Seuraa 

eli tilanne on tämä: mulle tuli jonkinlainen rintatulehdus lauantaina. oli kipua rinnassa, ei punoitusta tai möykkyä. kuume nousi, mutta kun sain rinnan illalla tyhjäksi niin kuume laski yöllä pois. eilen tuli sitten punoitus ilman kipua eikä mitään möykkyä vieläkään.

rinnan tyhjentämiseen kun käytin ahkerasti vauvaa niin nännistä tuli ylikipeä! siihen tuli vaalea möykky ja imettäminen on tuskaa. tänään käytiin näyttämässä neuvolassa ja saatiin antibioottikuuri. terkka ehdotti, että syöttäsin pari päivää vain terveestä rinnasta, mutta en kyllä pysty kun sekin nänni sattuu nyt jo ihan hirveesti!

oon rasvannu lansinohilla ahkerasti ja antanu ilmakylpyä. käytin vain kankaisia liivinsuojia (paitsi kun vaihdoin niitä niin ahkerasti ni tänään ne oli tietty kaikki pyykissä...) vaatteet ei varmasti purista, mutta yöllä oli tuskaa kääntää kylkeä kun pienikin liike " herätti" kivun pahasti.

kohta koitan kaalinlehtiä, mutta toistaseks istun tässä koneella rinnat paljaana roikkuen... oon imetystykilistan sivut kolunnu ja koittanu vahtia vauvani imuotetta (paremmin se saa kiinni kipeämmästä rinnasta...) oisko siis kellään mitään ideaa? ei kai mun ole pakko antaa korviketta? ja sattuu se pumppauskin eli luovutanko (EN!) ja annan pullon? luotanko, että tää menee pian ohi ja voin jatkaa imetystä hyvillä mielin? apuja, pliis.

Tiina ja Aapo 4vko

Kommentit (6)

oli minun pelastukseni ennenkuin nännit parkkiintuivat imetystahtiin. Voidetta saa apteekista - tosin kallis mutta mielestäni sen arvoista. Tuote on muistaakseni ihan luonnontuote.

minulla meni nännit ihan rikki aluksi, tuli jopa rupea, joista sitten verta. imettäminen oli todellista tuskaa. sitten ostin rintakumit, joiden avulla imetys taas alkoi onnistua ja nännit pääsivä paranemaan. kun ne paranivat, onnistui imetyskin ilman niitä. Ilmakylpyjä, lansinohia jne kokeilin lähes tuloksetta. välillä käytin myös maidonkerääjiä liiveissä, jotta nännit saivat " kuivua" ja hengittää.

Sun kysymys taisi kuitenkin olla enemmän siitä tulehduksesta? mulla tuli esikon aikaan ja se meni ohi ihan vaan pumppaamalla rinta tyhjäksi. arkoihin nänneihin voisit ehkä koittaa noita kumeja. meillä ainakin vauva sai siitä hyvin otteen ja imi hyvin. koita myös suihkuttaa lämpöisellä vedellä.

kyllä se siitä lähtee =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se voi aiheuttaa voimakasta kipua rinnassa/nännissä. Rinnat voivat näyttää normaaleilta tai ne voivat olla ihottumaiset tai niihin voi tulla valkoisia läikkiä. Hiivatulehdus voi levitä maitotiehyisiin, jolloin se voi aiheuttaa kovaa kipua imettäessä tai imetysten välilläkin.

Sammaksen hoidosta ei ole mitään haittaa, joten kannattaa kokeilla sitäkin. Vauvan suuta voi penslata puolukalla tai sitruunalla, äidin rintoja vissyllä (uskoisin, että yhtä lailla sitruunalla, koska tuo sitruuna on tosi tehokasta rinnoissa oleviin bakteeritulehduksiin). Kaikki vauvan suun ja rintojen kanssa kosketuksissa olevat kannattaa pestä huolella. Sammakseen on myös lääkettä, kysy neuvolasta tai lääkäriltä.

Toivottavasti saat helpotuksen! Eikä imetystä kannata lopettaa ihan helpolla, jos maitoa tulee. Ja se rintakumi on ehdoton. Olen kolmen kanssa käyttänyt aina alussa pahimpina kipuaikoina.

Oletan, että vauvan kielijänne ei ole liian lyhyt, joka taas voi myös aiheuttaa rintakipua imettäessä...

Suosittelen ihan rintakumeja! Niillä imeminen ei satu. Aikaisemmin kannattaa alkaa käyttämään ennen kuin tilanne on jo (liian) paha, että imetys on tuskaa.

oli minun pelastukseni. Ensimmäiset kaksi kuukautta nännini olivat koko ajan rikki (onneksi kuitenkin vuorotellen), laitoin aina imetyksen jälkeen nänniin kunnon kerroksen bepanthenia joka hoiti ihoa ja myös hieman turutti kipua. Nyt rinnanpäät ovat jo " parkkiintuneet" eivätkä enää kipeydy/mene rikki.

-Rainy-

en tullut ajatelleeksi rintakumia lainkaan. täytynee koittaa. monasti ne vaan lasketaan samaan " imetystä häiritsevien turhakkeiden" kastiin kuin pullot ja tutitkin. mä kun olisin niin mielelläni mahdollisimman luomu :) mutku niitä siis käyttää, jotta vois jatkaa imetystä niin eihän se sillon voi pahasta olla?

maidonkerääjää olen käyttänytkin. oon toistaseksi säilöny kerääntyneen maidon, mutta terkka sano, et " laita pois kun siinä on niitä tulehdusbakteereja" ... mut toisaalta kun tulehtuneesta rinnasta saa ja pitääkin imettää? eikä vauva ole mitenkään reagoinu " kuumemaitoon" tai hylkiny tulehtunutta rintaa.

missään ei mainita tällästä rintatulehdusta. sanotaan vaan että rintatulehdus= punoitus, muhkura, kipu ja kuume. mulla oli vaan kipu-> kuume ja nyt punoitusta, ei kipua (paitsi siis nännit) eikä enää kuumetta... terkka oli silti varma, että kyllä tää rintatulehdus on, joten antibiootteja tarvitaan. ei siis tunnu rintatulehdukselta ja akuutein vaiva on nyt siis kipeät nännit.

lisääkin neuvoja vastaanotetaan mielihyvin!

Tiina :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat