Vierailija

Eikö se entinen syöttöväliohje ollut neljä tuntia? Kiinnostaisi tietää, mihin se oikein perustuu, koska yksikään tuntemani rintaruokittu vastasyntynyt ei ole syönyt niin harvoin. Mistä on siis voitu saada tuollainen tulos?

Kommentit (12)

Jätkä kun pienenä vauvana tisutteli puolen tunnin välein.

Onneksi nykyään on ohjeet toiset ja itselläkin on järkeä päässä sen verran ettei kiusaa omaa lastaan vaan ruokkii sen.

Tyttö taas olisi saattanutkin silloin vauvana olla ihan tyytyväinen 4 tunnin syöttöväleihin

Minulla taas on kunnon suihkutissit: Maitoa tulee semmoisella vauhdilla, että hyvä että vauva ehtii niellä. Ilmaa menee sen takia maidon mukana vatsaan. Sen takia meidän vauva kärsii mahakivuista.

Vauva syö 2-5 tunnin välein.

Vierailija:

Lainaus:

Kiri silti syntymäpainonsa kiinni jo ennen kotiinlähtöä (3715g). Kai sitten mun maito jotenkin tosi ravitsevaa? Ei saanut laitoksella lisämaitoja.

Uskoisin, että nykyajan koliikit tulee siitä, että vauvaa syötetään joka välissä kun vähänkin inahtaa. Syöttäessä menee AINA vähän ilmaa massuun ja sitten kiukuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sekä liittyihän se tietysti siihenkin, että itku tekee vauvalle hyvää. Vahvistaa keuhkoja ja ei pidä opettaa lasta, että pääsee heti syliin, kun itkee tai saa maitoa.

Eli kunnon kasvatusta vauvalle samantien.

Yöllä heräsi kerran tissille eli viimeinen iltaimetys kymmeneltä ja sitten vauva itsestään heräsi aamuyöllä neljän-viiden maissa.

Tosin ' ruokailu' kesti aina vähintään 20min, kun imi ensin toista rintaa 10-15min ja sitten toista rintaa saman ajan.

Koko ensimmäisen vuoden pääasiallinen ravinto oli rintamaito. Helpompaa meininkiä en olisi osannut kuvitella.

Ikinä ei ollut vatsavaivoja ja muutenkin kaikki sujui niin hyvin, etten olisi millään viitsinyt kiinteisiin siirtyä.

(Nyt tyttö on melkein 3v. Hän syö neljästi päivässä: aamupala(puuro), lounas, päivällinen ja iltapuuro. Jos ollaan reissussa, niin joskus jää kolmeen ruokaankin päivässä ja hyvin on pärjännyt.)

Saa syödä niin usein kuin haluaa. Vastasyntyneen pitäisi saada ravintoa vähintään neljän tunnin välein, jottei verensokeri laske liian alas. Kolme-neljä tuntia on siihen sopiva väli. Kun ikää tulee, voi väli pidentyä. Kyllä terve lapsi osaa pitää itse siitä siinä vaiheessa huolta, mutta ihan ekan viikon aikana pitää katsoa perään...

Vierailija:

Lainaus:

Olen ollut siinä käsityksessä, että ohje oli syöttää lasta neljän tunnin välein, ei useammin. Olenko siis luullut ihan väärin?

ap

Ajateltiin, että vauva sitten samalla lailla!

Mulla on yksi vanha " nuoren äidin kirja" vuodelta 1942 ja aika monet siinä kerrotut jutut pitää vielä paikkansa tapaa tai toisella mutta tää syöttöväli juttu ei tietenkään.

Kirjoitanpa tähän miten tuo kirja perustelee 3-4 tunnin syöttövälejä:

" Useampi rintamaito, mikä on tavallista, on luonnotonta ja vahingollistakin tavallisissa oloissa. ... Liian tiheä imettäminen on vahingollista ja luonnotonta. Lapselle täytyy tulla tosinälkä voidakseen tyhjentää rinnan kunnollisesti, mikä on erittäin tärkeää rintojen toiminnalle. Sitä paitsi lapsen vatsalaukku ei saa ollenkaan levätä, jos lasta alituiseen syötetään. Tämä, kuten muutkin ruumiin elimet, tarvitsee kumminkin lepoa välillä voidakseen taas kunnollisesti toimia. ... Useimmat rintalapset eivät siitä syystä, jollei niitä ymmärtämättömällä hoidolla pakoteta toisiin tottumuksiin, itsestäänkään nauti 5-6 ateriaa enempää vuorokaudessa. ... Missään tapauksessa ei aterioiden väliaika saa olla kolmea tuntia lyhyempi."

Kiri silti syntymäpainonsa kiinni jo ennen kotiinlähtöä (3715g). Kai sitten mun maito jotenkin tosi ravitsevaa? Ei saanut laitoksella lisämaitoja.

Uskoisin, että nykyajan koliikit tulee siitä, että vauvaa syötetään joka välissä kun vähänkin inahtaa. Syöttäessä menee AINA vähän ilmaa massuun ja sitten kiukuttaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat