Seuraa 

Moi!



Mua arveluttaa tehdä alkuraskaudessa vatsalihasliikkeitä. Eihän niistä pitäisi olla mitään haittaa?



Sitten hassu ajatus tuli mieleeni; voiko lantionpohjan lihasten treenaamisesta olla haittaa? Meinaan kun supistellaan alapäätä. Ei kai voi vaikuttaa masuasukkiin millään lailla? Hassuja kyselen, mutta saahan niitä kysellä.



T. Pullava huomenna 5+6

Kommentit (6)

Poikittaista vatsalihasta ei siis saisi treenata, mutta syviä kylläkin, kuten esim. pilateksessa tehdään.



Pilateksen olen kuullut muutenkin sopivan raskauden aikana, joten kaipa lantionpohjan lihaksien treenaminenkin on ok (nehän on pilateksessa olennaisia).



Niin, ja jostain luin, että pitää välttää sellaisia liikkeitä, jossa ollaan selällään jalat ylhäällä, ettei tule painetta tai jotain... Mieluummin siis jalat alhaalla koukussa.



Itse olen miettinyt ihan samoja, mutta en ole pahoinvoinniltani päässyt lähes kahteen viikkoon jumppaan, niin en ole päässyt kysymään ohjaajaltakaan.

Minä jätin varsinaiset vatsalihasliikkeet pois heti treeniohjelmastani kun plussasin. Vatsalihasliikkeet kun ei ole muutenkaan lemppareitani niin ajattelin, että ehdin tehdä niitä raskauden jälkeen varmasti ihan tarpeeksi. ;) Alkuvaiheessa niitä kyllä voi tehdä, mutta en oikein tiedä, että mille viikoille asti.



Lantiopohjalihaksiin en osaa ottaa kantaa..



Susanna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaikkien mun lukemien ja saamien ohjeiden mukaan vatsalihasliikkeitä saa tehdä ihan normaalisti suurinpiirtein raskauden puoliväliin saakka - yleensä ne kannattaa jättää pois siinä vaiheessa, kun vatsa haittaa rutistusten tekemistä tai viimeistään viimeisen kolmanneksen alussa (noin viikolla 25). Syynä tähän on se, että raskauden aikana vatsalihasten välinen tukikalvo, joka on normaalisti noin 2 cm leveä, venyy jopa 14-senttiseksi, jolloin rutistukset eivät kohdistu vatsalihaksiin vaan tuohon kalvoon. Tietysti omien tuntemusten mukaan - osallahan selällään makaaminen voi muuttua tukalaksi jo viikolta 16 alkaen.



Itse tein vatsarutistuksia normaalisti noin viikolle 17 saakka, ja sen jälkeen vaihdoin esim. jumpassa muiden tekemät suorat vatsalihasliikkeet noihin syviä vatsalihaksia treenaaviin liikkeisiin. Kun treenaa syviä vatsalihaksia, usein samalla tulee automaattisesti harjoitettua myös lantionpohjan lihaksia, kun koko kroppa pitää pitää kiinteästi kasassa. Sen vuoksi ne on tosi hyödyllisiä.



Vauva-lehdessä 3/07 oli tästä hyvä artikkeli nimeltään " kunnossa koko raskauden" , kaivele esiin jos löydät! Siinä oli myös joitakin kotijumppaohjeita.

Selvittelin eilen sitten netistäkin, että lantionpohjan lihaksia suositellaan vahvistettavaksi raskauden aikana. Nuo vatsalihakset taidan jättää ja varmistaa sopivat liikkeet neuvolasta ja pitää kysyä sieltä sopivia selkälihasliikkeitäkin.



Terveisin Pullava rv 6

vatsalihas liikkeisiin en osaa sanoa mitään, mutta noihin lantiopohjanlihaksiin kyllä. nimittäin sen että niiden harjoittamista oikein suositellaan neuvolastakin ja sieltä saa sata yksi lippua ja lappua joissa neuvotaan niiden harjoittamista. eli hyvillä mielin voit niitä harjoittaa :)

Mulla oli alku raskaudesta alaselkä todella kipeä. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen fysioterapiaan. Siellä hierottiin ja kehotettiin nimenomaan tekemään kotona vatsalihasliikkeitä. Raskaus muuttaa ryhtiä, joten lihaksistaan kannattaa pitää mahdollisimman pitkälle hyvää huolta. Ei mitään isoja rutistuksia, vaan pieniä " nostoja" . Varmista asia vielä omasta neuvolastasi. Mun terveydenhoitaja ei nähnyt mitään estettä. Nyt mulla on jo viikkoja (n34) takana sen verran että olen jo aikaa sitten jättänyt vatsalihasliikkeet pois. Tein niin pitkään kuin tuntui hyvältä =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat