Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kaipailisin tässä suurperheodottajien pinoa? vai onko kaikki kesälomilla?

Annlinn

Sivut

Kommentit (31)

On jäänyt kirjottaminen kun kone oli pitkän aikaa lakossa...nyt vihdoinkin päättää toimia. Mahtaako kukaan enää muistaakaan minua...

Heinäkuu alkaa pian ja maha on kasvanut jo kivasti. Verenpaineen kans oli jonkinverran ongelmia alku keväästä, mutta nyt olo on ihan ok...

Risella rv28+5

Kiirettä tuntuu näin kesällä riittävän. Ei ehdi paljoa koneella olla, mutta laitetaanpa nyt muutama rivi kumminkin niin josko muutkin innostuisivat kirjoittamaan... =) Meillä on ollut ikkunaremonttia, joka on vienyt kaiken ylimääräisen ajan. Nyt onneksi alkaa olla viimeistelyvaiheen aika ja ehkä ehtii taas koneellekin joskus...

Juhannus oli ja meni. Kaksilla synttäreillä oltiin ja toiset oli pitkän matkan takana, joten tuntuu, että autossa tuli vietettyä iso osa juhannuksesta. Ihan hyvin kumminkin jaksoin reissun ilman kummempia vaivoja. Nyt ei enää ole isompia reissuja suunnitteilla ellei sitten miehen ensi viikolla alkavan loman aikana kumminkin innostuta jonnekin lähtemään. Riippuu keleistä ja omasta jaksamisesta. Muksut on onneksi sen verran pieniä, etteivät kaipaa ihmeempiä lomalta. Jos kelit on hyvät niin paljon uimista ja ulkoleikkejä...

(.) voi paksusti. Kauhean iso maha ei kyllä ole ja nyt tuntuu selvästi jo vähän laskeutuneen. Ihan mukava masu kaiken kaikkiaan eikä olo ole mitenkään erityisen tukala etenkään näillä keleillä. Laskettu aika lähestyy kuitenkin tosi kovaa vauhtia. Periaatteessa kaikki on valmiina vauvaa varten, mutta toivoisin kuitenkin, että viihtyisi vielä vähän aikaa masussa. Viime viikon lääkäritarkastuksessa kohdunsuu oli vielä ihan kiinni ja vauva ylhäällä (nyt minusta kyllä laskeutunut), joten supisteluista huolimatta ei mitään syytä olettaa, etteikö menisi vielä se kolme viikkoa ennen vauvan tuloa. Lähellä se on silti... Missä ovat kaikki muut heinäkuun suurperheiset odottajat? Joko jollain teistä on vauva?

Pitää jatkaa vielä vähän siivousta, ettei miehentarvitse ihan yksinään ahkeroida. Huomenna tulee synttärivieraita (poika täyttää tänään 5v) ja meillä on ikkunaremontin jäljiltä yhä kaaos, joka tämän päivän aikana on saatu aika hyvin hallintaan. Onneksi tulossa on pari ystäväperhettä, joiden takia ei tarvitse stressata, mutta mukavampi täällä on itsekin asua, kun on siistimpää. =)

Mukavia kesäpäiviä ja antakaahan kuulua itsestänne!

Meiramiina 36+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä kans sama tilanne kuudes tulossa tein just testin ultra ens viikolla. Perheeseen kuuluu kans 12v,11v,9v,7v,ja 3v lapset sekä mies 35v. Kenellekkään ei oiken uskalla puhua kun katsovat kieroon tosi pahasti. Asumme muuten ihan tässä pääkaupunkiseudulla.

Just tulin iltavuorosta kotiin ja kun mulla on nyt juhannusvapaiden jälkeen rytmit sekaisin niin virtaa piisaa ihan liikaa vaikka nukkumaan pitäisi mennä..aamulla se sitten taas kostautuu kun on viikko mennyt niin että ollaan heräilty vasta 10-11 aikaan..

Juhannus vietettiin ihan omalla porukalla mökillä saunoen, grillaten ja veneillen ja nautin olostani ja nukuin pitkiä päikkäreitä..juhannuspäivänäkin vaan 3 h...

Loman alkuun olisi vielä tän viikon jälkeen kolme viikkoa mutta jos olotila jatkuu näin hyvänä kun nyt on niin nou hätä ei voi valittaa..olenkin odottanut tätä keskiraskautta kun ei okseta, pissata eikä väsytä..ja energiaakin on jo enemmän että saa jotain aikaiseksi..

Ens tiistaina olisi sitten ultra ja seuraava neuvola parin viikon päästä..mutta tikrunpentukin liikkuu joka päivä enemmän..

Nyt suihkuun ja sitten pakko mennä lukee kirjaa sänkyyn ja maanitttelemaan nukkumattia kylään..aamulla on taas piru irti kun väsyttää ja pimutkin pitää tarhaan herätellä !!

Voikaa paksusti !!

Palataan !!

Isotikru+tikrunpentu 18+5

Millä viikoilla ultrassa näkee AIKAISINTAAN vauvan sukupuolen kun haluan sen aivan terveydellisistä syistä tietää.

(Geneettisen raskausmyrkytyksen vaara jos lapsi on poika). Siitä on jo niin pitkä aika että olen jo aivan unohtanut kaiken. Olishan toi mun lääkäri osannut sanoa mutta kun unohdin puolet tärkeistä kysymyksistä kysyä.

Annlinn

mutta pitää itsestä nyt vähän ilmoitella.

Lomalla/ mökillä siis ollaan oltu. minä ja neljä lasta niin ei sitä nyt kovin lomaksi voi sanoa sekä 83v isomummo ;o). Viimeviikolla oli myös tätini kolmen lapsen lapsensa kanssa siis mökillä pienehköön mökkiin änkesi sadetta pakoon kolme aikuista ja seittemän lasta. Onneksi tekemistä ja leikkiä lapsilla riitti sisälläkin vaikka välillä melu oli kyllä aikamoinen.

Nyt tultiin kotia käymään kun oli yhdet ristiäiset juhlittavana lauantaina. Tänään lähdetään taas mökille alkuviikoksi. Keskiviikkona tullaan takaisin kun torstaina on sitten minulla taas neuvola. Perjantaina olisi sitten tarkoitus lähteä pariksi viikoksi mummolle ja vaarille Helsinkiin. Sitten jäänkin kotiin odottelemaan vain vauvan syntymää ja laittamaan rauhassa paikkoja hänellekin valmiimmaksi. Vaatteet jo laitoin kaappiin mutta ne pitäisi vielä pestä. samoin rattaiden kangasosat. Turvaisutuin pitää hakea ullakolta ym. En vielä ole jaksanut perehtyä mitä kaikkea on sitten tehtävänä =).

Nyt siis pakkailemaan puhdasta vaatetta mukaan mökille. Pärjäilkää ja voikaa paksusti.

nuttu rv 31+6 ja isoimmat pihalla, pienin yrittää keksiä leikkiä yksikseen.

on tässä tainnut mennä ainakin pari kuukautta, kun olen viimeksi kirjoitellut. Lueskelemassa olen kuitenkin käynyt. On ollut kiva huomata kuinka paljon on uusia odottajia tullut mukaan ja kuinka me ' vanhat' olemme saaneet jo paljon viikkoja kasaan!

Minä siis odotan viidettä ja olen 32 vee. Lapset ovat t11, p9, t6 ja p3. Nyt on menossa rv. 36+4, joten alkaa loppusuora hämöttää.

Ollanpa me ihmeellisiä luonnonoikkuja, kun monikin meistä on saanut ihan säädyttömiä kommentteja uusista elämänaluistamme!!! Varsinkin olikohan se annlinnin (?) anoppi, joka oli ladannut oikein olan takaa... itelläni olisi mennyt maapallon kokoinen hernukka nenään ja välit olisi menneet pakkaselle... Oma anoppini on itse pyöräyttänt kuusi lasta, joten ei ole varaa sanoa mitään =) Äitini on suhtautunut hienosti joka odotukseen ja kiusaa jo nyt minua, että ei uskokaan etteikö sitä kuudetta vielä meille tule. Itsestä nyt tuntuu, että tähän jää, mutta saman olen sanonut hyvä ettei joka synntyksen jälkee, hih! Monesti on kyllä meiltäkin kysytty, että kuulummeko johonkin ' eri kirkkoon' ja että ei nyt pidä niin kirjaimellisesti ottaa ' lisääntykää ja täyttäkää tämä maa' -kehoitusta =) Mummoni on kyllä sanonut kommentteja, että pitääkö noita lapsia nyt tähän kauheeseen maailmaan itselle murheeksi tehdä noin paljoa. Mutta kun sain kaksi keskenmenoa peräjälkeen kolmosen jälkeen, alkoi mummonkin kielenkannat sulkeutua ja kommentit vähentyä. Mutta kyllä sen huomaa, että ihmiset laskevat lukua, kun kaupassakin koko katraan kanssa käy =) Mutta itse olemme tämän ihanan tien valinneet, joten muiden kommentit jätän omaan arvoonsa. Tosin jos kommentit tulisivat niinkin läheltä kun omalta äidiltä tai anopilta, niin enpä tiedä kuinka suhtautuisin... Tsemppiä kaikille ja koitetaan olla välittämättä!!!

Oma aika on nyt mennyt toteen ja lopputyö on nyt sitten tehty. Vielä kaks esseetä kun saan aikaiseksi kirjoittaa, niin sitten saa tutkinnon ulos. Aika uskomattomalta tuntuu, että opiskelu ihan oikeesti on nyt ihan loppusuoralla... No eipä oikeastaan harmita =) Saisi vaan rutistettua noi loput ennen vauvan ulkoistumista! Meinaa vaan nämä päivät nyt mennä niin lapsikeskeisesti kun ovat kaikki kotosalla, että ei oikein aikaa jää koneen ääreen istumiseen, saati lukemiseen... No tätä kesän ihanuutta olen odottanut koko kevään, joten en valita =)

Omaa napaa... Olo on ollut ihmeen hyvä! Pahimmat vaivat on nyt närästys sekä päivin että öin, lonkkien puutuminen öisin ja eniten eloa vaikeuttaa nämä ihan karseet ' sukkapuikko' vihlaisut tuolla alhaalla. Mä en tajua millä toi vauva tuolla alhaalla rapsuttelee, mutta sattuu välistä niin, että hengen nappaa kiinni ja sitten joutuu käpötteleen kuin vanha mummeli! Muuten on kyllä kaikki mennyt ihan tosi hyvin, eikä uskoisi, että kohta alkaa aika loppua tästäkin odotuksesta. Painoa olen kyllä saanut jo 16 kiloa lonkkiin kerättyä, mutta muilla on tullut se 20, joten samaan taidetaan mennä nytkin ja en enää jaksa siitä stressata. Kyllä se sitten taas pikkuhiljaa siitä kaikkoaa.

Synnytys alkaa kyllä jo mielessä pyöriä... mitään kammoa ei ole muista jäänyt, mutta ainut mikä nyt mietityttää on se, että viimeisen kanssa jouduin hätäsectioon ja leikattavaksi en kyllä nyt haluaisi millään! Tietty jos sama napanuoran luiskahtaminen tapahtuu, niin siinä ei sitten vastustella, vaan vauhdilla mennään leikkuria kohti, eikä sille sitten voi mitään. Kolme ekaa menivät pari kolme päivää yli, mutta tämä vika syntyi käynnistyksellä 37+5, koska epäiltiin suurta kokoa. Kolmonenkin käynnistettiin, kun vesien meno ei käynnistänyt synnytystä ja tipan laitosta meni kaksi tuntia kun neiti oli maailmassa. Käynnistykseen olisin valmis nytkin ja ensi viikolla onkin äippäpolille aika painoarvioon ja salaa hiljaa mielessä toivon, että ehdottavat käynnistystä. Tosin koitan olla toivomatta liikoja, sillä section jälkeen on vähän eri käytäntöjä käynnistämisen suhteen... No aika näyttää, eipä tässä kuitenkaan enää kovin pitkää aikaa ole, sillä terkka sanoo, että eivät ainakaan yli anna mennä. Ehkä siksi kun kakkonen oli 4200g ja hältä murtui solisluu synnytyksessä.

Vauvalle alkaa olla jo suht hyvin kaikki kasassa. Kehto vielä olisi laitettava ja vaunujen kangasjutut pestävä ja jotain pientä muuta. Mutta sen verran on jo kaikki reilassa, että vaavin sairaalalta kotiin saa. Kerkeehän tuota sitten myöhemminkin.

Mites muuten te muut, oletteko ajatelleet viihtyä kauan sairaalalla synnytyksen jälkeen? Joku taisi ainakin puhua poliklinisestä visiitistä =) Itse kyllä haluan nopeaa kotiin, jos kaikki vaan itsellä ja vauvalla hyvin. Mulla ei jotenkin hermo kestä sitä sairaalassa makaamista. Section jälkeenkin, oli to päivällä, lähdin la aamuna kotiin, vaikka vielä koittivat saada jäämään. Sanoin, että samalla lailla makaan kotonakin kun heidän pedissään =) Taitaa kyllä olla niin, että meihin uusijoihin suhtautdutaan vähän luottavaisemmin ja pääsemme siksikin aika pian kotiin. Toivottavasti tämä pätee nytkin ja kun vaan kaikki menisi hyvin.

Mutta nyt taisi tulla varsinainen romaani... klunks! Koittakaa jaksaa lukea tai skipatkaa suosiolla, oli näköjään asiaa kertynyt pitkän tauon aikana aika lailla =) Ehkä tämä loppuaika saa jotenkin aktivoitumaan, kun on kiva lueskella muiden samassa menevien aivoituksia ja toisaalta on kiva, kun meitä on täällä niin eri vaiheessa olevia ja jaamme samat arkirutiinit/murheet/ilot isojen katraittemme kanssa!

Mutta nyt muillekin tilaa! Tsemppiä kaikille!

Miehellä on tänään 30-synttärit ja vein sen syömään oikein hyvään paikkaan ja nyt on kyllä täysi olo... Todettiin, ettei sille(kään) tule varmaan mitään " kriisiä" , kun on jo näin paljon saavutettuna (=3 lasta ja parisuhde), asuntovelkaa ei lasketa... Materialististen saavutusten puutteesta voinee sitten kriisiintyä vaikka lähempänä 40......

Kovin tutulta kuulostaa nuo " kannustavat" kommentit. Vasta minun perheelle on kerrottu, kun oli pakko, eikä herättänyt hirveää innostusta. Tajusivat kuitenkin pitää suunsa kiinni, äiti tosin kysyi, onko siihen jokin syy? Helpottaisikohan, jos oltaisiin oikeasti jossakin uskossa ja tehtäisiin lapsia vakaumuksesta. Yksi kerrallaan niitä ollaan tehty, eikä ole mitään suurta suunnitelmaa. Edellisen synnyttyä ollaan mietitty, mitä seuraavaksi ja nyt odotellaan sitten neljättä lasta. Nytkin pitäisi TIETÄÄ, tehdäänkö lisää lapsia. Mistäs sen tietää??? Ja vaikka haluaisikin, niin mistäs automaatista niitä tulee? Kurjaa vaan, kun täytyy itsekseen iloita.

Lapsille ei olla vielä kerrottu, kun menisi juttu heti työnantajille, enkä jaksa sitä vielä. Lasken kyllä jo päiviä, että saan laittaa oikeat äitiysvaatteet päälle. Mulla näkyy vatsa jo näillä viikoilla, kun on eteenpäin kallellaan oleva kohtu. Töissä oli pakko sanoa, että tuli jussina syötyä liikaa makkaraa...

Olo ihan ok, vaikkei ihan freshi kuitenkaan. Väsyttää ja huippaa ja hirveä nälkä koko ajan, mitään ei kuitenkaan tee mieli. Vatsa on lakossa, niinkuin esikoista odotellessa, sekin lisää turvotusta.

Onko täällä muitakin kestovaippojen käyttäjiä? Itse käytin vasta kolmosella niitä ja kovasti harmittaa, kun en aiemmin keksinyt. Synnärillä ja neuvolassa yritin niistä kysellä, mutta nauroivat päin naamaa ja käskivät unohtaa mokomat turhina. Mutta netistä sain kaiken tarvitsemani tiedon. Olivat jopa kertakäyttövaippoja paremmat atooppisella kuopuksella! Ja mikä säästö! Kuoret ostin netistä, sisukset ompelin itse vanhoista pyyhkeistä yms.

Vatsataudista vielä; mullakin alkoi raskaus vatsataudilla. Jos jollakin on tietoa sen vaikutuksesta raskauteen, niin olisin kiinnostunut.

Mutta muihin hommiin, arki kutsuu... Viikonloppuna pääsee näkemään anopin naaman leviävän, kun kuulee sekin uudesta lapsenlapsestaan. Sitä odotellessa...

*Kitta rv 7+jotakin vasta*

Tuli mieleen tuossa vaan kun viime viikolla perheessä jylläs oksutauti vaikuttaakohan se vauvan kehitykseen jotenkin? Oisko kellään tietoa? Joskus olen kuullut että saattaa tulla aivovaurio jos sairastuu johonkin tiettyyn bakteeriin....

Annlinn:meilläkin mies ollut jo 10 vuotta yrittäjänä ja ennen oli tosi paljon poissa kotona,kun työskenteli 7 vuotta tuosta ajasta vielä vieraillakin hommissa.Nyt on opppinut sanomaan ei työlle silloin kuin ei halua tehdä hommia,vaan haluaa olla kotona mahdollisuuksien mukaan.

Meidän taapero on ollut onneksi koko yön oksentamatta,ripuloi äsköttäin,vaikka luulin senkin jo loppuneen.Nukkuu ja juo hyvin,tänään mennyt jo puoli litraa nesteitä...annoin aamulla supon ja hiukan myöhemmin Pronaxeniakin,kun oli heti aamulla 39 asteen kuumeessa

:(

Nyt kun oon kitannut puoli pannua kahvia ja lukenut päivän lehdet netistä,voinee viimein alkaa touhuamaan kotihommat,isommat lapset haluaa pelata ja katsoa videoita.Eilen näytin muuten vasta ekaa kertaa vauvan 4-d ultran videon(joku johto oli hukassa eiliseen asti)ja kyl lapset oli ihastuneita nähtyään pienen ihmisen nauhalta.

Miestäkin laiskotti aamulla ja lähti töihin vasta 10 aikoihin.

Lumina ja lapset

Minäkin täällä vielä hengissä! Kesälomaa odotan, enää huominen päivä töitä, jippii!!! Tänään olen kuitenkin kotona, kun kuopus (täälläkin näemmä) on vatsataudissa, oksensi koko viime yön. Tänään on ollut siihen nähden ihmeen pirteä ja nesteet pysyneet sisällä. Äsken söi kokonaisen leivän, ekat kiinteät tälle päivälle. Ja ainakaan vielä ei ole tullut ulos...Vähän pelottaa; sunnuntaina pitäisi lähteä reissuun ja vatsataudin kourissa se ei kovin houkuttaisi. Toivotaan kovasti, että muut säästymme tämän kerran.

Eilen oli toinen lääkärineuvola ja sain sokerirasituskokeen tulokset: kaksi arvoa koholla eli nyt lähti lähete äitipolille. Viime raskaudessa oli yksi arvo koholla, mutta pysyi hyvin hallinnassa, joten nyt kaksi kohonnutta arvoa veti mielen aika matalaksi.

Äitiysloma alkaa elokuun lopulla ja tuskin maltan odottaa. Äitiyspakkausta odottelen jo vähitellen. Sama tilanne meillä kuin monella muullakin; mitään ei oikeastaan pakkauksesta tarvita, mutta jotain uutta sitä kuitenkin haluaa uudelle pikkuiselle!

Pitäisköhän lähteä ruuanlaittopuuhiin. Imurointikin odottaisi, tänään olisi hyvää aikaa laittaa paikkoja kuntoon lauantaisia esikoisen 7-vuotissynttäreitä varten (jos nyt ei ykätauti estä juhlia),kun olen kerran kotosalla!

Suviruusu ja rv tasan 26

Pyrytytölle tsemppiä! Lähellä on vauvojen syntymä jo. Toivottavasti kaikki sujuu mainiosti. Pian sitten saamme vauvauutisia! =) Jokos jollain on vauva syntynyt. Mistillä oli ainakin la aika lähellä... Olikos muitakin? Ainakin heinäkuun odottajia oli useampia.

Itsellä ei kummempia. Lomalla ollaan ja päivä meni ihmettelyksi. Näin se on aina loman alussa ennen kuin pääsee taas kiinni tähän lomailuun. Kivaa kumminkin, kun mies on kotona. Helpottaa kovasti elämää ja toivon mukaan saan kerättyä voimia tulevaa varten. Nukkuminen tuppaa jo olemaan huonoa, joten hyvä jos joskus ehtii päivälläkin vähän huilaamaan. Vauva on todella alhaalla ja mielessä on käynyt, että noinkohan viihtyy mahassa laskettuun aikaan saakka... Toivottavasti nyt vähän aikaa ainakin, vaikka valmishan tuo on syntymään. Itsestäni en niin tiedä. =)

Eipä muuta tällä erää... Mukavan kesäisiä päiviä!

Meiramiina 37+2

ja tervetuloa mukaan vaan..

Kylläpä me varmaan herätämme kummastusta lapsinemme. Kävin eilen ottamassa haukut omalta mummoltani tästä viitosen odotuksesta.

Pistin vain huumoriksi ja niin jäi sekin puheenaihe. Joillekin olen vaan sanonut, että olemme vihdoin löytäneet oman vakaumuksemme ;)

Sais kai sitä mielensä pahoittaa jos kuuntelis joka kommentin. Niin kauan kun minä itse hoidan ja ruokin lapsikatraani, ei siihen ole muilla sanomista.

Pidetään vaan pintamme eikä anneta muiden pahoittaa mieltämme.

Nyt ei muuta uutta auringon alla.. joten kuulumisiin.

T.Neppis ja W

Täälläpä onkin nyt ollut mukavan aktiivista väkeä. Onnittelut kaikille uusille plussanneille ja tervetuloa mukaan!

Kylläpä jotkut ovat saaneet melko tylyjä kommentteja raskaudesta/ raskauksista! Antakaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, kenenkään lapsiluku kun ei todellakaan muille kuulu! Me olemme saaneet pääasiassa positiivisia kommentteja tästä raskaudesta ja nyt tällä kertaa monet ovat erityisen kiinnostuneita odotuksesta, kun sukuun tulee ensimmäiset kaksoset.

Oma vointi on edelleen ok, tosin verenpaine oli tänään hieman koholla. Johtuu kyllä varmasti osittain pienestä stressistä synnytystavan suhteen. Huomenna olisi taas polikäynti ja toivottavasti pääsemme lääkärin kanssa edes jotenkin yhteisymärrykseen. Nämä lapset siis ovat (tai olivat ainakin viikko sitten) perätilassa ja lääkäri oli sitä mieltä, että alakautta syntyvät. Minä olen asiasta eri mieltä ja siitä varmaankin väännämme kättä huomenna... Neuvolan terveydenhoitaja kyllä hieman epäili a-vauvan perätilaa tänään, kun kuunteli sydänääniä, arveli että voisi olla tällä hetkellä poikittain. No, se selviää huomenna.

Jahas, kotityöt kutsuvat, palailen lukemaan teidän kuulumisianne taas myöhemmin!

T. pyrytyttö ja vauvelit rv 37+4

....mä en millään jaksa odotella että saisin tietää vauvelini sukupuolen joten olen päättänyt että tyttö siitä tulee ja tänään löysin aivan ihania tyttövauvanvaatteita, kaikki alennuksessa, joten jos poika tulee ensimmäinen kuukausi sitten käytetään vaaleanpunaista.(hahahaa)

Lapsetkin naureskeli että voihan ne vaikka nallen päälle pukea jos ei vaaleanpunaista halua käyttää, mutta pakko oli ostaa kun halvalla sai.

Mun täytyy kyllä paljastaa että toivon aivan kamalasti tyttöä kun pojista sairastun aina siihen raskaausmyrkytykseen mutta tytöistä voin koko raskauden tosi hyvin. Saa nähdä miten käy.

Olen nimittäin varannut 4D-ultran rv13 olisin ottanut jo aiemmin mutta kun kaikki hyvät lääkärit on kesälomilla siellä sitten keskitytään virtauksiin ja aloitan aspiriinin syönnin jos tarvetta on. Olen tällä viikolla jo käynnyt varhaisultrassa mutta laitteet oli tavalliset ja pelkästään sydänäänet näkyi. Sitten käynkin ultrassa noin neljän viikon välein, kunnes alkaa tiheämpi seuranta.

Annlinn

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat