Vierailija

Miten riisi yleensä.. aiheuttaako se kohtauksia?? En ole uskaltanut syödä riisiä enkä perunaa kun kohtauksia on tullut ja jostain luin et peruna voi aiheuttaa,mutta riisistä kuulin " tutuntutulta" että se aiheuttais kohtauksia...

Kahvin tiedän aiheuttavan,mutta entä tooooodella laimeana? (kamala kahvin himo jo viikon...)

Ja sitten vielä ohra,hunaja ja lakritsi ja salmiakki??

APUA!! Oon elänyt pastalla ja broilerilla jo aika kauan...

Kommentit (15)

äiti-jkl:

Lainaus:

Mulla on lääke nimeltä Litalgin ja se auttaa HETI, kun vain ottaa sen jos vähänkin tuntuu että meinaa tulla kohtaus, eli ajoissa pitää ottaa!!

Siis ei auttanut ennen leikkausta eikä nytkään, rakottomana.

t. 8

Pieni huikka ennen ruokailua, he molemmat ovat kärsineet sappivaivoista jo vuosikymmeniä (molemmat leikattu, mutta kipuja on yleensä senkin jälkeen, vaikkei näitä voi kyllä verrata oikeisiin kohtauksiin edes samana päivänä...).

Itse olen siis myös sappivaivainen, myös jo leikattu, mutta pari kertaa kuussa on pari tosi tukalaa päivää vieläkin.

Itse en tiedä yhtään mikä minulla niitä aiheuttaa, silloin kun minulla oli vielä sappirakko, ne pahat kohtaukset alkoivat usein aamuyöstä, kun maha oli tyhjimmillään:-/

Paprikaa, tummaa suklaata ja ruisleipää epäilen itselläni pahimmiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla on lääke nimeltä Litalgin ja se auttaa HETI, kun vain ottaa sen jos vähänkin tuntuu että meinaa tulla kohtaus, eli ajoissa pitää ottaa!!

Toisinaan tulee sellainen ikävä olo, mutta ei enää niin pahaa tunnetta, kuin silloin kun sappirakko vielä oli.

Kahvin himoon suosittelen mm. ROPERT' S COFFEE' n kahvia nimeltä Mahakahvi. Sitä minä join vuosi sitten!

Ja edelleen suosin kahveja, joiden takana on merkintä kahvin vahvuudesta ja minulla se on numero 1, eli ei vahvaa!!

Enää en siis voi (ikävä kyllä) juoda esim. espressoa ollenkaan, kun on liian vahvaa.

Ruuista vielä, että se vähän riippuu, mikä ruoka laji sopii kenelle ja mikä ei.

Mä en edelleen pysty syömään esim. kaalilajeja!! :(

Minulla juuri pahin paineen tunne yleensä siellä.

Itselläni kohtauksiin (ennen leikkausta) kuului aina myös tuntikausien oksentaminen (keltaista vaahtoa), ripuli ja ilmavaivat.

Nyt, leikattuna, onneksi vain kipu selän puolella ja tietynlainen ripuli.

t. 8/13

2,kiitos,olinkin löytänyt tuon googlettamalla. Tarkoitinkin siis,että peruna aiheuttaa mulla,kumma kyllä,joten sitä en ole uskaltanut syödä.

Tuo riisi mulla kyllä kiinnostaa,oli kuulema pahin aiheuttaja. Itse luulisin,ettei se nyt mitenkään vois aiheuttaa?!

ap

Kaksi isoa kiveä...

Todella nopeasti pääsin leikkaukseen ja se tehtiin tähystyksenä päiväkirurgisella osastolla (eli pääsin samana päivänä pois)

Olo on mainio eikä mitään kipuja. Haavat pieniä.

Suosittelen hoitamaan vaivan ja hakeutumaan leikkaukseen!

ja tulin sairasteassani siihen tulokseen, että toisinaan on aivan sama mitä syö, niin kohtaus tulee. En tiennyt silloin että alkoholi aiheuttaa kohtauksia, mutta kärsittyäni usean päivän kestäneen kohtauksen yhden rilluttelu-illan jälkeen, meni oppi perille. Toivottavasti pääset kivistä pian eroon, on se niin viheliäinen vaiva että vieläkin puistattaa!

Voimakas kipu YLÄvatsalla, turvotusta, oksetti ja oksensin, kylmä hiki. Kesti n. 3-4 tuntia.

Toinen kohtaus lievempi, kesti n. 2 tuntia.

Tyypillistä on nimenomaan rinnan alapuolella (palleassa) tuntuva kipu, joka voi säteillä kylkiin. Vatsa sinällään ei ole kipeä. Myös turvotus on tyypillistä.

Yleensä kohtaus alkaa melko pian ruokailun jälkeen, tosin mulla tullut myös vasta aamuyöstä..

Riskiruuista tässä ketjussa olikin jo lista.

Mutta jos toistuvaa selittämätöntä kipuilua, niin sitten voi olla sappikivistä kyse. Kipu voi olla kohtauksen aikana todella kovaa, mutta tyypillistä on se, että loppuu yhtäkkiä.

t. toissapäivänä leikattu

Potilasohje: Sappiruokavalio

Sairaanhoitopiirien potilasohjeet

24.01.2002

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri

Käyttötarkoitus

Periaatteet

Vältettävät ruoka-aineet ja ruuat (mikäli aiheuttavat vaivoja)

Käyttötarkoitus

Käytetään sappipotilaille. Ruokavalion on tarkoitus ehkäistä kipukohtauksia.

Periaatteet

Sappipotilaan ruokavalio on vähärasvainen. Lisäksi varotaan määrättyjen, myöhemmin lueteltujen ruoka-aineiden nauttimista, joiden on todettu aiheuttavan useille sappipotilaille vaivoja. Nykyisten tutkimusten mukaan ei rasva kohtuudella nautittuna aiheuta vaivoja sappipotilaille. Näin ollen voidaan sappipotilaille käyttää myös kevyttä perusruokavaliota, ellei tässä ole todettu jonkun ruoka-aineen aihettavan vaivoja. Lisäksi on muistettava, että syömällä pieniä aterioita kerralla ruuansulatuselimistö rasittuu vähemmän. Vaivoja aiheuttavat ruoka-aineet vaihtelevat suuresti eri henkilöillä. Juureksia ja vihanneksia ei poisteta ruokavaliosta, vain vaivoja aiheuttavia vältetään.

Vältettävät ruoka-aineet ja ruuat (mikäli aiheuttavat vaivoja)

voi, margariini, öljy, käyttö rajoitettu

rasvaiset juustot

rasvainen liha ja rasvainen kala sekä rasvaiset kastikkeet

kaali, hapankaali

sipuli, purjosipuli

lanttu, nauris

retiisi, kurkku, herneet, paprika, vahapavut

omena, päärynä (kaikissa muodoissa)

aprikoosi, karpalo, puolukka raakana

kananmuna (kaikissa muodoissa)

kahvi

alkoholi

voimakkaat mausteet: etikka

savustetut ruuat

sienet

vastaleivottu hapanleipä

suklaa

--------------------------------------------------------------------------------

Artikkelin tunnus: apo00970

© 2004 Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri

on todella viheliäinen vaiva/tauti... Kohtaukset tuntuu kuin ois hengenlähtö lähellä..

Tuo alkoholi on tosiaan jännä juttu,usein lukee et voi aiheuttaa,mut toisaalta jossain luki et jokin voi myös helpottaa.. Onkohan se kiinni alkoholin " lajista" ?

ap

Mieheni täti kertoi että lääkäri oli neuvonut häntä sappikivuista kärsiessään juomaan ykkösolutta, ja se oli kuulemma helpottanut!!

Enpä ole ikinä huomannut mistä näkisi tuollaisen kahvin " asteen" ?? eli osaatko neuvoa mikä kahvi esim on vahvuutta 1?? Ja mitä erikoista siinä mahakahvissa on (saakohan sitä tällasestä pikkukaupungista edes..)

Ja tuosta hoitoon hakeutumisesta,olen toki hakeutunutkin,ultra-ajan sain vasta 2kk päähän... ne on nää pikkupaikan kesälomat...

ap

Sappikiviä ehkäiseviä ruoka-aineita ovat:

1) Punajuuren lehdet, syömäkelpoiset rikkakasvit jauhosavikka ja rohtosalkoruusu, jossa viimeisimmässä entien betaiinia

2) Voikukka, löytyy salaatinlehtisekoituksista, ja päivittäin kannattaa juoda runsaasti voikukkateetä

3) Kuidut: hedelmät, vihannekset, täysjyvätuotteet ja leseet

4) Latva-artisokka

5) Tuoreet retiisit, juuret ja mehu

6) Kurkuma, curryn pääainesosa, joten syö runsaasti intialaisia ruokia

7) Vihannekset

8) Kala, kalaöljy, rasvaisista kaloista saatava omega-3-rasvahapot, alfalinoleenihappo: Salvia hispanica -kasvi (chia), pellavan- ja hampunsiemenet, Plukenetia volubilis -kasvi ja saksanpähkinäöljy

9) Pähkinät, mm. maapähkinät, soijapavut ja vehnänalkiot, lesitiiniä hyvin parapähkinöissä ja Mucuna pruriens -pavuissa

10) Yrttihoidot teenä: maarianohdake, mukulaleinikki ja piparminttu

Lähde: Duke, J. 2010. Parantavien ruokien opas, Keuruu: Otava, suomentaneet Joel ja Tarja Kontro

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat