Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (33)

Jee,mulla alkoi tanaan mammaloma! tai no eka viikko vuosilomaa ja sitten heinakuussa virallinen aitiysloma, nyt vaan kehittelemaan kaikenlaista tekemista,jotta pysyy mieli virkeana. Joku jo kirjoittelikin valokuvaprojektista,ehkapa itsekin pitaisi ottaa sellainen proggis.

Laittakaas pinoon mita aiotte mammalomalla tehda,itse kun asun ulkomailla,niin ei ole kauheasti noita kavereitakaan mita tavata.Tanaan menen kampaajalle hakemaan piristysta ja ehka huomenna kokeilemaan vatsatanssia,meilla on ns.neuvolassa sellainen bump cafe missa kokoonnutaan joka tiistai ja sitten on tuollaisia naytospaloja,esim.joskus ollut hierontaa,manikyyria jne.En kylla tieda kuinka napatanssi onnistuu tallaisen vatsan kanssa...

Kukas olikaan menossa leffaan? Ma kavin kanssa pari viikkoa sitten leffassa,3tuntia meni rattoisasti,vauva kylla innostui liikkumaan,mutta ei niin paljoa kuin 4viikkoa sitten,kun nyt alysin laittaa hupparin masun paalle,niin ei valot niin kovasti valkkyneet vatsaan.En tieda oliko vaan mun mielikuvitusta,mutta auttoi.Silloin ekalla kerralla kaveri myllari vatsassa hurjasti ja mietin jo etta meinaako se tulla sielta ulos...

Kohta on jo heinakuu ;)

Ikimba 34+4

Se on sitten juhannus taas vietetty. Meillä se meni ihan rauhallisissa merkeissä kotona ja mökillä. Meillä on mökki tossa ihan n.10km päässä ja siellä käytiin grillaamassa ja saunomassa. Lapset jäivät vielä sitten papan kanssa mökin pihalle telttaan yöksi. Kyllä olivatkin pojat yö-retkestä innoissaan!!! Eivät ole aiemmin teltassa yöpyneetkään ja nyt oli pappa ostanut pojille omat makuupussit ja kaikki!!

Joku kyseli mitä tehdä äitiyslomalla.. Eipä ole muistunut mieleenikään että sitäkin voisi pohtia.. Itse olen ollut kotona nyt reilut viisi vuotta (esikoisen syntymästä asti siis) tosin viime talven aikana suoritin loppuun kesken jääneet opintoni (iltalinjalla), mutta muuten ihan kotiäitinä olen tämän ajan ollut. Meillä on ainakin päivisi sellainen sutina jotta ei siinä paljon tarvitse ylimääräistä tekemistä keksiä.. Piti ihan pysähtyä miettimään, että miltä se tuntui jäädä kotiin silloin esikoista odottaessa! Enkä nyt todellakaan muista, että mitä silloin päivisin touhuilin.. Mutta sen tiedä, että jos nyt olisin vastaavassa tilanteessa niin käyttäisin sen ajan lepäämiseen ja itseni hemmotteluun!!! Kävisin myös mieheni kanssa kahden syömässä, leffassa jne. sellaiseen kun ei ole nyt lasten kanssa järjestynyt kovin paljon aikaa!! Viettäisin aikaa myös hyvien ystävien seurassa, nauttisin tuntien juttusteluista, kun ei kukaaan olisi jatkuvasti keskeyttämässä.. Tiettysti laittelisin myös valmiiksi kaikki vauvan tavarat, ostelisin ihania potkuhousuja, silittäisin lakanoita, makaisin sohvalla vattaani silitellen..

Nyt tuntuu taas että aika on huristellut ihan hurjaa kyytiä!! Ajatelkaa on jo kesäkuun loppu!!! Mulla ainakin alkaa ajatukset jo kovasti kääntyä tulevaan synnytykseen ja siihin ihanaan omaan pieneen nyyttiin!! Jotenkin muutoinkin tuntuu, että tunteet ovat pinnassa ihan koko ajan. Loukkaannut, pahastun, ihastun.. jotenkin tosi herkästi.

Nyt alkavat jo lapsetkin heräillä.. Täytyy lopettella tältä erää.

Hei hei ja hyvää päivän jatkoa kaikille!!!!!

pönttö-örvelö rv 32+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on myös (sitten kun vauva syntyy) 3,5 vuotias ja 1v11kk pojat. Esikoinen on innoissaan tulevasta vauvasta, mutta tuo pienempi ei vielä tietenkään ymmärrä samalla tapaa. Kuopuksemme on myös todella kiinni minussa ja taidan minäkin olla kiinni hänessä. :-)

Hieman jännityksellä odotan miten lähtee arki sujumaan kolmen pienen kanssa ja kun vielä kuopuksemme on niin takertunut minuun. Paljon vaan syliä/huomiota kaikille lapsille.

T: Ona rv 33+5

Valitan nyt teille. :-) Ehkä te kanssasisaret ymmärrätte näitä vaivoja.

Minulla on selkä ihan julmetun kipeä. Nostot sattuvat ja kyykistelyt ym. Onko muilla selkä kipeytynyt? Aikaisemmissa raskauksissa ei todellakaan ollut tällaista vaivaa. Tosi ikävää JOS tätä jatkuu loppuun asti.

Meillä riehuu flunssa jo toista viikkoa. Tämä räkätauti on tosi tiukassa ja nyt nousi kuopukselle kuume.

Vauva voi hyvin masussa. Hän taitaa edelleen olla perärilassa, sillä potkut tuntuvat alhaalla. Vauvan pää tuntuu (kova pallo) oikealla kyljessä. Rv 36 on kääntöyritys JOS ei ole itse siihen mennessä kääntynyt.

Mukavaa sadepäivää!

T: Ona rv 33+4

Juhannus vietetty, omalla mökillä ensimmäistä kertaa :D Ollaan kaksi vuotta mökkiä jo rakennettu, eikä vieläkään ole täysin valmista, pihoissa meneekin varmaan ensi vuoteen. Mutta saunaan pääsee ja sisällä on sisustamista vailla valmista, joten voi vähän jo nauttiakin. Enkä minä mitään juuri jaksa tehdäkään, sama väsy vaivaa, kuin muitankin.

Muuten olo onkin ihan mainio, tänään ensimmäistä kotiäidin päivää vietettiin 4v neidin kanssa. Vähän levoton neiti, taitaa tulla tarhasta vieroitusoireita ;) Ja ajatelkaa, sormukset pyörii sormissa! Turvotuksesta ei ole siis pienintäkään merkkiä, päin vastoin. Moni on kommentoineet poskieni kaventuneen odotusaikana. Painoa on tullut ekasta neuvolasta 4 kg, joten kait sitä minusta on sitten siirtynyt masun sisälle. Sopii kyllä minulle, painoa on ollut ennestään ihan liikaa. Nyt koetan asennoitua liikkuvaiseen elämään synnytyksen jälkeen, saa nähdä, pitääkö nämä suunnitelmat...

Minä olen nyt 10 päivää kesälomalla, sitten alkaa mammaloma. Minä tein näin, kun olen pienessä yrityksessä töissä, en olisi mitenkään saanut saikkuja tarvittaessa järjestymään, joten otin mammalomalle varaslähdön, ettei tulisi minun voinnin suhteen yllätyksiä :) Ihanaa on kyllä olla kotona, saa nähdä koska alan kaivata töihin ;) Viikko ollaan nyt kotona, kun mies töissä ja sitten pariksi viikoksi mökille. Heinäkuun puolivälissä ajattelin alkaa jo rauhottumaan kotinurkille...

Teresalle terkkuja, voimia sektioon ja pienen ihmisen alkutaipaleelle! Suojelusenkeleitä lähetän!

Nyt pitää lähteä laittamaan neidille iltapalaa. Voikaa hyvin!

emma 33+3

Ihanan rauhallista (KOP KOP KOP!), kun lapset saavat näin aamupuuron jälkeen katsoa uutta intohimoaan, Muumivideota - ja niistäkin kelpaa vain tuo Näkymätön lapsi1

Mona, Kermakarkki ja muut jo lapsekkaat: Meillä siis kolmevuotias esikoinen parhaassa uhmaiässä puremisvimmoineen (oikeasti, tuon " Minä tahdon, minä EN tahdo!" -kiljun kestää satamiljoonaa kertaa paremmin kuin eilisen kaltaiset päivät, jolloin taas pitkästä aikaa poika ei tehnyt muuta kuin kävi tasaisin väliajoin purra narskauttamassa pikkusiskoa poskeen, ohimoon ja nenään... zembalot soivat, kun poika kirkui jäähyllä terassilla! Ja minä lopulta kävin itkeä tihuuttamassa vessassa, kun olen muutenkin hiukan huonokuntoinen, jaksapa tosiaan siinä sitten kerta toisensa jälkeen moista järjettömyyttä! Eilenkin päikkäreiden jälkeen sovittiin yhdessä, että NYT osataan olla kaikki kavereita, ja että kiltisti käyttäytyvät saavat äidin paistamia namskulättyjä. poika oli onnellinen - ja NAPS, kun vatkasin vaniljavaahtoa, puraisi siskoa aivan syyttä!) ja sitten tämä pippurinen tarmonpesä, minäminäitte-tyyppinen 1 v 5kk tyttö. Esikoinen ei ole koskaan saanut esim. kaksi tuntia yhtäjaksoisesti kestävää raivaria, mutta tämä pieni töpökkämme jo on pariin kertaan. Uhmaikäänsä odotellessa... !

Juhannus oli ihana, kun kokeiltiin uusia grillireseptejä, löhöttiin, lapset vouhottivat puutarhassa... Iltaisin saunottiin miehen kanssa, jaksettiin kerrankin anuttia toistemme seurasta ja rakastettiin (ihan mukavaa vaihtelua!) - ja käytiin kävelyillä. Ja tämä se taisi olla vihoviimeinen virheeni: Eilisen olen tosiaan ollut kykenemätön liikkumaan, kun alapäähän pistää hullun lailla, ja ennenkin tiheät supistelut ovat nyt tajuttoman tiheitä. Eivät onneksi kivuliaita, mutta ahdistavat, ja kipu alapäässä on ihan riittävä. Eilenkin Prismassa pillahdin itkuun lopulta maitohyllyllä, kun en enää olisi voinut ottaa askeltakaan, pisti niin sairaasti. Lohtuirttareita sitten mussuttelin illasta nauttien Tahdon asiasta. Tänään sama juttu. Hoidapa siinä sitten kahta vilkasta salamaa! Meidän vimpulat ovat kyllä melko energisiä: Perjantaina käveltiin kaupungin torille jätskeille, matkaa yhten suuntaan 2.5-3 km. MOLEMMAT tahtoivat väen vängällä kävellä, jopa tämä yksivuotias - itse asiassa hän JUOKSI - matkan torille ja takaisin, eli viisi-kuusi kilometriä! Mies työnsi tyhjiä tuplarattaita ja minä hölkötin tämän yksivuotiaan rinnalla, eipä ihme, kun paikat nyt höllinä.

Jaaha, nyt vaaditaan banaania. Huomenna neuvola, saapa nähdä, mitä sanovat.

Vitanova rv 34+3

Painosta: Minulla normaalipaino seilaa yleensä 56-58 välillä. Lähtöpaino oli 58 kg ja painoa viimeksi neuvolassa pari viikkoa sitten 66,8 kg eli 8,8 kg tullut lisää siihen mennessä. Torstaina uusi neuvola, joten saan tuoreemman tiedon painostani, joka varmastikin noussut, ainakin luulisin niin. Pituutta 161 cm. Minä en kauheesti tuolla painon nousulla jaksa stressata, kun aikoinaan olin liian laiha ja suurin toiveeni oli saada painoa lisää, kun huimausta oli kamalasti ja näytin liian laihalta. Tykkään olla sopusuhtainen mieluummin kuin liian laiha, katson mieluummin vaatteista ja peilistä milloin painoa on liikaa kuin vaakalla käymällä.

vauva2006 rv34+3

Niinpä vaan juhannus mennä hutkahti ja ikäpykälään tuli uus merkintä. Voi jestas, että sitä voi olla jo vanha olo...

Mihin se ikiteini katosi? =D

Mun viimeviikkojen virtapiikki on kadonnu täysin. Nyt alkaa hommat seistä ja junnata paikoillaan. Ei jaksa vaan tehä mitään... Oonkohan kuluttanu itteäni pikkasen liikaa ja kroppa vaan tarttee lepoo?

Eilen vedin ainakin sellaset unet, että luulis jonkun verran tulleen univelkoja kuitatuks!

Joku jutteli et on alkanu yöllä uudelleen nukahtaminen olemaan hankalaa? Mä voin liittyä kerhoon.

Joka kerta kun käyn vessassa niin piristyn sen verran, että voisin jäädä puuhastelemaan jotain, ei niinkun nukuta pätkääkään.

Ja kaikki pienetkin äänet häiritsee suunnattomasti nukahtamista...Jonka seurauksena näillä näkymin miehen petipaikka muuttuu olkkariin hetkellisesti. =/

Reppanalla on siitepölystä ongelmia niin hää sitten krohisee ja tuhisee enemmän ja vähemmän joka yö ajaen mut hermoromahduksen partaalle.

Mä luin myös sen " turvonnu alapää" jutun ja ite huomasin eilen aivan saman ilmiön. Ei mitenkään pahasti, mutta selkeesti pulleempaa tavaraa on täälläkin.

Ja mulla ei ainakaan johdu vauvan laskeutumisesta, se kun on edelleen perätilassa, mut jotenkin viistosti...

Tiedä sitten vetreyttikö eilen jalkaansa käännös yritykseen, koska aamusta lähtien pieni jalkapohja meni ylös alas kylkee pitkin. Tuntu hiukan hassulta!

Ja muutenkin maha aaltoili reunasta reunaan...Noo toivossa on hyvä elää, etti kääntämiseen tarttis ryhtyä!

Oonko mä muuten ainoo kenen beibi vaan on edelleen perätilassa, muistelisin lukeneeni aika monelta sellasia uutisia että vauvat on kääntyneet ihan itsekseen jo teiltä muilta?

No mitäpä muuta sitä voi odottaa, kun vanhemmat on itsepäisiä niin kait tää jälkikasvukin sitten on. =D

Painostakin on ollu juttua, ja mun tän hetkinen lukema taitaa olla jotain +8kg ? Mutta tiedä sitten mikä on lopullinen ja oikea lukema, kun turvotusta ja ummetusta on riesana myös.

Ite ajattelin alussa, että varmaan n15kg tulee lisää painoo, mutta aika heikolta näyttää tilanne, ellen aloita joka päiväistä mässäyskuuria viimeselle kuukaudelle!

Onko teidän neukkatädit olleet kuinka tarkkoja ton painonnousun kanssa?

Omani on lähes hysteerinen... Minkään sortin ruokavaliota en ole noudattanut, enkä aio noudattaa vaan syön sitä mitä mieli haluaa.

Mikä onkin hauskaa, koska alussa neukkatäti kehui jatkuvasti kuinka hyvin painon nousu on pysynyt aisoissa.

Nyt kun turvotusta yms pukkaa niin joka toisella kerralla painoa on edelleen tullut sopivissa määrin ja joka toisella taas aivan liikaa!

Niinpä jankutankin jatkuvasti, että ai jaa aika jännää, kun mähän en oo muuttanu ruokailutottumuksiani suuntaan enkä toiseen... Sitten se vaikenee eikä puhu enää mitään mun painosta. =D

Lääkäriltä kysyin viime kerralla, et mitä mieltä se on mun painonnoususta ja se vähä kummeksuen katteli mua ja tokas ettei siinä oo mitään sanottavaa, että kaikki ok.

Jep, katsotaan mikä on sitten lopullinen tilanne elokuussa!

T Helga & Maris rv 34+2 ja viikot senkun vähenee..... *Iiiiiiiikkkkksss*

Minusta on ihana kun sataa! Hikoilen silti kyllä ihan koko ajan, mutta ainakin ilma tuntuu puhtaammalta... Viime viikolla oli sekä neuvola ttä äippäpoli.

Neuvolsaas oli sf- mitta 30 rv 31+2, eli yläkäyrällä. Äippäpolilla todettiin Flagyl- kuurin taas auttaneen niin, että kohdunkaula on pidentynyt yli 3cm:n. Vauvan kokoarvioksi tuli torstaina 1865g, eli aika hyvän kokoinen. Sillä perusteella lääkäri sanoi, että jos nyt rupeaa syntymään niin ei estellä, pistellään vain kortisonit. Supparit ovatpysyneet kurissa, mutta enpä ole tehnytkään mitään. Masukki on valtaisan aktiivinen ja reagoi vahvasti ulkopuolisiin ääniin:/ Minä kun ehdin jo haaveilla helposta pikkuveikasta... Esikoinen on nimittäin nyt 3v ja koko ikänsä ollut hurjan vilkas, temperamenttinen ja ääniherkkä ja herkkäuninen.. Vaikka onhan se ihanaa että vauva liikkuu kovaa ¨japaljon, niin ettei tarvitse pelätä sen suhteen. ENsi viikolla pitää varata aika synnytyssuunnitteluun Haikaranpesään. Eipä siinä taida mitään erityistä tulla, mutta aion sanoa että kalvoja ei saa puhkaista paitsi selkeistä lääketieteellisistä syistä. Olen lukenut niiden suojaavasta vaikutuksesta vauvaan ja synnytyksen sujumiseen, viimeksi kätilö poksautti ne rutiinisti.

T:Gekko, Muru ja Masu rv 32+6

Kyllä minullakin selkä rasittuu ja pientä särkyäkin ilmenee, mutta onneksi tämä on ainakin veilä tullut pitkään jalkeilla tai istuillaan olemisesta ja menee yleensä lyhyelläkin levolla ohi. Jos siis muistan tarpeeksi paljon lepäillä päivän aikana, selkäoireet pysyvät yleensä poissa. Toisinaan on kyllä päiviä jolloin selkä kipeytyy herkemmin.

Kävelystä: Minustakaan ei ole enää aikoihin tuntunut hyvälle kävellä kovin pitkiä matkoja, joten jäänyt lähinnä hyötyliikunnaksi nämä minun kävelyt. Supisteluja ja liitoskipuja alkoi tulla lenkkeillessä, joten mieluummin olen vähemmällä kävelyllä nyt tällä hetkellä ja pyrin pitämään asukin vielä mahan sisäpuolella. Kävely olisi kyllä muuten hyväksi ja välillä tekee todella paljon mieli lähteä kävelylle, muttei sitten uskalla ottaa sitä riskiä kuitenkaan.

Oletteko jo saaneet aikoja rv36-37 ultraukseen ja synnytystapa arvioon vai tehdäänkö sitä edes joka paikkakunnalla? Minä saan torstaina neuvolan yhteydessä ilmeisesti ajan ultraan.

vauva2006 rv34+3

Alkoi melkein ääneen naurattamaan, kun Helga kysyi neuvolatädin suhtautumista painoon. Minulla on neuroottinen neuvolatäti painon suhteen; milloin on tullut liian paljon, milloin taas liian vähän, viime kerralla takertui jo ensimmäiseen punnituskertaan (joka siis tapahtunut tammikuussa). Minulla on BMI ollut odotuksen alussa 24 ja siitä tuota painoa on tähän hetkeen mennessä tullut n. 7 kg. Parhaillaan oli 13 kg ylimääräistä, mutta supistelut tiputtivat sitä aika rankalla kädellä. Huomenna on taas neuvola, niin uskon painon hieman nouseen edelliskerrasta.

Äitiysloman " ajankulusta" : Minut pitää äitiyslomalla ennen lapsen syntymää kiireisenä tämä normaali arjen pyörittäminen ja on taas " uusi opetteleminen" , kun lapsi on kotihoidossa eikä itse ole töissä....siis aivan ihanaa luksusta, jota olenkin jo kaivannut. Sitä olen kyllä ajatellut, että ennen synnytystä vähän väriä tarvii ripsiin ja kulmiin saada, jotta saa " kauniina" keikistellä :-D Mutta sehän on nyt vaan n. tunti " lomasta" :-)

Valmisteluista: Minä olen alkanut vihdoin katsomaan vauvan tarvikkeita valmiiksi. Vaunujen kankaat on pestynä, esikoisen vaatteita blokattuna pyykkikorissa (odottamassa pesua ja hyviä ulkokuivasilmoja). Pojalle ostettiin vaatekaapi, jotta vauva perii vaatehuoneesta hyllypaikat. Pikkuhiljaa hyvää tulee. Hankintoja emme ole vielä tehneet, ne saanevat odottaa tuonne heinä-elokuulle.

Sitä on pitänyt kysyä, että kuinka paljon olette alkaneet valmistamaan tulevia sisaruksia vauvan tuloon. Me olemme panostaneet keskusteluun viimeisen viikon aikana enemmän ja poika aika paljon on alkanut puhumaan, josko se vauva sittenkin muuttaisi meille asumaan. Tätä äitiä todellakin jännittää, kuinka poikamme 3-v. tulee ottamaan sisaruksen, kun tähän saakka hän on patsastellut ainokaisena kummankin isovanhemmille sekä on ollut nuorin hoitopaikassaan. Eikö silti aina asioilla olekin tapana järjestyä?

-Möykky ja Himpula

nostanpa pinoa ja kysyn samalla täältäkin, jo aikaisemmin synnyttäneet teitänevät, paljonko synnyttäminen tulee suunnilleen maksamaan? Kun kaikenlaisia liioiteletuja huhuja kuulee, niin haluan nyt fakta tietoja. Siis laskutetaanko synnyttämisestä erikseen vai vaan osaston vuorokausimaksun mukaan, miten taksat itä-suomessa?

vauva2006 rv34+4

monalle: kyselit et onko jollain 2-3 vuotiasta esikoista.

meillä on pikkukakkonen nyt 2v5kk eli juuri tuossa parhaassa / pahimmassa kiukuttelu ja raivari iässä. meilläkin aikasta omatahtoinen kova päinen tuo pikkuherra on. loukkaantuukin niin herkästi kaikesta ja huuto on kova.

lisäksi jaksavat tapella tuon esikoisemme joka juuri täytämäs 5v.ja molemmat on vilkkaita poikia et välil tuntuu et apua mihin tulikaan ryhdyttyä. rakkaita nämä lapset on mut kyl saa huhkia toden teolla.

ei sitä niin vaan tän mahan kans kyl juoksennella perässä.

et kotoisalta kuulostavat nuo kiukuttelut.

nyt lähden syöpöttelemään, lapset koisii sohvilla päiväuniaan.

jaksamisia masukkaille .

äippä ja pojanvilpertit +masuasukas 33+0

Onpas samanikäiset hippiäiset meillä! Esikoinen tulee olemaan just 3,5 v ja kuopus 1v 6 tai 7 kk. Voimia sinnekin! Nyt iltapalan laittoon noille, jotka just tuijottavat mangustia telkusta ja huutelevat ihastuksissaan: " Katso, dinosaurus!"

Vitanova

nyt ei tekemisen ongelmaa ole kun 4v poika hyörii ympärillä mutta häntä odotellessa laitoin valokuvat albumiin.

nyt aloitin saman rallin,laitan ne tilaukseen tällä viikolla,vielä kun poika tämän viikon tarhassa.ja järkkäilen niitä elokuussa albumiin,kun sitten ei välttämättä enää kauheasti jaksa edestakaisin mennä.poika silloin taas osittain hoidossa.

muuten ulkoilen/ulkoilin, kävin uimassa, ystävien luona, kiertelin sen sata kertaa vauva vaatteita katsomassa/ostamassa, itselle kampaaja/kosmetologi tai jotain hemmottelua, leffassa käyntiä... kaikkea mahdollista vielä kun voi ja ei ole niin sidottuna pieneen ihmiseen.

eilen oltiin miehen kanssa leffassa,kolme tuntia se kesti,ja arvelutti miten jaksan istua tuon ajan,mutta meni todella hyvin.on se autossa eri körötellä kun juuri menee 1,5t.

vauva melskasi leffassa kaiken aikaa ja koko masu heilui, oli kamalaa rytinää ja rätinää,katsottiin tuo Caribbean (en muista koko nimeä).

mulla on nyt viikon ajan selvästi tuntunut jalkapohjat ym selvästi masun läpi,aiemmin ei ole näin punkenut.olen pienen kokoinen,ja hengittäminen välillä jotenkin hapetonta kun vauva alkaa painamaan.

tänään rutistin taas 4km kävelylenkin,ja tuntui todella hyvälle =)

painosta oli myös puhetta,mulle on tullut +4kg, olen 161cm/55,5kg ennen raskautta.vähemmän tullut kuin esikkoa odottaessa,tuli yht. 10kg.mutta hyvä näin.esikosta olin vuoden päästä vasta vanhoissa housuissa,kesti kauan että olin samassa kuosissa.nyt tavoite on ensi kesäksi bikinkuntoon takaisin =) vaikkeivat ne bikinit nytkään tyhmältä näytä.

neitiniiskunen rv 31+5

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat