Seuraa 

riittääkö että jos päivän aikana saa kertaalleen laskettua sen 5liikettä/puol tuntia..ja sit ei vaikka loppupäivänä tuntiskaan muita liikkeitä??

Kommentit (14)

kävin eilen polilla, sovittu käynti muutenkin. Kätilö ultras muutenkin ja kertoi että vilkas vauva oli. kyllä mä siinä joitain liikkeitä tunsin, mutta esim jalkojen potkuja en tunne, koska istukka on just siinä kohdin mihin jalat osuu.

Hei!

Tällä palstalla on yleensä tapana ajatella positiivisesti ja välttää negatiivisia ajatuksia, koska yleensä kaikki on ihan hyvin. Tässä kuitenkin meidän tarinamme.

Lapsemme oli alkuraskaudessa hyvinkin vilkas, keskiraskaudessa hän alkoi rauhoittumaan ja rv 33 lähtien hän oli hyvinkin rauhallinen, sain hänet kuitenkin aina makealla ja herättelyllä liikkumaan. RV 36 kävimme päivystyksessä koska herättelystä huolimatta en saanut häntä liikkumaan. Ultrassa kaikki näytti olevan hyvin vaikka lapsen liikkeet olivatkin melko pieniä, lisäksi hän hikkasi (mitä ei lasketa). Päivystyksessä todettiin, että kaikki hyvin, rauhallinen lapsi ja istukka etuseinässä estää liikkeiden tuntemisen.

Tämän jälkeen en huolestunut, kun en liikkeitä tuntenut. Kuitenkin muutamaa päivää myöhemmin lapsemme todettiin kuolleeksi. Hänen luonteenomainen rauhallisuutensa johtuikin siitä, että hänellä ei ollut kohdussa hyvä olla. Jos lapsella on ongelmia esim. hapensaannin kanssa ovat liikkeet ensimmäinen asia joista hän tinkii, näin tärkeille elimille jää enemmän verta.

Liikelaskenta tulee siis ottaa vakavasti ja tottakai pitää huomioida lapsen luonne ja nukkumisrytmi, mutta lapsen pitää reagoida herättelyyn. Jos äiti tietää, että jokin on muuttunut ja liikkeitä ei saa herättelyn jälkeen kymmentä tunnissa, niin silloin on syytä mennä päivystykseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joka ikinen tunti pitäisi liikkeitä tunnustella, on hyvä valita vaikkapa vuorokaudesta aina sama aika esim. juuri ennen nukkumaanmenoa tai aamuisin jolloin liikkeitä tunnustelee, tällöin pystyy seuraamaan sitä, muuttuuko lapsen tapa reagoida.

Tarkoitus ei ole pelotella, mutta kyllä valppaus on tarpeen. Suurin osa raskauksista päättyy hyvin, mutt kohtukuolemia tapahtuu silti Suomessa noin 200 vuodessa eli se, että lapsella olisikin joku hätä ei ole täysi mahdottomuus.

Hyvää loppuodotusta kaikille, niin täälläkin odotellaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikelaskentaa ei suoriteta sen vuoksi, että tiedetään, onko vauva hengissä vai ei, sillä silloinhan se voi olla jo myöhäistä. Säännöllisesti liikelaskennan suorittava odottaja huomaa melko todennäköisesti liikeiden vähenemisen, joka onkin sen laskennan pointti.

Esimerkiksi napanuorakomplikaatio oireilee yleensä ensimmäisenä sikiön liikeiden vähentymisenä, jotta heikentynyt virtaus takaa aivoille sen tarvitseman hapen. Minulla ei tuo laskentakaan kyllä toiminut. Aamuyöllä vauva liikkui normaalisti ja neuvolassa 4h kuluttua sydänääniä ei enää kuulunut.. Syy kohtukuolemaan oli napanuorakomplikaatio (2x kaulan ympäri).

Periaatteessa ne 10 liikettä pitäisi saada aina kasaan kun alkaa laskea, siis sen tunnin ajan. Sikiöllä on 20-40 min mittaisia nukkumisvaiheita, mutta niitä seuraa aina se hereillä olo aika, joten viimeistään sen toisen tunnin aikana pitäisi ne 10 liikettä tulla.

Kun tulin uudelleen raskaaksi, ajattelin, että tulen varmasti hysteerisenä laskemaan liikkeitä koko ajan ja jatkuvasti. No, onneksi niin ei kuitenkaan käynyt, kaksi kertaa päivässä kuitenkin

Lainaus:

että liikelaskentaa ei tarvitse tehdä mitenkään automaattisesti vaan vain silloin, jos vauva ei ole päivän aikana liikkunut sille ominaiseen tapaan. eli silloin sitten tulisi ensinnä katsoa, että on itse syönyt ja nauttia jotain sokeripitoista, käydä makuulle ja aloittaa liikelaskenta. jos ensimmäisen tunnin aikana ei saa kymmentä liikettä, tulisi katsoa vielä toinen tunti ja sen jälkeen mennä päivystykseen, jos 10 liikettä ei saa toisenkaan tunnin aikana laskettua.

Meillä nämä samat ohjeet ja nimenomaan niin, että kymmentä liikettä ei tarvitse tulla minkä tahansa tunnin aikana (nukkuuhan vauveli välillä) vaan th (erittäin kokenut sellainen) kehotti nimenomaan laskemaan sellaisena aikana kun vauvasi yleensä on aktiivinen (esim. äidin käydessä illalla nukkumaan).

Mutta millä viikoilla olette alkaneet laskentaa tekemään? Useassa lähteessä sanotaan että äiti tuntee 80-85% lapsen liikkeistä, mutta tämä edellyttää että lapsi on jo niin suuri ettei mahdu kuperkeikkaa heittelemään äidin huomaamatta. Ja vielä lisäyksenä, että kaikki liikkeet hikkaa lukuunottamatta kelpaa (joskin hikkakin varmaan on aika hyvä merkki siitä että lapsi on hengissä) eli ei vain mojovat potkut vaan ihan kaikki pieni vääntäytyminen lasketaan.

Itsellä esikko oli myös rauhallinen, en ottanut laskennasta stressiä. Kunhan tiesin että oli päivän aikana liikkunut ja illalla nukkumaan käydessä ne 10 liikettä tuli yleensä minuutissa (mylläsi hetken ja rauhoittui). That´s it. Lisäksi oli päiviä, jolloin lapsi mylläsi jatkuvasti ja sen perään tuntui aina lepäävän pari päivää ja oli erittäin hiljaista. Pari kertaa kävi mielessä saiko myllätessään itsensä ihan solmuun napanuoran kanssa mutta eipä sekään kovin todennäköistä ole. Napanuora muodostuu ongelmaksi yleensä vasta synnytyksessä jos ollenkaan. Tästä kakkosesta ei vielä rv 17 osaa sanoa kun kaikki liikkeet ei varmasti tunnu mutta ei mikään hirmumyllääjä tämäkään. Molemmilla etuseinäistukka, mikä myös heikentää liikkeiden tuntemista.

Heips kaikille.

Oman mielenrauhan vuoksi kävin tuolla synnyttäjien vast.otolla. siellä ottaivatkin heti useamman käyrän ja ultrasivat pariin otteeseen. tosin miinuksena jouduin sit jäämään osastolle pariks päiväks. Mut näin ainaksin todettiin et vauvalla on kaikki hyvin. ensimmäinen ultraaja näki jotain poikkeamaa virtauksissa. mut toisen mielestä kaikki oli ok. joten näillä nyt mennään. käyn vielä kerran pari äitipolilla utrassa. siellä tsekkaavat et kaikki on hyvin. jostakin saattaa tuntua et suotta hötkytään näiden liikkeiden kanssa. mut kyllä se minun mieltäni ainakin rauhoittaa kun näkee ja kuulee et masu-asukki voi mainiosti. ja se minkä ite huomasin niin tosi tärkeetä on toi syöminen..herkkuja vaan poskeen :)

:) :) :)

Minä haluaisin vielä muistuttaa että kanattaa mennä tarkistuttaan tilanne synnytys vastaanottoon tai äitiys polille/paikkaan missä pääsee kunnon(30min) sydän käyrälle, EI terveyskeskukseen.

Mun siskon vauva ei ollu liikkunu kunnolla rv 35 ja hän meni käymään terveyskeskuksen päivystyksessä. Siellä kuunneltiin sydän äänet ja sanottiin että kaikki on hyvin ja seuraa tilannetta. No siskoni meni omatoimisesti synnytys vastaanottoon koska oli huolissaan vauvasta. Vastaanotossa todettiin napanuoran heikko virtaus eli vauva ei saanut tarpeeksi happea. Leikattiin kiireelisesti ja vauva pelastui :x Napanuora oli kiertynyt KOLME kertaa kaulan ympärille plus vielä molempien olkavarsien ympäri. Lääkäri sanoi että muutama tunti niin vauva olisi kuollut.

Vanilija

eli kukaan ei tässä ketjussa tosiaan maininnut viikkojaan, jotka on tosi olennaisia laskennan kannalta. Liian varhaisilla viikoilla laskenta on ihan turhaa (kun vauva on liian pieni ja mahtuu pyörimään ilman että liikkeitä tuntee) ja aiheuttaa aiheetonta huolta. Äitipolit ottavat toki huolestuneet kävijät yleensä tosissaan jo siksikin, ettei voi tulla turhia hoitovirhesyytteitä, jos ovelta käännytetään tarkistamatta. Mutta jos joka äippä kävisi siellä aina jos ei kahtena peräkkäisenä tuntina milloin vain saa kymmentä liikettä niin laitteet ja hoitajat eivät riittäisi heitä kaikkia tutkimaan. Eli mielenrauhan siellä käytyään varmasti saa, mutta palvelu ei toimisi jos jokainen toimisi samoin. Äitiyshän varmasti kasvattaa paitsi mahaa niin myös epävarmuudensietokykyä ja kärsivällisyyttä :-)

Ap:lle kiva että kaikki on kunnossa, nautihan viikonlopusta!

Eli liikkeitä täytyy tuntua milloin vain niitä sattuu laskemaan tunnin sisällä 10kpl, ympäri vuorokauden. Jos lapsi nukkuu tarkkailuhetkellä, niin silloin on täysin sallittu herätellä lasta pienellä tönimisellä ja vaikkapa makealla mehulla. 10 liikettä tunnissa pitäisi kuitenkin tuntua.

Meillä nyt viikkoja 33+2. Ja eniten liikkeitä tuntui noin viikon 20 tienoilla ja sitä enne. Sitten tuli ensimmäinen hiljainen kausi, mikä kesti reilun viikon. Sen jälkeen on ollut tapana, että ehkä kahtena päivässä viikossa myllää jokseenkin koko päivän ajan ja loppuviikosta ei liikkeitä tahdo tuntua. Aikaisemmin sain liikkeitä kuitenkin aina kun painelin mahaa eri puolilta, jolloin tuli liike tai kaksi. Nyt en tahdo painelemallakaan tuntea mitään. Oliskohan syytä kaydä tarkistamassa tilanne polilla vaikka viikonlopun aikana? Itse kuitenkin rauhoitun sitten, kun monen päivän tauon jälkeen tunnen sen liikkeen tai kaksi. Ja hikka tällä vaavilla tuntuu olevan aika usein, että ainakin hengissä ollaan :)

että liikelaskentaa ei tarvitse tehdä mitenkään automaattisesti vaan vain silloin, jos vauva ei ole päivän aikana liikkunut sille ominaiseen tapaan. eli silloin sitten tulisi ensinnä katsoa, että on itse syönyt ja nauttia jotain sokeripitoista, käydä makuulle ja aloittaa liikelaskenta. jos ensimmäisen tunnin aikana ei saa kymmentä liikettä, tulisi katsoa vielä toinen tunti ja sen jälkeen mennä päivystykseen, jos 10 liikettä ei saa toisenkaan tunnin aikana laskettua.

Omalla kohdallani olen miettinyt ihan samaa. Meillä ei useinkaan tunu sitä kymmentä liikettä koko päivän aikana, joten liikelaskenta ei meidän kohdalla todellakaan päde. Itse saisin myös juosta polilla noin viitenä päivänä viikossa, jos näin menettelisin. Saan aikaan sen yhden tai kaksi liikettä, jos pitkään painelen mahaa, mistään mehuista ei ole mitään apua. Ajattelinkin seuraavalla neuvolakerralla kysyä, voisinko päästä vaikka ylimääräiseen ultraan mielenrauhani vuoksi. Kai se kuitenkin on vaan todella rauhallinen vaavi.

Tuosta liikelaskennasta vielä, että on aika huoosti kerrottu sen toteutuksesta missään. Se aina että kymmenen liikettä tunnissa, muttei sitä, että pitääkö tuntua jatkuvasti päivän mittaan vai riittäääkö se yksi kerta. Yms...

BomBom: olisi kiva kuulla lisää siitä miten olet selvinnyt itse vähäisten liikkeiden kanssa, tuntui tarinasi niin tutulta :8}

kannattaa kysäistä lääkäriltä. Jos nimittäin kyseessä on vain rauhallinen vauva. Mä saan todella harvoin sen 10 liikettä tunnissa. Mulle ohjeeksi annettiin että pitää laskea, mutta katsastella että tuntuuko liikkeet vauvan tapaisilta vai onko muutoksia. Mä saisin 5-6 päivänä viikossa käydä polilta jos mulla pidettäisiin tota 10 kertaa tunnissa rajana. Siis ultralla katsoessa kätilökin totesi että on rauhallinen tapaus ja vauvalla on kaikki ok.

ja käyrillä todettiin, että vauva liikkuu paljon koko ajan, minä vain en jostain syystä tänään niitä tuntenut. En tiedä, oliko vauva jotenkin oudossa asennossa (esim. jalat ja kädet kohti selkää??) vai mistä oli kyse, sillä maattuani tunnin käyrillä liikkeitä alkoi vähitellen tuntua, ja nyt kun olen jo kotiutunut, tuntuvat koko ajan. Tein päivän aikana kolmesti liikelaskentaa ja sain koko päivänä ehkä 7 liikettä. SVO:lle soitin ja sinne käskiivät, eivät missään tapauksessa vähätelleet tilannetta vaan olivat pikemminkin huolissaan siitä, etten liikkeitä tunne vaikka käyrillä ne näkyvät ja kuulin itsekin dopplerin kautta liikkeet myös silloin, kun en niitä tuntenut.

Tuo väite, että äiti tuntee 80-85% liikkeistä kuulostaa kahden hiljaisen raskauden perusteella jotenkin tosi paljolta, etenkin tämänpäiväisen käyrälläolokokemuksen perusteella.

Ohje on sellainen, että suositellaan se 10 liikettä per tunti laskemaan vauvalle tyypillisenä aktiiviaikana. Laskentaa suositellaan tehtäväksi loppuraskaudesta. rv 30 jälkeen. Jos ekan tunnin aikana ei saa kymmentä liikettä niin toinen tunti seurantaa perään. Kannattaa pötköttää jommalla kummalla kyljellä ja juoda esim. lasi tuoremehua, tai syödä pari palaa suklaata. Niin ja hikkaliikkeet ei riitä. Eli niitä ei lasketa.

Liikkeiden tuntuminen on yksilöllistä ja esimerkiksi vauvan asento (potkii selän puolelle) tai vaikka etuseinämäistukka vaimentavat liikkeiden tuntumista. lisäksi tulevat päälle yksilölliset erot.

tipi 48- jos ennen olet saanut vauvan reagoimaan heiluttelemalla mahaa tai juomalla makeaa tms. ja nyt et niin visiitti äitipolilla/raskaana olevien päivystyksessä voi olla ihan paikallaan. Suurin osa päivystyksistä antaa myös puhelinneuvontaa, eli sinne voi myös soittaa ja neuvotella asioista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat