee nyt hampaita. On jokseenkin ärtyneellä päällä eikä suostu nukahtamaan itsekseen. Koko ajan on jotain suussa. Rauhoittuu kun annan viilentävän purulelun. Esikoinen oli 5kk kun eka hammas tuli.

Tytteli-83 ja neiti 4kk ja risat

Nyt se flunssa on minuun tarttunut ja poikakin vähän rohisee ja pientä lämpöä on 37.3 :( en tiedä voiko johtua enään hampaista?? ma puhkes tosiaan se eka hammas ja pe tuli jo toinen hammas!!

onneks huomenna 4kk neuvola/lääkäri..niin voi tarkistaa korvat, koska en tiedä onks alkava korvatulehdus :(

oletteko antaneet riisivelliä vai puuroa?? kertokaas mikä teil on auttanut nukkumaan paremmin?? meillä syödään peruna porkkana sosetta illalla 170-180ml mut ei kyl auta yö heräilyihin!!! herää 1,5-2h välein!!!

yks yö tällä viikolla meni 2 syötöllä..olin kuin uus ihminen aamulla ja toivoin et jatkais samaa raataa, mut ei niin ei!! :(

Te, joilla hormonikierukka on jo asennettu...

Onko tullut minkäänlaisia sivuoireita tai onko millään tavalla vaikuttanut imetykseen? (senhän ei ilmeisesti pitäisi vaikuttaa haittaavasti?)

Sain juuri reseptin hormonikierukkaa varten, kuparikierukan olisin halunnut mutta sitä en saa, ja nyt kauhistuttaa tuleeko mitään sivuoireita. Ne harvat tuttavani jotka ovat hormonikierukkaa kokeilleet ovat mananneet sen ihan kympillä. Kaksi ystävääni kävi sen poistattamassakin (toisella kovat päänsäryt ja paino nousi heti, toisella taas astiat lenteli seiniin ja itku virtasi. Molemmilla oireet lakkasi heti kierukan poiston jlk) ja yhdellä myös kauheat hormoniraivait usean kuukauden ajan mutta tasaantui sitten onneksi.

Ilman ehkäisyä tässä piti kyllä olla ainakin täysimetyksen ajan mutta nyt alan pikkuhiljaa kallistua ehkäisyn puoleen. Miten muilla tuo kierukka sopinut?

nappula

Meillä oli niin viheliäinen yö taas että meinasi mennä hermo. Nappula kitisi ja äkisi pitkin yötä 1-2h välein ja maitopulloa ei sitten oikein huolinut vaikka halusi. koko päivä meni oikeastaan samalla lailla, kitisi, mutta kun maitoa antoi niin otti ahneesti vähän ja puklasi sitten kaiken + vähän extraakin ulos.

Mun omatekemä porkkana-peruna on kelvannut todella huonosti. Aion tänään ostaa kyllä sen kymmentä eri sorttia kaappiin odottamaan, nyt pääsi kaapit tyhjäksi eikä eilen käyty kaupassakaan niin piti vain antaa sitä persikkaa joka ei oikein näytä mieluisaa olevan.

Kaveri sanoi että hänen mielestä myös ruusunmarjalla on ollut löysyttävä vaikutus (poikansa reilun vuoden ikäinen).

Eilen en päässyt edes suihkuun, pitäis nyt aamulla mennä. Muutenkaan tyttö ei viihdy yksin, heti kun otin sitterin illallakin tähän koneen viereen niin rauhoittui. Yritin viedä aikanaan nukkumaan puoli 10:ltä, mutta nukahtamaan sain vasta 11 jälkeen. Liekö tosiaan niitä hampaita...?

Pariin päivään kun ei itse ehdi lukemaan/kirjoittamaan niin saakin ensimmäiset puoli tuntia kulumaan lukiessa sillä välin kirjoiteltuja juttuja =)

Keskiviikkona mentiin puoli 10 kerhoon, sieltä vauvahierontaan, sen jälkeen mummin luo nimpparikakkukaakaoille ja sitten vielä Helsinkiin kaveria tapaamaan pariksi tunniksi. Kotona oltiin illalla vähän kasin jälkeen *huh* Leo ei ollut millänsäkään koko päivän reissaamisesta, mutta äiti oli kyllä ihan väsy =7 Tosin eipä äiskä saanutkaan koisia liikkuvissa vaunuissa puolta päiväåä ;) Eilen sitten vielä innostuin aamulla soittamaan mummille uudestaan, että lähdetkös meidän kanssa Jumboon pyörimään, kun kerta oli vielä toinenkin vapaapäivä putkeen =D

Kovasti yritin villakangastakkia etsiskellä kun vanha on jo niin kulahtanut ettei sitä kehtaa enää ihmisten ilmoille pukea päälle (kotipihalla toimii vielä hyvin;), mutta aika toivotonta se kyllä oli *huoh* Jos löydät sellasen mikä ei näytä makkarankuorelta sun päällä (tai hihat ei kiristä) niin sitten hinta on 150 eurosta ylöspäin.. Eipä ihan ostella näillä alle tonnin kuukausituloilla ton hintasia vaatteita =( Varsinkaan kun jo pelkät lainat ym. kulut on kuussa enemmän kuin se mitä tällä hetkellä käteen jää.. juups..

Minäkin olen jo ilmoittanut pomolle, että joulun aikaan voin/haluan tulla tekemään joitakin vuoroja (tietysti mieluiten niitä sunnuntaita ;), mutta viikotkin käy sen mukaan miten mies pystyy vauvaa hoitamaan (luultavastikin vain iltaisin)). Sekä rahan takia, mutta myös ihan sen työn kannalta. Tosiaan käteen jäisi kuitenkin jo 4-5 tunnin päivänkin jälkeen enemmän kuin mitä kela maksaa, vaikka sitten saisikin sen minimipäivärahan (joka tosiaan on huimat 15,20€).

Eilinen nukkumaan meno oli vaihteeksi taas yhtä huutoa. Poika kyllä nukahti jo kasin aikoihin sopivasti niin että päästiin miehen kanssa yhdessä löylyyn, mutta heräsi jo tunnin päästä ja itki ja raivosi taas yli yhteentoista kunnes vihdoin ja viimein nukahti uudestaan. Sitten uni maistuikin taas aamuseiskaan asti, maitoa napaan ja vielä koisattiin melkein kymmeneen :)

Mutta kyllä mä kuitenkin mieluummin heräisin kerran tai kahdesti ennen kuutta syöttämään ja poika nukahtaisi helposti iltapullon jälkeen 21-23 välillä niinkuin normaalisti, kuin että yrität rauhoitella ja kannat monta tuntia itkevää vauvaa, vaikka se sitten lopulta nukahtaisikin ja nukkuisi hyvin aamuun asti. Tuntuu vaan itsestä niin lohduttomalta, kun ei pysty auttamaan toista vaikka kuinka mieli tekisi =(

Toivotaan, että meilläkin se vihdoinkin enteilisi hampaiden puhkeamista vaikka edelleenkään ei kyllä tunnu mitään. Kuitenkin käsi on kanssa melkein koko ajan suussa ja kuola valuu kun niagara.. Eilen suostui vähän aikaa imeskelemään purulelua, mutta miksi ihmeessä ne on kaikki niin jamalattoman paksuja ettei meinaa edes mahtua pienen suuhun?! Tuttihan ei kelpaa herralle =/

Jätin Leon leikkimään tonne matolle kun tulin itse koneelle ja taisi nukahtaa sinne kun lelujen kolina loppui hetki sitten :) Täytyy kai mennä kohta nostamaan se vaikka sitteriin ettei tarttis lattialla koisata, tai laittaa edes peitto päälle =) Mutta jospa käyttäiskin nyt taas tilaisuutta hyväkseen ja menisi ensin jääkaapille tutkimaan sen ihmeellistä maailmaa (kai sieltä löytyy taas valon lisäksi nakkipaketti ja margariinia;) ja sen jälkeen pyykkivuoren kimppuun (tosiaan on nyt monta päivää jäänyt pyykkäämättä kun ollaan oltu jatkuvasti menossa, niin rupee pyykkikaappi pursuilemaan yli äyräiden:)

Evian, meillä herättiin tänään jo ennen kuutta ;) Yleensä poju herää seiskan aikaan, mutta nyt kipeänä heräilee milloin sattuu. Ja tietysti ne ekat päikkärit otetaan pian ylösnousun jälkeen, mutta äiti on jo liian pirteä nukkuakseen.

Täällä tosiaan ollaan flunssassa, pojulla on nuha ja minullakin on aika kipeä olotila. Voi blääh, kun ulkona on niin ihana ilma, eikä sinne pääse :-/ No, toivottavasti tämä lähtee tästä paranemaan.

Neuvolassa käyty. Viimeistä Rotaa ei vielä annettu kun edellisestä ei ollut vielä 4vkoa aikaa.

Vauvalla todettiin välikorvantulehdus molemmissa korvissa :( Ilmankos on huutanut kaksi päivää kuin hinaaja, aina kun on laitettu selälleen, eikä tissikään kelpaa, raivoaa vaan :S Täytyy hakea antibiootit tänään..

Painoa pienellä oli 6780g, pituutta 62,1cm. Ei hirveän paljon ollut tullut lisää edelliseen kertaan, varsinkaan tuota painoa. Kasvusta ei kuitenkaan sanottu mitään. Muutenkin neuvolassa tuntui olevan melkoinen härdelli päällä ja kaikki palveltiin liukuhihnalta. Meidänkin aikamme meni yli tunnilla ohi ja ensin pääsimme lääkärille, sitten vasta terkalle.

Mahallaan pitäisi alkaa pitämään enemmän. Vauva ei oikein kannattele päätään vielä kunnolla. En ole kauhean paljon mahallaan pitänyt kun ei viihdy siten lainkaan. Hirveä huuto tulee ja kohta lojuu siinä lattialla naama yltäpäältä puklussa.

Jep, tällaista meille...

Kanelisokeri

taas tää homosivusto kettuilee, yritin laittaa kuvan ja tapahtui jotain ihan outoja ja mut heivattiin pois koko saitilta. No oottelenpa hetken että ilmestyykö se jostain bittiavaruudesta...

Kuukautiset alkoivat minullakin nyt lauantaina, eli melko kellontarkkaan tasan 4kk synnytyksestä. Hassua tästä tekee se, että kahdella edelliselläkin kerralla on ollut tasan eikä melkein neljä kuukautta, eli 3,5kk jälkeen eka ovis. Nyt on sitten tiedossa epäsäännöllisiä kuukautisia jonkin aikaa - tosin aion kohta laitattaa sen hormonikierukan joten se luultaavasti vaikuttaa jotenkin. Joko ei kuukautisia tai kokoaikaista tiputtelua, siis...

Meillä mennään vielä täysimetyksellä, enkä koe mitään kiirettä kiinteiden maistatteluun. Aloitetaan sitten 6kk tienoilla - katsellen vauvan herkkyyskausia asian suhteen. Aiemmin meillä on aloiteltu kiinteät 5,5 & tasan 6kk iässä.

Hampaita oli jo tullut jonkun vauvalle! Meillä ei hammasta näy, mutta heppu kyllä välillä hermoilee ja kipuilee jonkin asian kanssa, oisko se sitten sitä ikenien kutitusta hampaan noustessa sieltä uumenista... Tässä yhtenä iltana puri mun rintaa aivan järkyttävän kivuliaasti ja PITKÄÄN pienillä mutta vahvoilla ikenillään. Näin tähtiä. Odottelen jo innolla niitä muutamia väistämättä tulevia puraisuja sitten kun hampaita on tullut... Sitten on kuulkaa siskot hyvän imuotteen pitäminen arvossaan - näin vauva ei pysty nänniä puremaan kun hampaat ovat siellä rinnan puolella. Pitää vaan olla salamannopea kun ruokailu loppuu, ettei ehdi matkalla haukata nänniin kiinni =D

Ah ihana imetys. No kyllä se suurimman osan ajasta on, nää puremiset hieman kysyy naista.

Poikanen osaa kääntyä selältään mahalleen, mutta se on täysin fiiliksistä kiinni viitsiikö sitä tehdä vai ei. Jos tekee niin tekee uudestaan ja uudestaan. Selältään kyljelleen kääntyi jo ajat sitten mutta "unohti" tuon taidon jossain välissä eikä ole vähään aikaan tehnyt sitä. Nyt nostaa jalkoja, hilaa napaa ylös ja ylös... Eli liikkeelle on pienen mieli, masulleen kääntymisestä olisi hyvä aloittaa.

Mulla on huomenna L&B -kutsut, ja mukava leivonta- ja valmistelupäivä tulollaan. Mulla on joku fiksaatio että tumppaan aina pöydän punaiseksi itse tehtyä. Pitäisi kai opetella sanomaan: tämä on kaupan pullapussi, se on hyvä. Onneksi rakas neljävee lähtee mummolaan päiväksi niin voin valmistella illan bileet suht rauhassa päivän aikana. Ja ei sillä, tykkään kyllä leipoa! Ja kun kutsuu vieraita niin on pakko myös siivota, mikä on aina hyvä. Meillä oli tänä iltanakin vieraita joten ihan kauheaa sotkua ei kai ehdi huomiseen asti kertyä siivottavaksi. Tosin jos ihan tarkkoja ollaan, niin kyllä tällä jengillä pitäisi ainakin joitakin paikkoja (keittiö, eteinen, ruokailutila) imuroida joka päivä. Ja inhoon likaisia vessoja joten tässä miesvaltaisessa seisaallaan lorottelijoiden perheessä saa olla pyttyjäkin hinkkaamassa yhtenään...

Ihanaa, ensi viikko on syyslomaviikko ja miehelläkin muutama lomapäivä sekä meillä kivoja lomasuunnitelmia. Odotan jo innolla!

Maarmeladi

oli meidän talossa roppa kaupalla viime yönä. Pojalla niin kova yskä (infektioastma) että yski niin paljon, et koko päivän menu tuli sänkyyn ja mä sitä siivotessa yökin ja siihen rytinään heräs vauva, jolla ihan tukossa nenä ja samalainen yskä ja ei muuta ku sipulit ja valkosipulit sukkaan ja suppoa persuuksiin ja saatiin tyttö nukkuun klo 12 yöllä ja poika onneks vähän ennen sitä. Ihan hyvin kesti puol neljään kun tyttö heräs kirkuen, söi ja kirkui lisää... nukahti ja puol viis heräs poika ja taas kuudelta siihen repivään yskään ja sillon nous ylös. Oli hermot niin kireellä illalla et tuli miehenki kans kränää ja sushi riisit lens roskiin, sit kahdentoista jälkeen keittelin uusia riisejä ja join vähän valkkaria, muka hyvä yritys nauttia edes vähän perjantai illasta, mut pieleenhän se meni kun oltiin jo niin poikki. Ei muuta ku lääkäriaikaa soitteleen yksityiselle jos sais jotain tujua astmalääkettä pojalle ja tytön korvat taas tarkastettua. Tälläisinä hetkinä kiroan allergiat ja sen etten "voinut" kauemmn imettää, jos olis edes vähän suojaa noille taudeille saanut siitä meidän neiti?

Mä niin haluaisin aloittaa ne kiinteät, mutta meillä on taas toinen "lääkärin lapsi" ja ei kuulemma pitäs alottaa ennen 5kk ikää ja silloinkin lääkärin valvoessa. Kertokaas te, joilla vanhempia allergikkoja, mille kaikille teillä ollaan oltu allergisia ja miten ne ilmeni? Meillä ei poika ollut muulle kun maidolle allerginen ja toivon et ei tyttökään ole, mut pahalta vaikuttaa allergialääkärin mukaan kun pahimmat oireet oli rintamaidosta. blaaaaaaaaaaaah.

Suvi haitko vinkkua? Olihan se aika hulinaa siellä hulluilla päivillä juu, olis tehny mieli mennä uudestaan tänään kun jäi Hesari tilaamatta eilen... mut enpä taida jaksaa.

Ihana rauha, poika meni takapihalle naapurin lasten kans, tyttö ja mies nukkuu ja saan juoda aamukahvit rauhassa yksin konella.

Noh, tälästa se on lasten kanssa... Ehkä juon valkkarin tänään loppuun vaikka Ahtisaaren kunniaksi! Hyvä Mara!

Kix ja neiti 4kk sunnuntaina

täällä sairasteltu taas. Nuha kiersi meidät kaikki taas, Topilla oli onneksi vain yksi yö, jolloin heräili ärtyneenä tukkoisen nenänsä kanssa :(

Muutoin nukkuu kyllä hyvin, yks imetys yössä -rytmillä mennään taas.

Neuvola on torstaina ja painonnousua jännitän, Että olisi tullut tarpeeksi kun vaikuttaa niin solakalta tämä meidän prinssi. Mut niin se oli Lukakin hoikka, on edelleen.

Ei siis olla aloiteltu vielä mitään kiinteitä ja täysimetyksellä mennään :)

Kovasti liikkumaan yrittää, mahalleen kääntyilee silloin tällöin ja mahallaan ollessa työntää pyllyä pystyyn, yrittää päästä lähemmäs isoveikan leikkejä.

katotaas, onnistuuko kuvan liittäminen..

terkuin rouva ja Topi 4kk1vk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c1bd58a0-9875-11dd-aae1-0...!

Kiva kuulla että tytteli on selvinnyt hengissä viikonlopusta :)

Taisin huijata kun sanoin ettei olla oltu miehen kanssa missään kaksistaan. Käytiinhän me kokeilemassa mun äidin uutta autoa, Ajletiin noin varttitunti ja käytiin n. 3km päässä vauvasta ja mulle tuli kamala hätä että mitä jos auto hajoaa tms. ja vauva kuolee sillä aikaa nälkään... Meillä ei oikein muita lapsenvahteja ole kuin toisemme, Mun äiti kyllä vahtii vauvaa aina kun ollaan niillä käymässä ja käydään miehen kanssa kaksistaan saunassa, mutta esim. vaipanvaihtoa tai syöttämistä ei halua edes harkita. Ja molemmat isovanhemmat asuvat sen verran kauempana että niille ei ihan hetkessä vauvaa viedä hoitoon noin vain.

Täysimentuksestä ja kuukautisista: maulla ei ole näkynyt eikä kuulunut ainakaan vielä. Vähän oli pientä vuotoa kun söin cerazetteja muutaman päivän. Lopetin kun mies piilotti ne multa kun vain raivosin ja itkin... Nyt sitten kävin ostamassa raskaustestin kun on n. viikon ajan ollut vähän kuvottava olo... Toivottavasti olen vain vainoharhainen. Pitäisi varta aika kierukan laittoon, mutta aina unohdan. Tänäänkin taas puhelintunti meni jo. Ehkä sitten huomenna.

Taidan mennä tiskaamaan, jos tuo vaeveli vielä haluaa jatkaa uniaan. Jätin vaunut ulos kun tulin kaupasta ja kohta alkaa aurinko porottamaan suoraan vaunuihin, tuleekohan vauvalle pian kuuma?

sroigh ja vauva 3,5kk

Ollaan palattu lomareissulta ja Espanjassa oli kivaa: lämmintä, isovanhemmat apuna ja lapset (etenkin esikoinen) nauttivat. Minä myös nautin 6 lisäkäsiparista. Pääsin jopa pelaamaan kerran ja lenkille rantaan monta kertaa :D Nyt jaksaa arkea taas ja seuraavaa lomaa odotellessa!

Lueskelin pikaisesti pinoa läpi, uutta en löytänyt vielä tälle viikolle! Kovasti on unet puhuttaneet, täälläkin on ollut vähän levottomampaa, mutta katsotaan, mihin suuntaan muuttuu, kun palattiin kotiin ja toisaalta sitten on maisteltu luumua.

Kiinteistä oli ainakin kixnixnix kysellyt. Meillä on nyt siis viitenä päivänä maisteltu luumua allergologin kehotuksesta. Eli kävimme lääkärissä, kun poika oli pantannut kakkaa viikon ja lastenlääkäri suositteli ehdottomasti jo kiinteiden aloitusta, mutta pyysi vielä konsultoimaan omaa allergialääkäriämme. Tämä totesi saman ja kehotti nyt myös korvikkeen aloitukseen. Tilanne on ollut sellainen, että ensimmäinen kakanpanttaus kesti 10 päivää, toinen 7 päivää. Molemmat lääkärit sanoivat meille, että ummetus liittyy allergioihin ja nyt ilmeisesti oma tiukka dieettini vaikuttaa maidon koostumukseen niin, että se ei tue aineenvaihduntaa riittävästi. Kuituja ei ilmeisesti ole tarpeeksi tai jotain... En tiedä, onko näin, enkä ole näiden suositusten jälkeen ehtinyt etsiä lisätietoja asiasta, mutta kun kaksi lääkäriä sanoo näin, niin eihän se voi ihan puppuakaan olla, eihän? Molemmat myös sanoivat, että minun itseni pitäisi nyt unohtaa kaikki imetyssuositukset, kun lapset ovat aina yksilöitä. No niinhän se on, nyt vaan yhtäkkiä imetys tuntuu niin helpolta!!! Ja kun poika ei ole nälkäänsä itkenyt.

Allergologi suositteli ensialkuun luumua, sitten ruusunmarjaa ja sen jälkeen yksitellen viikon välein uusia ruokalajeja. Ei kehottanut välttämään alkuun mitään (paitsi tietysti jo allergeeneiksi todetut ja mahdollisesti ristiin allergisoivat jättämään myöhemmälle).

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! MITEN MUUTEN PÄÄKAUPUNKISEUTULAISTEN TAPAAMINEN, onko mitään aktiviiteettia sen suhteen jo sovittu?

Tonttu 08 ja poika 24/6

Kiva lukea teidän juttuja ja kuulla että muilaakin on vauvoja, jotka syövät yöllä 2h välein... Välillä jos on hyvä yö nukutaan jopa kaksi kolmen tunnin pätkää! Eilen kun olin neuvolan vauvakerhossa, siellä tuntui siltä että monet puhuivat että aloittivat kiinteät ja/tai korvikkeen antamisen koska yöunet lyhentyi 3 tunnin pätkiin ja päivälläkin oltiin tissillä 2 h välein! Kai ajatus on ollut se että eivät ole jaksaneet syöttää niin usein tai ovat ajatelleet että rintamaito ei riitä. Minä ainakin imetän päivällä aika usein 1,5h välein ja tosiaan yöllä se kolemn tunnin väli on jo pitkä. Ja vauvan kasoileuasta ja paksuista reisistä päätelleen ei ole ainakaan liian vähälle ruualle jäänyt.

Meillä vauva nukkuu yleensä kolmet päiväunet. Kahdet pienet tirsat ja yhdet pidemmät n. 2-3 tuntia. Eilinen tosin meni kokonaan ilman pitkiä unia, mutta nukkui sittne neljät pikkutirsat. Ja yleensä tosiaan aamupäikkäreille on kovin kiirus. Kumma juttu että aamulla väsähtää niin nopeaan kun on juuri nukkunut yöunet... Illalla sitten voi olla pidenpäänkin hereillä.

pk-seudun tapaamisesta ei taida olla sovittuna mitään. Kaikki vaan ovat tulossa, jos joku toinen järjestää :) Mä olen nyt ainakin niin lahopää ettei tule mieleen mitään paikkaa minne olisi järkevää änkeä esim. kahville useiden vauvanvaunujen kanssa. Cafe esplanadissa on ihanat ja ennen kaikkea ihanan isot kaikki leivonnaiset. Kuola vain valuu kun vain ajattelenkin. Pitäisi taas päästä sinne herkuttelemaan. Se paikka kyllä menee aika tukkoon jos sinne vie enemmän kuin yhdet vaunut kerrallaan...

sroigh ja vauva (ja me yhä edelleen kutsutaan vauvaa vain vauvaksi....=)

...vaikka viikko vaihtuikin jo. Ehkä huomenna sitten uusi kasa.

Taas hulahtanut montaa päivää ohi ihan huomaamatta. Viime viikko meni sairastaessa ja viikonloppu muuten vaan juostessa kaiken maailman asioilla. Tämäkin viikko on jotenkin ihmeen kiireinen, lauantaina pitäisi sonnustautua koiranäyttelyynkin eikä tällä hetkellä vähempää voisi kiinnostaa...huoku

Kiinteistä ja nukkumisista:

Monetko päiväunet teillä muilla nukutaan? Meidän neiti Insomnia nukkuu kahdet päiväunet, aamupäivisin puolisen tuntia ja iltapäivällä puolesta tunnista jopa kahteen tuntiin! Ihan käsittämättömän vähän. viime viikko tosiaan meni niin että melkein joka päivä torkkui vana kahdet minitirsat, puolisen tuntia kerrallaan ja yhtenä päivänä sitten kunnon pitkät unet (yli kaksi tuntia!) iltapäivällä. Vaikka meillä uniongelmaisia onkin olleet nuo muutkin lapset niin kyllä ainakin nuo muut ovat selkeästi TARVINNEET enemmän unta. Tämä kaveri se senkun vaan tyytyväisenä möllöttää eikä väsymyksestä tietoakaan.

Öisin syö keskimäärin kahden tunnin välein, ei onneksi pahemmin mekasta - syö ja nukahtaa aika pian uudelleen.

Meillä ainakaan ei yhdelläkään lapsella ole kiinteitten ruokien aloitus vaikuttanut millään tavalla yöuniin! Eli tämänkään kanssa en kiirettä pidä vaan imetän sen 6kk ennen kuin aletaan maistelemaan soseita. Varmaankin parsalla tai kesäkurpitsalla aloitetaan, tai jollain hedelmällä. Katsotaan sitten kun tulee ajankohtaiseksi.

Minäkään en ole yhtään perillä mikä on tilanne pk-seudun tapaamisissa. Onko jo jotain sovittua? Tottahan teidän nyt täytyy vähän vanhempaa harakkaakin sinne kahvittelemaan saada joten minä ainakin näin ikäloppuna tulen mielelläni mukaan :D

Nyt saunottamaan tuota pikkuterroristia ja valmitauduttava iltatoimiin.

nappula ja NeitiLäskiposki 4kk1vko

Aamupäivällä leikittiin esikoisen kanssa legoilla, sen jälkeen hän menikin ihan kiltisti päiväunille. Meidän sänky oli olkkarissa tuo makuuhuoneen rempan ajan, joten köllöteltiin vauvan kanssa siinä ja seurusteltiin. Juttua tuli ihan mahdottomasti. Kun laitan naaman vauvan kasvojen eteen, niin ottaa silleen hellästi kiinni ja kujertaa =). (otan kyllä aina varmuuden vuoksi silmälasit pois)

Kun mies tuli kotiin, niin mie menin maalaamaan tuota makkaria. Sen jälkeen lähdettiin pitsalle ja kauppaan. Sit mentiin porukalla pihalle ja illalla kannettiin tavarat takaisin makuuhuoneeseen. Pyyhin äkkiä pölyt ja imuroin + tänään siivosin vessat. Nyt sai yhden illan nauttia siisteydestä tän rempan keskellä. Huomenna alkaa taas kaaos kun käydään olkkarin kimppuun. Mut se on nyt viimeinen huone, ihanaa! Viikonlopun jälkeen pitäis seinät olla kondiksessa. Sit ollaan muutama päivä tekemättä mitään ja loppuviikosta laitetaan niitä lattioita. Vähänkö mie odotan lopputulosta! Ilme muuttuu ihan kummasti tässä kämpässä.

Nautiskelin tuossa suklaapatukan + siiderin, ah! Kohta pitää mennä nukkumaan. Huomenna on työntäyteinen päivä. Toivottavasti vauva nukkuu yhtä hyvin kuin viime yönä. =)

Tytteli-83

Vihdoin ehdin kirjoittaa. Kauheasti juttuja on tullut :)

Päiväunista: meidän poju on aina ollut tosi huono nukkumaan päivisin, olen joutunut nukuttamaan oikein nukuttamalla, ja itkun kanssa aina nukahti pariksikymmeneksi minuutiksi. Nyt nukkuu jo hieman paremmin, mutta yhteensä koko päivän aikana noin 2 tuntia, senkin puolen tunnin pätkissä. Harvoin nukkuu tunnin putkeen, joskus kerran kuussa pari kolme tuntia putkeen. Öisin taas on nukkunut aina tosi hyvin (kop-kop), yhdellä syötöllä ollaan menty jo kuukauden verran ja nyt on ollut pari satunnaista yötä ihan ilman syöttöjä :) Olipa, kuulkaa, pölmistynyt olo, kun nukuin ekan täyden yön läpi kuukausiin. Tosin meillä herätään sitten ihan virkeinä kuudelta aamulla.

Minä olisin myös tulossa pk-seudun tapaamiseen. Jos saa toivoa, olisi kiva, jos tapaaminen olisi Helsingin keskustassa tai Espoossa, minulla kun ei ole enää autoa käytössä. Keskustaan pääsen helposti. Mikäköhän paikka siellä olisi tarpeeksi iso?

Kix, olen ihmetellyt täsmälleen samaa korvikkeenmääräasiaa. Meidän poitsu on syönyt suunnilleen saman verran jo kuukauden ajan, ja silti kasvaa. En tajua, mistä se saa energiaa, kun syö viikko viikolta suunnilleen litran. On alkanut tosin kakata vain joka toinen päivä, en tiedä, onko elimistö vaan oppinut käyttämään sitä ruokaa paremmin hyödyksi.

Meilläkin poju on kovasti kiinnostunut aikuisten syömisistä. Katselee tarkkaan ja sitten alkaa matkia syömisliikkeitä suulla :)

Istumaan pitäisi nuoren miehen päästä, kovasti punkee istumaan sylissä, sitterissä ja kaukalossa. Ihan hassu poju, kun ei enää kelpaa olla missään vaaka-asennossa, aina täytyy tehdä vatsalihaksia ;)

Tietäisikö kukaan, miten nuo vauvan kehitysvaiheet oikein menevät? Meillä tuntuu siltä, että kaveri oppii jotain uutta, mutta sitten unohtaa sen taidon, kun opettelee jotain muuta. Esimerkiksi oppi jo kuukausi sitten kääntymään kyljelleen, mutta flunssan aikana unohti sen. Sitten alkoi yhtäkkiä juttelemaan tosi paljon. Nyt sitten on keskittynyt käsien käyttöön, eikä juttele enää niin paljon.

Nyt jos katsoisi Paon ja menisi nukkumaan.

Poltsi+poju perjantaina 4 kk

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat