Seuraa 

hei

ensikertalainen äiti ja tyttö 2 kk huhuilevat täältä " vertaistukea" ...en ole aiemmin innostunut näistä keskustelupalstoista mutta täältä on jo muutamalla käyntikerralla löytynyt niin hyviä vinkkejä että päätinpä kysäistä minäkin apua! Eli ongelma on kantoliina. Olen saanut kudotun kantoliinan(joskus ollut vauva-lehden tilaajalahja) mutta emme ole millään saaneet sidottua sitä kunnolla. En tiedä onko ongelmana se että liina on liian lyhyt vai onko jokin " tekniikkavirhe" , selkeät kuvalliset ohjeet kyllä on. Nyt mietinkin että olisiko trikooliina helpompi. Olen myös nähnyt lastentarvikeliikkeessa sellaisen version missä on kaksi liinaa valmiiksi molemmat päistä yhteen ommeltuja(siis ympyräksi) ja ne sitten pujotettaisiin päälle ristiin (kuin kietaisuristi).Onko näistä käyttäjäkokemuksia? Ja mitä kaikkea lapsi liinassa voi tehdä? kauanko siinä voi yhtäjaksoisesti kantaa? olen kantanut pieniä aikoja rintarepussa mutta jotenkin tuntuisi että kantoliinan käyttö olisi sittenkin parempi. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!

Kommentit (3)

Trikooliina on aloittelijalle ja pienen vauvan kanssa helpompi, kudottu on parempi ison lapsen kanssa. Kudottua on vaikeampi saada tarpeeksi kireälle. Itse en koskaan opetellut kuin kietaisuristi 2 -sidonnan ja sillä pärjättiin vastasyntyneestä siihen saakka kunnes poika oli noin vuoden ja siirryin käyttämään Patapum-kantoreppua.

Liinassa voi kantaa tuntikausia, monet vauvat nukkuvat päikkäreitä siinä.

Itse tein usein niin, että kun oltiin lähdössä autolla jonnekin, niin sidoin liinan valmiiksi kotona ja vaan sujautin lapsen liinaan esim. kaupassa. Ei tarvinnut niitä pitkiä kangasliehukkeita sotata pitkin parkkihalleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sitten asiaan. Vauvalehden liina on surkea.Se on haukuttu ihan lyttyyn monessa paikkaa ja omatkin kokemukset siitä on huonoja. Se antaa niin täysin väärän kuvan kantoliinoista..

Itse kannatan kudottua liinaa, mutta kehottaisin hankkimaan jonkun laadukkaamman, itse voin omasta kokemuksesta kehua Haikarankehtoa, Hoppedizia, Didymosta ja Girasolia. Noin yleensäkin kannattaa uusi liina aina pestä ja " kesyttää" eli aluksi se voi olla paljon jäykempi kuin mitä siitä tulee käytön myötä.

Trikoinen toki on joustavampi mutta se on ainakin minulla toiminut vain ihan pienen vauvan kanssa.

Meillä tyttö vähän reilu 1v ja on syntymästään asti viihtynyt liinassa.

Liinassa lapsi voi imeä rintaa, syödä, ja onhan näköalat ihan erilaiset kuin maantasalla, saati sitten se läheisyys mitä lapsi saa siinä.

Äiti sen sijaan voi tehdä lapsi liinassa lähes kaikkea; itse lenkkeilen, imuroin, tiskaan, käyn kaupassa, laitan pyykkejä, ihan kaikkea siis.

Jos asento on lapsella hyvä voi hän huoletta nukkua liinassa ja olla siinä juuri niin kauan kuin viihtyy. Tähän väliin voikin mainita että naama menosuuntaan ei liinalla saisi kantaa kuin buddha-asennossa jossa lapsen jalat ovat ristissä liinan sisällä, EI KOSKAAN rintareppu-tyylisessä asennossa naama eteenpäin ja jalat roikkuen.

Tämä johtuen siitä, että ensinnäkin kantajan painopiste siirtyy silloin todella eteen, ja tämä rasittaa jo kantajaakin, ja mikä tärkeintä, asento ei ole lapsen selälle ja lonkille lainkaan edullinen.

Meillä tosiaan 1v tyttö ja hän viihtyy edelleen loistavasti myös etupuolella naama minuun päin, tosin nykyään paljon kannan myös selässä ja lonkalla.

Rengasliinakin voisi olla yksi hyvä vaihtoehto, nopea ja näppärä, mutta siinä paino tulee vain toiselle olkapäälle joten kovin pitkiä aikoja ja painavaa lasta ei siinä ehkä jaksa kantaa.

Tai sitten laadukas kantoreppu (Patapum, Ergo, Yamo) jossa lapsi on oikeassa asennossa mutta ei tarvitse liinan sitomisia yms.

Tai ehkä neliöliina?

Vaihtoehtoja on todella runsaasti, joten suosittelen lämpimästi ettet siihen rintarepun käyttöön enää palaa :)

Jos liinan kanssa on vaikeuksia, voit etsiä täältä www.kantoliinakanava.net lähimmän kantoliinatukihenkilösi joka voi neuvoa ihan kädestä pitäen.

Itse olen ihastunut kudottuihin pitkiin liinoihin, joiden rinnalla käytämme rengasliinaa, kantopussia ja Ergoa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat