Seuraa 

Harvinaisesta tapauksesta kertoi tänään STT:

" Helsingin poliisi tutkii kotisynnytyksen yhteydessä tapahtunutta kaksosvauvojen kuolemaa.

Nuorehko nainen synnytti pari viikkoa sitten kotonaan poika- ja tyttövauvan. Poika syntyi hengissä, mutta meni pian elottomaksi. Hän kuoli muutaman päivän kuluttua sairaalassa. Sisaren puolestaan epäillään syntyneen kuolleena, eikä hänen pelastamisekseen ollut tehtävissä mitään.

Ennakkoon suunnitellussa kotisynnytyksessä oli läsnä avustaja, mutta hän ei ollut poliisin mukaan terveydenhuollon ammattilainen."

Sivut

Kommentit (49)

Järjetöntä ihmishenkien tuhlaamista. Uskomatonta, etteivät vanhemmat kuunnelleet ammattilaisia.

En vastusta kotisynnytyksiä kategorisesti, vaikka itse en siihen lähtisikään. TV:stä tuli jokunen vuosi sitten hieno suomalainen dokkari aiheesta ja se teki vaikutuksen. Mutta kun on näin selviä riskitekijöitä taustalla - ymmärrykseni ei riitä.

Omassa synnytyksessäni olisi myös tod.näk. käynyt huonosti, ellei lapsen hapetustilannetta olisi valvottu ja huomattu tilanteen huononeminen. Pystyykö kotiolosuhteissa valvomaan lapsen hapetusta?

Juuri tämän takia minä en uskaltaisi synnyttää kotona!!!! Vaikka hyvin pitkälti luotankin, että luonto hoitaa. Niin tiedän myös että on ihan luonnollista että luonnossakaa ei kaikki mene aina hyvin!! Jokainen ei syntymästäkään selviä!!! Siksi minusta on erittäin hyvä asia että apua on nopeasti saatavilla!!!!!!!!! Vaikka onhan kuolemakin aivan yhtä luonnollista kuin syntymä. Niin luonnon läheinen en kuitenkaan ole, ettenkö tässä kohtaa olisi valmis vähän luontoa uhmaamaan!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä oon sitä mieltä, että jos pelkää sairaaloita tai sitä ettei oma tahto toteudu synnytyksessä, niin paras konsti olisi ottaa mukaan luotettu doula. Siis oma avustaja, joka pystyy kommunikoimaan kätilöiden ja lääkärien kanssaja ilmaisemaan synnyttäjän tahdon ellei tämä siihen itse peloltaan tai kivultaan kykene.

En silti ymmärrä asennetta, että tällä perusteella lähdetään tuomitsemaan vastuullisia kotisynnyttäjiä. Tässähän tilanteessa oli peräti neljä asiaa, jotka jokainen yksinään tekisivät kotisynnytyksen mahdottomaksi: äiti oli ensisynnyttäjä, kyseessä oli kaksosraskaus, toinen vauvoista oli perätilassa ja synnytyksessä ei ollut paikalla kätilöä. Yksikään järkevä äiti ei lähtisi nykypäivänä edes suunnittelemaan kotisynnytystä, jos yksikin edellämainituista tilanteista osuisi omalle kohdalle.

Itse en ikinä haluaisi synnyttää muualla kuin sairaalassa, mutta minusta on ymmärrettävää, jos joku toinen synnyttää mieluummin kotona. Olennaista on, missä synnyttäjä tuntee olonsa mukavimmaksi ja turvallisimmaksi. Itselleni se paikka on sairaala, mutta jollekin toiselle se voi olla oma koti. Vähän sama juttu, kuin ns. " pelkosektioiden" kohdalla. Minusta on sekin ok, jos joku ei missään nimessä halua synnyttää alakautta, vaan valitsee mieluummin sektion (vaikka se tarkoittaakin tietynlaista riskinottoa). Ja sekin on ok, jos joku tahtoo synnyttäessään kaikki mahdolliset puudutteet, vaikka tuolla valinnalla sattaakin lisätä tiettyjä riskejä itselleen ja vauvalle. Olennaista on kuitenkin tiettyyn rajaan saakka naisen oikeus tehdä omaa synnytystään koskavia päätöksiä. Kyseisessä tapauksessa se raja ikävä kyllä ylittyi.

emmuli80:

Lainaus:

Kyllä siinä on ihan sama ammattitaito käytössä kuin sairaalassakin, ainoa ero on vaan että kirurgisia toimenpiteitä ei pääse tekemään, eikä antamaan epiduraalia.

Minä en kyllä vähättelisi tuota kirurgisten toimenpiteiden mahdollisuutta. En todellakaan tiedä lukuja, mutta uskoisin juuri hätäsektioiden pelastavan useiden vauvojen ja äitienkin henkiä vuosittain.

Sitäkään en oikein voi ymmärtää, mitä oikeaa hyötyä kotisynnytyksestä voisi olla. Nykyään sairaalassakin saa lapsen vierihoitoon, joten ainakaan lapsi tuskin kärsii mitenkään ensipäivistään tai ainakaan syntymähetkestään laitoksessa. Sairaalassakaan ei myöskään tarvise ottaa epiduraaleja ym, joten synnytyksen saa kyllä halutessaan kokea ihan " täysillä" . Kyllä se oman lapsen maailmaansaattaminen on niin upea ja intensiivinen kokemus, ettei siinä paljoa mieti paikkaa.

Jossitteluhan tuossa on turhaa, tregedialle ei enää mitään voi.

Itse en ikimaailmassa haluaisi synnyttää kotona. Ei olisi meilläkään tällä hetkellä vauvaa , jos kotona olisin synnyttänyt toisen lapsemme.. :( Sekunttipeliä oli vaikka oltiin parhaissa mahdollisissa käsissä..

Niin kuin joku kirjoittikin, on tuo pienten kaksosten kuolema todellakin tuhlausta. Kukaanhan täällä ei tiedä, mikä tarinan tausta oli, mutta lopputulos oli silti aivan liian surullinen. Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen, että ehkä äiti oli ulkomaalaistaustainen. Mutta oli miten oli, mielestäni aivan turhaa riskin ottoa olipa syy sitten mikä tahansa.

Ihmettelen todella paljon sitä sairaalavastaisuutta, mikä joistakin kirjoituksista täällä käy ilmi. Emmuli, olet kirjoittanut toisessa pinossa, että Suomessa syyllistytään äitien aivopesuun, pakkolääkitsemiseen ym. ja useampi synnyttäisi kotona, jos tietoa olisi riittävästi.Uskotko, ei kukaan siellä synnärillä -tai muuallakaan sairaalassa -ole sinua aivopesemässä tai pakottamassa mihinkään. Kyllä siellä pyritään kaikkien kannalta mahdollisimman hyvään ja turvalliseen lopputulokseen. Jyrkkiä mielipiteitä suuntaan ja toiseen on helppo laukoa silloin, kun ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta.

Kukinhan tekee asian kuten parhaaksi näkee, mutta en silti jaksa ymmärtää sitä, että joku lähtee urheilemaan synnytysasioissa vastoin

asiantuntijoiden ohjeita. Kuten joku tuolla aiemmin fiksusti sanoikin, niin elämä ja monet siihen kuuluvat tapahtumat eivät ole omassa hallinnassa, vaikka siltä saattaa esim. teoriatiedon perusteella tuntuakin. Synnytyskomplikaatioita on muitakin kuin sikiön hapenpuute, sydänäänten romahdus tai hätäsektio. Minä en istuisi tätä kirjoittamassa, ellen olisi synnyttänyt sairaalassa. Olisin vuotanut kuiviiin ennen kuin yksikään pelastuslaitoksen yksikkö olisi ehtinyt minut leikkausaliin kiidättää. Ja näin siitäkin huolimatta, että olin ns. ihanteellinen synnyttäjä ja matkaa kotoa sairaalaan olisi ollut vain 6km.

tässä alkaa vähitellen ketuttamaan tämä ihmisten sokeus toisen sanomisille, mutta tavataan nyt vielä kerran:

Minä EN missään tapauksessa ole sitä mieltä, että KAKSOSIA pitäisi kenenkään yrittää synnyttää kotona. Ei edes silloin, jos paikalla on kotikätilö, koska Suomessa todennäköisesti ei ole riittävän kokeneita kotikätilöitä jotka pystyisivät hoitamaan tilanteen. Kotisynnytys tarkoittaa tapahtumaa missä synnytetään NORMAALIraskauden jälkeen, AMMATTIkätilön valvonnassa. Jos joku lähtee temppuilemaan omin nokkineen, se on sitten hänen asiansa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä suunnitellun kotisynnytyksen kanssa.

Mitä ihmettä te oikein kuvittelette kotisynnytyksen olevan? Sitäkö että nainen vaan yksin pykäsee sen vauvan olohuoneen matolle? Kyllä siinä on ihan sama ammattitaito käytössä kuin sairaalassakin, ainoa ero on vaan että kirurgisia toimenpiteitä ei pääse tekemään, eikä antamaan epiduraalia. Tuolla kaksosten tapauksella ei ole mitään tekemistä asiallisen kotisynnytyksen kanssa, joten sitä on turha käyttää vasta-argumenttina kotisynnytys-keskusteluissa.

Se mitä haluan kuitenkin asiasta sanoa, on se että mikäli Suomen kulttuuri olisi synnytystapojen suhteen avoimempi, tuollekin naiselle olisi voitu helpommin puhua järkeä kun asiasta ei olisi tarvinnut tehdä periaatteellista kysymystä. Toisaalta, tapauksesta on turha spekuloida sen enempää kun ei tiedä mitä oikeasti on tapahtunut. Ties vaikka ko. nainen olisi ollut psyykkisesti häiriintynyt tms. Me emme tiedä asiaa vielä, joten on turha kohkata siitä, että kaikki kotisynnytykset olisivat jotenkin verrattavissa tuohon tapaukseen.

Se mistä noissa luomukeskusteluissa on puhuttu, on luomu/koti/aktiivisynnytys ensisijaisesti normaaliraskauden jälkeen vaikkakin em. asioiden soveltaminen onnistuu vaikka raskaudessa olisikin ollut jotain riskejä, esim. raskausmyrkytys yms. Älkää siis turhaan sekottako asioita keskenään ja väittäkö minun sanoneen asioita, joita en ole sanonut tai kannattavan asioita, joita en kannata. Okei?

Sanon minä. Typerää vanhemmilta ja surullista näille kahdelle, jotka laiminlyönnin tuloksena kuolivat. Kyllä kotona voi joissain tapauksissa synnyttää (itse en tekisi niin koskaan) ja aina ei voi edes valita, että ehtiikö sairaalaan vai ei, mutta kotona synnyttäjä ottaa AINA sen riskin, että asiat menevät niinkuin ammoisina aikoina saunasynnytyksissä jne kotisynnytyksissä Suomessa- riskit kuolla oli ihan toista luokkaa niin äidille kuin lapselle. Sitten pitää hyväksyä se, että näin voi käydä. En aina ymmärrä, miksi halutaan kieltäytyä hyvästä sairaalahoidosta, kun sitä on tarjolla.

Samaan syssyyn sitten totean, että sekin on typerää, että jättää lapsensa (ainakin tietyiltä osin) rokottamatta. Se on sellaista länsimaista luksushapatusta, että voi antaa kakaroidensa kirmata ympäri rokottamatta, kun muut on kiltisti rokotettu. Mutta annas olla, jos tämä hulluus iskisi yhteiskuntaan suuremmassa mittakaavassa, niin jo olisi hautuumaat täynnä lasten arkkua kuin vanhoina hyvinä aikoina ja voi sitä porua sitten.

...tästä aiheesta. En ilmeisesti onnistunut ilmaisemaan itseäni riittävän selkeästi. En tarkoittanut kommentoida mitenkään uutista kuolleista kaksosista. Tuli vaan mieleen näitä juttuja täältä lukiessani, että " Oho, anoppini syntymä on siis ollut varsinainen riskisynnytys!" En ollut tullut ajatelleeksi aikaisemmin asiaa... Ehkä ois pitäny aloittaa ihan uusi pino, jotta näitä ajatuksiani ei sotketa tuohon uutisjuttuun... Mietin vaan, että siis periaatteessa on mahdollista kokeilla alatiesynnytystä, vaikka kyseessä on kaksosraskaus ja toinen (tai molemmat?) vauva on perätilassa. (Mulla ei ole tietoa, oliko kuolleista kaksosista vain toinen vauva - vaiko molemmat - perätilassa.) Mutta ilmeisesti kaikissa sairaaloissa ei ole siihen tarvittavaa erityisosaamista. Ja toki varmasti alatiesynnytystä yritettäessä koko ajan päällä on " sektiovalmius" ...

Anoppini oli muuten A-vauva ja siis perätilassa. B-vauva oli raivotilassa. Ihmeellistä kyllä, silloin oli selvinnyt vasta noin kuukausi ennen laskettua aikaa, että vauvoja onkin kaksi!! Tuntuu käsittämättömältä, että kukaan ei huomannut sitä aikaisemmin... Kuitenkin anoppini äiti sentään kävi neuvolassa. Esim. äitini, joka on syntynyt samoihin aikoihin, on syntynyt saunassa kotona - eikä neuvolaan olla päästy silloin kertaakaan maalta, koska isovanhemmillani ei ollut hevosta...

Mielenkiintoista, olen lukenut äitini suvun sukututkimusta, ja siellä on VALTAVASTI kaksosia! Ihmeesti ovat selvinneet " ennen vanhaan" hengissä kotisynnytyksistä, on ollut ilmeisesti paljon varjelusta mukana! Yhdessäkin perheessä oli syntynyt 1-2 vuoden välein kolmet kaksoset!! Ja löytyi sieltä yhdet kolmosetkin!! :o

Toki se joka haluaa kotona synnyttää, ja pystyy sen tekemään kätilön avustuksella, ja ilman etukäteen tiedettyjä riskejä ym. voi puolestani näin tehdä. Mutta minusta silloin pitää myös todella tiedostaa millaisen riskin ottaa, oli sitten miten " normaaliraskaus" meneillään. Täytyisi olla henkisesti varautunut siihen että kotisynnytyksen takia vauva saattaa menehtyä. Että sairaalasynnytys olisi voinut pelastaa vauvan hengen, mutta oman valinnan takia näin ei käynyt. En vain itse pystyisi sellaisen tiedon kanssa elämään..

Meillä oli niin monta suojelusenkeliä matkassa ja tietysti maan paras teho-hoito välittömästi paikalla, että vauvamme selvisi hengissä. Meillä jo esim. Kätilöopistolla synnyttäminen olisi ollut kohtalokasta, luojan kiitos olimme Naistenklinikalla.. (enkä siis halua Kättäriä mitenkään mustamaalata- tämä vain on kylmä fakta meidän tapauksessamme). Ja todellakin " riskitön normaaliraskaus" voi hyvinkin äkkiä muuttua aivan muuksi..

Tulee mieleen vielä, että aikovatko joskus sitten hoidattaa ohitus-, kaihi-, sappikivi- ym. leikkauksensa kotona luomuna? Kun tää lääketiede on niin ihmisvastaista. Epäilenpä että eivät...

Liittyy kyllä varmaan kans vallankäyttöön: " minun lapseni" . Ei niinkään " minun ruumiini" . Muutehan kyseiset henkilöt vedättäisivät esim. hampaansa netistä löytämän puoskarin avulla. Puuduttamatta. Koska se on luonnollista.

Siis jos A vauva, joka on siis tulossa ensimmäisenä on rt:ssä ja B pt:ssa, on alatiesynnytys ihan normaali käytäntö. A vauvan synnyttyä B:tä yritetään kääntää mahdollisesti tai sitten tulee Perätilassa. Myös ensisynnyttäjät voivat synnyttää B:n perätilassa koska A on avannut paikat jo B:lle joka syntyy sitten ehkä vähän helpommin. Mutta tälläisessäkin tilanteessa on äidin toiveesta yleensä mahdollisuus saada leikkaus.

Mutta jos molemmat ovat perätilassa, myös tämä joka tulee ensimmäisenä, niin ne yleensä automaattisesti leikataan. Todella harvat ovat saaneet synnyttää alateitse. monikkoperheet palstalla on vissiin vain yksi tälläinen äiti. Jos molemmat ovat olleet perätilassa niin en yhtään ihmettele ettei kukaan halua lähteä avustamaan tuollaista tilannetta, kun jo yksösraskaudenkin perätila synnytys on aina kuitenkin jonkin asteinen riski

Huh huh. Vetää kyllä aika hiljaiseksi ja surulliseksi.

Minä en mistään hinnasta olisi synnyttänyt 2 lastani kotona.

Heidän molempien piti olla ihan normaali raskauksia joissa ilmenneitä vaaroja ei voitu etukäteen tietää. Ikimaailmassa en siis voisi suositella kellekkään kotona synnyttämistä. Enkä ikinä olisi itse turhaa riskiä ottanut.

Vaikkei se enää mitään miksikään tässä surullisessa tapauksessa muuta.

Osanottoni

SuperMamio

normaalisti sujunut raskaus ei edelleenkään tarkoita riskitöntä synnytystä, vaikka olisi millainen kätilö kotona. Todella toivon, että lopetat tällaisen väärän infon levittämisen! Kuten jo moni kommentoikin, normaali raskaus voi hyvinkin päätyä vaikeaan synnytykseen, eikä aina auta, vaikka kotona olisi millainen kätilö! Ja mitä tulee vastasyntyneen ja äidin onnellisuuteen, niin aika heikoilla ollaan, jos äidin ja vastasyntyneen onnellisuus on riippuvainen kotona synnyttämisestä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat