Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (16)

Ihan voit rajattomasti vetää ja kannattaakin. Hedelmiähän lapselle annetaan sitten hänen synnyttyäänkin. Ota tavaksi pitää AINA mukanasi hedelmiä - ei pääse tulemaan niin nälkä kun puputat niitä.

Vierailija:

Lainaus:

Mulla rv 14 ja lisäkiloja 0.

Oon jatkanut lenkkeilyä ihan kuin ennen ja syönyt suunnilleen kuin ennen. Eli en oo sortunut herkuttelemaan vaikka se ollut monesti mielessä.

Kävely onnistuu mutta vauhti on hidastunut melkein puoleen entisestään (nyt mulla rv20), juokseminen tekee todella pahaa, tuntuu inhottavalta mahassa, jumppia ei voi enää edes ajatella... Enää ei yksinkertaisesti pysty tekemään kaikkea mitä tuolloin rv 14 paikkeilla. Kyllä ne kilot sutkin yllättää, tule sitten rv35 tänne sitä sädekehää kiillottamaan miten ei ole paino noussut (mutta ei ole vauvakaan kehittynyt).

Ap:lle, mulla oli viime neuvolaan mennessä tullut lisää kiloja 2kg (nla oli rv18), nyt on tullut ilmeisesti jo hieman enemmän mutta en jaksa stressata. Vielä en ole lähelläkään sokerirasituslukemia jne. eli kaikki on kunnossa. Mieluummin syön hyvin (eli terveellisesti) ja annan vauvalle parhaan startin elämään kun kituutan ja kärvistelen sen vuoksi että en " uskalla lihoa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sitten otin todella itseäni niskasta kiinni ja aloin syödä maltillisesti hyvin terveellisesti. Kaikki pois missä on sokeria jugurtit, mehut karkeista tms puhumattakaan. Vain tummia viljatuotteita. Aterialla lautasmalli käyttöön. Sitten ei tullutkaan kuin enään 2kg loppuraskaudesta. Olo oli loistava ja kaikki meni hyvin. Tahdonvoimaa tuo vaatii vaan!

Viime kerralla neuvolassa terkka hieman oli vihainen, kunoli tullut reilu kiloedellisestä kerrasta (2 vkoa väliä)

Meinasin sanoa,että katsos nyt kuule kokonaislukemaa kuitenkin ensin, mutta olin hiljaa. Olen normaalipainoinen, eli en edes lihava.

lopussa sitten tuskin ollenkaan. Jotkut vaan lihoo aluss ja toiset lopussa. Alkuvauhdilla olisin painanut 100 kiloo lapsen syntymä hetkellä. Painoin vain 89 kiloa. Alkupaino oli 80 kiloa.

Ja nyt vuosi synnytyksesta ja 60 kiloa. Ou jee!!!!!!

Oon jatkanut lenkkeilyä ihan kuin ennen ja syönyt suunnilleen kuin ennen. Eli en oo sortunut herkuttelemaan vaikka se ollut monesti mielessä.

Pullat, karkit ja sipsit pois. Herkuttele mansikoilla!!

Älä turvota itseäsi vaan sen takia että olet raskaana!

Lisäkalorien tarve KOKO raskausaikana on vain 200 kcal päivässä. Esim. Kaksi isoa omenaa, jogurtti, ruisleipä...jne. Ei todellakaan tarvi syödä " kahden edestä" kertaakaan.

Ja liiku, mene lenkille, käy uimassa, tee kotona lihasharjoitteita...

sellaiset 11-12 kiloa, normaalipainoisella. Jos on valmiiksi ylipainoa, saa nousta vähemmän ja toisaalta hoikalla saa kertyä enemmänkin. Mutta se, että paino ei normaalipainoisella tai hoikalla nouse juuri lainkaan, ei ole mikään hyvä merkki vaan pikemminkin huolenaihe: elimistön kun pitäisi tuottaa lisää verta, riittävästi sikiövettä, kasvattaa istukkaa, kohtua ja rintoja riittävästi, kerätä rasvaa imetystä varten ja vielä se lapsikin siinä lisäksi tekee oman lisänsä. Eli tuo viisi kiloa raskauden puolivälissä ei ole mikään paha, ellet sitten valmiiksi ole reilusti ylipainoinen. Toki liikkua kannattaa ja tarkkailla sen verran syömisiään, että tulee syötyä usein pieniä kasvisvoittoisia aterioita ja juotua riittävästi nesteitä, herkutellakin toki välillä saa mutta ei sitä toki raskausaikanakaan tarvi painoaan sipseillä, irtareilla, pizzalla ja kokiksella kerätä.

Mulla oli myös 5 kg tullut puolessa välissä, kiloja vaan kertyy, vaikka pahemmin muualla kuin mahassa ja rinnoissa ei lihomista näykään.

En kuitenkaan ole hirveän huolissani, myös edellisessä raskaudessa lihoin yhteensä 18 kg (58-76 kg) ja kuitenkin jälkitarkastuksessa 5 viikkoa synnytyksestä ylimääräistä oli enää 4 kg (painoa 62 kg). Muistaakseni laitokselle jäi mulla yli 10 kg ja imetyksen myötä lähtivät loputkin ihan huomaamatta.

Mun mielestä 5 kg on suhteellisen helppo lihota ihan muutenkin ilman raskautta, joten raskauden aikana normaalipainoinen voi tuon verran lihota ihan " hyvällä omallatunnolla" . Kyllä se tarvittaessa on myös helppoa laihduttaa raskauden jälkeen, raskausaikana en lähtisi tuolle nro 6:n suosittelemalle itsekuridieetille.

Mä ainakin syön hyvällä omallatunnolla hyvin ja myös herkkuja välillä. Raskausaika ei hirveän kauan kestä. Hyvää kesää ja onnellista odotusta kaikille!

Vierailija:

Lainaus:

Mulla tuli 0 kg rv 21 asti. Sitten tulikin 4 kg kolmessa viikossa. Ja jatkuu hiljalleen.. Syon ihan samanlailla kuin ennen raskautta.

mistään huolestuttavasta. itse pitäisin huolestuttavana yli 20 kg painonnousua ja monet silloinkin sanovat että tulee kun tuli mut lähti samantien pois. miettikää kuinka paljon verta ja nestettä elimistössänne on lisää vauvan takia+ kudosmäärän kasvu puhumattakaan sikiön painosta. vaikka vauva kyllä ottais tarvitsemansa niin mitä järkeä on elää ressissä ja mahdollisesti anemiassa tuon 9 kk mikä on niin lyhyt aika ihmisen elämässä ja vieläpä ainutlaatuinenkin :)

pitää järkevänä rajana niin eihän tuo ole edes huolestuttavaa!! eli neuvoni on että älä panikoi! kilot lähtee sitten ekana vauvavuotena jos jotain muka jää.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat