Seuraa 

Hei! Olen aivan uusi tällä sivustolla, raskaus suhteellisen alkuvaiheessa.

Tahtoisin nyt tietää, miten pitkälle muut ovat ratsastaneet raskaana? Ja miten muutenkin olette järjestäneet käytännön asiat kun hevoset ovat omassa pihassa? Ja ihan yleistä keskustelua hevostelusta. :)

Kommentit (4)

Olen vasta vauvakuumeilija (kierukka pois ehkä ens viikolla) mutta miettinyt tuota samaa juttua. Että kuinka kauan sitä uskaltaa ratsastaa? Entä jos putoaa? Harmitaa muutenkin, kun ajattelee, ettei sitten varmaankaan pääse pitkään aikaan ratsastaan, kun on vauva kotona. Jääkö mun ihana harrastus siihen, jos ja kun saan vauvan. Aloitin ratsastuksen vasta puolitoista vuotta sitten tyttäreni kanssa ja nyt oon ihan koukussa. Oon muutenkin varma, että jos pidän vuoden tauon, niin en enää muista oppimaani enkä osaa mitään ja pelottaa taas nousta hevosen selkään. Kiva kuulla, että olette noinkin pian synnytyksen jälkeen päässeet taas ratsastaan. Mitenkähän homma toimii keisarinleikkauksen kanssa? Jos saan vielä vauvan, niin sen pitää syntyä keisarinleikkauksella kohdun heikkouden takia.

ratsastin rv25 asti, mutta en enää pystynyt ns. kunnolla ratsastamaan enää rv15 jälkeen, kun alkoi supistelemaan. ajaminen supistutti myöskin.. liikutin hevostani juoksuttamalla loppuajan. ratsastamaan en pystynyt loppuaikana edes käyntiä, koska vatsa oli jo niin iso, etten olisi päässyt selkään ja jos olisin päässyt olisin varmaan samontein tullut alas koska tasapaino sen masun kanssa oli huono :/

menin ja putosikin joskus rv10 tienoilla, mutta onneksi ei käynyt kuinkaan.

12pv synnytyksestä hyppäsin takasin satulaan vaikka II-asteen repeämän tikitkin oli vielä tallella :D hitaasti aloittelin tottakai ettei tule mitään kohdunlaskeumia sun muita. alkuunsa kyllä tuntui, että alapää putoaa just siihen paikkaan..

niin ja ratsastin vain omaani. vierailla en olisi kyllä enää uskaltanut.

tytteli on nyt 5kk :) saas nähä tuleeko hevostyttö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ratsastin itse jonnekkin viikolle 16, mutta tolkuttoman väsymyksen vuoksi harrastus jäi vähemmälle, enkä kuukauden tauon jälkeen enää raskausaikana kiivennyt hevosen selkään.

Lääkärin mukaan ratsastus ok, kun elimistö on tottunut siihen raskausajan alusta saakka. Omia tuntemuksia pitää kuunnella. Putoaminen on aina riski, varsinkin sen jälkeen, kun vatsakumpu näkyvissä eikä enää niin suojassa. Lisäksi pudotessa saattaa istukka irrota. Eli jokainen joutuu itse rajaamaan sen, koska ratsastaa ja miten... maastoileeko, hyppääkö esteitä. Itse jätin ne suosiolla melko alkuvaiheessa.

Raskauden jälkeen hevosia työkseen käyttävä fysioterapeutti suositteli olemaan kiirehtimättä oksitosiini-hormonin takia liian aikaisin uudestaan hevosen selkään. Voipi nimittäin vuosien päästä olla syy-yhteys kohdunlaskeumiin yms. Hevosten kanssa voi onneksi tehdä muutakin kuin vain ratsastaa... vaikka tehdä maasta käsin hommia.

Meillä oli vauvabuumi muutama vuosi sitten ja kummasti sujuivat jopa imetykset kesken ratsastustunnin, kun oli yhteinen lapsenvahti.

Tyttöni on nyt 4 v ja mielellään tallilla touhuissa mukana. Tykkää harjailla, ratsastaa ja olla kärryillä kyytissä. Mutta kyllä sitä välillä kaipaa olla yksinkin tallilla, hermolepoa nääs ;)

Raskausaikana ratsastin n. rv 20 asti, silloin rupesi mahassa tuntumaan ikävältä. Kärryillä ja liinassa sitten liikutin hevosen loppuun asti. Selkään kiipesin n. 2 vkoa synnytyksen jälkeen, silloin kärsi jo istua satulassa kunnolla :)

Tänä vuonna on nyt sitten tamman vuoro lisätä suomenhevoskantaa, eli on astutettu mutta ei vielä ultrattu onko tiineenä. Ensi viikon torstaina ultrataan, siihen asti täytyy jännittää...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat