Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei, tutkin imetystukilistan sivuilta tuota alkoholi ja imetys -asiaa ja se mietityttää. Erityisesti toivoisin kommentteja " kokeneilta" äideiltä, miten asiaan suhtaudutte. Kuinka moni imettää vielä useamman lasillisen jälkeenkin?

En kaipaa nyt moralisointeja, että parempi olisi olla kokonaan juomatta...kiitos!

-mooli ja tyttö pian 1,5 kk

Sivut

Kommentit (33)

olen imettänyt ihan tavallisesti 1-2 saunaoluen jälkeen :) yhden kerran olen nyt ollut kapakissa sitten tytön syntymän ja tuolloin otin 5 rav.annosta ja klo 23 viimeisen. imetin sitten aamulla klo 6 aikaan. kyllä tunnet olosi, kykenetkö imettämään lastasi jos olet nauttinut alkomahoolia. neuvolat ohjaavat tipattomuuten, ettei kellään karkaa mopo käsistä jos muutaman " saavat" ottaa :) älä siis menetä mopoasi!

cec ja pirpanella 4,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

imettämään humalassa, mutta tiedättehän sen että promille on prosentin tuhannesosa. Eli äidin pitäisi olla tuhannen promillen humalassa jotta maito olisi 1 prosentin vahvuista.

Kyllä minä olen ainakin imettänyt parin jälkeenkin.

Tuossa on tietoa kopioituna ALKO:N sivuilta.

" Alkoholi erittyy myös äidin maitoon.

Karkeasti arvioiden äidinmaidon ja veren

alkoholipitoisuudet ovat lähellä toisiaan.

Jos äiti on vahvassa humalatilassa (esim.

2 promillea), on äidinmaidon alkoholipitoisuus

0,2 ml / 1 desilitra. Määrä on

niin pieni, ettei se aiheuta lapselle humalaa.

Sen sijaan imetystapahtuma sinänsä saattaa

aiheuttaa lapsessa levottomuutta, sillä pienikin

lapsi aistii äidin humalatilaan liittyvän

kömpelön käsittelyn, epävarmuuden ja

turvattomuuden. Siksi lasta tulisi hoitaa,

imettää ja käsitellä selvin päin."

Kysyin asiaa neuvolasta ja siellä ohjeistettiin seuraavalla tavalla:

1-2 satunnaisen alkoholiannoksen jälkeen imetys ok

Kun määrä ylittää 2 annosta, imetystä tulisi välttää 2 tuntia/nautittu alkoholiannos.

Hyvää kesää,

jansku + Emmi 1kk 3pvää

Ja sanottiin että hyvä ohjesääntö on se että niin kauan kun on ajokunnossa voi myös imettää... Eli tarkoittaa sitä 1-2 alkoholiannosta. Rintoja ei tarvitse pumpata sen takia että se jotenkin poistaisi maidosta alkoholia vaan kunhan verenalkoholipitoisuus on laskenut tarpeeksi niin voi imettää nekin maidot jotka ovat olleet rinnoissa koko ajan..

Tajuskohan kukaan:D!!

martina ja sampo 2kk

kukaan kotiin jää kännejä vetämään.. :) sehän se idea melkein on viihteelle lähtiessä (kun on pieni lapsi), että on poissa kotoa hetken ja saa relata terassilla istuen ja ihan erilaisissa ympyröissä ja seurassa kuin kotona ;) näin ainakin meillä! yhdessä ei olla vielä miehen kanssa lähdetty, kun ei raaskita jättää vieraan hoitoon.

Vastaan nyt tähänkin vaikka joskus jo puhuttiinkin tästä asiasta. =) Mä olen tosiaan imettänyt usemmankin annoksen jälkeen. Useamman. Todella usean. Vauvaa en käsittele humalassa, mutta yöimetyksen oon hoidellut. Yritän kyllä ajoittaa sen juomiseni niin, että olis mahdollisimman monta tuntia sit imetykseen. Joskus ei vaan onnaa. Lienen juoppo. Jey.

t. itsetuhoajatuksinen poppis

mustaki kuullostaa hurjalta jos hiprakssa äiti imettää..kyllä se vauva vaistoo äidistä jotain erilaista ihan niinkuin 5 vuotias lapsikin tajuaa humala tilan vaikkei sitä vanhemmilleen sanoiskaa. monet vanhemmet luulee et kun ottaa muutaman rentouttavan ja hiprakas olevat niin lapse tai vauva ei huomaa mitää. minkälai mies ees kantelee vauvaa humalaiselle äidille sängylle imetettäväksi, varmaan yhtä juoppo kun äitikin sanon minä. voihan siinä vaikka nukahtaa äiti imettäessä tms.ja onpa kiva lapsen syödä viinan huuruisen äidin vieres....

mä oon imettänyt vasta seuraavana päivänä jos ollaa illal jossai oltu ja viimisestä juomasta laskenu 12 tuntia ja sit oon uskaltanu imettää.

miks ees juotte lapsen aikana ollenkaa?eikö niitä lapsia voi hoitoo laittaa jos on pakko ottaa enempi kun pari saunakaljaa, eli siis ihan humalaa asti.

iSen kummemmin muita moralisoimatta, olen pitänyt nollatoleranssin kaikkien kolmen lapsen raskaus- ja imetysaikana. Nyt imetyksen loputtua otan yhden siiderin saunapäivänä ja jopa sekin tuntuu humahtavan päähän =D. En ole absolutisti, mutta isäni ja veljeni ovat alkoholisteja ja ehkä osittain sen vuoksi asenteeni on mikä on.

Luulen, että ihmiset eivät aina ymmärrä, miten lapsi näkee ja kokee humalaisen. Ihan pienestä vauvasta en tiedä, mutta voin kertoa vain sen mitä itse olen kokenut ja muilta kuullut. En koskaan unohda sitä tunnetta, kun isä tuli humalassa kotiin. Ilma oli tihentynyt, paksu, vaikea hengittää, isän horjuvat liikkeet, äidin kääntynyt, torjuva selkä. Se kaikki oli pelottavaa. Ystäväni taas kertoi, miten oli lapsena kokenut isänsä humalatilan: Hänen isänsä oli normaalisti hiljainen ja juro. Humalassa hän oli kovasti puhelias ja leikkisä.Ystäväni oli mennyt itkien äitinsä luo ja huutanut, että isä ei ole ollenkaan oma itsensä, isä on sairas...Ystäväni sanoi, että hän ei koskaan unohda kuinka peloissaan ja turvaton hän oli.

Kun puhutaan imettämistä ja alkoholista, pitäisi mielestäni puhua myös humalaisen ihmisen vaikutuksesta lapsen perusturvallisuuteen. Lapset ovat todella hyviä huomaamaan kaiken poikkeavan, ruumiinkielen muuttumisen jne. Itse en joisi itseäni kovaan humalaan lasten lähettyvillä. Aika hurjalta kuulostaa nämä joidenkin määrät. Panee miettimään, että tuollainen toleranssi vaatii jo pidemmän ajan reippaan juomisen.

mua on aina ihmetyttänyt se mitä täällä kutsutaan juomiseksi/dokaamiseksi/juhlimiseksi. tai siis mun standardit taitaa olla vähän toista kun joidenkin :)

eli. kun nuorempana, esim. opiskeluaikoina lähti ulos, ja pohjiksi vedettiin kahden kaverin kanssa esim. kaksi punkkupulloa ja ravintolassa vielä epämäräinen määrä tuoppeja, ja jatkoilla vielä vähän viskiä, tai kahdeksan hengen illallisten jälkeen on tyhjenetty 12 pulloa punkkua, niin en mä nyt tollasen menon jälkeen imettäisi vielä pitkällä seuraavana päivänäkään.

mutta nykyään vauvan ja muunlaisen keski-ikäistymisen vuoksi tää alkoholin nauttiminen on parin valkkarilasin tissuttelua kuudelta alkavilla illallisilla, niin surutta oon imettänyt :)

kuten joku viisas mua valisti tällä palstalla, niin niissä hemmetin jekovit-tipoissa on suunnilleen yhtä paljon alkoholia/5 tippaa kun kun desissä äidinmaitoa viinilasillisen jälkeen.

(puhinaa itsekseen, vaikka tässä ketjussa ei mitään sädekehämäisyyttä ollutkaan)

a.

Mä voisin veikata, että laitoksella jne. sanotaan tuo " pari" tai " kuhan on ajokunnossa" siksi, ettei rohkastas äitejä juomaan kovin. Itse uskon siihen, että alkoholin puolesta muuten vois imettää, mutta se humalatila on se este.

Itsekään en edes pienessä sievässä ala lasta imettämään/ hoitamaan, ei vaan tunnu minusta mukavalta. Sitä paitsi, jos humalassa olen niin silloin olen " vapaalla" vaikka olisin kotonakin.. =) Mies siis saa hoitaa.

Tosin siiderin tai parin jälkeen hoitelen, kun en ole humalassa. Niitä siidereitä kun tulee helposti juotua useampi tunti.. =)

Mukavaa kesää myös täältä! =)

miitu ja lapset

Mutta nyt kyllä pakko sanoa, että aika pahalta kuulostaa, jos känninen äiti imettää lastaan. Eikö silloin olisi vaikka parempi antaa sitä korviketta jos on kerran pakko vetää nakit silmille??

Itselle ei ole ollut mitään ongelmia olla nolla linjalla imetyksen aikana, eikä nyt muutenkaan ole vielä ollut tarvetta missään viihteellä käydä kun lapsi niin pieni. Ymmärrän kyllä silti parin annoksen jälkeen imettämisen ja runsaammankin juomisen, mutta silloin olisi asiallaista jonkun muun lasta hoitaa ja syöttää.

Olen lukenut, että rintamaitoon tulee promilleja samanverran, kuin mitä on äidin veressä, joten kyllähän ne promillet siten pikkuiseenkin siirtyy.. ja silläkö ei ole mitään merkitystä??

Muutenkaan mielestäni lapsen ei tarttisi joutua katselemaan kännisiä vanhempia.

Nimim. alkoholistin lapsi Marlis & Typy 9kk

ja kiitos vastanneille:=)

Joo, ymmärrän sen, että lasta käsitellään varoen, huolella ja rakastaen. Ja tiedostan myös sen, että toiset sietävät alkomahoolia paremmin kuin toiset.

Pohdin vaan, millaista " myrkkyhaittaa" aiheutan vauvalleni imettäessäni muutaman tai useammankin nautittuani. En toki koskaan joisi sellaista änkyrää, että oloni olisi epävakaa...mutta voin siis juoda " useamman" ja olla skarppi käsittelyssäni - skarppi myös mieheni mielestä;=)

Terkut vaan POPPIKSELLE!

-mooli

Kannattaa varmasti selvin päin ollessa miettiä, onko " muutaman" jälkeen se oma arvostelukyky oikeasti tallella. Eihän rattijuopotkaan yleensä itse ymmärrä, että ajokyky on heikentynyt. Luulisin, että vauvan käsittelyssäkin homma menee samoin: itse luulee olevansa täydessä terässä, mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Itse ainakin yöaikaan olen ihan selvin päinkin vähän sekava, saati jos siihen lisättäis humalatila!

Jos kotona on selvin päin oleva mies (ja totta tosiaan olisi jomman kumman vanhemmista kyettävä alkoholinkäytöstä pidättäytymään, kun pieni vauva on talossa), niin vauvanhoito pullosyöttöineen pitää jättää hänelle ja itse nukkua humalansa pois, eikä aamuyöstä laskuhumalassa lähteä leikkimään vauvan hyvinvoinnilla.

Nyt siis puhun näistä tilanteista, kun otetaan enemmän kuin annos tai pari.

Marlis:

Lainaus:

Itselle ei ole ollut mitään ongelmia olla nolla linjalla imetyksen aikana, eikä nyt muutenkaan ole vielä ollut tarvetta missään viihteellä käydä kun lapsi niin pieni. Ymmärrän kyllä silti parin annoksen jälkeen imettämisen ja runsaammankin juomisen, mutta silloin olisi asiallaista jonkun muun lasta hoitaa ja syöttää.

Olen lukenut, että rintamaitoon tulee promilleja samanverran, kuin mitä on äidin veressä, joten kyllähän ne promillet siten pikkuiseenkin siirtyy.. ja silläkö ei ole mitään merkitystä??

Itse en ihan nollalinjaa jaksa vetää, sillä olen ollut raskaana tai imettänyt viimeiset 4,5 vuotta. Raskausajan olen toki täysin ilman alkoholia, mutta muuten yksi siideri silloin tällöin rentouttaa mukavasti. Yksi tai korkeintaan kaksi onkin minun rajani, lapset ansaitsevat selvän hoitajan, kuten sanoitkin. Ja senkin otan silloin kun vauva on jo pantu yöunille.

Promillet eivät suoraan siirry vauvaan, vaan vauva _juo_ esim. 0,5-promilleista maitoa (jos äidillä on veressään 0,5 promillea kahden alkoholiannoksen jälkeen). Tästä vauva ei toki tule 0,5 promillen humalaan, vaan hänen elimistössä on alkoholia niin vähän, ettei sitä edes pystytä mittaamaan.

Eli maidon alkoholi ei ole vauvalle vaarallista satunnaisesti, mutta humalaisen äidin ei pidä vauvaa käsitellä.

Kuten muistanet, tämä mamma ei sylje lasiin (taidettiin joskus jo kuumeiluaikoina asiasta jutella ;o) ). Jokusen kerran olen imetysaikana ottanut ne muutaman saunasiiderin ja imettänyt välillä nopeastikin sen jälkeen. Ja kun meidän neiti oli suunnilleen 5 kk, olimme juhlissa miehen kanssa ja neiti isovanhempien hoivassa kotona. Illan aikana join ehkä 5-6 siideriä, ekat jo kuuden aikaan, viimeisen joskus yhden pintaan. Junalla puksuteltiin kotiin Helsingistä ja joskus neljän aikaan neiti heräs syömään. Ei ollut huolinut pulloa koko iltana, joten imetin myös silloin. En tuntenut oloani mitenkään huteraksi, joten uskalsin tyttöä nostella.

Eihän ketään voi kehottaa ottamaan, mutta mä olen ihan rauhallisin mielin muutaman ottanut silloin tällöin. Uskon siis imetystukilistaa eli etten vauvaani moisella vahingoita. Nyt on imetys loppu ja kesäterassilla jo viime viikonloppuna käyty. =)

-Amy-

Tarkottavatkohan sitä että imettävät esim sängyssä vauvan ollessa vieressä, mutta eivät itse nosta vauvaa viereen eikä siitä takaisin pinnasänkyyn...? Eli jos mies hoitaa ne vauvan kantamiset...

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat