Vierailija

Mulla on ollut viikon verran joku ihme patti nivusissa suoraan jalkovälissä. Pari päivää patti on ollut kipeä ja meninkin tänään lääkäriin. Kyseessä on kuulemma mätäpaise. Sain viikon antibioottikuurin ja jos ei kipu helpota kahdessa päivässä, paise joudutaan avaamaan.

Hyi helkatti. Yököttää ajatus mätäpaiseen avaamisesta. Onko kellään tehty sellaista? Laitetaankohan siihen tikkejä, jos avaukseen joudutaan?

Sivut

Kommentit (21)

tulee niitä joskus, yleensä seurausta paljosta pyöräilystä. Ovat kyllä tosiaan kipeitä ja tulevat yleensä enemmänkin sisäreiden pinnalle kuin häppäreihin. Oon kyllä ite ne puhkonut, antibiootteja vältän kaikin keinoin. Onpa "kiva" kuulla, että muillakin samoja vaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Bartholinin (tai usein Bartholin) rauhaset eli emättimen isot eteisrauhaset sijaitsevat osittain isojen häpyhuulten takana emättimen suuaukon vieressä lantiossa muutaman senttimetrin syvyydessä. Rauhanen on parillinen ja noin senttimetrin kokoinen ja niiden tiehyt avautuu pienten häpyhuulten takaosan sisäpinnalle.[1][2] Miehillä vastaavat rauhaset sijaitsevat eturahasen juuressa ja niitä kutsutaan Cowperin rauhasiksi. Bartholinin rauhaset ovat saneet nimensä löytäjänsä Caspar Bartholin nuoremman (1655-1738) mukaan.[3]

Rauhaset erittävät emäksistä eritettä erityisesti yhdynnän aikana. Normaalioloissa rauhasia ei tunne mutta tulehtuessaan ne saattavat paisua voimakkaasti

Bartoliniitti eli emättimen rauhastulehdus on bakteerien aiheuttama

sekainfektio. Oireena on märkäinen vuoto ja rauhasten turpoaminen. Lisäksi rauhaseen voi kehittyä paise ja yleisoireena voi nousta kuume. Tauti on hoidettavissa antibiooteilla ja tarvittaessa paise puhkaistaan.[1]

Tulehduksen jälkitilana voi rauhaseen kehittyä kysta. Tämä puolestaan voi aiheuttaa uuden tulehduksen. Kysta voi myös haitata yhdyntää aiheuttamalla kipuja. Kysta voidaan tarvittaessa tyhjentää lääkärin vastaanotolla lievissä tapauksissa paikallispuudutuksessa. Vaikeammissa tapauksissa potilas leikataan yleisanestesiassa

Mulla oli viime talvena vastaava, tosi kipeä, puhkaisin itse ja sitä mätää tuli tolkuttomasti. Kipu kyllä helpotti oikeastaan saman tien, eikä tulehtunut tms. jälkeenpäinkään. Mulla se oli häpyhuulen ulkoreunassa, ei housuja meinannut pystyä pitämään kun sattui niin paljon.

on tuossa ulompien häpyhuulien ja reiden ihon yhtymäkohdassa, sanoisin, että enemmän reiden puolella.

Lääkäri sanoi, että joskus tuollaisia voi tuolla ihan ilman syytä. Osuutta voi olla pitkillä lenkeillä, kun olen hikoillut ja alushousujen sauma on hangannut. Paise ei ole mun silmiin iso, mutta eipä mulla ole vertailukohtaakaan. Lääkäri ois kai halunnut avata heti, mutta sanoi, että voidaan kokeilla, jos menisi ab-kuurilla ohi.

Mua inhottaa ihan kamalasti ajatuskin! En voi pitää edes housuja jalassa, kun sattuu niin kovasti.

ap

Ihan vaan esimerkkinä, että mun paise parani kyllä antibiootilla.

Oli just tulossa pitkä lentomatka ja paise tuli peräaukon yläpuolelle, istuminenkin tuntui inhottavalta.

Pieni paniikki olo oli, kun en ennen lääkäriin menoa tiennyt yhtään mistä on kyse, kun ei ollut aikaisemmasta kokemusta.

Joo ja en ole kauhean monelle kaverille paiseesta puhunut.

Jaiks, ei ainakaan mikään kahvittelun keskusteluaihe.

Multa on poistettu Bartholinin rauhaset molemmilta puolilta. Kyse on ihan eri asiasta kuin ap:llä.

Bartholinin rauhaset ovat sisäpuolella, ei siis mitenkään tule mätäpaiseita iholle. Bartholinin rauhaset todellakin turpoavat jopa luumun kokoisiksi tulehtuessaan ja ärtyessään, mutteivat siis ole mitään ihon pinnalla näkyviä "näppyjä".

Bartholinin rauhaset leikattiin minulta sen takia, että alkoivat tulehtumaan säännöllisesti ja olivat saatanallisen kipeät ja nostivat 40 asteen kuumeen.

Viimeisellä kerralla häppärit kovettuivat ja koko alapää oli turvonnut, laittoi gyne sitten suoraan lähetteen keskussairaalaan jossa päiväkirurgisella leikattiin. Sinnepä jäi ne rauhaset, jotka kuulemma eivät ole millään lailla tarpeelliset.

mulla on ollut sellanen tossa sisäreidessä nivustaipeessa jo monta kuukautta. en saa kokonaan tyhjäksi vaan aina tulee vähän kun puristaa. en tiedä niiden "mittasuhteita" mut ei kai mikään iso mut ei nyt huomaamatonkaan. Oon miettinyt, pitäiskö siitä käydä lääkärissä? ei ole kipeä.

joo no mullaki on tällä hetkellä märkäpaise mikä on jo hajonnut itsestään..kävin lääkärillä ja hän tyhjnesi sen vaan kokonaan ja antoi antibioottikuurin..tyhjentämisen jälkeen kipu lähti kokonaan pois!=)

Mulla oli kainalossa syvällä mätäpaise, tosi kipeä. Siitä ainakin lääkäri sanoi ettei kannata puristaa missään tapauksessa. Jos paise puhkeaakin kudoksen sisälle ei ihon pintaan päin, niin seuraukset voi olla ikävät ( en tiedä miten ikävät)

Tuo neulalla puhkaiseminen kuullostaa hyvältä vaihtoehdolta ja sitten reilusti desifiointiainetta (Septedin esim.) perään, kun mätä on tullut ulos.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat