Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sinulla kun tuntuu olevan asiantuntemusta asuntolaina-asioissa (arvaan että olet alalla töissä), kerrotko mielipiteesi:

Mieheni ja minun yhteenlaskettu nettopalkka on n. 6.000 euroa kuussa (brutot 3.500 + 7.000). Minkäsuuruisen asuntolainan mielestäsi maksimissaan uskaltaisimme ottaa 25 vuoden takaisinmaksuajalla?

Kiitokset! :)

Kommentit (3)

Vierailija:

Lainaus:

Sinulla kun tuntuu olevan asiantuntemusta asuntolaina-asioissa (arvaan että olet alalla töissä), kerrotko mielipiteesi:

Mieheni ja minun yhteenlaskettu nettopalkka on n. 6.000 euroa kuussa (brutot 3.500 + 7.000). Minkäsuuruisen asuntolainan mielestäsi maksimissaan uskaltaisimme ottaa 25 vuoden takaisinmaksuajalla?

Kiitokset! :)

En ole alalla töissä enkä edes alan koulutusta saanut...

Joo, mut muutaman laskukaavan heitän tähän.

Eli yksi ihan hyvä kaava tuossa ylempänä tulikin. Minä olen ymmärtänyt, että kolmasosa tuloista voisi mennä asumiseen ja jos yhtiövastike tms. on vaikka 200-300 euroa, niin tuosta 2000 eurosta mä varaisin " vain" 1700 lainan lyhentämiseen. Itse laskisin, että lainan pystyisi maksamaan nykykoroilla 20 vuodessa, niin silloin on varaa korkojenkin nousta ilman että kuukausierä menee kokonaan korkoihin. Esim. nyt ne, joilla viime vuonna oli 4% korko ja 25 vuoden maksuaika, niin heillä nyt on jo 5% korko ja laina-aika mennyt yli 30 vuoden. Niin, mutta jorinat seis ja sanoisin että tuolla logiikalla teidän tuloilla mä voisin ottaa 260000 euroa lainaa.

Toinen ihan hyvä laskukaava on, että lainaa on 40 kertaa nettotulojen verran eli teidän tapauksessa 240000.

Kolmas ihan hyvä laskukaava on, että lainaa on 20 kertaa bruttotulojen verran eli teidän tapauksessa 210000.

Ja jos mietit, että mitä keskivertoihmisillä on lainaa, niin keskimäärin suomalaisilla on yleensä vuositulojen verran lainaa eli teidän tapauksessa 126000. Paljon on tietty ihmisiä, joilla ei ole lainaa ollenkaan (nuoret ja vanhat) ja sitten taas monella lapsiperheellä on varmaan tuplaten vuositulot.

Niin ja kun laskette omaa budjettianne, niin yksi ihan hyvä lähtökohta on, että nettotuloista on hyvä jäädä asumisen jälkeen 500 euroa aikuista kohti, 400 euroa lasta kohti ja 400 euroa kutakin tarvittavaa autoa kohti. Täten esim. jos teillä on kolme lasta ja kaksi autoa (eikä lisää lapsia ole tulossa), niin jos asumiseen menee 2000, niin sen jälkeen teillä menis aikuisiin 1000 ja lapsiin 1200 ja autoihin 800 eli periaatteessa teille jäisi joka kuu 1000 euroa vielä vaikka ylimääräiseen. Paljon riippuu omista kulutustottumuksista tietty, että mihin sitä rahaa menee, mutta usein tulojen myötä myös muut kulut kasvavat, kuten halutaan käydä pidemmillä ulkomaanmatkoilla ja harrastaa kalliimpia harrastuksia. Toiset taas tykkää panostaa enemmän asumiseen ja siten ei tarvita yllä mainittujakaan määriä rahaa... Arvovalintoja tietty.

Mä en ole itse vaan kovin innostunut maksamaan pankille kovin paljon korkoja, joten olen varmaan ylivarovainen moneen muuhun verrattuna. Esim. jos lainaa on 350000 25 vuodeksi, niin korkoja tulee nykykoroillakin maksettua 250000 ja se tarkoittaa sitä, että yksistään korkoihin menee yli 800 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vaikken Melba olekaan. Mielestäni turvallista on, jos asumiskulut on n. 30% tuloista. Eli teidän tapauksessanne 2000e/kk. Lainamäärä olisi 5% korolla 340 000e. Sitten pitää tietty laskea yv ja muut asumiskulut. Toisaalta, laina pienentää verotusta pari prossaa, eli jos löydätte hyvän talonyhtiön, nuo menee tasan.

Vastaan siis n. 300-350 000.

Tosin jos ennakoitte tilanteenne muuttumista (palkankorotukset, irtisanomiset), niin sen mukaan enemmän tai vähemmän.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat