Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Täällä on ihan hyviä vastauksia mutta haluaisin sanoa: ei se ole niin helppoa!! Olen itse ylä-asteella ja tiedän monia joita kiusataan tosi törkeästi, eikä opettajat tee juuri mitään. Ihan varmasti sellaisen huomaa monissa tapauksissa. Jokus mielläkin opeetaja on sanonut että ketään ei saa jättää ulkopuolelle, mutta ei se vaikuta mihinkään. Haluisin ehkä itse vaikuttaa asiaan mutta niin, että kukaan ei saa tietää asiasta. Kenelle voisin kertoa että kiusaamista ON. Ja että sen pitäisi LOPPUA.

Kommentit (4)

Tuli sellainen ajatus mieleen, että voisivatko koulut avata sähköposti- tai nettiosoitteen, johon sekä oppilaat että vanhemmat voivat ilmoittaa luottamuksellisesti havaintonsa tai epäilynsä koulukiusaamisesta? Viestit voisi ohjata suoraan oppilashuoltoryhmän jäsenille, jotka sitoutuvat selvittämään jokaisen havainnoin. Tämä madaltaisi ainakin oppilaiden kynnystä kertoa kiusaamisesta - ja oppilaathan ovat parhaiten selvillä, ketä kiusataan.

Kuinka hyvin oppilaat ovat tietoisia, mikä on koulukiusaamista ja mitä piilokiusaaminen tarkoittaa?

Mervi / Meidän Perhe

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niissä kouluissa, joissa sovittelumenettely on käytössä, on usein käytössä myös ns. Versokännykkä. Siis kännykkä ja yksi numero, johon havainnon tai tilauksen sovitteluun voi laittaa teksiviestinä tai soittamalla. Kännykkä on aina päivyvstävän aikuisen huomassa ja hän lukee ja vastaa numeroon päivittäin työaikanaan. Näin siis vinkit voivat kulkea havainnon kautta sovitteluun, kuten olen aikaisemmissa vastauksissani kuvannut!

yt. Maija Gellin

Koulusovitteluhankkeen projektipäällikkö

Suomen sovittelufoorumi ry

Helppoa tilanteiden ratkaiseminen ja niihin puuttuminen ei aina olekaan. Olet siinä aivan oikeassa. Kysyt kenelle voisit kertoa kiusaamisesta. Mieti mitä haluat kertoa. Tee vaikka listaa niistä teoista, joilla sinun mielestäsi koulussasi kiusataan ja keskutele sitten havainnoistasi jonkun koulun aikuisen kanssa. Oma opettaja ei välttämättä ole se aikuinen johon luotat. Käänny siis jonkun toisen opettajan tai henkilön puoleen. Kuraattori on koulussa nimen omaan sitä varten, että hänelle voi luottamuksella havainnoista kertoa. Voitte samalla yhdessä pohtia mitä asialle voi tehdä, jotta sinäkin saat tietoosi miten koulussasi havaintoihin puututaan. Pyydä, että havaintosi toimivat vinkkeinä, jotka kuraattori välittää ilman nimeäsi oikeille aikuisille. Voitte kuraattorin kanssa yhdessä myös pohtia ketä nämä oikeat aikuset ovat. Jos koulussasi on vertaissovittelumenetelmä käytössä, ovat myös vertaissovittelua ohjaavat aikuiset koulutettu ottamaan näitä havaintoja vastaan ja kierrättämään ne vinkkeinä oikeille aikuisille. Vinkkien avulla aikuiset osaavat paremmin havaita tilanteita, joihin voivat sitten puuttua.

Tärkeintä on, että kerrot siis rohkeasti jollekin luottamallesi aikuiselle mitä kiusaaminen on; millaisia tekoja ja missä luokissa, jotta niihin voidaan puuttua.

Terveisin Maija Gellin

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat