Vierailija

Millä haitarilla pitäisi olla, että olisi normaali?

Sivut

Kommentit (63)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ulkoilemme 2-3 kertaa päivässä, jolloin pelataan palloa, juostaan toisten lasten kanssa, keinutaan jne. Tyttö on aktiivinen, mutta rauhoittuu sisälle tullessa, kun on saanut ulkona purkaa energiansa.

On edesvastuutonta aiheuttaa lapselle elinikäinen lihavuus jo taaperoiässä. Terveellinen ruokavalio on hyvin helppo toteuttaa, edes lapsen lautaselle.

Tottakai lapsikin lihoaa jos tarjolla on samat eväät kuin ylipainoisilla vanhemmilla, vain olut ja siideri puuttuu.

Paino huidellut aina -20-25 käyrällä. Allergiat syynä alhaiseen painoon. Nyt paino onneksi noususuhdanteessa :)

Ihan hurjalta tuntuu ajatellakaan että jonkun lapsi painaa yli 20 kg saman pituisena.. :-o

Jätä heti tuoremehu pois, ihan turhaan annat sitä. Siitä tulee yllättäen paljon kaloreita.

Ja muuten saamasi neuvot ovat hyviä On tosi surullista kun lihavat äidit lihottaa lapsensakin ja sitten syyttää geenejä :( Lasta PITÄÄ kannustaa liikkumaan, huolimatta siitä pitääkö esim. musiikkia tai taidetta tärkeämpänä. Kyllä se lapsi ehtii piirtää, vaikka kävisitte pyörälenkin heittämässä ensin...

Ap:lle: lapsesi ei ole lihava. Pituuskasvu korjaa tuollaista pientä viatonta pyöreyttä, joten jos vähän vähennät herkkuja, niin eiköhän se siitä (jos ylipäätään tarvetta on). Kyllä sun lapsen pitää kesällä jätskiä saada, lihava hän ei missään nimessä ole!

Ap:lla on siis 3,5-vuotias tyttö 100 cm ja 17,5 kg. Se ei ole vastauksista päätellen vielä kauhean paljon, mutta selvästi enemmän kuitenkin kuin suurimmalla osalla vastanneista. Nyt on kamala morkkis, kun uskon itse aiheuttaneeni lapsen painon nousun. Tykkäämme herkutella jälkkäreillä, mutta aina on ensin syötävä lautanen tyhjäksi. Olen siis ihan itse tuputtanut ruokaa. Minulla ja miehelläni ei ole paino-ongelmaa (oma painoindeksi alle 21) mutta miehen suvussa on paljon huomattavan ylipainoisia ihmisiä. Eipä taida olla nyt muuta keinoa kuin luopua herkkupaloista itsekin ja ottaa lautasmalli käyttöön.

Tietääkö kukaan, miten lasten BMI (vai mikä se nyt olikaan) lasketaan?

ap

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Ja poikani ei ole koskaan ollut villi, ei siis juoksentele ympäriinsä kuin seinähullu. Kai siinä pysyy hoikkana jos ei osaa hetkeäkään pysyä paikallaan.

Olisko vika kuitenkin sinussa? Ehkä et osaa kannustaa lasta liikkumaan tai tarjota tarpeeksi mahdollisuuksia.

Hän vain tykkää rauhallisemmista jutuista. Musiikista, kerhoista, askartelusta, muumeista (katsotaan vain jos aamupäivällä ei ole menoa esim. kerhoon).

En kylläkään erityisemmin kannustakaan poitsua liikkumaan kun ei siitä niin tykkää. Ei kaikki tykkää samoista jutuista.

Sitä paitsi, poikani saman ikäinen kaveri painaan noin 13kg ja on todella villi tapaus!

Puolessa vuodessa lapselle on tullut kaksi kiloa, mikä on kai aika paljon. Sitä vain mietin, että onko tässä jo huolestuttavasta painon noususta kyse.

ap

Vierailija:

Lainaus:

Ei meillä syödä herkkuja usein, olen vaan tarjonnut normaalia lasten ruokaa.

Neuvolassa suositeltiin lautasmallia ja rasvatonta maitoa mutta poika ei tykännyt rasvattomasta maidosta ja lautasmallia ei voida toteuttaa joka aterialla kun reissaamme päivittäin kerhoihin (ei kesällä), kylään jne. Silloin minulla on mukana Muksun ateria tai makaronilaatikkoa tms. Itse luulisin että kyse on periytyvyydestä, olen taipuvainen itsekin reiluun ylipainoon.

Lisäksi en luota siihen että poitsu osaa itse sanoa koska on syönyt tarpeeksi, usein " pakotan" syömään lautasen tyhjäksi. Mutta eihän lasten sovikaan laihtua vaan pituuskasvun pitäisi korjata painokäyrä..

Ei meillä syödä herkkuja usein, olen vaan tarjonnut normaalia lasten ruokaa.

Neuvolassa suositeltiin lautasmallia ja rasvatonta maitoa mutta poika ei tykännyt rasvattomasta maidosta ja lautasmallia ei voida toteuttaa joka aterialla kun reissaamme päivittäin kerhoihin (ei kesällä), kylään jne. Silloin minulla on mukana Muksun ateria tai makaronilaatikkoa tms. Itse luulisin että kyse on periytyvyydestä, olen taipuvainen itsekin reiluun ylipainoon.

Lisäksi en luota siihen että poitsu osaa itse sanoa koska on syönyt tarpeeksi, usein " pakotan" syömään lautasen tyhjäksi. Mutta eihän lasten sovikaan laihtua vaan pituuskasvun pitäisi korjata painokäyrä..

" Ai että jos lapsi ei tykkää ruoasta niin ei tarvitse syödä? Ja sitten kuitenkin pakotetaan odottamaan seuraavaa ruokaa? En halua pitää lastani nälässä ja aivot kuitenkin tarvitsevat ravintoa joten en usko noihin _Ei_haittaa_vaikka_jättäisi_aterian_välistä_-juttuihin"

* Kaikkea ruokaa pitää maistaa. En tarjoa lapselle ruoka-aikana sellaista ruokaa, mitä tiedän, ettei hän syö. Eli on tarjoilla normaalia kotiruokaa. Meillä lapsi on onneksi lähes aika kaikkiruokainen eikä ennakkoluuloinen minkään ruoan suhteen. En tarkoittanutkaan, että lasta pidetään nälässä, mutta jos hän syö lautaselta jotakin tms. niin ei pidä pakottaa syömään lautasta tyhjäksi. Jos annat lapsen päättää mitä syödään, niin varmasti pompottaa jatkossa kaikessa, joten jos ei syö niin ei syö. 3-4 tunnin ruokailuväli ei ole mahdoton. Ja voihan sen seuraavan aterian antaa vaikka vähän aikaisemmin.

" Minä taas kannatan enemmän toisia harrastuksia kuten musiikkia."

* En sanonut, etten kannata muita harrastuksia. Kuitenkin kaikki " terveysalan" ihmiset sanovat, että liikunta estää kaikkea mahdollisia sairauksia yms. aikuisiällä. Omista ongelmistani olen huomannut, että se lienee totta. Valitettavasti minua ei ole kehoitettu lapsena liikkumaan vaan syömään ja se näkyy. Meillä lapsi " harrastaa" myös musiikkia ja paljon muita " kehittäviä harrastuksia" oma-aloitteisesti. Tosin 3-vuotiasta on turha laittaa harrastamaan mitään täysipainoisesti, vaan olemaan lapsi.

" Myönnät silti että liikkuessa kuluu enemmän energiaa ->Hoikempi lapsi?"

* Tottakai liikkuessa kuluu enemmän energiaa, jos syö vähemmän kuin kuluttaa - laihtuu. Sehän on perussääntö. Tosin pelkällä liikunnalla ei pysy hoikkana, vaan ruokavalion täytyy olla kunnossa myös.

" Minä en voi/aio pakottaa lasta juomaan jos ei tykkää. Meillä on ruokajuomana yleensä vesi, maitoa juo päikkäreille mennessä, illalla ja varhain aamulla. Useinkaan ei syö aamupalaa, juo maidon ja kun noustaan niin juo tuoremehua. Lounas on sitten jo klo 11.00."

* Eli viitaten ensimmäiseen kommenttiisi - ruoan voi pakottaa syömään, vaikka ei tykkää, mutta juomaan ei voi pakottaa jos ei tykkää - missähän on johdonmukaisuutesi tässä asiassa? Omasta mielestäni kaikkea pitää maistaa ja lasten makutottumus syntyy noin 15 maistamiskerran jälkeen. Sen jälkeen voi uskoa, ettei tykkää. Ei ole pakko tykätä, eikä ole pakko juoda maitoa ollenkaan, mutta en ymmärrä miksi ehdoin tahdoin juotat rasvaista maitoa, jos neuvolakin sinua kehottaa toimenpiteisiin lapsen painon suhteen. Kivat vain lapsellesi kun häntä painon takia kiusataan koulussa jne. Siitäkin on kokemusta itselläni ja muutamalla tutulla lapsella, jotka itkevät kiusaamista kotona, jossa annetaan " pullaa ja herkkuja" ettei olisi enää paha mieli ja kierre jatkuu.

Vierailija:

Lainaus:

Ja poikani ei ole koskaan ollut villi, ei siis juoksentele ympäriinsä kuin seinähullu. Kai siinä pysyy hoikkana jos ei osaa hetkeäkään pysyä paikallaan.

Olisko vika kuitenkin sinussa? Ehkä et osaa kannustaa lasta liikkumaan tai tarjota tarpeeksi mahdollisuuksia.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat