Kommentit (17)

Juhannus meni mukavasti kavereiden mökillä, säät oli kohtalaiset, yhtenä päivänä päästiin jopa uimarannalle kun oli niin lämmintä.

Nyt istuskellaan anoppilassa Pohjois-Karjalassa jo kolmatta päivää lähes sisätiloissa. Surkeat säät olleet juhannuksen jälkeen. Huomiseksi on hieman nätimpää luvattu, toivottavasti pitää paikkansa. Viikonloppuna auton nokka käännetään kohti Lappia.

Raskausajan vaivoista keskustelitte. Mulla on molemmissa raskauksissa ollut yksi antibioottikuuri ja lähes koko ajan tukkoinen olo, muuten olo on ollut alkupahoinvointia lukuunottamatta ihan ok. Tässä raskaudessa tosin masu on jotenkin ylöspäin pömpöllään ja tuntuu kuin painaisi keuhkoihin koko ajan. Sen takia henkeä ahdistaa yli puolet ajasta. Pelottaa tuo raskauden loppuaika tämän takia, toivon ettei tule kovin helteistä loppukesää... Lenkilläkään ei ole tullut päiväkausiin käytyä, pitäisi aktivoitua sillä saralla.

Viime raskaudessa odottelin ihan yksikseni, lähipiirissä ei ollut ketään raskaana. Tässä raskaudessa mulla onkin sitten kohtalotovereita: oma sisko, miehen sisko, ystävätär ja työkaveri :-) Tosi kivaa kun voi jakaa mietteitä ja kokemuksia läheistenkin kanssa, viime raskaudessa olikin vähän yksinäinen olo, paitsi että kävin keskustelemassa nettipalstalla muiden odottavien mammojen kanssa. Niinkuin nytkin :-) Tämäkin yhteys on tärkeää, saa monenlaista mielipidettä lukea ja elämäntilanteita on erilaisia.

Taidan lopettaa tämän lörpötyksen, pitää laittaa esikoiselle tähän kannettavaan dvd pyörimään, tyttö alkaa tylsistyä kun kaikki pelit ja muut aktiviteetit on tälle aamulle kokeiltu ja ulkona sataa...

Hyvät voinnit!

Ykä 25+4

onnea neuvolakuulumisista. Eikä tuo kilon nousu kyllä minusta kuulosta suurelta. Minulla taitaa olla jo 5 kg tähän mennessä, mutta jokaisella yksilöllisesti. Aiemmilla kerroilla on tullut 11-13kg, josko se siihen tyssäis tälläkin kertaa.

Juhannus meni ihan leppoisasti ja nyt vain odotellaan lomalle lähtöä. Meillä vauva potkii jo kylkiluihin istuessa, mutta onneksi ei vielä käy niin kipeää...kovasti liikkuvainen vesseli tuntuu olevan.

Nimiä ei olla vielä oikein kyllä edes mietitty, mutta kyllähän niitäkin tulee tässä varmaan kohtapuoliin pyöritltyä.

nyt taas ruuan laittoon ennen kuin nälkä yllättää liian pahasti

moonshine 22+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pepiliina kyseli sokerirasituksesta. Ainakin täällä meillä päin ja käsittääkseni muuallakin on käytäntönä, et rasitus tehdään, jos lähisuvussa diabetesta/ ylipainoinen odottaja/ edellinen lapsi isokokoinen/edellisessä raskaudessa GDM (raskaudiabetes) ja tietysti aina tarvittaessa (esim. pissassa sokerit plussalla tikuilla mitattaessa) Joku näistä kriteereistä pitää täyttyä, että rasitus tehdään, ei välttämättä kaikki.

Minulla on suvussa 2. tyypin diabetesta, olen ylipainoinen ja edellisessä raskaudessa GDM. Lapset ovat kuitenkin syntyessään olleet alle 4kg : )

Painonnoususta on ollut jotain puhetta, itsellä paino noussut puoleen väiin raskautta jotain pari kiloa. Tavoite on, ettei painoa tulisi raskauden aikana yli 5kg. Tämä siis siksi, kun sitä painoa on jo ennestään liikaa : )

Terveisin Nellinii

Alkaa taas ihmiset palstailla hiljaisen viikonlopun jälkeen. En kyllä itsekään täällä hengaillu vaikka ihan kotosalla oltiin, pitkää päivää tehtiin pihatöitä.

Täyttelin äsken juuri kelan paperit ja laitan ne huomenna menemään, samalla täytin vauvan vakuutushakemuksen. Miusta on mukava olla aina ajoissa liikkeellä.

Painonnoususta: Miulla on tullu JO 7kg lähtöpainoon mutta en ota paineita siitä, (6kg:n tuo kiekkokin näyttää normaaliksi näille viikoille) Esikoisesta oli tässä vaiheessa tullu samanverran ja lopputulos oli +12kg yhteensä.

NIMET on valmiina. Tytön ja pojan nimi oli päätetty jo vuosi sitten ainakin että jos joskus saadaan.... ja nyt kun tiedetään sukupuolikin niin kaikki tietää jo mikä tulee nimeksi. Muut nimet saa olla salaisuutena ristiäisiin asti.

Miulla ne vaan selkäkivut jatkuu kovina ja liitoskivut on ollu viimeaikainen riesa, tänäänkin niin pahana että hyvä kun eteempäin pääsee.

Ajatella vajaa 3kk ja ollaan jo äippälomalla, niin se aika vaan menee. Viimeisen viikon aikana on alkanut tuntua että odottavan aika on TODELLA pitkä. Mentäis jo iso harppaus eteempäin vaikka rakastankin raskaana oloa niin olisi se pikku nyytti jo ihana pian tuossa kainalossa. Vielä ei viitsisi alkaa vauvan huonettakaan laittamaan ja kun on sairaslomalla niin tuntuu että sitä vaan kirjaimellisesti odottaa että päivät kuluu.

Vauva telmuaa masussa ja hyvin näkyy/tuntuu päällepäin myös. Iltaisin ja öisin on vilkkainta aikaa.

Pepsi rv 23+3

Mä en ole pitkiin aikoihin kirjoitellut enkä juuri lueskellutkaan, ollaan lomailtu kotimaassa ja tänään alkoi arki miehen mentyä töihin. Jospa sitä aktivoituisi taas!

Loma meni muuten tosi mukavasti ja säät oli aivan ihanat, mut viimeinen viikko sairasteltiin inhottavaa mahatautia :( Meni Juhannus tavallaan penkin alle kun kotona oleskeltiin. Nyt on toivuttu mut siivousta ja pyykkiä olisi yllin kyllin.

Omaan napaan ei uutta. Neuvolassa olin torstaina ja seuraava käynti onkin lääkäri viikolla 29. Hieman keskikäyrän yläpuolella nätisti kulkee sf-mitta, verenpaine ja hemoglobiini hyvät. Painonnousu tuosta ykäilystä johtuen oli hidastunut, mut 10 kiloa jo tähän vaiheeseen on aika paljon *huokaus*. Vaivoja ei ole, mitä nuo automatkat jumitti nivuset ja kävelin pari päivää pingviinin tavoin..

Mä vein paperit työpaikalle jo noin kaksi viikkoa sitten, mutta eihän niillä kiire ole. Piti tarkistaa lomaoikeudet ja verrata hoitovapaan loppumiseen, ettei vaan jää tyhjää väliin -kaikki loksahti paikalleen. Äitiysloma alkaa virallisesti 27.8. Pakkausta voisi alkaa odottelemaan vähitellen :)

Tässäpä näin alkuun! Koitan päästä juttuihin mukaan. Ihanaista kesää.

Ä rv 26+0

Kesälomaa täälläkin odotellaan jo kovasti, vielä muutama työpäivä ja sitten 4 viikkoa lomaa! Hurjaa, että joillakin ä-loma alkaa jo elokuun lopulla, itse kun joudun syyskuun loppuun sitä ihanuutta odottelemaan.

Masu kasvaa kovasti ja liikkeet tuntuvat voimakkaina ja aika usein. On toki hiljaisempiakin päiviä välissä, mutta enimmäkseen masussa ollaan aktiivisia.

Isompia vaivoja ei ole tullut. Selkä oikuttelee normaaliin tapaansa, väsyttää (aloitinkin raudan) ja satunnaisesti närästää. Välillä työpäivät imevät kaiken voiman minusta, mutta onneksi on tuo loma tulossa ja varmasti hemoglobiinin nouseminenkin auttaa asiaan.

Aamuisin olo on kyllä hyvin tukkoinen, varmaan allergiat hieman vaivaavat vaikka lääkkeittä olen hyvin selvinnytkin. Mutta tosiaan aamuisin pienikin normaali puuhailu saa olon ihan hengästyneeksi, onneksi tuo sitten helpottaa päivän mittaan. Lisäksi kun tuossa reilu viikko sitten ennen raudan alottamista olin todella väsynyt, oli päänsärkyä ym., tuli toiseen silmään muutama musta täplä, ja ne eivät kyllä ole mihinkään hävinneet. Hieman inhoittavalta tuntuu kun koko ajan leijuvat näköpiirissä, mutta ei kai noista mitään muuta haittaa ole.

Uutu 22+1

Täällä odotellaan huomista neuvolaa papereita kanssa täytellään.Vähän on helpottanut kun olin kontrolliultrassa että muutoksia ei ole vauvassa ja aivopaineet oli ok.

Seuraava polikäynti sitte heinäkuun lopulla.Siellä se ultrassa imeskeli sormea.Tänään käytiin hakemassa ja kyselemässä tapiolassa vauvavakuutuksista.

Siellä muuten sitten omavastuu menee vain kerran per hakukerta,vaikka olisi useampia sairauksia.Taidetaan ottaa sieltä muutkin omamme ovat sieltä.Aika arvokkaita mutta eipähän tarvi sitte käydä kunnallisella.

Mulla painoa oli tullut jo toukokuussa 5 kg kyllä huomenna pelottaa mennä vaakalle kun koko juhannus on mässäilty.

Täällä myös kauhea flunssa jo ohi kahdella kuurilla selvittiin siitä ja samalla meni juhannus töissä ohi...harmi=)

Remonttia kotona tehdään yrittää parhaansa mukaan auttaa ja saada takka talveksi on sitte vaavillakin lämmintä olla.

Rankkaa hommaa toi remontti kun vielä tietää et paljon on edessä.

Lomaviikko menossa,maanantaina sitte töihi melkein kahden viikon tauon jälkeen ei varmasti kovin helppoa kiire kun on sielläkin ihan mahdotonta.Yövuorot lopetin,kun viimeksi oli niin huono olo jo aamuyöstä.Pakkohan niitä ei oo ees tehä.

Onneksi on ymmärtäväinen pomo.Äkkiä tää aika menee kohta jo 30 viikkoa täynnä.

Fami ja tiitiäinen 23,5

Sen verran lisää omia kuulumisia, että tänään oli kanssa neuvola ja sain paperit, jotka täytinkin heti ja lähetin palkanlaskentaan. Pakkauksen otin nytkin, vaikka ei välttämättä olis tarvinnu, mutta on se vaan niin kiva hypistellä niitä tavaroita...

Paineet oli hyvät, samoin hB (132 muistaakseni) ja mukava oli taas äänet kuulla. Paino on noussut todella ihan liikaa, mutta mitäs pienistä, kyllä niistä kiloista taas eroon pääsee.

Sokerirasitukseen jouduin itse alkupainon ja esikoisen syntymäpainon (4010 g) takia.

mussu ja napu 22+2

Eipä ole aikoihin tullut kirjoiteltua, lueskelen kylläkin paljon ahkerammin.

Tänään pidin vapaapäivän töistä, kun aamulla kävin sokerirasituskokeessa. Edellisessä raskaudessa oli paastoarvo koholla, saas nähdä kuinka käy. Koe meni kyllä hyvin, vaikka jännäsin kovasti onnistumista. Viime kerralla oksensin, joten uusimiseksi meni...

Keskiviikkona onkin jo toinen neuvolalääkäri. Ja perjantaina alkaa kesäloma!!! Sitä lystiä kestää tosin alkuun vaan kaksi viikkoa, mutta elokuussa sitten lisää. Ja kohtahan sitä pääsee tosiaan jo äippälomallekin, elokuun lopulla! Sunnuntaina lähdetään Viroon lomailemaan pariksi päiväksi ja sitten mökille sen jälkeen. Loman tarpeessa sitä alkaa jo ollakin. Työnteko alkaa jo rasittaa ja loppuviikot ovat jo suorastaan vaikeita. Vapaapäivät sujuvat ihan mukavasti, kun saa vaan rauhassa olla eikä touhuta liikoja. Löystynyt lantio (?) vaivaa ja nivusissa tuntuu hetkittäin kipuja.

Taitaapi ruuanlaitto kutsua, sitten pitäisi suunnitella esikoisen seitsenvuotissynttäreitä, jotka pitäisi vielä viettää ennen lomillelähtöä.

Voikaahan paksusti,

Suviruusu

Työreissujen välissä tässä yksi yö kotona ja postilaatikossa oli 19.6. päivätty paperi, jossa kerrottiin, että äippäpakkaus toimitetaan 2 vkon sisällä. Kivaa, saadaan tehdä vihdoin kaikki valmiiksi kodinhoitohuoneeseen tulevaa hoitopaikkaa myöten. Vauvan huone on jo tyhjennetty ja siellä on vain kehto, pinnasänky ja pikkuinen tuoli. Turvaistuin, vaunut ja syöttötuoli odottaa autotallissa. Vaippoja oli äiti tehnyt 40 kpl ja vaatteitakin on jo ilman pakkaustakin. Että eipä haittais vaikka aika menis nopsaa. Eilen oli tasan kaksi kuukautta viimeiseen työpäivään, eli 24.8. vikaa päivää töissä ja sitten äippälomalle.

Eipä ole onneksi vieläkään ollut yhtään mitään vaivoja, tosin olen jatkanut päivittäistä lenkkeilyä ja tarkkaillut syömisiä. Sekä tietty nukkunut kunnolla. Justiin tulin hierojalta ja vielä onnistui mahallaan makoilu ihan ok. Töissä kaikki onnistuu mainiosti, sijaisia olen parina päivänä ehtinyt puhelinhaastatella. Katotaan löytyykö sopivaa.

Nimet meillä oli jo valmiina, mutta mies oli bongannut tytölle loistavan etunimen, niin se menee varmaankin vaihtoon jos tyttö tulee.

Pitää varmaan lähteä lenkille, tämä paikallaan olo aiheuttaa tuolla mahassa melkoista liikehdintää...

Iloista odotusta kaikille!

26+0

Missähän kaikki lokalutuset luuraavat?

Juhannus meni hiljakseen kotosalla, makkaraa ja lihaa tuli syötyä liikaakin... Oli ihanaa, kun oli lämpöiset kelit, nyt taas sataa....

(.) Supparit, siis kipeät sellaiset ovat nyt olleet poissa saikun ansiosta, ennakoivia tulee jatkuvasti. Tekisvät edes jotain työtä tuolla kohdunsuulla, jospa syntyisi vaavi suht helpolla.

Meinaa sit TAAS pukata jonkun sortin flunssaa päälle, poskiontelot kovasti tukkoiset ja kurkkua hieman kipeä ; (

Koko kevät mennyt sairastellessa, pari kuuria olen poskiontelotulehduksiinkin syönyt. Onko vastustuskyky näin huono, vai mikä on....

Oletteko muut sairastaneet herkemmin flunssaa, mahatautia tms. raskauden aikana?

Joku kyseli tuossa juhannuspinossa suonikohjuista; niitäkin löytyy, tulivat jo viime raskaudessa toiseen jalkaan ja alapäähän! Ylipainokaan ei tietty yhtään auta asiaa...

Olenkin puhunut, että tää on kyllä viimeinen lapsi, jos tää raskausaika on tälläistä takkuamista alusta lähten. Edelliset kolme raskautta ovat menneet suht mukavasti....

Kohtapuoliin olis sit sokerirasituskin edessä, se jo tuttua puuhaa, 2 edellisessä raskaudessa dieettihoitoinen GDM. Nyt vain vaikataan, montako arvoa koholla ja miten paljon.

Hieman apea Nellinii 25+4

P.s Jotain positiivista sentään; verenpaineet ovat laskeneet kotimittauksissa normaalille tasolle, pulssikin vain 100 pintaan, kun toukokuun lopulla oli lähempänä 120.

On ollut sen verran hulinaa, ettei oo ehtiny käydä kirjoittamassa. Olen kyllä käynyt teidän kuulumisia lukemassa.

Rakenneultra oli ja meni, kaikki vauvalla hyvin. Kävin myös 4D ultrassa, jossa oli ainakin perusteellinen lääkäri. Ultra kesti 2 tuntia:). Saatiin hirmu läjä kuvia ja cd mukaan. Ultran mukaan meille on tulossa tyttö, oon ostannu jo tytön vaatteita vaikka ei pitänyt...En voinut vastustaa alennusmyynnissä kiusausta. Esikoinenhan meillä on poika.

Käytiin myös siellä Kiinassa, josta taisin täälläkin kirjotella tossa keväällä. Pitkä lento meni hyvin raskaanakin, samoin koko matka.

Onnellista odotusta kaikille,

Mammana 25+

Ajattelin nyt kirjoitella, vaikkei mitään ihmeempää olekaan mielessä..

Tekee kyllä nurmikolle hyvää, kun tulee vettä, niin ei ihan pahasti kuole. Kissat ei hyvää tykkää, kun eivät ymmärrä, miksen kanna niitä tarhaan. Poikakissa on varmaan hoksannut, että masustani on tulossa jotain tosi kamalaa.. joka ilta ja yö kävelee sängyssä aina kohdun päältä, että tuntuis ikävältä. Miehen kanssa meinattiin, että kissa on päättänyt hankkiutua eroon tulevasta kiusanhengestä ajoissa :) Tuo " mussukka" varmaan tulee olemaankin ainoa ongelmatapaus vauvan syntyessä, on niin minun perääni. Muut eläimet eivät niin taipuvaisia mustasukkaisiin tunteen purkauksiin ole. Täytyy hommata pinnasänkyynkin joku turvaverkko.

Niin tänään sitä voisi sitten käydä sen sängynkin ostamassa, ei sitten jää viime tippaan=)

Oli puhetta terveydentilasta raskausaikana. Itsellä ei ole suuremmin mitään ollut, ei edes allergista nuhaa. Yhtä perusterve olen saanut olla, kuin yleensäkin.

On ollut paljon puhetta sokerirasituskokeesta.. joutuukos sellaiseen kaikki odottavat äidit, vai vain osa, kun ei ole neuvolassa kertaakaan maininnut terkka asiasta.

Tämä menee ihan jaaritteluksi.. täytyis kai työpapereita alkaa laittamaan järjestykseen, että voisi viedä kirjanpitäjälle.

pepiliina 22+2

Liikkeet on meilläkin viimein alkaneet tuntua selvemmin ja pääsi ukkokin jo niitä tuntemaan.

Sokerirasitusta pukkaa täälläkin heinäkuun puolivälin jälkeen, no hyvä vaan, ehkä tulee ainakin herkutteluja tässä pikapuoliin hillittyä :)

Tänne ei sen kummempaa kuulu, juhannuskin meni rauhallisesti kotiympyröissä.

Joku kyseli sairasteluista ja minä taas olen ollut normaalia terveempi molemmissa raskauksissa.

Paino taas noussut kamalasti, viime raskaudessa 20 kg yhteensä ja nyt on jo n. 8-9 kg...

mussu ja napu rv 22+1

Täälläkin tänä aamuna neuvolassa käyty, painoa ei ole tullut yhtään viimeiseen 6 viikkoon:)) Ihana yllätys,mut kyllä se näkyy esim naamasta et laihtumista on tapahtunut.

Verenpaineet eikun laskee laskemistaan,nyt oli enään 116/66 ja kun vertaa ihan alun paineisiin ne on super hyvät (alussa siis 145/99 luokkaa). ja turvotuksia ei ollut,pissa puhdas,Hb 117 joten rautakuurille pistivät ja taas oli pikkuinen yllätys kun neuvolan puolesta antoivat raudat:). Sf-mitta 20 ja raivotarjonnassa pikkuinen köllöttelee. Masun päältä arvioiden th sanoi että noin 500-600g pikkuinen painaisi tällä hetkellä. Liikkuu paljon, dobleri taas vain tömis kun potkuja sateli niin paljon. Muuten kaikki ok, mutta issiäinen alkanut vaivaamaan ihan kiitettävästi.

Tari ja sissi rv 22+3

Terveiset neuvolasta, kaikki hyvin! Painoa oli kyllä tullut enemmän kuin odotin, ainakin kilon. Mutta menin neuvolaan pissaamatta ja olin juuri syönyt aamupalan. Terkkari vaan sanoi, että ei paino paljon ollut noussut, mutta puoletkin olis riittänyt (raskauden alusta yhteensä noin 3,5 kg) Verenpaine oli kuulemma ok (114/63) ja hemoglobiini oli laskenut (116), saa syödä rautaa, jos siltä tuntuu. Kohdunpohjan korkeus meni keskikäyrällä (19 cm). Syke tuntui heti, kun laite pistettiin vatsalle ja liikkeitä tuntui eilen niin paljon, että maha heilahti illalla ihan silminnähden! Seuraavaksi olis sitten sokerirasituskoe ja kuukauden päästä lääkäriaika. Syyskuussa on perhevalmennuspäivä ja opetellaan myös vauvan hoitoa, sekä mennään tutustumaan sairaalaan. Sain myös todistuksen, että olen raskaana yli 22 vkoa ja KELA:n laput sain äitiyspakkauksen, äitiysrahan jne hakemista varten. Pitäisi myös täyttää lomake sairaalaa varten, jossa kysytään mun omien tietojeni lisäksi myös nimiehdotuksia vauvalle ja hätäkastelupaa. Nyt on taas paljon mitä odottaa, ja pohdittavaa myös. Miten on, jokos muilla alkaa nimiehdotuksia olla mietittynä? Enpä taida omiani vielä paljastaa :)

Tintti rv 23+4

Heissan!

Oltiin viikko mökillä, kylläpä olikin mukavaa lomailla koko perheen voimin! Kotiuduttiin yöllä, ja tänään on kyllä koko perheellä ollut vähän känkkäränkkä-päivä. Huoh. Toivottavasti huomenna päästään jo paremmin arkeen kiinni... Miehellä on vielä tämä viikko lomaa, ja hitto kun onkin hankalaa yrittää pitää esikon rytmejä yllä kun tuo iskä on sekoittamassa kuvioita... ;) Kaiken maailman ongelmia... No, huomiseksi illaksi on kutsuttu lastenhoitaja ja me päästään ihan kaksin vähän ostoksille ja syömään. Ihanaa!

Kelan papereita pitäisi minunkin alkaa laittelemaan, ja sitä vakuutusta hakemaan. Meillä on ollut " nuoriso" kotivakuutus, ja nyt kun taas täytin vuosia niin tuli vakuutusyhtiöstä kirje etten enää ole nuori... :S Nyt mietittiin että kilpailutetaan samoin tein kaikki vakuutuksemme, ettei vaan makseta liikaa... Esikoisen odotuksessa vein kaikki paperit HETI, ja nyt en meinaa muistaa koko juttua... Onneksi on vielä vähän aikaa!

Mitähän muuta? Neuvola on vasta ensi viikolla, enkä siltäkään paljoa odota kun taas joku " suvi-uuno" on vastassa oman neuvolatädin lomaillessa. Huoh. Alkanut koko neuvola vähän ärsyttämään. No, tarkemmin ajatellen nyt ärsyttää vähän kaikki, ja sulkaata tekee mieli ihan tajuttomasti. Hormonien piikkiin laitan kaiken... ;) Kaikenlaisia pieniä juttuja on ilmaantunut taas, karvaa masuun ja pieniä luomia ympäriinsä, jne.. Selkäkin on kipiä, lonkat löyhät ja olo muutenkin kuin vanhalla mummolla... Yritän vaan pitää mielessä että tämä voi hyvinkin olla viimeinen raskauteni, ja että loppuviimein kaikki on mennyt taas tosi hyvin. Kyllä näitä kaikkia vaivoja varmasti ehtii vielä vähän kaipaamaankin (tai ainakin ne tyystin unohtaa kun ei enää ole raskaana)...

Suhni & Monni (23+5)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat