+++++TOUKOTHISIJOILLE PINOA+++++

Vierailija

Näippä oli jossain viestissä kysellyt meidän pinoa, eikä ainakaan omaan silmään osunut. Nyt en jouda pitkää pätkää naputella, kunhan avaan pinon. Katotaan mitä tahtia tekstiä tulee, jotta kannattaako jakaa täälläkin viikoittain vai mennäänkö kuukausitasolla. Ihanaa olis, jos sama aktiivinen porukka tälläkin puolella jatkaisi vertaistuen antoa!

Omasta voinnista sen verran, että loistavasti ollaan toivuttu, mitä nyt tikit kirraa. Mies tänään tarkasteli haavaa ja totes, että ihan hyvin näyttää paranevan. Mulla kun on kauhukuva, että saan jonkun haavatulehduksen, tai ainakin isekee kohtutulehdus ja jos molemmilta vältytään niin tissit paleltuu ja sitten onkin rintatulehdus. Toivottavasti näiltä vältytään! Pikkujätkä syö ja nukkuu, välillä pepussa rutisee ja hetkittäin jaksaa ihmetellä kotiaankin. Viimeyö oli vähän risainen, varmaan outo ympäristö teki oman osansa ja oisko ollu ilmaa masussa.. Tiedä sitten varmaks. Torstaina neuvolaan, saadaan vauvan paino ja multa tikit pois.

Ihana olla kotona, vaikka joutuukin ite tekemään osansa. Onneks mies on isyyslomalla ja tarvittaessa vähän "passaakin" mua.

Nyt syöttämään pikkunen

JN + pikkumies kohta 4vrk

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Ollaan Etelä-Karjalan keskussairaalassa eli lappeenrannassa ja täällä on oltu alusta alkaen eli se reilu 3 viikkoo. Joo liityinkin tohon kevyt yhdistykseen..siellä olen vaan eri nimellä elikkäs piipero78

Näippä ja Tiitiäinen:)

Vierailija

Lämpöiset terveiset täältä Tampereelta! Myökin oltiin tytön kanssa pitkään ulkona,käveltiin ja istuttiin ja syötiin varjossa puiston penkillä...eikös sitä sanota että ruoka maistuu ulkona paremmalta:)...hyvin näytti tissimaito maistuvan neidille:))...

Meillä tuo Jelena Teresa taitaapi tulla tytön nimeksi miehen toiveesta,hän on nimen jo valinnut siinä vaiheessa kun vauvaa alettiin suunnittelemaan ja kyllä tyttö on ihan nimensä näköinen:)...pojasta olisi varmaankin tullut Joakim( jami) tai Miro...

Nyt täytyy pian lähteä tytön riparitapaamiseen kirkolle tapaamaan pappia...on muuten sama pappi joka kastaa meidän pienimmän neidinkin:)...

T: Miiu ja Jelena 7.5
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=001f42ef-323f-11dd-a840-8...!

Vierailija

Hei!

Niin ja voisin esitellä itseni..Pikku tyttö on esikoisemme ja asumme Lappeenrannassa..ikää tänä vuonna 30:) kohta.. ja mies on jo.

Itselläni piti olla laskettu aika vasta 1.7 mutta pikku neiti päätti tulla jo 6.5. maailmaan:) Pikkuinen tarvitsee kuitenkin vielä sairaalahoitoa mutta voi oikein hyvin. Tyttö siis syntyi raskausviikolla 32.

Näippä ja Tiitiäinen 14vrk

Vierailija

Laitan pikaisesti vastauksen koskien imetyksestöä ennenkuin vauveli herää...

Maidonnousu kesti synnärillä kolmannen ja neljännen päivän yöhön saakka, ja sitten kun maito nousi aloitin imetyksen joka tietysti rikkoi nänninpääni. Meidän tytöllä imuote on ainakin kunnossa...varpaat menee ihan sikkuralle kun aluksi sattuu niin kovasti. Olen tuosta alusta asti käyttänyt rintakumia ja käytän edelleen. Molemmissa nänneissä on kolme haavaa mutta verta ei ole vielä kummastakaan tullut - luojan kiitos!

Ensin laitoin Lanoliini-rasvaa, sitten siirryin bebanteeniin ja tänään siirryin Bevita R-rasvaan. Tämä jälkimmäinen on kuulemma tähän mun vaivaan paras, on hoitavia ainesosia sekä tarpeeksi rasvamaista parantamaan ihon haavat.

Olen myös koittanut kaalinlehtiä ja ilmakylpyjä sekä särkylääkettä.

Maitoa kyllä tulee mun mielestä tarpeeksi mutta muuten tämä stressaa...toivottavasti saan "meijeri-asiat" pian kuntoon ja saan jättää rintakumit unholaan.

Laittakaahan muutkin infoa miten oma imetys on lähtenyt käyntiin.

Niina ja Sisu 11 pv

Vierailija

Yritin laittaa viestiä tuonne odotuspuolellekin, mutta ei onnistunut!

Meillä siis pikku mies syntyi 6.5.08 klo 3.19 TYKS:ssä. Poika siis 3720 g ja 54cm!

Vedet meni jo 2.5. ja supistuksia odoteltiin sitten sairaalassa koko viikonloppu ja päädyttiin sitten 5.5 aloittaa käynnistely. Tuli todettua, että oksitosiini-tippa ja epiduraali-puudutus ovat upeita keksintöjä ;) .

Kotiuduttiin la 10.5 ja saatiin kotona rauhassa viettää ensimmäinen äitienpäivä. Pikkumies kasvaa hyvin rintamaidolla. Hissuksiin opetellaan yhteiseloa.

Pikku prinssi kutsuu maitobaaria auki! Onnea jo jakautuneille ja tsemppii jakautumattomille!!!

t. pikkuprinssi 2 vko ja Vappuyll[ri

Vierailija

Pikkumies sippas äsken tissille, niin onpi ehkä hetki aikaa hengähtää...

Imetyksestä on ollu puhetta. Meillä se on lähteny käyntiin vallan mainiosti, maito nousi kunnolla sillon keskiviikkona, ku poika synty maanantaina, ja tuntuis tuotanto olevan ihan kohdillaan ;o) Eli liian pakkaaantuneiksi ei rinnat pääse (yöunien pidempänä pätkänä kyllä meinaa vähä...mut ei vielä liian tukalaksi oo oloa tehny), mut riittävästi tuntuu maitoa tulevan. Rinnat on kestäneet imetyksen hyvin, ei mitää oireita (eipä mulla oo ollukkaa, muuta ku aikoinaan esikoisen aikaan, jolloin meni rinnanpäät ihan rikki ja jouduin turvautumaan rintakumiin, muiden imetyksen rinnat on kestäneet loistavasti) tai ongelmia sen suhteen. Hyvä niin.

Imetysasentoja koitan vaihdella, vaikka parhaiten poika syö makuulla... Mut oon ny edes pari imetyskertaa päivässä koittanu istuaaltaan ja täs jouduin häthätää imettään jopa seisaaltaan :o)

Vielä ku viittiis tuota omaa ruokavaliotaan tarkkailla vähä enempi, josko säästyis pikkumies turhilta ilmavaivoilta...

Miiukos se oli joka kyseli koiran suhtautumisesta vauvaan? Nyt en osaa sanoa, ku koirat on vallan ulkona, eikä kauheesti oo vielä päässeet pieneen tutustumaan, muta esikoisen aikaan muistan kans tossa meidän vanhassa nartussa (nyt 11v, sillon 4v) heränneen tosi kovan suojeluvaiston vauvaa kohtaan. Jos vauva nukku vaunuissa ulkona, asettu koira vaunujen viereen maate, ja siihen ei sitte vierailla ollu asiaa... Asettu aina vaunujen ja vieraan väliin ja hymyli niin kovin herttasesti, että huh! Oma väki kyllä sai mennä, ei siinä mitää, mut vieraat jouti pysyyn kaukana... Yhä edelleenki tää narttu on jotenki "ylisuojeleva" meidän lapsia kohtaan, et jos meillä on vieraita, niin koira pyrkii paimentamaan omat lapset samaan läjään, ja pitää muut loitolla... On muutenki tosi paimennusviettinen (belgianpaimenkoira). Uros taas on kaikkien kaveri, eikä kyllä suojele eikä paimenna ketää...eikä ainakaa vahdi pihaa ;o) Tunkee vaan kaikkien syliin koko komeudellaan (ei oo ihan pienimmästä päästä belggariuros)...

Ootteko muut antaneet vauvalle jotain ilmavaivoihin? Mä oon koittanu Disflatyliä, mut en kyllä huomaa muutosta parempaan... Eli aamuyöt ja päivät meillä ähistään, kitistään ja piereskellään hyvin miehekkäästi :o/ Onneksi sentään ne yöt menee vielä ainaki hyvin, niin jaksaa itekki.

Joops, exä tulee kohta hakeen tyttöjä luokseen, kait mun täytyy mennä kattoon vähä vaihtovaatetta muksuille mukaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!!

KK ja Elmeri

Vierailija

Ajattelin vielä tulla laittamaan kuulumisia kun sain tytön nukkumaan tuonne omaan koppaansa,unettavaa tavaraa tuo tissimaito:)...illalla vielä kapaloin tytön josko siitä ymmärtäisi jossakin vaiheessa että on ilta ja pitää alkaa nukkumaan pidemmät unet.Hyvin tyttö kyllä nukkuu,ei voi valittaa,herää syömään pari-kolme kertaa ja nukahtaa takaisin.Viimeisellä syötöllä,joskus viiden-kuuden aikaan jätän yleensä viereen nukkumaan.

Kisukameli oli laittanut söpön pikku-miehen kuvan,ihana! Lisää vaan kuvia mammat jos on mahdollisuus laittaa,kiva nähdä pienten kuvia! Myöhemmin on kiva seurata kasvamista ja kehittymistä yms:)...

Myökin käytiin pimun kanssa eilen neuvolassa,hienosti meni vaikka äitiä vähän jännittikin.Silmät rähmii pienellä ja napasienikin löytyi mutta muuten kaikki hyvin.Kovin jo pieni kannattelee päätään ja tykkää siitä kun pystyasennossa joku häntä kanniskelisi.Neuvolasta saatua hymynaama-kuvaa kattelee varmaan puolikin tuntia itseksensä;))...

Painoa oli tytöllä nyt kaksiviikkoisena 3,995 g ja pituutta 50,4 cm...että ihan naiselliset muodot pimulta jo löytyy;)...pienet makkarajalat ja kaksoisleuanalku...no,eipä kai se omena kauas puusta putoa:)...

Sitten kysymys teille joilla koira.Onko teillä koiralla herännyt kova suojeluvietti vauvaa kohtaan? Meillä on..vahtii vauvaa koko ajan ja yrittää nuolla ja heti kun vauva vähänkin vingahtaa koira salamana vieressä ja kovin huolestuneena:)...vieraita ihmisiä varsinkin vahtii kun ovat vauvan vieressä!

Nyt täytyy lopetella,miäs tulossa pian töistä,kaipa sitä voisi vielä mennä iltateet keittämään! Hyvää yötä kaikille:)...

T: Miiu ja Jelena Teresa 14 vrk

Vierailija

Ole uusi täällä joten voisin vaikka esitellä itseni. Asumme lappeenrannassa ja tyttö on esikoisemme:) Ikää minulla ja miehelläni on 30:)

Siis laskettu aika piti olla 1.7 mutta pikkuinen tyttö päätti tulla jo maailmaan 6.5. Pikkuinen tarvitsee vielä sairaala hoitoa kasvaakseen mutta voi oikein hyvin. Tyttö syntyi siis raskausviikolla 32. Tyttö harjoittelee jo itse syömään mut aina eivät voimat riitä moiseen:) Toivottavasti pääsee pian kotiin. Lääkäri jo veikkasikin et n. parin viikon päästä.

Näippä ja Tiitiäinen 14vrk

Vierailija

Heippa,

Tässä vähän meiltäkin kuulumisia. Ikää neidillä on nyt kaksi viikkoa ja yksi päivä. Arki rullaa vielä syönnin ja nukkumisen merkeissä. Meillä on tällä viikolla jouduttu rajoittamaan ja todennäköisesti myös lopettamaan imetystä. Rinnat menivät niin pahasti rikki, että verta alkoi olla enemmän kun maitoa, vauvan ruuassa. Ihmettelin kun kitisi pahasti yhden päivän ja syys selvisi seuraava päivänä, kun huutokohtauksen jälkeen oksensi verta lattialle :( Sitten oli pakko ottaa aikalisä imetyksen suhteen. Syötyään vuorokauden pullosta, tissi on enää lelu, josta otetaan pienet hörät ja sitten aletaan katselemaan, että missäs se ruoka on? Mihinkään todelliseen imetystaisteluun en jaksa lähteä, koska homma takkusi pahasti jo esikoisen aikana ja loppui, kun esikoisen kasvu pysähtyi 3 ja 4 kk välissä täysin. Tietysti näin hormoonien keskellä tuntuu pahalta ja luovuttajalta, mutta nyt on vain hyväksyttävä, että meillä kasvaa pullovauva. Ajatusta tukee myös se, että neiti on jälleen tyytyväinen ja vatsavaivoja on vain ne vähät mitä vauvoilla nyt kuuluukin olla. Mies onneksi jaksaa kannustaa ja vakuuttaa, että kasvaa ne vauvat korvikkeellakin (hän on itse korvike vauva).

Ensi viikko nautitaan koko perhe lomasta, kun esikoisen vuoden loma päiväkodista alkoi eilen ja mieskin pitää ekan isyysloma viikon ensi viikolla.

Palaillaan....

Winnie ja tyttö 2 vko

Vierailija

Raapustanpas minäkin nyt jotain :)

Ollaan huomenna oltu viikko kotona ja ihanasti on mennyt. Itsellä vaan pari viimeistä päivää on mieliala vaihdellut ihan hirveästi! Välillä masentaa aivan kamalasti. kauheaa, kun olen kuitenkin niiiiiiin onnellinen tällä hetkellä.

Pikku nuuskumme syö ja nukkuu :) Herra tykkää nukkua vaunuissa ulkona, itse olen vain hysteerisenä kyttäämässä koko ajan että onko kaikki varmasti hyvin :)

Nyt antamaan ravintoa

sama84 ja pikku nuusku 8vrk

Vierailija

Olen jo muutaman kerran tuolla odotus-puolella kirjoittanut, joten ehkä nyt olisi aika siirtyä tänne kirjoittelemaan.

Meillä on kyllä tuo pikkumies pitänyt äidin kovin kiireisenä. Päivät menee poitsua imettäessä, vaippoja vaihtaessa, sylittelyssä yms. Esikoisen kanssakin olen yrittänyt olla aina kun vapaata aikaa on ollut. Tämän lisäksi pitäisi vielä antaa ilmakylpyjä tuolle sektiohaavalle. (Mä myös pelkään kovasti, että haava tulehtuu ja sitä kautta kohtu). Toisin sanoen, aina on jotakin tekemistä.

Aivan ihanaa tämä aika on kyllä ollut. Nyt toisen lapsen kohdalla kaikesta osaa nauttia jotenkin paremmin. On aivan ihanaa pitää poikaa sylissä ja vaan nauttia hänen läheisyydestään. Tämän toisen kanssa osaa itse ottaa asiat rennommin, eikä tarvitse hermoilla jokaisesta asiasta. Imetyskin on tämän kanssa lähtenyt aivan loistavasti käyntiin. (Esikoisen kanssa aikoinaan se meni mönkään, koska hän oli koko ensimmäisen elinviikkonsa lastenosastolla). Olen todella iloinen, että nyt sain lapsen heti vierihoitoon ja imetyksen hyvään käyntiin. Kiitollisin olen siitä, että lapsi syntyi terveenä ja hyvinvoivana (sai 9 pistettä), siitäkin huolimatta, että syntyi napanuora kaulan ympärillä ja mekoniumia oli lapsivedessä. (Kaipa ne kovat supistukset olivat olleet hänellekin vähän liikaa). Synnytystapa oli meillä juuri se "oikea" tilanteeseen nähden. Mulla oli niin epäkypsä tilanne loppuun asti, että ei siinä cytotecit ja oksitosiinit mitään auttaneet. Saivat vain äidin hirmu kipeäksi ja lapsen ulostamaan lapsiveteen.

Loppu hyvin, kaikki hyvin kuitenkin.

Nyt täällä tosiaan opetellaan tätä arkea neljän hengen perheenä.

Tänään käytiin neuvolassakin poistamassa multa tikit mahasta ja tarkistamassa pojan mitat. Painoa oli tullut 130g lisää neljässä päivässä. Pituus oli pysynyt samana.

Ensi viikolla menemme taas punnittavaksi ja navan tarkistukseen. (Napatynkä on juuri irtoamassa).

Tällaisia kuulumisia täältä.

Pikkupapu ja poitsu 7 vrk

Vierailija

Onkos täällä enää ketään?? Taitaa kaikilla olla kiire pienten nyyttiensä kanssa:)... minä kävin omani kanssa jo kaupassa ja tunnin lenkki kierrettiin koiran kanssa kun on niin upea ilma ja nyt neiti nukkuu tyytyväisenä vaunuissa ja koira vieressä lattialla..kaverukset:)....

Hommia olis kyllä,pyykinlaittoa yms.mutta ehtiihän sitä...

Nyt on kyllä niin upeat ilmat ollu että mekin ollaan paljon oltu ulkona,tyttö nukkuukin pihalla paremmin vaunuissa.Sisällä tuppaa heräilemään vähän väliä...Mitens teillä muilla?

No nyt tuli miäskin kotio pakko mennä...Lämmintä loppuviikkoa teille kaikille!!

T: Miiu ja Jelena Teresa 7.5
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=3c40909e-2e23-11dd-8384-c...!

Vierailija

täällä odotellaan neuvolan tätiä ensi vierailulle, mukavaa kun saa tietää vauvan painon kehityksen ja pituuskasvun. Kysymyksiäkin on tämän kahden viikon aikana tullut joten saapi kätilö vastailla moneen visaiseen kysymykseen.

Musta tuntuu että Bevita R-voide on ollut avuksi, alkaa nänninpäät jo parantua - ehkä jo viikonlopuksi saan jättää rintakumit pois? maitoa kyllä tulee, ehkä pitäisi pumppailla sitä pakkaseen valmiiksi. Oletteko tehneet niin? Pahanpäivän varalle?

Vauva on ollut ihmeen itkuinen tänään, hereilläolo on mennyt valan huutamiseksi ja itkemiseksi, syö kyllä nyt 2 h välein joten ei varmaan mitään kuumetta tms. ole. Ehkä ne on ne vatsanväänteet. Miten olette helpottaneet noita masu-kipuja? Antakaa vinkkejä jotta saadaan meillekin itkutonta aikaa. Iltaisin ne on olleetkin jo rutiinissa mutta nyt näyttää täyttävän päiväohjelmankin.

Tässä myös kuva meidän SISU-tytöstä

Niina & Sisu 2 vko
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a403f161-2b07-11dd-9d7b-9...!

Vierailija

nämä uudet sivut.

Kun kirjoitin tänne edellisen kerran tuli ilmoitus, että keskustelut ovat pois käytöstä mutta tuolla se mun edellinen viesti kuitenkin on.

Aika rientää, meidän tyttönen täyttää huomenna jo kuukauden. Tyttö on säntillinen kuten isoveljensäkin aikoinaan eli syö 3-4 neljän tunnin välein, illalla on yksi vähän lyhyempi väli ja nukkumaan mennessä olen vähän yleensä tankannut paitsi eilen kun vauva oli tavoistaan poiketen umpiunessa jo kymmeneltä illalla.

Imetys on meillä sujunut hyvin ja maitoa riittää. Tyttö oli kuuden päivän ikäisenä 40g syntymäpainoaan kevyempi kahden viikon ikäisenä jo 300g painavampi. Mulla oli isoveljen kanssa ihan itseaiheutettu rintatulehdus kun hilluin takki auki paitapuserossa tuulisessa kevätsäässä, joten nyt en uskalla edes takkia riisua vaikka olisi kuinka kuuma.

Nyt täytyy mennä painostamaan isoveli aamutoimiin ennen vauvan heräämistä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat