Vierailija

olisiko kellään vinkkejä raskausajan selkävaivojen helpottamiseen. Useamman viikon ajan tuntunut kipua alaselässä. Kipu iskee lähinnä työpäivän aikana/jälkeen ja voimistuu mikäli en ehdi levähtämään. Seisomatyössä olen, ja aika paljon kyykkimisiä ja nostoja joutuu työpäivän aikana tekemään. Tänään kävin terveyskeskuksessa, mutta lääkäri ei edes katsonut selkää tai kysellyt suuremmin, kirjoitti viikon sairaslomaa ja käski syödä särkylääkkeitä. Mikähän auttaisi vaivaan?

Kommentit (5)

Makaapa viikko sängyssä niin tiedät, miten kipeäksi se selkä voi mennäkin!



Raskausajan selkäongelmat johtunevat (niin olen mielessäni miettinyt) mm. siitä, etteivät vatsalihakset enää samalla tavalla tue vartaloa kuin aikaisemmin. Myös nivelsiteet saattavat löystyä raskausaikana, ja toki maha painaakin.



Sellainen liikunta, joka vahvistaa selkälihaksia on hyväksi. Lihakset tukevat selkää. Erilaisia tukivöitä ja -liivejä kannattaa myös kokeilla. Jos nukut kyljelläsi, laita tyyny polvien väliin.



Mulla oli selkä kipeä alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa. Keskiraskaus sujui hyvin.

Teen fyysisesti raskasta työtä. Selkä ei ole kipeä.



Suosittelen että nyt ensin vähän lepäilet ja sitten seuraat asentojasi. Työssäsi kannattaa päästä mahdollisimman helpolla: tee hitaammin, kanna vähemmän kerralla ja muista ergonomia. Siis nosta jaloilla! Ei selällä.



Uiminen on hyvä liikunta muoto raskaana, vesi kannattaa ja liikkeet tuntuu hyviltä. Ota ihan tavaksi lähteä kävelylenkille.



Lämpöpussi on tosiaan ihana. Hanki semmonen jos et jo omista. Se on ihana myös supistuksiin!



Jalkoja kannattaa nostaa ylös aina kun mahdollista, ittellä tukivyö ahkerasti käytössä. Unohdan aika helposti nykysin vetää napaa selkää kohti. Eli katse myös ryhtiin: miten nytkin istut koneella???



Hae selkävaivoihin reippaasti vaan saikkua jos tarttee. Lepo on hyvä mutta liikuntaa tarttee jokanen raskaana oleva. Älä kiusaa selkää liikaa, mutta huomio siihen. Neuvolasta voit kanssa pyytää jotain jumppaohjeita.



Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kannattaa varmaan ostaa tukivyö tms., uskon että siitä voi olla apua. Meille kätilö näytti että sen pitää olla tosia lahaalla, ihan lantiolla eikä mahan kohdalla lainkaan, etiedä häntä sitten (itse en käytä, niin ei ole kokemusta). Tärkeää on yrittää seistä ja kävellä niin, ettei työnnä pyllyään luonnottoman taakse, kuten helposti mahan kasvaessa käy. Selkä pitäisi siis yrittää pitää mahdollisimman suorana.



Kun nukut, nuku kyljelläsi ja laita päällimmäisen jalan alle tyyny, että asento on selälle hyvä. Sitten pakaroissa on sellaiset iskias-akupisteet, joita voit koettaa painella. Ne löytyy tosta sivusta suunnilleen takataskun yläreunan kohdalta vähän puolivälistä sivuun päin. On muuten ihan hemmetin kipeet kaikilla raskaana olevilla!



Muita vinkkejä en oikein keksi, paitsi tietty miehen suorittama hieronta vielä! Tsemppiä!

Kävin ostamassa sellaisen tukivyön lastentarvikeliikkeestä. Se kyllä helpotti, ja muutenkin kannattaa pitää lämpimänä alaselkä, ja kipulääkkeitä kannattaa ottaa. Vaikka se tuntuukin typerältä syödä niitä lääkkeitä, niin silti kannattaa, koska vain tulehduskipulääke saa selän rennoksi kokonaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat