Seuraa 

Tartteisin vähän neuvoa liinan käytössä. On minulla ohjeet mut pikkuvinkkejä olisin vailla, voisiko joku auttaa??? Vastatkaa tähän pliis ni laitan sitten kysymykseni tai jos voitas sähköpostilla vaihtaa vinkkejä?

Kommentit (4)

reko-sammakko:

Lainaus:

Mietinkii et pitääkö kankaita miten asetella et ne ei jäis rullalle ja painais vauvaa tai omaa selkää? Voiko koko sidonnan tehä silleen et liina ois taitettu puoliks pituussuunnassa ja sen sit asettelis nätisti päälle et olkien kohalla kangas ois kaksinkerroin, voiko vauvan laittaa silleen liinaan vai onko tarkotus et kangas ois leveesti auki vauvan selkää vasten? Sen smokkivyön ali jalat laitoin ja sen sit avasin kokonaan vauvan selän tueks. /--/ Ja pitääkö sidonta olla alusta lähtien napakka, siis vyön ja " olkainten" ?

Liinan voi toki sitoa niin, että on jo valmiiksi kaksin kerroin - etenkin silloin, kun on aikeissa kantaa pientä vauvaa. Tai sitten sidonnan voi tehdä niin, että pitää koko ajan liinan yläreunasta kiinni. Näin liina ei pääse kierteelle eikä myöskään tule painamaan kantajaa - eikä sidonta " löysty" kantamisen aikana. Kun liinan sitoo " täysleveänä" , sitä voi jossain vaiheessa ennen solmimista vähän kuroa ryttyyn/poimuille mm. vyötäröltä. Lisäksi olkaimet voi taittaa kaksinkerroin myös sitomisen jälkeen joko ennen tai jälkeen vauvan laittamisen liinaan.

Liinan on tärkeää kulkea vauvan polvitaipeesta toiseen, eli ainakin niin leveäksi se tulee levittää viimeistään siinä vaiheessa, kun vauva tulee kyytiin. Ja sitten se meneekin paremmin myös vauvan koko selän yli :)

Trikooliina kannattaa sitoa päälle lähes yhtä napakaksi, kuin mitä on trikoopaita. " Vauvavaraa" ei siis tarvitse juurikaan jättää, etenkin, jos vauva on vielä kovin pieni.

reko-sammakko:

Lainaus:

Mikä sidonta ois hyvä sit isommalle lapselle vai voiko tuossa liinassa enää yli 2-vuotiasta kantaakaan? Meillä on vähän yli 2v esikoinen ja mietin et vois opetella jonkun sidonnan esikoisenkin kantamiseen jos liina siihen soveltuu.

Sama sidonta on ihan jees. Tosin jos kannettava on kovin iso, hänen päänsä tulee kantajan eteen ja jalat saattavat heilua ikävästi sivuilla. Siksi monesti taaperon kantamiseen suositellaankin selkäsidontoja.

reko-sammakko:

Lainaus:

Ja onkohan sidonnassa jotain pahasti väärin ku vauvan naama tuppaa jäämään sinne liinojen alle piiloon. Jos toisen olkaimen nostan vauvan pään tueksi ja vauvalla on pää silleen sivuttain, toinen poski minua vasten ni toisen puolen olkain tuntuu menevän aina naamalle. Voiko sitä korjata muuten ku laskemalla sen puolen olkainta vähän alemmas vai miten?

Eipä tuosta nyt ole mitään vaaraa :) Voit katsoa, mitä tapahtuu, kun vedät olkaimia enemmän hartioille (eivät siis jää ihan kaulan viereen). Monesti se auttaa.

Kahden lapsen kanssa olen liinaillut, molemmilla baby bundler alussa (tosin merkillä ei kyllä mun mielestä ole yhtään mitään merkitystä, eikös kaikki trikoiset toimi suht samalla tavalla?) Laita vaan kysymyksiä tulemaan, kyllä täällä joku aina osaa vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllähän tuo trikooliina periaatteessa soveltuu myös 2-vuotiaan kantamiseen, mutta itse olen aina siirtynyt lapsen kasvaessa kudottuun liinaan. Trikoinen kun joustaa ja lapsi tuntuu siinä painavammalta ja toisekseen kudotulla sidonnat ovat yksinkertaisempia.

Selkäsidonta on hyvä, itsekin käytän sitä sekä meidän 9 kk että 2-vuotiaan kanssa. Alussa sidontaa kannattaa harjoitella jonkun toisen auttamana.

Nyt pitää mennä katsomaan ennen kuin riiviöt hajottavat koko talon :)

Aloittelen liinailua. Babua kokeilin ja tykkäsin, nyt omistan oman 5,4m pitkän liinan (onkohan se liian pitkä ku oon ite alle 160cm pitkä vai onko sillä niin väliä? Oon sitonu sen vyötärölle tulevan solmun jälkeen vielä selän puolelle toiseen solmuun ni en kompastu siihen). Osaan tehä yhen perussidonnan, oisko se KietaisuX. Mietinkii et pitääkö kankaita miten asetella et ne ei jäis rullalle ja painais vauvaa tai omaa selkää? Voiko koko sidonnan tehä silleen et liina ois taitettu puoliks pituussuunnassa ja sen sit asettelis nätisti päälle et olkien kohalla kangas ois kaksinkerroin, voiko vauvan laittaa silleen liinaan vai onko tarkotus et kangas ois leveesti auki vauvan selkää vasten? Sen smokkivyön ali jalat laitoin ja sen sit avasin kokonaan vauvan selän tueks. Itestä se tuntuu napakalta ja vauva siinä viihtyy (vauva 2kk). Minusta liina on vaan vaikee käyttää jos kangas ei oo taiteltu ja se jää aina selkään rullalle ja myttyyn ja sit painaa. Ja pitääkö sidonta olla alusta lähtien napakka, siis vyön ja " olkainten" ? Tuntuu et vauva on hankala pujottaa liinaan jos se on liian tiukalla mut ei kai liian löysälläkään saa olla... Vaikeeta näin aluks ennen ku hommaan oppii!

Mikä sidonta ois hyvä sit isommalle lapselle vai voiko tuossa liinassa enää yli 2-vuotiasta kantaakaan? Meillä on vähän yli 2v esikoinen ja mietin et vois opetella jonkun sidonnan esikoisenkin kantamiseen jos liina siihen soveltuu.

Ja onkohan sidonnassa jotain pahasti väärin ku vauvan naama tuppaa jäämään sinne liinojen alle piiloon. Jos toisen olkaimen nostan vauvan pään tueksi ja vauvalla on pää silleen sivuttain, toinen poski minua vasten ni toisen puolen olkain tuntuu menevän aina naamalle. Voiko sitä korjata muuten ku laskemalla sen puolen olkainta vähän alemmas vai miten?

Kiitti jos joku viittii vastata ees johonki näistä kysymyksistä! :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat