Vierailija

Hei,

Lapsellemme (2v.) tehdään tällä viikolla tutkimus, jota varten hänet pitää ilmeisesti nukuttaa (tutkimus on käsittääkseni nopea, eli ehkä n. 15 min. kestävä), ihan sen takia että tutkimus tuskin muuten onnistuisi, lapsi ei pysyisi paikoillaan sen aikana.

Kertokaahan muut, joiden lapsia on nukutettu, miten asia hoidettiin? Me asumme ulkomailla ja mies kävi hakemassa ajan tutkimukseen, eikä edes tajunnut kysyä mitään, sanottiin vain että vatsa pitää olla tyhjä.

Osaisiko joku asiantuntija kertoa, miten lapsi nukutetaan näin lyhyeksi ajaksi, onko kyse täysnukutuksesta vai rauhoituksesta ja miten se tehdään, maskillako? Lapselta ei ole otettu minkäänlaisia kokeita (veri- tms.) etukäteen, onko tämä normaalia? Kaikki tieto on tervetullutta.

Kiittäen huolestunut äiti

Kommentit (15)

Multa leikattiin myös tokalla kerralla kitarisat ja myös silloin pääsin kotiin kahden tunnin päästä. Koskaan ei äitini saanut saattaa leikkuriin vaan hoitajat kärräsi mut sinne yksin. Mutta mulla oli aina unikaveri mukana sängyssä, joka sitten jäi tietty odottamaan sänkyyn ja sain sen sitten heti kainaloon, kun toimenpide oli ohi.

Mulle laitettiin aina Emla (vai mikä se puudutusvoide on) kämmen selkään (itse asiassa kaikille lapsille laitettiin). Sen mä muistan, että mä huusin aina kuin hyeena, kun hoitaja tuli sen supposa kanssa. Ja mä menin aina peiton alle piiloon, koska se suppo todellakin kirveli hirveesti! Ja sitä ne kaikki muutkin ipanat huusi :( Ja mä sain myös siitä nukkumatista kammon (siis siitä maskista) ja just sen takia halusin kouluikäisenä tipan, kun sai valita. Mä vielä aina varmistin niiltä, että eihän mua nukuteta sillä maskilla...

Tämä siis KOKS:issa. Ja vuodet oli 1985-1992.

Alle kouluikäisenä nukutettiin maskilla. Siitä ylöspäin tippaan laitettavalla lääkkeellä. Mut siis nukutettiin eka kerran kolme vuotiaana ja vikan kerran 10 vuotiaana.

Sain aina esilääkityksen, alle kouluikäisenä supon peppuun (joka muuten kirveli!!!) ja siitä ylöspäin sain pillerin.

Vatsa piti olla aina tyhjä, edellisen kerran sai syödä edellisenä iltana (muistaakseni siinä oli, että 12 tuntia pitää olla syömättä) ja juomatta piti olla vähän vähemmän aikaa.

Heräämössä piti olla muistaakseni nelisen tuntia, ihan vaan sen takia, että tulee jotain ongelmia (pahoinvointia ym.). Mutta me saatiin aina lähteä kahden tunnin jälkeen, koska mulle ei tullut mitään ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

todennäköisesti lapsesi humautetaan hengityksen kautta annettavilla lääkkeillä, tällöin ei tarvitse laittaa hengitysteihin kanyyliä - tippa laitetaan aina mahd. tipan kautta annettavien lääkkeiden vuoksi (esim. kipulääkkeet tutkimuksen jälkeen - meillä 1,5v kotiutui 2h toim. piteen jälkeen (kitarisojen poisto)

Minä olen käsittänyt että kitarisojen poiston jälkeen pidetään aina useampi tunti vuotoriskin takia. Pelkän korvien putkituksen jälkeen meitä pidettiin tarkkailussa tunti (Treen Mehiläisessä), kitarisapotilas jäi vielä pitkäksi aikaa. Ja putkituksen takia ei tosiaan tippaa laitettu, kivut toimenpiteen jälkeen taitavat olla aika harvinaisia.

T.3

Pelkkää anestesiaa varten ei verikokeita rutiinisti oteta. Vatsan on todella oltava tyhjä ennen toimenpidettä, siinä ollaan tarkkoja. Kyseessä on nopea toimenpide, jossa anestesialääkäri on paikalla koko ajan. Riippuu varmaan lääkäristä ja/tai klinikasta nukutetaanko maskilla vai laitetaan tippa ja sitä kautta. Todennäköisesti maskilla, mutta tippa voidaan laittaa myöhemmin unen aikana.

Ole huoleti, toimenpide on ihan rutiinijuttu ainakin meidän yksikössä ja sen tekee aina erikoislääkäri. Tosin kyllähän me äidit aina huolehdimme kaikesta =)

Ei laitettu edes tippaa, tosin joissain paikoissa kuulemma laitetaan. Eikä mitään verikokeitakaan otettu, sydämen lääkäri kuunteli edellisellä käynnillä (sivuäänet olisivat ehkä vaikuttaneet asiaan jotenkin). Hyvin sujui, itse toimenpide kesti ehkä 10 minuuttia, ja sen jälkeen lapsi nukkui parikymmentä minuuttia. Herätessään oli heti oma itsensä, imetin silloin vielä ja annoin heti rintaa (lapsella oli ikää 1v5kk). Illalla ei enää näkynyt yhtään että olisi koskaan nukutettukaan.

ja lapsi nukutettiin kevyesti. Taisi saada ensin tipalla rauhoittavaa suoneen ja maskilla sitten nukutettiin. Tutkimus kesti n. 10 min ja nukutus samoin. Lapsen paino punnitaan ennen nukutusta tarkasti jotta voivat laskea oikean annostuksen. Lapsi oli hiukan tokkurainen nopean nukutuksen jälkeen mutta ei sen kummempaa.

Ihan hyvin se varmasti menee. Ulkomailla asuessa on sen oppinut, että itse pitää todella aktiivisesti kysellä ja selvittää asioita itse. Rohkeasti vaan ennen toimenpidettä kyselemään jos joku juttu vielä askarruttaa mieltä. Eiköhän tutkimus ja nukutus suju ihan hyvin, tsemppiä!!

T. myös ulkomailta :-)

Nyt on jo paljon rauhallisempi olo.

Soitin vielä sairaalaankin kyselläkseni tarkemmin toimenpiteestä, mutta pitää soittaa uudestaa huomenaamuna, kun nyt vastaavaa henkilöä ei ollut paikalla..

Kiitos vielä kerran että viitsitte vastata!

AP

Meillä on kyse äänihuulten tähystyksestä, jonka siis voi tehdä nukuttamattakin mutta lapsella on ikävä toimenpide, ei varmasti anna tehdä. Itseäni vaan hirvittää.

Asumme ihan länsimaassa, mutta täällä ei ole tapana informoida potilaita kovinkaan hyvin siitä, mitä tarkalleen tehdään (jonkinlainen suojelutarkoitus kai). Kuitenkin itse haluaisin tietää tarkalleen etukäteen, miten asia hoidetaan.

Lukisin mielelläni muidenkin kommentteja ja kokemuksia.

AP

Lastenklinikalla meillä ei koskaan pääse mukaan saliin. Lapsi viedään hereillä olessa esilääkitettynä ja tuodaan takaisin kun on kunnolla herännyt. Kyllä siinä äidin sydän särkyy kun lapsi viedään pois eikä pääse mukaan.

Meillä nukutettu aina tipalla, jotta saadaan myös nopeasti hereille jos jotain tulee.

ensin annettiin esilääkitys, jonka ajan lapsi oli minun sylissäni..kyllä meinas itku päästä kun lapsi alkoi mennä lääkityksestä sekaisin, silmät pyöri päässä ja pää heilui..Ennen varsinaista nukutusta lapsi vietiin pois meidän luota, ja voi sitä lapsen ilmettä ja huutoa kun otettiin väkisin äidiltä pois ja vietiin vieraaseen paikkaan=((, varmaan johtui myös jännityksestä ja pelosta, mutta sekä äiti ja isi itki kun ovet meni nenän edestä kiinni. Ja kyseessä oli lastenklinikka. Joka asian vierestä on aivan ihana sairaala, molemmat lapsemme on saanut kuntoon kyseisen sairaalan henkilökunta ja osaaminen..toisen ihan toivottomasta tilasta ja toisen juuri kyseisetä leikkauksesta!!=)

aika julmaa tuo Lastenklinikan meininki... Itse olen molemmilla kerroilla (lapsi nukutettu siis kaksi kertaa, kerran kevyesti tuon tomografian takia ja toisen kerran leikkaukseen parin-kolmen tunnin anestesia) ja molemmilla kerroilla sain olla lapsen seurassa nukahtamiseen asti, leikkaussalissakin :-) itse toimenpiteen ja leikkauksen ajan ei tietenkään saanut olla mukana.

T. ulkomamma

Vierailija:

Lainaus:

Lastenklinikalla meillä ei koskaan pääse mukaan saliin. Lapsi viedään hereillä olessa esilääkitettynä ja tuodaan takaisin kun on kunnolla herännyt. Kyllä siinä äidin sydän särkyy kun lapsi viedään pois eikä pääse mukaan.

todennäköisesti lapsesi humautetaan hengityksen kautta annettavilla lääkkeillä, tällöin ei tarvitse laittaa hengitysteihin kanyyliä - tippa laitetaan aina mahd. tipan kautta annettavien lääkkeiden vuoksi (esim. kipulääkkeet tutkimuksen jälkeen - meillä 1,5v kotiutui 2h toim. piteen jälkeen (kitarisojen poisto)

Magneettikuvauksesta oli kyse, ja lääkäri sanoi, että lapsi pitää nukuttaa kuvaukseen. Sanoin, että en halua sellaista tutkimusta eikä lääkäri ollenkaan pannut pahakseen. Hän sanoi vain, että palataan asiaan myöhemmin, jos oireet jatkuvat. Mistään hengenvaarallisesta asiasta ei ole kyse, se on jo tutkittu ja poissuljettu.

Mpro

Kokeet eivät ole pakollisia jos on perusterve nukutus tehdään yleensä noin pinillä maskilla eli "humautuksella"mutta ennen nukutista ei saa sjödä 12h

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat