Seuraa 

Olisiko kenelläkään vinkkiä seuraavanlaiseen tilanteeseen:

Käytämme lapsellamme enimmäkseen kestovaippoja, ja haluamme jatkossakin niin tehdä. Nyt kun ikää on " jo" 8 kk, alkaa kuitenkin olla hyvin hankalaa pitää juniori selällään hoitopöydällä niin kauan, että vaipan saa vaihdettua. Lelut, laululeikit & co. auttavat joskus hetken, mutta eivät tarpeeksi pitkään.

Osa kakoista ja pissoista saadaan kyllä pottaan, mutta vaipattomuudesta ollaan vielä kaukana. Koko ja taidot eivät riitä kuivaksiopetteluhousuihin.

Millaisia vaippoja olette vastaavassa tilanteessa käyttäneet?

Kommentit (7)

Millaisilla vaipoilla olette vaippailleet? Mietin, että voisiko nepilliset taskuvaipat toimia teillä? Jos nepit laittaisi aluksi kiinni sen verran löysälle, että vaipan vetäisisi housuvaipan tavoin päälle ja sitten sylissä siirtäisi nepit kireämmälle?

mietiskelee Tituliini

siis tossa tilanteessa, meillä ainakin swaddlebees-taskuvaipat on sellasia jotka voi nepata ekaks kiinni ja sit vetää päälle. Mut eikai tohon oikeen auta mikään kun kaikilla lapsilla taitaa olla toi vaihe, täytyy vaan keksii joku harhautus joka hetkeks tepsii et lapsi pysyy paikoillaan hoitopöydällä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...vinkeistä.

Täytynee harjoitella tuota sylissä vaihtamista. Viime aikoihin asti on ollut melko helppoa, kun vauva ei ole kovasti liikuskellut, eli siinä mielessä rauhallinen, vaikka kyllä tosi tulisieluinen onkin.

Meillä on käytössä Popolinin sisävaippoja (sitä äitiyspakkausmallia), nauhavaippoja sekä valkaisemattomia harsoja (+erilaista lisäimua tarvittaessa), yleensä popolinin kuorilla, joissa on tarrakiinnitys. Ovat toimineet päiväkäytössä hyvin. Varsinkin nyt, kun potalla käydään, monesti riittää ihan harso. Tarrakiinnitys on minusta ollut hyvä, kun sen saa juuri sopivalle, ei hoikallakaan vauvalla repsota mistään. Millaisia kokemuksia teillä on nepparikiinnityksestä, saako tarpeeksi tiiviiksi?

Öisin meillä on siirrytty kertakäyttöisiin :( laiskuuttakin kai, kun ei jaksa yöllä nousta vaihtamaan. Yövaipoista piti tehdä niin jättipaketteja, että säälitti vauva, kun lähes jalat törröttivät sivulle ;) Kai siihenkin tarkoitukseen parempia systeemejä on. Meillä kun on niin virikerajoitteinen tapaus, ettei päivisin kovasti rinnalla viihdy, mutta vierailee etenkin aamuyöstä ahkeraan maitobaarissa ja pissaa tietysti sen mukaisesti.

Vinkeistä kiitellen, siililäinen

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta itse olen vaihtanut vaipat sylissä ja silloin voi käyttää mitä vaippaa tahansa. Toki vähän taiteilua välillä vaati, että vaipan saa kunnolla, mutta onnistuu niinkin.

Nyt ollaan käytetty pääasiassa sisävaippaa ja villiksiä yöllä ja päikkäreillä ja muutoin taskuvaippaa tai sisävaippaa ja pul-kuoria, mitä nyt sattuu puhaana olemaan (on tullut hankittua vähän sitä sun tätä).

T@hti ja neljä lasta, joista tällä hetkellä kestoja käyttää nuorin, 11kk

Entä jos todellakin vaipan vaihtaisi sylissä? Itse olen tehnyt niin, että olen antanut vauvan puuhata omiaan vessan lattialla (nykyään istuu potalla) ja taittelen vaipan valmiiksi (jos laitan pötkövaipan ja kuoret). Sitten laitan vaipan syliini, nostan vauvan siihen päälle istumaan selkä minuun päin ja kiinnitän vaipan. Onnistuu sekä tarrallisilla että neppivaipoilla. Kun vaippa on kiinni, oion imuosaa oikealle kohdalleen ja varmistan, että sitä ei tursua mistään. Onnistuu hyvin siinä normaalissa peppupesuasennossa :) Sitten vain body kiinni, housut jalkaan ja menoksi, eikä vauvakaan ehdi hermostua vaipanvaihtotilanteissa :)

Sen jälkeen meni sellaseksi kierimiseksi että siirryttiin vaihtamaan vaipat lattialle. Tyttö on 10kk ja kyllähän se kerkiää aina karkuun kontata sillä aikaa, kun vaippaa taittelee mutta olen ihan ronskisti (toki hellästi) vaan ottanut hänet siihen eteen selälleen, nykyään pidän tarvittaessa omia jalkoja vähän karkuun lähtöä estämässä (siis tytön jalat omien polvien sisällä, eli olen kontillaan vaippaa vaihtaessa) ja tyttö on siihen tottunut, että sen muutaman sekunnin ajan joutuu suht paikallaan pysymään kun vaippa vaihdetaan. Kyllähän sitä protestointia välillä tulee mutta sitten totean vain, että " ei nyt tartte hermostua kun äiti laittaa vain vaipan, sitten pääset liikkeelle.." ja homma saadaan hoidettua :)

Siis mä en käytä lapsella kotona kuin pikkareita, yritän sitten useammin pissattaa. Taskut meillä on myös käytössä, jos pitää sisäsiistinä pysyä varmasti tai ihan vain sisävaippa helteellä. Kummatkin napeilla päiväsaikaan. Saa aika kivasti vedettyä vaan jalkaan. Meillä nuo taskut eivät toimi unilla, pitää olla vuotosuojalliset vaipat. En vaan saa noita reiisitä tarpeeksi kireälle tai imuja oikein aseteltua. Eli unilla sitten harsoa ja tarravillikset, mutta tämähän on helppoa kun vauva on paikallaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat