Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

nukahtaako ikinä :(

Kommentit (18)

Unissaan ei kai muutenkaan juuri puhuta.

Meillä esikoisella oli unitutti 2,5-vuotiaaksi, ja puhui kahta kieltä jo yksivuotiaana. Puolitoistavuotiaana tuli todella pitkiä lauseita. Ei unitutti vaikuta puheen oppimiseen millään lailla.

Eihän lapsi tuttia TARVITSE, mutta turvallisuutta se tuo. Jos tutilla nukahtaa ilman itkua, miksi itkettää 1-vuotiasta? Lapsi ei myöskään tarvitse unilelua, tai lakanoita joissa on kivat kuvat, mutta kyllä ne kummasti nukkumaanmenoa helpottaa.

Vierailija:

Lainaus:

Eihän se opi puhumaankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ystäväni vierotti saman ikäisenä ja katui syvästi. Lapsi siis siirtyi peukaloon. Itsellä reilu 2v ja vieroitus onnistunut kivutta. Pullo pois 1v. Puhe parempaa kuin ikätovereillaan. Ei nukahtamistutti ole syntiä. Kunhan ei päivällä jatkuvasti suussaan lupsuta.

antaa lapsen vielä syödä tuttia ja vierottaa sitte kun ymmärtää jo itse? Kaikenlaisia suosituksia on, mutta kyllä kyllä tuttia voi huoletta syödä nukkuessa vielä vuodenkin. Ei sitä tuttia tarvitse hereillä ja puhuessa.

En näe mitään järkeä siinä, että itketetään yksivuotiasta koska äiti päättää että tutin syöminen riittää.

Meillä on kahdelta isommalta lapselta otettu unitutti pois vasta hieman päälle kaksivuotiaana, kun heidän kanssaan on pystytty keskustelemaan asiasta. Ollaan todettu, että tutti lähtee nyt pois, ja viety se vaikka oraville. Tilalle sitten ollaan hankittu joku lapsen itsensä valitsema unilelu. Kumpikaan ei ole itkenyt tutin perään, kun he ovat ymmärtäneet asian.

Samaa konstia aion käyttää myös nuorimmaisella, joka on nyt 1 v 4 kk, ja saa rauhassa käyttää unituttia vielä vaikka vuoden.

Kukaan lapsista ei ole koskaan saanut kulkea tutti suussa 24h/vrk, vaan se on alusta saakka ollut ainoastaan itkutilanteissa ja nukkumaan mennessä käytössä.

Isommilla lapsilla ei ainakaan ole purennassa mitään häikkää, pienimmällä ei ole hammaslääkäriä vielä ollutkaan.

Imemisen tarve on pienillä luonnollinen toiminta itsensä rauhoittamiseksi. Tämän voi havaita vaikka eläinten poikasissa. Minä olen syönyt tuttia viisivuotiaaksi ja silti olen tasapainoinen nuori nainen, purentaakin on sanottu " täydelliseksi" (vaikka hampaitten kunto ei muuten tosiaankaan sitä luokkaa :D ) Myös äiini on aikoinaan syönyt tuttia yhtä vanhaksi, eikä ongelmia ole jäänyt purentaan eikä tunne-elämänkään suhteen.

Itse olen vieroittanut lapseni tuteistaan hieman lähempänä 2-vuotta. Silloin lapset ovat jo ymmärtäneet, että tutti on nyt lähtenyt jonnekin muualle. Ekalle sepitettiin, että tutti lähti kissan pennuille ja toinen vei itse Ti-Ti-nallen Tiri-vauvalle. Pari päivää on tuttien perään itketty ja lohtupullo on ollut molemmilla. Pullosta on sitten siirrytty isojen mukiin, kun on tutti-itkut itketty.

Paljon voimia ja pitkää pinnaa vaatii noin pienen vieroitus! Se tutti on kuitenkin pienelle ihmiselle yllättävän tärkeä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat