Vierailija

Olen viikonloppuna kertonut täällä palstalla lapsemme (1v. ) viikko sitten saaneesta pitkittyneestä kuumekouristuksesta.

Eilen huomasin pojalla muutaman vesirokolta näyttävän näppylän ja tänään illalla niitä oli tullut muutama lisää ja lämpöä 38.

Kouristuksen takia viime viikolla otettiin kaikki virustestit, vesirokko mukaanlukien (silloin neg. ). Kysymys siis kuuluu: Olisiko mahdollinen vesirokko näkynyt viimeviikon testeissä jos lapselle eilen tullut näppylät?

Huolettaa vaan se korkean kuumeen mahdollisuus. En ole nukkunut kunnolla moneen yöhön ja ensi yönä varmaan vielä vähemmän :(

Kommentit (19)

Silti tää huoli ei helpota!

Sitäpaitsi olisi kiva kuulla selviytymistarinoita pitkittyneen kuumekouristuksen jälkeen. Kaikkialta saa vaan kuulla, että kaikille jäänyt jotain pysyviä aivovaurioita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mun lapsella on ollut kuumekouristus, tuli yli 40 asteen kuumeessa, sen koomin ei oel tullut

anna kuumelääkkeitä ohjeen mukaan, ilmeisesti annat kahta lääkettä " ristiin" . Tärkeintä on alentaa kuume, älä panikoi rokosta!!

Vierailija:

[quote]

Kuumekouristuksiin taipuvaisella lapsella ehdottomasti tärkeintä on tehokas kuumeen hoito. Eli tosiaan tuplalääkitys, tuo sama yhdistelmä on meilläkin käytössä, vaatteet pois, ikkunat auki, viileällä vedellä kostutella rievulla voi viilentää ihoa. Minä olen mennyt yöllä jopa kuumeisen lapsen kanssa ulos. Meillä kuumekouristelija on nyt 5 vuotias, kuumekouristuksia on ollut kahdesti, ja kerran erittäin pitkä tajuttomuuskohtaus (epilepsia), joka kesti peräti 6 tuntia, ja tuolloin pojalla ei ollut kuumetta.

Lääkitsen aina pojan kuumeen, ja meillä muuten aivosähkökäyrässä ei näy yhtään mitään, silti tuollainen epilepsiakohtaus on tullut.

Poika on täysin terve 5 v. Eli kuumekouristuksista sekä epilepsiakohtauksesta ei ole jäänyt jälkiseuraamuksia.

Tsemppiä ensi yöhön ja herkästi hoitoon.

Viime yö meni pojalla yllättävän hyvin, nukkui yön läpeensä. Itse en saanut nukuttua. Annoin vielä yölläkin pojalle panadolia varmuuden vuoksi, vaikka ei lämpimältä tuntunut (kehottivat päivystyksessä näin tekemään). Aamulla ei lämpöä, mutta tosi kova nuha!

akuutissa oli kerran juttua. VAikuttaa johonkin keskushermostoon.

Mutta onhan sitä ennenkin annettu kuumelääkettä ja ota lapselta vaatteet pois niin kuume ei nouse liian ylös ja pelkkä lakana päälle tai ilman sitä

pysyykö kuume alhaalla kahdella kuumelääkkeellä? tärkeintä on estää kuumetta nousemasta liian ylös. Rokkotaudit eivät yl. ole vaaraksi

mutta sinun tulee tietysti muistaa että lapsesi kuume saattaa olla vaarallisempi joten tee kuten neuvoivat tk:ssa.

Vesirokko

" Mikä on vesirokko?"

Vesirokko on viruksen aiheuttama lastentauti, jossa iholle syntyy kutiavia ja kipeitä vesirakkuloita. Tauti oireilee kuumeiluna ja kipuina. Sitten iholle nousevat nämä kipeät vesirakkulat. Melkein kaikki sairastavat tämän helposti tarttuvan taudin lapsena. Vesirokko pitäisi malttaa sairastaa rauhassa loppuun asti, etenkin jos sen saa vasta aikuisena. Jälkitauteina voi nimittäin esiintyä vaikka aivo- tai keuhkokuumetta. Kutinaan voi pyytää lääkäriltä reseptin antihistamiinimikstuuraan. Myös kynnet kannattaa pitää vesirokon sairastamisen aikana lyhyinä, jotteivät raapimisjäljet olisi kovin hurjia. Vesirokon aikana ei tulisi käyttää aspiriinia tai mahdollisesti muitakaan tulehduskipulääkkeitä. Syynä on niin sanottu Reyen-syndrooman riski, mutta onneksi riski on varsin pieni.

Akuutin omalääkäri Risto Laitila

Ajattelin vaan kun vesirokossa niin pitkä itämisaika, jolloin kuitenkin tauti voi jo tarttua toiseen. Niin jospa se olis näkynyt jo testeissäkin itämisajalla. Tyhmä minä..

Nyt ottaa kyllä koville, eikö se viime viikkoinen olisi jo riittänyt :(

-ap

Viikko sittenkään kouristuksen estolääkkeet eivät auttaneet kun ambulanssimiehet kokeilivat monta kertaa. Kaksi tuntia antoivat ensiapua ja sitten laittoivat hengitysputken ja veivät kopterilla yliopistolliseen sairaalaan teholle.

Pelottaa vaan seuraava kerta vaikka lääkket ovatkin jos ne eivät autakaan.

Kuumekouristuksiin taipuvaisella lapsella ehdottomasti tärkeintä on tehokas kuumeen hoito. Eli tosiaan tuplalääkitys, tuo sama yhdistelmä on meilläkin käytössä, vaatteet pois, ikkunat auki, viileällä vedellä kostutella rievulla voi viilentää ihoa. Minä olen mennyt yöllä jopa kuumeisen lapsen kanssa ulos. Meillä kuumekouristelija on nyt 5 vuotias, kuumekouristuksia on ollut kahdesti, ja kerran erittäin pitkä tajuttomuuskohtaus (epilepsia), joka kesti peräti 6 tuntia, ja tuolloin pojalla ei ollut kuumetta.

Lääkitsen aina pojan kuumeen, ja meillä muuten aivosähkökäyrässä ei näy yhtään mitään, silti tuollainen epilepsiakohtaus on tullut.

Poika on täysin terve 5 v. Eli kuumekouristuksista sekä epilepsiakohtauksesta ei ole jäänyt jälkiseuraamuksia.

Tsemppiä ensi yöhön ja herkästi hoitoon.

Luin tekstisi siitä pitkittyneestä kuumekouristuksesta viime vkl. En minä osaa mitään neuvoja antaa, mutta sympatioita kylläkin. Toivon, että kaikki menee hyvin - vaikka se nyt todella vesirokkoa olisikin.

Tiedän, miten huolissaan sitä lapsestaan on! Itse itkin pari vuotta sitten sairaalassa 3 vrk putkeen, kun vauvallani epäiltiin pahaa suolistovikaa.

Mistähän nämä kuumekouristukset ovat alkaneet levitä lasten riesaksi? Hoitolapseni sai äkkiä kohonneen kuumeen seurauksena tajuttomuus kohtauksen. Aika pelottavaa eka kerralla. Juttelin lapselle rauhoittavasti ja annoin nopeasti kuumetta alentavaa lääkettä ja vähensin vaatteita. Siitä hän pikku hiljaa tokeni. Puolessa tunnissa tilanne oli ohi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat