Vierailija

Itse olen teini-ikäisenä sairastanut vesirokon. Esikoinen ei ole vielä rokkoa sairastanut. Nyt alkoi huolestuttamaan, että onko vesirokko vaaraksi vauvalle kohdussa tai synnyttyään, jos tuo esikoinen sen nyt saa?!

Kommentit (18)

Jos vesirokkoa sairastamaton raskaana oleva joutuu vesirokkokontaktiin, lähetetään hänet heti seuraavana arkiaamuna päivystyksenä synnytysvastaanotolle kiireellistä vesirokko vasta-ainemääritystä varten. Vasta-ainenegatiivisille aloitetaan Asikloviiri 800 mg x 5 (esim. Acyrax 800 mg 1 x 5 x 7 XXXV) tai Valasikloviiri 1000 mg x 3 (esim. Valavir 500 mg 2 x 3 x 7 XLII)

Jos raskaana oleva sairastuu vesirokkoon, yllämainittu lääkitys aloitetaan avohoidossa 1 vrk:n sisällä oireiden puhjettua. Jos rakkuloitten puhjettua 4. päivänä vielä on korkea kuume (> 38,5), paljon rakkuloita (> 300), paha kurkkutulehdus, on varicella pneumonia mahdollinen ja potilas järjestetään sairaalahoitoon iv-lääkitykseen.

Alle 24 raskausviikolla sairastettuun vesirokkoon liittyy 1-2 % riski vesirokko-oireyhtymään, josta syystä sikiön voinnin seurantaa varten potilaasta kirjoitetaan lähete äitiyspoliklinikalle, jonne hänet kutsutaan rokon parannuttua. Yli 24-viikkoinen sikiö ei vaurioidu vesirokkoviruksen vaikutuksesta.

Lähde: http: //www. epshp. fi/porrast/synpor. htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

vaikka riski vauvan kanssa onkin, niin parempi esikoisen olisi sairastaa se rokko nyt kun vasta vanhemmalla iällä. Mun oma äiti meinas kuolla vesirokkoon, kun sai sen vasta nelikymppisenä, silloin kun mä teininä sen sairastin. Pitääpä nyt katsella päivä kerrallaan ja kysyä sitten ammattilaiseten mielipiteitä, jos tyttö sen saa...... ap

Juu, äitiyslomalla ollaan. Meillä esikoinen (5,5v) lopettaa hoidon tämän kuukauden jälkeen, ja jää minun ja vauvan kanssa kotiin, kunnes aloittaa syksyllä eskarin, mutta koska joudumme joka tapauksessa tämän kuukauden hoidosta maksamaan, niin olen vienyt esikoisen hoitoon, JOS hän on sinne halunnut. Meillä täällä kun ei ole oikein lähiympäristössä leikkikaveria hänelle, niin varmaankin sen takia on hinku hoitoon ollut niin kova. Että ei me nyt ihan niiden tautien takia häntä sinne kiikuteta :) ap

Mutta koska siskooli sairastanut - ei se ollut mikään syy pitkittää kotiutumista tai viedä esikoista pois. Perään vesiron saivat myös keskimmäinne ja vauva tosin lievänä äidin vasta-aineista johtuen.

Sisko oli muuten yrittänyt saada rokon isommille jo pari vuotta aikaisemmin kun meidän tytöillä oli - mutta ei tosiaan silloin tarttunutkaan helposti vaikka useampana päivänä leikittiin yhdessä.

Meillä esikoinen sairastui kun vauva oli viikon vanha. Vauva sairastui tästä viikon kuluttua (äidiltä saadut vasta-aineet harvoin suojaa sisaraltistukselta) ja tosi lievänä tuli hänelle rokko. Eikä kyllä ollut mitään ongelmia hoitaa sairasta esikoista ja vauvaa. Vauvaa imetin ja esikoiselle välillä laitoin vesirokkorasvaa...

vesirokko on sikiölle vaarallinen vain jos äiti ei ole itse sitä ennen sairastanut. Ja sama käy ilmi myös lainaamastasi tekstistä.

Mutta itse en kyllä pitäisi esikoista hoidossa vain saadakseni hänelle tauteja, on kyllä yksi maailman erikoisimmista syistä pitää lasta päivähoidossa äitiysloman aikana.

Vierailija:

Lainaus:

Myös vesirokko on vaarallinen!

Jos vesirokkoa sairastamaton raskaana oleva joutuu vesirokkokontaktiin,

Itsellä oli liki sama tilanne ja neuvolassa sanoivat ettei haittaa raskaus aikana jos on itse sairastanut, mutta suositteli että esikoinen olisi ollut jossain muualla hoidossa jos vesirokossa lapsen synnyttyä. Siis ettei olisi ollut kotona kun kotiudun sairaalasta. Onneksi vältyttiin.

vaikka riski vauvan kanssa onkin, niin parempi esikoisen olisi sairastaa se rokko nyt kun vasta vanhemmalla iällä. Mun oma äiti meinas kuolla vesirokkoon, kun sai sen vasta nelikymppisenä, silloin kun mä teininä sen sairastin. Pitääpä nyt katsella päivä kerrallaan ja kysyä sitten ammattilaiseten mielipiteitä, jos tyttö sen saa...... ap

Enpä usko, että vauvalle niin kamalan vaarallinen on, jos vaan pystyt imettämään, mutta enpä kyllä haluaisi hoitaa yhtä aikaa uutta vauvaa ja vesirokkoista lasta, joten minä ainakin ottaisin esikoisen heti pois hoidosta. Etkös sinä ole jo äitiyslomalla?

Niin ja ehkä tuosta kannattaa soittaa vielä vaikka jollekin pätevälle lastenlääkärille ja kysyä mielipidettä.

Monet sanoivat silloin minulle että vauva on vaarassa jos lapseni sairastuu vesirokkoon ja olen raskaana.

Yksikään ei sanonut että vaaraa ei ole.. Ja tästä syystä käytiin ottamassa lapsille vesirokkorokotteet jos niistä nyt mitään apua edes on.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat