Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tai siis onko äitiyteni jotenkin kyseenalaista tämän takia?

Meillä siis mummola on parin talon päässä ja juuri sairaseläkkeelle jäänyt mummu kaipaa seuraa. Käy siis meillä lähes päivittäin, koiramme saavat silloin touhuta yhdessä, saatetaan lähteä porukalla ulos kävelylle tai muuten vaan touhuilla kotona. Laitetaan usein ruokaa yhdessä ja mummu voi viihdyttää lapsia kun siihoilen. 3v esikoinen nauttii mummun kanssa leikkimisestä ja usein mummu ottaa pojan luokseen touhuamaan, jonkun kerran on jäänyt yökyläänkin. Lisäksi mummu onn tarvittaessa hoitanut 6kk kuopusta jos minulla on ollut jotain esikoisen asioita hoidettavina. Minusta ihan kiva juttu kun lapset saavat läheisen suhteen isovanhempiin.

Äitikavereilta taas kuulee tämän takia vähättelyä jatkuvasti. En kuulemma tiedä äitiydestä mitään koska oma äitini käy meillä kylässä ja auttelemassa. Jonkun mukaan en saisi edes kutsua itseäni kotiäidiksi koska en hoida lapsiani yksin. Koskaan en saa valittaa väsymyksestä tms. Olenko siis äitinä ala-arvoisempi tuon mummun takia ja pitäisikö minun kieltää häntä käymästä jotta saisin kutsua itseäni kotiäidiksi?

Sivut

Kommentit (26)

mutta kyllä minä ainakin ajattelen sinunlaisistasi että kovin helpolla pääset. Ei se tietenkään ole huono asia, mutta kun itsellä ei ole mahdollisuutta minkäänlaiseen apuun niin kyllä musta tuntuu hassulta kun joku mun kaveri valittaa miten rankkaa on kun pitää " koko ajan" olla lapsen kanssa. Kateuttahan se tietysti on, ja ihmettelyä siitä jos joku ei osaa olla tyytyväinen mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vaan apua on koko ajan tarjolla, niin ettei pääse väsymään. Ehkäpä ystäväsi ovat kateellisia sinulle. Ja onhan se toki vähän siitäkin kiinni, miten asiat esittää. Nyt en tarkoita tietenkään sinua, mutta kyllä itseäni ärsyttävät sellaiset ihmiset, joilla on apuvoimia koko ajan olemassa, ja sitten he tukiverkottomille ihmisille muistavat valittaa, miten hirveän rankkaa heillä arki on lasten kanssa.

sehän tekee sinusta vain paremman äidin että annat lapsillesi ja äidillesi mahdollisuuden kallisarvoiseen mummu-lapsi suhteeseen. liian moni lapsi jää vaille sitä suhdetta nykypäivänä.

Toki arvostan äitini apua ja nautin siitä että saamma viettää aikaa yhdessä. Tiedostan toki myös sen että pääsen varmasti helpommalla kuin monet ystävistäni, olen siksi usein ottanutkin muiden lapsia meille hoitoon että muutkin saisivat vähän vapaa-aikaa. Yritän olla valittamatta, koska minulla todellakin on apu yleensä helposti saatavilla jos sitä tarvin.

Välillä vaan ärsyttää kun tuntuu että minut painetaan jonnekin maanrakoon vähän väliä. Tuli sitten keskustelua miltei mistä vaan lapsiin liittyvästä niin pian avattuani suuni joku on toteamassa etten oikeasti edes tiedä millaista se se on kun minulla on äitini apuna. Siis kun keskustelijoista kaikki tietävät tilanteen niin luulisi jokaisen kykenevän päässään laskemaan asian ilman että sitä tarvii joka väliin hokea. Ja juuri nämä kommentit " ethän sinä edes ole oikea kotiäiti" satuttavat.

Mutta ei kai pitäisi noista välittää, tärkeintähän on että lapsemme nauttivat tilanteesta.

ap

Vierailija:

Lainaus:

kun joku " antaa isovanhempien olla osana lasten elämää" . Siis tunnetteko jonkun, jonka vanhemmat auttaisi lastenhoidossa tai haluaisi olla lastenlasten kanssa, mutta joku kieltäisi. En ole koskaan kuullutkaan.

Tosin heidän kohdallaan nämä isovenhemmat ovat appivanhempia (siis lähinnä anoppi) jonka ei haluta antaa olla lasten elämässä mukana niin aktiivisesti kuin he haluaisivat. Tosin mikäli kavereihin uskomista, lienee vikaa näissä isovanhemmissakin...

tuottaa suunnatonta onnellisuutta ja isovanhemmillekin iloa, koska tiedossa on se, että he kuolevat todennäköisesti ennen lastenlapsia ja kaikki hyöty mahdollisuudesta olla yhdessä on hyvä käyttää hyödyksi. Rahalla ei voi korvata rakkaita läheisiä.

Juu tälläkin palstalla olen saanut noottia, etten saisi hankkia lisää lapsia koska en itse hoida lapsiani vaikka olen kotiäiti. Hmm... minkäs sille mahtaa jos lapset ovat saaneet isovanhemmat jotka haluavat itse olla mukana hyvin paljon lastenlasten elämässä mukana. Pitäisikö se jollain tapaa kieltää ja aiheuttaa kaikille osapuolille pahaa mieltä?

S80:

Lainaus:

Juu tälläkin palstalla olen saanut noottia, etten saisi hankkia lisää lapsia koska en itse hoida lapsiani vaikka olen kotiäiti. Hmm... minkäs sille mahtaa jos lapset ovat saaneet isovanhemmat jotka haluavat itse olla mukana hyvin paljon lastenlasten elämässä mukana. Pitäisikö se jollain tapaa kieltää ja aiheuttaa kaikille osapuolille pahaa mieltä?

Siis jos on isovanhemmat mukana kuvioissa. Eihän niitä lapsia toki isovanhemmille tehdä, mutta totuushan on että lapset ja isovanhemmat nauttivat toistensa seurasta ja jos se helpottaa kotiäidin arkea niin pelkkää plussaa vaan. Ei kotiäitiyden todellakaan tavi olla yksinäistä ja katkeraa puurtamista, kaikille mukavampaa jos lapsilla on paljon sukulaisia ympärillä ja ihmiset nauttivat tästä yhdessäolosta.

Oikeasti joskus tekee ihan pahaa tuo suomalainen kotiäiti-myytti :/

Itseäni käy lähinnä kateeksi kun omat vanhemmat asuu niin kaukana. Olisi ihana jos lapsilla olisi mummo lähellä!

Älä välitä kateellisten panettelusta, olet paras mahdollinen äiti lapsillesi ja kuten sanottu; lapsesi ovat vielä onnekkaita kun ovat saaneet noin läheisen mummun.

ja ennen akikkea lapsilla mummo.

Mieti hetken miten keskustelut kavereidesi kanssa tuppaavat menemään. Meinaan että toki jokaisella on omat murheensa eikä niitä sovi vähätellä sen takia että itsellä on vaikeampaa mutta sinun tilanteessasi kannattaa aina hetken miettiä kenelle valittaa vaikka väsymystään.

Jos esimerkiksi ajattelee että sinulla on kaveri joka on yksin pitkää paivaa kotona koliikkivauvan ja uhmaikäisen kanssa, ilman että saa apua keltään. Yöt hyvin rikkonaisia eikä päivälläkään meinaa saada levättyä kun kotityöt painaa päälle. Jos siihen sinun kaltaisessasi (ihanassa!) tilanteessa oleva äiti tulee valittamaan kuinka väsynyt on kun vauva heräsi muutaman kerran yössä... Se voi tuntua kaverista lähinnä irvokkaalta.

En toki sano että näin toimisit tai ettei sinulla olisi lupaa valittaa. Mutta siis suosittelisin vaikka säästämään nuo valitukset jollekin lapsettomalle tai isommat lapset omaavalle ihmiselle. Itse ainakin lapsettomana jaksoin silmät selälläni kauhistella kuin kaverit kertoivat kuinka joutuivat vauvoineen heräilemään monta kertaa yössä. Tuntui tuolloin ihan käsittämättömältä!

Toiset ovat ehkä tästä kateellisia tai eivät vaan muuten ymmärrä mahdollista rankkuuden valitustasi. En minäkään varmaan ymmärtäisi.

jos mulla olisi tuollainen tuki ja auttaja arjessa. Jaksaisin paljon paremmin ja takuulla olisin kärsivällisempi ja iloisempi äiti lapsilleni. Kuulostaa ihanalle!

Ymmärrän kyllä tuttujasi siinä, että varmasti ovat kateellisia ja kirpasee, kun näkevät, kuinka mukavasti voi lapsiperhearki sujua, kun on aktiivinen isovanhempi tukena. Ja kateellisuuksissaan sitten piikittelevät. Älä välitä niistä piikeistä vaan nauti omasta hyvästä tilanteestasi täysin siemauksin!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat