Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Voi kuulostaa hassulta, mutta tällainen asia on murehduttanut mieltä. Tähän saakka olen lukenut esikolle (pian 2 v) pari kirjaa ja sitten tyttö on simahtanut äidin syliin. Aikaa rulianssissa menee puolisen tuntia. Mutta nyt taloon on siis tulossa vauva. Miten voin olla esikoisen kanssa rauhassa puolisen tuntia, jos vauva on hereillä ja vaikka itkee tai kaipaa ruokaa/huomiota yms? Miten muut olette asian ratkaisseet? En halua, että esikko vielä jättää paiväunia pois, vaikka kyllä tuntuu jo pärjäävän ilman niitäkin.

Kommentit (5)

Meidän lapsilla on tasan 2 vuoden ikäero, ja teimme niin, että nukuimme kaikki päiväunet parivuoteessa. Vauva toisessa reunassa, minä keskellä, ja esikoinen toisessa reunassa. Mentiin koko porukka samaan aikaan petiin, imetin vauvan uneen, ja sinä aikana esikoinenkin sitten usein nukahti. Jos ei nukahtanut, halailin ja silittelin häntä hetken aikaa kun vauva oli jo simahtanut.

Lasten samanaikaiset päiväunet oli meillä kaiken a ja o (ja on edelleen, molemmat nukkuu samaan aikaan päikkärit vaikka esikoinen on jo 3,5v). Onneksi esikoiselle ei ole koskaan ollut niin tarkkaa, meneekö päikkäreille kello 12 vaiko kello 14. Kun vauvaa alkoi väsyttää, mentiin nukkumaan.

taapero 1,9v ja nuorempi nyt 7kk,taapero nukkunut aina omassa sängyssä ilman mitään toimia,viedään sänkyyn,ovi kiinni ja sinne nukahtaa.kun vauva syntyi,rytmitin aika pian niin että päivällä kun vanhempi nukkuu,myös pienempi unten maille.vein vanhemman ensin sänkyyn ja sitten imetin pienempää ja nukahti vierelle ja nykyään vien pienemmän ensin vaunuihin ulos nukkumaan,isompi saa olla mukana ja sitten vien hänet sänkyyn.molemmat nukkuvat n.2,5-3t unet ja äidillä on vähän omaa aikaa :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

lapset 1v10kk ja 2kk. Esikoinen nukahtaa päikkäreille omaan sänkyynsä, mutta vieressä on oltava niin kauan että uni tulee. Vauvalla ei vielä mitään selkeetä rytmiä ole, joten joskus nukkuu esikon nukutusaikaan, joskus valvoo. Jos valvoo, otan hänet mukaan hämärään huoneeseen ja imetän samalla kun esikoinen hakee unta. Hyvällä säkällä vauvakin siihen nukahtaa, ja ainakin useinmiten pysyy hiljaa kun on tissi suussa tulppana. :) Eli neuvoisin sua opettamaan esikoisen nukahtamaan sänkyyn eikä syliin, ja mukava nojatuoli esikoisen sängyn vieressä on myös ainakin meillä must!

Vajaa 1v11kk ikäeroa. Ei vaan nukahtanut millään konstilla enää.

Oireita oli jo aikaisemminkin, mut sitten se vaan meni noin. Nukahti kyllä sitten vuoden verran ajoissa kuudelta seiskalta ja nukkui yli kellon ympäri. Vauva oli vaativa ja koliikkinen, allerginen, nukkui tooosi huonosti.

Tsemppiä! Noilla edellämainituilla konsteilla se pitäisi onnistua... jos onnistuu... ja ulkoilua tietysti tarpeeksi ja virikettä taaperolle..

Meillä pelastus ja äidin oma " lepotuokio" tuli tuplarattaiden työntelyllä. Lapset niihin ja taaperokin nukahti sinne jos oli unen tarpeessa. Ja äiti saattoi jopa käydä kahvilla jossain joskus. ;)

Nyt ei enää nukahda mihinkään isompikaan, paitsi jos on oikein hulinaa ollut. Sit käy pitkäkseen itse ja haluaa nukkua ja nukahtaakin itse. :) Esim. mökillä on käynyt itse sohvalle päiväunille ja nukkunut siinä päiväunet ihan itse. (Ikää nyt 3v7kk) Ja vähänkin vieraammassa paikassa nukutaan kaikki samassa sängyssä. Tai jos nukahtaminen on erityisen vaikeaa joskus.

Meillä on esikoinen 2v2kk ja vauva 6viikkoa. Vielä viime viikkoon saakka esikoinen nukahti päikkäreille minun syliini (katselimme kirjaa ja hyräilin), josta sitten kannoin omaan sänkyyn nukkumaan. Vauvan syntymään saakka tämä toimi hyvin ja oli ihan ihanakin läheisyyshetki - - MUTTA. Sitten meille syntyi tämä itkuinen ja kärttyisä vauva, ja päikkäreille menosta alkoi tulla vähän liian jännittävä juttu. Ensin piti saada vauva varmasti nukahtamaan, ja sitten kiireesti ryhtyä nukuttamaan esikoista. Ja silti vauva saattoi herätä ihan milloin vain. Yleensä homma kuitenkin toimi (jossain vaiheessa iltapäivää), mutta oli silti vähän liian stressaavaa, ainakin minulle!

Viikko sitten maanantaina päätin kokeilla, josko esikoinen suostuisi jäämään itse nukkumaan omaan sänkyynsä pimeään makkariimme. Laitoin satu-cd:n soimaan. Yllättäen kaikki onkin mennyt tosi hyvin! Viime ma ja ti oli pientä temppuilua, mutta jo keskiviikkona tyttö nukahti n.20 minuutissa ilman mitään kiukkua! Juuri nytkin hän on makkarissa hakemassa unta, kenties jo nukkuukin. Olen tosi onnellinen ja tyytyväinen tilanteeseen! Vaikka kyllä se sylittelykin oli ihanaa - varsinkin, kun nyt aikaa esikoisen kanssa olemiseen on tosi vähän muutenkin. : (

Ensimmäisen kirjoittajan ajatus siitä, että esikoinen tulisi sängylle äidin ja vauvan kanssa, tuntuu myös ihanalta. Meillä vaan tuo esikoinen on niin jotenkin vilkas, ettei ole koskaan rauhoittunut viereen pötköttelemään. Yritin sitäkin, mutta ei siis meillä toiminut.

Toivottavasti löydätte teille sopivan systeemin! Ja kannattaa ehkä alkaa harjoitella jo ennen vauvan syntymää, koska jos vauva on vaativa, niin olisi ainakin tämä pulma poissa päiväjärjestyksestä!

t. Ompunäiti

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat