Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei, sain tänään puhelun taysiltä että kuulun riskiryhmään että sikiöllä joku kromosomi sairaus.. puhui 18 trisomiasta. Nyt odottelen kauhulla pääsyä tarkempiin tutkimuksiin.

Haluaisin kuulla kokemuksia muilta jotka saaneet saman kaamean puhelun/ilmoituksen. Joistain ihme luvuista lääkäri puhui (olisko valkuais ja jotain lukuja ollut) kaksi eri asiaa oli mitattu ja molemmat minulla alta keskiverron olikohan se että piti olla 0,75 molemmat ja minulla 0,55 ja 0,69.. en vain tiedä ovatko luvut niin pahoja ettei mitään toivoa vai vieläkö mahdollisuus suht terveeseen vauvaan?

Juhannus taitaa menä nyt vähän penkin alle kun ajatus vaan vie kokoajan sikiön vointiin :-(

Kommentit (5)

Kyllä tästä juhannuksesta jaksoikin iloita kun vain ensin sai rauhallisen mielen odotuksen suhteen. Tietysti jännittää mutta tulee mitä tulee niin se on nyt otettava vastaan parhaan taidon mukaan.

Minä en jäänyt kiinni niskapoimussa (1,1 mm) ykköskolmanneksella, veriseulaa ei silloin tehty, koska en halunnut. Väärinymmärryksestä johtuen mulle tehtiin 2. trimesterin pelkkä veriseula, mitä esim. stakes ei suomessa edes suosittele (en asu suomessa). Siinä sain riskiksi 1/150 (0,7%), kun normaali on 1/380 täällä asuinmaassani. Lapsivesipuntiossa olisi ollut n. 0,5-1% keskenmenoriski, eli samansuuruinen kuin laskennallinen down 21 riski 0,7%. En siis lähtenyt siihen. On todella tärkeä pitää mielessä, että nämä ovat laskennallisia juttuja on hyvä olla pelästymättä liikaa laskennallisia todennäköisyyksiä.

Rakenneultra oli juuri, ja siellä ei ollut mitään poikkeavaa. Se, saanko terveen lapsen, selviää synnytyksessä, mutta pidän mahdollisuuksiani aika hyvinä (ikäluokassani toisen trimesterin veriseulassa löydetään vain n. 40 % down 21 tapauksista, epäluotettavampi kuin niskapoimumittaus, antaa enemmän vääriä positiivisia, suurin osa ikäluokan downeista EI ole jäänyt kiinnin tässä minulle tehdyssä seulassa).

Jos olet ollut vasta seulassa, etkä punktiossa, kellään ei ole mahdollisuutta todeta, ovatko kromosonit oikeasti ok, eli lapsesi terveydestä ei voida sanoa mitään varmempaa. Jos haluat kromosomit selvittää, punktiossa se selviää.

Lisätietoa

www.verneri.net

http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/Muut/op34_1999.pdf

AJL

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toki ymmärrän huoles, olisin itse ihan kauhuissani tapani mukaan ja pelkäisin pahinta. Mutta käsittääkseni harvassa tapauksessa kumminkaan tosiaan vauvalta itsessään mitään löydetään. Tää on vähän sama kuin vauvan synnyttyä otetaan se näyte jossa etsitään riskiä diabetekseen...aika monella on mutta harvat sairastuu kumminkaan.

Kovasti jaksuja ja hyvää juhannusta tästä huolimatta (olisivat kyllä voineet soittaa vasta jälkeen). Toivottavasti joku osaa lohduttaa ihan omakohtasen faktan kanssa!

Rauhoitu ihmeessa. Tama testi on SEULA, ja luvut todennakoisyyksia. Jos todennakoisyytesi on, kuten minulla oli, saada trisomialapsi 1/170, sinulla on 169/170 mahdollisuus saada talta osin (huom.) terve lapsi. Nyt miettimaan, lahdetko jatkotutkimuksiin, mutta ala vaivu mihinkaan epatoivon kaivoon taman seulatuloksen takia. Tiedan toki sen tunnelman, johon tilanteessa joutuu, kyllahan minakin kavin lapi kaikki maailman ajatukset kun sain tulokseni, mutta katso mielummin sita 169/170 puolelta kuin 1/170... Tsemppia. Ps. Lapseni syntyi taysin terveena.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat