Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen ollut noin viisi vuotta iskiaskipuinen, kipu tulee ajoittain, ehkä noin kerran, kaksi vuodessa, kun saan kylmää alaselkääni. Vetää jalkaan, muutenkin suht. tyypilliset oireet, jotka tunnen. Mutta nyt olen alkanut epäilemään, kun tuli tuo tyypillinen selän jumiutuminen, niin olen huomannut, että alavatsani on vähän turpea ja nivusiin painaa, kivistää tai " juilii" nivusiin päin, alalantio on ihan lämmin, myös selän puoli, tuo kipu oli pahimpina päivinä tosi sietämätöntä. Mitään outoa vuotoa ei ole, mutta kuukautiskipujen aikaan olen voimakkaan kuukautiskipuinen. Voisiko tämä alaselkäjomotus loppujen lopuksi ollakin endometrioosia eikä mitään iskiasta...? Tietäisiköhän joku " endotar" .

Kommentit (15)

Vierailija:

Lainaus:

Sellainen syvältä kumpuava hirveä kipu, jota ei oikein voi kuvailla mitenkään. Nyt on taas vähän parempi, kun kävin leikkauksessa.

Ja tärinäkipu on se toinen, mikä minusta on leimallista. Pitää hiipiä varpaillaan, kantapäälle astuminen sattuu ihan sairaasti.

Vierailija:

Lainaus:

Endometrioosikivut on erotettavissa iskiaksesta aika selvästi. Endoon liittyy usein myös yhdyntä, ulostus ja tai tärinäkipua.

Itsekin oletan, että iskias- , ovulaatio- tai endometrioosikivut, joku noista, ja tosiaan se iskias on ihan vastaanotolla joskus todettu, ilman sen kummempia tutkimuksia. Toivottavasti olisi vaan iskias, sen kyllä kestää, kun se sitten taas hellittää...

sinä olet siis lääkäri...? kiitos paljon tiedosta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Joskus olen havahtunut yöllä kipuun mutta unessa se menee ohi lähes huomaamatta . Melkein joka kk voin laskea kipupäivästä tasan 2 vkn päästä alkaa menkat . Keskiarvoksi sanoisin 10 krt / vuodessa olen tosi kipeä .

Vierailija:

Lainaus:

Itse kärsin niistä enkä lainkaan menkkojen aikana ! Oireet ovat todella kivuliaita : maha turpoaa jalkapalloksi , istuminen on tehtävä varoen ja pyörällä on mahdotonta ajaa . Tärinän sieto on nollassa . Tuntuu kuin koko kohtu yms yrittäisivät tulla ulos ! Itse kyllä selviän yhdellä särkylääkkeellä jos vain ehdin ottamaan sen ajoissa .

...vaan juuri lähes päivälleen oletetun ovulaationi hetkellä. Huomasin jopa, että tuli se tyypillinen limatulppa tms., joka tulee silloin kun on ovulaatio. Ja sinä päivänä nämä kivut olivat kauheimmillaan. Sopii täysin sinun kuvaamiisi oireisiin. Vatsani tuntuu ihan kuin olisi ns. pulla uunissa, tärinän sieto on nolla, selkä väsyy tosi helposti, ei voi ajaa pyörällä, toisaalta ei oikein voi seisoakaan paikoillaan kauheasti. Kauheat päivät, sillä silloin on esim. rakastamani juoksu ihan mahdotonta...Kai nämä ovat ehkä ovulaatiokipuja, koska tuo aika täsmää piirulleen. Ja kuukautiseni ovat kuin kello, tosi säännölliset.

siis iskiaskipuani ei ole mitenkään röntgenologisesti todennettu. YTHS:n lääkäri vaan sen totesi todennäköisimmäksi silloin vuosia sitten. Nyt olen alkanut epäilemään...koska tuon kipujakson aikana yleensä alavatsani on pinkeä, turvonnut ja olo on kuin pahimpina kuukautiskipuhetkinä, sellaista polttoa ja nivusiin säteilemistä, ristiselkäkipua.

Vierailija:

Lainaus:

Itse kärsin niistä enkä lainkaan menkkojen aikana ! Oireet ovat todella kivuliaita : maha turpoaa jalkapalloksi , istuminen on tehtävä varoen ja pyörällä on mahdotonta ajaa . Tärinän sieto on nollassa . Tuntuu kuin koko kohtu yms yrittäisivät tulla ulos ! Itse kyllä selviän yhdellä särkylääkkeellä jos vain ehdin ottamaan sen ajoissa .

Vierailija:

Lainaus:

Sitä leikataan aina pois tähystysleikkauksessa, mutta kasvaa tietty takaisin...

9

Ja olen kuullut, että kaikki nuo saattaa esiintyä yhdessä, eli siis endometrioosin oireet ovat usein nimenomaan ovulaatiokivut, kuukautiskivut jne., myös yhdyntäkivut.

Sellainen syvältä kumpuava hirveä kipu, jota ei oikein voi kuvailla mitenkään. Nyt on taas vähän parempi, kun kävin leikkauksessa.

Ja tärinäkipu on se toinen, mikä minusta on leimallista. Pitää hiipiä varpaillaan, kantapäälle astuminen sattuu ihan sairaasti.

Joskus olen havahtunut yöllä kipuun mutta unessa se menee ohi lähes huomaamatta . Melkein joka kk voin laskea kipupäivästä tasan 2 vkn päästä alkaa menkat . Keskiarvoksi sanoisin 10 krt / vuodessa olen tosi kipeä .

Vierailija:

Lainaus:

Sitä leikataan aina pois tähystysleikkauksessa, mutta kasvaa tietty takaisin...

9

Plus sitten tietenkin se nivusiin säteilevä paineen tunne. Oliko myös vatsa vähän turvonnut?

Mene lääkäriin ja jos ei muuten selviä, mene tähystykseen! Itselläni sitä pidettiin pitkään laktoosi-intoleranssina,vatsahaavana jne. minä sattuu, koska missään ei näkynyt mitään...

9

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat