Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Poikani on allerginen pähkinälle(vahingossa ilmeni allergiatesteissä; myös siitepölyallergia, herneet)

Kaupassa on vaikea löytää tuotteita, missä ei olisi pähkinää .Esim. irtojäätelöitä(tuutit, tikkujätskit) ei löydy.Yhden vanilja litran jäätelöpaketti on, missä ei edes " saata" olla pähkinää.

Olisiko jollain vaikka kerättyä listaa tuotteista, missä ei ole pähkinää?

Makkarat/nakit monet niistä sisältävät muskottipähkinää...Myös siitep.all. ristiallergiat vaikeita(makkaroissa esim korianteria, selleriä..)

Kommentit (6)

Meillä annettiin esikoiselle pähkinöitä 2 vuotiaana. Huomattiin että saa " raivareita" aina kun on syönyt pähkinöitä. Eli ilmeisesti niistä tulee huono olo. Me ei olla varottu noita saattaa sisältää pähkinää kun reaktio ei kerta kuitenkaan ole sen vakavampi. Myöhemmin on allergisoitunut monille muillekkin ruoka-aineille niin että raivoaa kurjaa oloa jos on syönyt sopimatonta ja mansikasta jopa oksentelee.

Riippuu lapsen iästä ja siitä että millaisia oireita tosiaan saa kuinka tarkasti kannattaa vältellä noita saattaa sisältää juttuja. Ja tämä on sitten ihan vain maallikon oma mielipide. Ja tietysti jos on vielä allergioiden selvittelyt kesken ja epävarma tilanne niin sitten välttäisin varmaan tarkemmin ettei turhaan sotki lisää epäselvää tilannetta.

t. Kahden allergikon äiti

meillä tytöllä (9kk) todettiin maapähkinäallergia. En tiedä löytyykö mistään mitään valmista listaa tuotteista, jotka ei sisällä pähkinää. Olisiko ehkä allergialiitossa jotain? Itse ainakin luen aina kaikki tuoteselosteet ja jätän ostamatta myös ne, joissa lukee " saattaa sisältää jäämiä pähkinöistä" tms. Kun vielä imetän, jätän ne myös itseltäni pois, vaikka lääkärin mukaan ei välttämättä ole niin tarkkaa, imetyksen kautta saatavat määrät kun hänen mukaansa ovat niin kovin pieniä muutenkin.

Me ollaan kyllä löydetty suhteellisen hyvin (maa)pähkinättömiä tuotteita. Meillä on ruokavaliosta pois myös kotimaiset viljat lukuunottamatta kauraa. Eli senkin takia joudun lukemaan aina selosteet. Olen löytänyt myös tikkujätskejä, muistaakseni ainakin Magnumeista osa on pähkinättömiä. Täytyy vaan jaksaa lukea ne selosteet aina lävitse. Tylsäähän se on, mutta siihen tottuu. Meillä kun on keliaakikko perheessä, niin sitä on tottunut syynäämään kaikki tuoteselosteet aina läpikotaisin :)

Ei tästä nyt ehkä apua ollut, toivottavasti joku muu tietää jostain listoista jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse olen nyt ostanut oikeastaan vain noita itsepakastettavia mehujäitä. Ne kun tehty mehutehtaalla, vissiinkin, niin niistä ei löydy tuota saattaa sisältää pähkinää. Muutenkin tuntuvat olevan vähemmän lisäaineistettuja kun muuten myynniissä olevat. Ja ei ainakaan tarvitse pelätä et sulavat matkalla kaupasta kotiin. =O)

Meillä kun tuo allergia rajoitus on aikas massiivinen niin makkaroista/nakeista olen käyttänyt vaan Vatajan tuotteita, koska niissä ei ole muita mausteita kun suola ja kun kokolihatuotteita on niin ei tarvitse olla niin huolissaan siitä, että lapsi liikaa makkaraa syö.

Taidan ehkä olla ylivarovainen, kun en anna tuotteita, joissa " saattaa olla pähkinää" . Ehkä ei tarvis vältellä, kun ei ole ollut reaktioita, ei kutinaa eikä hengenahdistusta,mutta...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat