Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ihan ystävällisesti vaan kysyn, sukumme vanhemmat naiset kilvan ihmettelevät ja tyrkyttävät tuttia vauvallemme ja kun ei sitä huoli niin onpas outoa ja sit on näitä " kasta sokeriveteen" -niksejä... Esikoisen kanssa oli oikea tuttirumba ja jos tämän kanssa välttyis koko tutilta ois siistiä.. Mutta miksi ennenvanhaan se tutti ollut niin must?

Kommentit (14)

Heh, meilläkään ei kuopus millään huolinut tuttia, ja oltiin asiasta huolissaan. Loppujen lopuksi oli aina todella " helppo vauva" , paljon helpompi kuin tuttisuu esikoisemme. Kai sitä jotenkin ajatelllaan, että tutilla saa lapsen rauhoitettua, mutta kun tutittomilla se rauhoittumiskeino on vain jokin muu kuin tutti (meidän kuopuksella unirätti).

kaikki mahdolliset tutti merkit kokeiltiin ja tyrkytettiin joten ei meillä ole ainakaan kaivannut sitä mutta opetin hänelle ihan vauvasta asti unille mennessä uniharson joka oli ns tutin korvike ja turva nukkuessa.

minulle ainakin neuvolassa sanottiin että jotkut lapset eivät ikinä opi syömään tuttia tosin meillä esikoinen säästyi korvatulehduksilta kun ei syönyt tuttia. joten tee juuri niin kun itse parhaaksi näet tutin suhteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos vauva itki (niin kuin varmasti itkikin) jo paljon ennen syöttöaikaa, niin iskettiin tutti suuhun. Meillä ei ole yksikään lapsi imenyt tuttia, kun olen imettänyt lapsentahtisesti.

Esim. ystäväni vauva, samanikäinen kuin esikoiseni, ei huolinut tuttia, mutta tissiä halusikin sitten kymmenen kertaa yössä. Minä syötin toki vauvan yöllä, mutta laitoin tutin jos hän kerjäsi rintaa taas viiden minuutin päästä, ja tutti kelpasikin.

Kun esikoiseni alkoi itkemään kesken vaunulenkin, laitoin tutin suuhun. Ystäväni joutui nostamaan vauvan syliinsä, ja loppujen lopuksi imettämään kun vauva ei muuten hiljentynyt.

Meidän molempien kuopukset syö myös tuttia, ja nyt heilläkin on yöt helpompia ja vaunulenkkimme sujuvat ilman keskeytyksiä.

Toki vauvoissa on eroja, joku tutinsyöjä karjuu silti aina vaunulenkeillä, ja joku tutiton taas voi nukkua kuin tukki vaunuissa ja yölläkin.

Mutta tutti tyydyttää aika kivasti vauvan " turhan" imemisen tarpeen (äidin ei tarvitse toimia vauvan huvituttina) jos vauva on sellainen jolla on voimakas imemisen tarve. Ja tutti toimii myös rohkaisijana, lohduttajana.

Ilmankin kyllä pärjää, luulisin :)

Sillä saa ostettua aikaa tiukan paikan tullen, välttyy olemasta itse huvilupsutuksen kohde ja samalla välttyy osalta ylensyönnistä johtuvista vatsakivuista. Mutta jos lapsella ei ole iso imemisen tarve ja on rauhallinen, niin ei kai sitä tuttia silloin mihinkään tarvi.

esikoisen kohdalla stressasin siitä(kin) kun vauva ei millään halunut tuttia. Kuopuksen kohdalla tajusin jo olla ottamatta asiasta paineita ja suvun vanhempien naisten ja tuttavapiirin muiden äitien ihmettely on mennyt ja menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Minulla on siis kaksi lasta, joista kummallakaan ei ole ollut tutti lainkaan käytössä. Toinen on ollut ns. vaativa vauva ja toinen helppo/kiltti vauva. Joten ilman tuttiakin vauva voi olla tosi helppohoitoinen eikä tutti todellakaan ole välttämättömyys. Päinvastoin, parempi ilman.

Joo joo, tiedän ettei asia ole noin yksiselitteinen =)

Meidän lapsilla ei kummallakaan ole ollut koskaan korvatulehduksia, vaikka kumpikin on/oli oikea tuttiritari. Esikoinen (jota ei edes imetetty kuin alle kuukausi, oli siis pulloruokittu) söi tuttia ja joi tuttipullosta yli 2½-vuotiaaksi. Kuopus on nyt 2 v 1 kk ja syö tuttia edelleen. Kummallakaan ei siis tulehduksen tulehdusta, ja esikko on jo nelivuotias. Purentakin on molemmilla priimakunnossa.

Meillä esikoinen ei tuttia tarvinut. Alkuun imetysongelmien takia ei haluttu tuttia antaa ja myöhemmin kun sukulaiset sitä tyrkyttivät ei se kelvannut. Toisaalta lapsi oli rauhallinen, ei huudellut turhia, imeskellyt peukaloa eikä roikkunut tissillä. Hyvin pärjättiin noin eikä tarvinut vieroittautumista.

Kuopus taas huutavaisempi vauva, roikkui teissillä jatkuvasti jne. Haluaisn pärjätä ilman tuttia tälläkin kertaa mutta pakko myöntää että oli todellinen helpotus kun 4kk iässä lopulta tuttia kokeilin. Nyt 1v lapsi haluaa välillä tutin nukahtaessaan, toisinaan taas ei. muuten ei tuttia kaipaa, eli uskon että pääsemme siitä eroon ihan asiallisesti.

Meidän esikoisella ei ollut tuttia käytössä, eikä nähty tarvetta. Kuopusta yritetään opettaa tutin käytöön, sillä hänellä aivan valtava imemisen tarve. Imee ja imee, vaikka vatsa jo aivan täynnä ja sitten pulauttelee itsensä ja ympäristönsä aivan märäksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat