Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

miten psorisisi alkoi?

itse epäilen että alkoi psori: koko vartalo lehahti täyteen näppylä, jotka kutiaa paljon(!!!) ja nyt alkavat hilseillä (mennyt n. viikko).

voisiko siis olla psori? voiko alkaa näin rajusti??

Kommentit (14)

Kyynarpaihin tulee isompia laiskia mutta pienia nappyloita finnista kolikon kokosiin tulee mulla ympariinsa silloin kuin oikein iskee. Mun psori ei juuri kutise , mutta semmosiakin on jotka kutisee. Hilseily kylla alkaa aika nopeasti.

Olitko auringossa ennenkuin nappylat tulivat? Mulla on ton kuvailemasi tyylista aurinko ihottumaa ja kutiaa niin hirveesti valilla, aurinkoihottumani alkoi vasta aikuisialla ja tulee esimmaisten auringonsateiden tullessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joten mulla on psori. Eikö? Nykyään ainoastaan jaloissa pieninä kutisevina näppylöinä, joka on laajemmalla alueella, ei siellä sun täällä.

Niin, oli mulla kyynärpäissäkin samoihin aikoihin sitä ihottumaa vai mitä ihmeen hilseilyä...

Miehelläni on se ja lapsellani epäillään.

Psori ei ole erillistä näppylää, vaan hilseileviä läiskiä ja se ei ala suit sait koko kropassa, vaan yksittäisistä läiskistä, yleensä taivealueella ja sitten vähitellen alkaa läiskiä olla muuallakin.

Googlaa psoriasiksesta lisää tietoja ja valokuvia kuvahaulla.

Joskus oli kyynerpäässä, mutta sieltä on häipynyt. Itsekin epäilin psoria. Mutta en sitten tiedä. Näpyt tai siis se alue kutiaa ihan hirveesti ja sit hilseilee

Itselläni ei koskaan ole ollut mitään näppylöitä vaan tuli punertavia länttejä jotka alkoivat hilseilemään ja leviämään ympäriinsä, kuitenkin lähinnä nilkoissa ja kyynärtaipeissa. Ihotautilääkäri totesi ne heti psoriksi.

Psori ei tosiaan tule tuosta vaan. Se on ihon krooninen tulehdussairaus joka voi tietysti puhjeta missä iässä tahansa. Mulla sitä on ollut vauvasta asti.

Hänellä läikkpsoriaasis. Sitten on kokovartalopsori, kynsi- päänahka-, nivelpsoria jne. Kokovartalopsorissa ilm. ihottuma tasaisesti eikä paikkapaikoin läikkinä kuten tuossa läikkäsellaisessa. Käy lääkärissä jossa ottavat näytepalan, niin selviää. Tosin voipi olla ennenminki punajäkälää kun noin yht.äkkiä puhkee..

Tosiaan, psoreja on erilaisia ja näppylät tai läiskät vaihtelevat. Mun psorin tapauksessa ei tarvitse yleensä kaukaa hakea syytä tuollaiselle näppyläräjähdykselle - se vaatii angiinan tms.

Varaudu siihen, että virhediagnooseja saattaa tulla. Itselleni puhkesi psori aikuisiällä, ja vuoden verran siihen kokeiltiin jos jonkinlaista hiivalinimenttiä ja poronsarvijauhetta..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat