Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kommentit (10)

ikäeroa 4v3kk lapsilla,esikoinen on tyttö ja kuopus poika.

Ekat n.10 kk meni loistavasti,tyttö oli aivan haltioissaan veljestä ja auttoi mua aina ja ihaili ja hoivasi veljeä,hitaasti mustasukkaisuus ym.alkoi kuitenkin nostaa päätään...veli oppi liikkumaan ja se rupes olemaan " haitaksi" leikeissä ym=)

Nyt he välillä leikkivät sovussa mutta esikoinen on selkeästi mustasukkainen,mutta tää n.6v ikä tuntuu muutenkin olevan jotenkin hankala ikäkin,kaikki ei ehkä jodu veljestä,

meilläkin kerran potkaissut veljeä enkä mä ollut uskoa silmiäni,esikoinen on aina ollut enimmäkseen niin kiltti ja rauhallinen.

Mutta hyvä ikäero tää on musta silti ollut,kyllä sisko onneksi vieläkin auttaa mua ja halii ja pussaa veljeään ja auttaa .

Toki leikit erit kun eri sukupuoltakin ja ikäero suuri mutta kyllä he legoilla ja autoilla ovat yhdessäkin leikkineet ja he leikkivät piiloleikkiä myös jo=)

mustasukkaisuus ja kinastelu kuuluu asiaan,kiusasin itekin 3,5v nuorempaa siskoani.

äityliini ja Katri 5v10kk ja Juho liki 1v7kk

vaan tositoimiin ;) Minun mielestäni lapsi tarvitsee sisaruksen kasvamaan rinnalleen. Itselläkin oli kaikenlaisia mietteitä, sekin mm. askarrutti miten itse jaksaa vauva-aikaa kun esikoisen kanssa pääsi jo niin " helpolla" . Oli omaa aikaakin jne. Mutta hyvin sitä jaksaa ja aikaa riittää molemmille lapsille. Se oma aikakin tulee sitten taas aikanaan (lapset nyt 5 ja 1v.) Mustasukkaisuus kuuluu kasvamiseen ja on hyvä, että lapsi näyttää tunteitaan. Pitää vaan ottaa se isompikin huomioon ja mukaan vauvan hoitoon, jos haluaa, pakolla ei sekään onnistu. Meillä sai isosisko vauvan syliin jo ensivisiitillä sairaalassa ja kotonakin aina kun vaan halusi. Hän oli siitä oikein otettu. Juotti vauvalle maitoa ja laittoi sukkaa vaikka äitiä välillä hirvittikin... ei se vauva siitä kuitenkaan rikki mennyt :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eka poika, sitten tyttö. Nyt he ovat 2,5 ja 6,5v.

Veli oli tosi iloinen ja ylpeä siskostaan - siihen saakka kunnes pikkuinen rupesi liikkumaan omin voimin. Siis ihan sama juttu kuin edellisillä vastaajilla.

Kakkosesta on kehittynyt tosi kovapäinen neiti, ei anna veljelleen periksi piiruakaan. Veli ei antaisi lelujaan mutta neiti rökittää kunnes saa jonkun spidermanin tai vastaavan.

Toisaalta he ovat myös todella tärkeitä toisilleen eikä yksin äidin tai isän kanssa tekeminen juuri kiinnosta. Olen yrittänyt antaa esikoiselle aikaa yksin, jolloin teemme mitä hän haluaa. Ja mitä haluaa? Mennään hakemaan pikkusisko hoidosta pois ja mennään leikkipuistoon. Isän kanssa hän pyöräilee ym ja silloinkin pitäisi ottaa sisko tarakalle mukaan.

Kakkosen vauva-aika oli siinä mielessä helppoa, että 4 v jo viihtyi omissa jutuissaan imetyksen ym. ajan. Samoin iltasella 4 vmeni ajoissa nukkumaan ja vauva valvoi myöhempään.

Me emme asu suomessa, joten esikoinen oli silloin jo esikoulussa. Vauva nukkui päikkäreitä pojan tullessa koulusta ja silloin ehdimme hyvin jutella päivän tapahtumista.

Minun pojilla on ikäeroa 4,5 v, vanhempi poika on nyt 5v7kk ja nuorempi 1v1kk. Perheessämme on myös miehen poika (nyt 3v9kk). Mutta jos noita omien poikieni ikäeroa mietin, niin hyvin on mennyt :)

Vanhemmalla pojalla oli jonkin verran mustasukkaisuutta pienemmän synnyttyä. Koskaan ei ole kiusaa tehnyt, ilmaissut tunteensa sanallisesti. Puhui monesti, että tuntuu pahalta, kun äiti on vaan vauvan kanssa ja sanoipa kerran, että haluaisi heittää vauvan jokeen. Siihen vastasin, että siltä saa tuntua, isompikin poika on äidille yhtä rakas ja vauvan kasvettua äidillä on enemmän aikaa. Ja niinhän siinä on käynyt :) Nykyisin onnistuu tehdä juttuja isomman kanssa ihan kahdestaan.

On kyllä ollut suuri ilo seurata veljesten välistä yhteyttä :) Tosi hyvin tulevat keskenään juttuun, leikkivät ja riehuvat. Isommasta on ollut apuakin ihan alusta asti. Pieneksi hetkeksi uskallan jättää pojat kahdestaankin, esim. jos käyn hakemassa postin. Pojilla on selvästi omat, yhteiset juttunsa. Tietty ilme vaan, niin toinen on heti mukana leikissä :)

Vanhemmalla pojalla on pikkuveljiä myös isänsä luona, joten saanut jo siellä kokemusta pienten kanssa olemisesta. Sillä kai sujuu niin hienosti tämänkin veljen kanssa :)

Itse olisin halunnut pojat pienemmällä ikäerolla, mutta kun ei ollut miestä, niin eipä se onnistunut ;)

oli kiva lukea teidän " kokemuksia" .

tässä mietimme toista lasta..

mutta jotenki pelkoa on et miten esikoinen ottaa vauvan.

ja että riittääkö se aika kummallekkin lapselle. yms..

aivan ihme asioita sitä pähkäilee..

olisi pienempää ikäeroa voinut ajatella! Ihan vaan oman jaksamisen vuoksi. Tyttö oli 4 kun pikkuveli tuli taloon vuosi sitten. Meillä taas ihan alku 1kk meni hienosti, sitten tuli mustiskausi. Sekin oli sellaista äidille osoitettua sanallista, miksi kukaan ei enää rakasta MINUA??? Onneksi meni aika pian ohi kun näin jälkeen päin ajattelee. Pikkuveljeään ei ole koskaan satuttanut. Nyt parivaljakko on 1v. ja 5v. ja ihan kivasti menee. Välillä veli on leikkien tiellä mutta yhteistäkin löytyy. Välillä sisko saattaa sanoa, että pikkusisko olisi ollut kivempi, mutta samalla halaa veljeään eikä antaisi tätäkään pois! Isosisko on ollut äidille isona apuna, juuri tavaroita tuoden ja pieniä hetkiä " vahtien" kun äiti käy vaikka postin. Isompi oli jo ihanan omatoiminen kun vauva tuli, joten ei ollut kahta pikkuista hoivattavana. Hyvät on kokemukset ainakin vuoden jälkeen ja ainakin meidän perheen kohdalla!

Meilla on nelja tyttoa - eri ikaeroilla; esikon ja kakkosen valilla on 3v8kk: alussa vanhin auttoi kaikin voimin ja suurempaa mustasukkaisuuttakaan ei ollut ilmassa, leikki omia leikkejaan enimmakseen . kakkosen ja kolmosen valilla on pari paivaa vajaa 3v! Silloin kakkonen oli kylla kovin mustis nuorimmaiselle ja heita ei voinut jattaa hetkeksikaan kahdestaa, esikko vahti sitten molempia aikansa. Esikko myos myohemmin tuli toimeen (edelleenkin) paremmin kolmosen kuin kakkosen kanssa! Kolmosen ja nelosen valilla on 4v4kk! Mustasukkaisuutta ei ole koskaan ollut havaittavissa, kun voi olla vaan ' huomaamatta' pieninta ja leikkia vanhempien sisarusten kanssa! Kakkonen taas otti nelosen vastaan parhaiten.

Meillakin nama ikaerot ei ollut sen kummemmin harkittuja; ainoastaan en halunnut kahta vaippaikaista yhta-aikaa. Nyt nelosen ja tulevan viitosen(myos tytto) valille tulee 4v 2kk ja toivottavasti jo isoista siskoista on apua nelosen hoidossa, joka aidin tyttona tulee varmasti olemaan mustis!

Meillä samoja kokemuksia kuin edellisellä vastaajalla. Kun poika syntyi joulukuussa, täytti tyttö 5v helmikuussa. Alussa oli tosiaan helppoa, eikä mitään ongelmia ollut. En voinut kuvitellakaan, että tyttö olisi mustasukkainen nuinkin isona. Mustasukkaisuus alkoi pojan täytettyä vuoden. Meillä ei ole ollut mitään fyysistä mustasukkaisuutta, mutta sanoilla tyttö osaa riipaista vanhempia ja aiheuttaa huonoa omaatuntoa, vaikka parhaamme olemme yrittäneet olla tasapuolisia ja antaa huomiota molemmille. Tyttö itku kurkussa, sydäntäriipaisevasti toteaa, että hänen varmaan täytyy muuttaa pois, koska kaikki rakastavat vain Eetua ja hoitavat vain Eetua ja Eetu saa kaiken ja häntä vain komennetaan ja kaikki on mennyt pilalle kun Eetu syntyi. Samaan hengen vetoon kuitenkin halii veljeään ja kertoo kuinka rakastaa pikkuveljeä.

Oikeasti tytöstä on ollut paljon apua äidille pikkuveljen hoidossa. Tyttö tuo vaippoja, vaatteita, vahtii pikkuhetkiä veljeään ja ennenkaikkea pitää seuraa että äiti saa tehdä askareitaan. Välillä kuitenkin innostuu liikkaa ja saa todeta sananlaskun mukaan, että itku pitkästä ilosta... Mutta monesti on toisina silminä ja " juoruaa" äidille, että Eetu teki sitä ja tätä ja nyt se kiipesi sinne. On ollut tosi innostunut pukemaan ja riisumaan poikaa, monesti pukee veljensä ulos aivan omasta tahdosta. Uusin hyvä asia on, että on ottanut sydämen asiakseen opettaa veljensä potalle. Monena iltana on sinnikkäästi pitänyt veljeään potalla ja suhissut pissa äänellä :) ja tänä iltana pikkuveli sitten onnistuneesti pissasi ja kakkasi pottaan :) Itse en ollut vielä edes ajatellut potatusjuttuja pojan kanssa...

Niinkuin yleensä, asioilla on hyvät ja huonot puolensa, niin tässäkin asiassa. Pienemmällä ikäerolla kaikki olisi " tuoreessa muistissa" ja menisi " samoilla tulilla" , isommalla ikäerolla asiat saa taas kaivaa muistin syövereistä ja opetella taas vauva-arkea. Toisaalta saa alkaa " vauvaruljanssiin" levänneenä ja " uusin tuulin" .

T. Meimi ja lapset 6v 4kk ja 1v 6kk

Ja lapset on ns. puolisisaruksia, mikä ehkä lisää mustasukkaisuutta!

Lapsilla siis yhteinen isä.

Ekat 8kk. meni myös meillä tosi hyvin, sitten tuli mustasukkaisuusvaihe, johtui siitä kun pienempi lähti liikkeellee, pahin vaihe oli silloin kun pienepi alkoi nousta ylös, opetteli kävelyä! Tosi tiukkoina joutui olemaan ja vahtimaan koko ajan. Edelleekään en voi täysin luottaa kohta 6-vuotiaaseen, saattaa satuttaa veljeään, muka vahingossa.

Kuitenkin ovat toisilleen todella tärkeät ja leikkivät paljon yhdessä, mutta on päiviä, että isompi leikkii vain omia leikkejä, ja se on hänelle suotu. Eli omasta halusta leikkii pienemmän kanssa.

Meillä tytöillä 4,5 vuotta ikäeroa.

Ekat 8 kk oli ihanaa. Esikko vain auttoi hoitoasioissa ja toimi samalla itselleni keskustelukaverina.

Kun Vauva lähti liikkeelle alkoivat mustasukkaisuusongelmat. Olin aika yllättynyt että 5 v voi olla niin hölmö, että pahimmillaan on jopa potkaissut pienen nurin.

Onneksi tällaista ei tapahtunut kuin kerran.

Nyt kun lapset ovat 6 ja 1,7, niin tytöistä on selvästi seuraa toisistaan, ja usein he leikkivät yhdessä, esim. tekevät hiekkakakkuja, juoksevat ja kirkuvat, työntävät nukenrattaita (molemmilla on oltava oma) yms.

Mutta tuo muistasukkaisuus on tullut jäädäkseen. Esikon mielestä hän saa käyttää kuopuksen leluja, mutta kuopus ei saa koskea mihinkään. Tässä on vanhempana joutunut antamaan noita rajoja molemmille. Onneksi kuopus pitää hyvin jo itse puolensa.

Mielestäni tuo ikäero on oivallinen koska esikosta on jo hirveästi apua ihan käytännön askareissa. Tosin olin itse halunut aiemmin, mutta aina ei vain käy niin.

Toivottavasti sait vastausta tällä, kun en nyt oikein tiennyt mitä haluat tietää.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat