Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko kenelläkään tietoa siitä, että jos olemme ottaneet adoptioneuvonnan pelalta (3 neuvontaa takana, seuraavana kotikäynti) niin miten onnistuisi kohdemaan valinta interpedian kautta? Tietääkseni on kuitenkin mahdollista ottaa neuvonta toiselta ja hakea lasta toiselta järjestöltä..? Interpedialla kun enempi noita maavaihtoehtoja. Kävimme pelan kohdemaainfossa eikä sieltä vieläkään noussut suosikkimaata, niinpä olen käynyt nyt myös interpedian sivulla tutkimassa heidän maitaan.

Kommentit (4)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä ekassa adoptiossa kotiselvityksen teki silloinen kotikuntamme. Palvelunantajaksi olimme valinneet Interpedian alun alkaenkin eikä tullut tarvetta vaihtaa sitä.

Toisessa adoptiossa kotiselvityksen teki Pela. Pidimme mielemme avoimina kaikkia palvelunantajia silmälläpitäen siihen asti kun kotiselvitys läheni loppuaan ja pyrimme selvittämään eri kontaktien sen hetkistä tilannetta. Valitsimme sitten toisellakin kierroksella itsellemme tutun Interpedian palvelunantajaksi. Kotiselvityksen aikana ei tarvinnut nimetä siis palvelunantajaa vielä eikä ole mitenkään noloa päätyä muuhun kuin selvitystä antavaan Pelaan esim. palvelunantajaksi.

Selvitimme tietyssä vaiheessa vielä senkin onko palvelunantajaa mahdollista vaihtaa kun paperit on jo kerätty kontaktille, mutta ei kontaktimaassa vielä käsitelty. Sekin on ihan mahdollista ja meidän asiasta tiedustellessamme saimme oikein ystävällistä palveluakin tässä asiassa. Loppujen lopuksi pysyimme Interpediassa. Itselläni ei ole käsitystä miten pidettävyysgallupissa kukin palvelunantaja sijoittuisi - kontaktit tai tuttuuden tunne ratkaisevat varmaan suurimmalla osalla asian.

Ilman muuta voitte valita neuvontaa antavasta tahosta riippumatta palvelunantajaksenne minkä tahansa kolmesta vaihtoehdosta (Pelan, Interpedian tai Helsingin kaupungin sosiaaliviraston joka siis nimestään huolimatta palvelee valtakunnallisesti adoptiohakemusten välittäjänä). Itse asiassahan noiden kaikkien palvelunantajien kv-adoptio" puoli" sijaitsee Helsingissä. Kun neuvontanne on loppuvaiheessa ja neuvontaa antanut (Pelan) sosiaalityöntekijä laatii kotiselvityksen, ilmoitatte hänelle viimeistään siinä vaiheessa palvelunantajavalintanne, koska kotiselvityshän menee suoraan neuvonnan antajalta palvelunantajalle. Itsellenne saatte siitä kopion. Adoptiolupahakemus menee Adoptiolautakuntaan aina palvelunantajan kautta. Palvelunantajan voi toki valita jo varhaisemmassakin vaiheessa, mutta siis viimeistään kotiselvityksen valmistuessa on valinta tehtävä. Interpediahan kai itse asiassa suosittaa, että heille adoptionhakijoiksi rekisteröidyttäisiin mahdollisimman varhain.

Paitsi kohdemaatoive, myös palvelunantajilta ennen neuvontaan hakeutumista tai neuvonnan aikana saatu palvelu vaikuttanee siihen, minkä palvelunantajan itse kukin valitsee. Suurin osa varmaan kuitenkin tiedustelee alustavasti esim. mahdollisuuksiaan/kriteerien täyttymistä tiettyjen kohdemaiden suhteen jo neuvonnan kestäessä. Itse ainakin kyselin kaikilta palvelunantajilta juuri meidänlaisen hakijaperheen asemaa suhteessa meitä kiinnostaneisiin maihin ja sitä, mitä asioita kotiselvityksessä pitäisi tiettyjä maita varten olla erityisesti tai painotettuina. Meidän palvelunantajaksi valikoitui Pela (joka oli meillä myös neuvonnan antajana, mutta ihan eri ihmisten kanssahan sitä sitten -puhelimitse ja sähköpostitse- asioi paperinkeräys- ja hakemusasioissa kuin neuvonnassa) puhelimessa saamamme palvelun ja kohtelun perusteella. Hakemuksemme liitteineen lähti kohdemaahan (Thaimaa) noin kuukausi sitten.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat