Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

enkä pääse millään itseni herraksi. Olen koko illan märehtinyt asiaa ja tuntuu, että miettimällä asia vain pahenee.

Miten toipua siitä, että nolaa itsensä aloittelijan katastrofaalisilla virherepliikeillä asiakkaan kanssa? Kun kaikella tavalla tyrii ja osoittaa olevansa typerä?

Sivut

Kommentit (22)

Aika usein IT-alalla (oliko kyse jostain ohjelmistosta tms?) ostajapuolena on joku joka tuntee kyseisen kentän aika tarkkaan jolloin kyllä osaa huomata jos joku puhuu vain ulkoaopittua / lukee paperista.

Tiedä sitten vaikuttiko lipsautus ostopäätökseen vai ei :-)

Minä en koskaan osta sellaiselta myyjältä joka on tietävinään kaiken tuotteesta vaikka oikeasti ei tiedä siitä juuri mitään. Myyjän on tärkeää antaa itsestään luotettava kuva, senhän sinä juuri teit :)

Vierailija:

Lainaus:

olen niin tuore kasvo, etten TIEDÄ (!) meidän tuotteestamme mitään ja siksi kehotin kääntymään toisen henkilön puoleen.. ja juuri kun olin esitellyt tuotetta (hieno etukäteen opeteltu spiikki).. jouduin tiukan kyssärin eteen ja vahingossa möläytin, että itse asiassa tämä tuote on kuin onkin mulle ihan vieras.. voiko tyhmempää olla?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

harmittava, mutta ei sellainen, että sen takia kannattaa kiroilla, saati menettää yöuniaan, kuten ap tuntuu tekevän.

Vierailija:

Lainaus:

Xandris! Siisti kielenkäyttöäsi!

Nuo veet antavat sinusta tökerön vaikutelman.

Mutta ei siinä mitään, nimettömät vierailijat saavat kirjoittaa miten vaan, mutta jos joku nikki vinoilee samassa tyylilajissa, se on tökeröä...

Jos ja kun olet suht uusi talossa, niin ei VOIDA olettaa että tiedät kaikesta kaiken. Kun tulee tilanne vastaan ettei oikeasti tiedä, on mielestäni fiksua sanoa juuri niinkuin sä sanoit; " en valitettavasti osaa tähän vastata." SE olisi ollut emämunaus jos olisit alkanut keksiä tai kierrellä kysymyksen ymärillä yrittäen luikkia siitä pois.

Kun noin tuskissasi kiemurtelet (tunnistan sinussa itseni..) niin se kertoo että olet tunnollinen ja varmasti nyt otat selvää asiakkaan kysymyksestä, mitä siihen olisi voinut vastata fiksusti ja kattavasti. Seuraavalla kerralla tiedät taas enemmän ja kohta oletkin jo mestari myyjä!

Perfektionistit ja itsensä ruoskijat (lue; vähättelijät)(mikä on ihan turhaa..) yltävät lopulta loistaviin tuloksiin, koska vaativat itseltään valtavasti ollakseen tyytyväisiä. He (me) myös vääntelehtivät pahimmissa tuskissa kun tulee eteen tilanne jota ei täysin hallitsekaan.

Mutta, sanoitko " olen niin uusi tällä alalla, etten tiedä tästä vempeleestä mitään" vai että " olen niin uusi tällä alalla, etten tiedä juuri tuosta asiasta, mutta Se ja Se osaa varmasti vastata" .

älä tosiaan murehdi. Ei ole sun vika uutena ihmisenä ettet vielä tiedä kaikkea. Oli ihan oikein ohjata enemmän tietävälle kollegalle. Ja tosiaan, jos pidit esitelmiä siitä ja asiakas kuunteli niin tiesit varmaan paljon!! Älä vaan jätä asiakasta nyt yksin, vaan varmista että hän saa kaipaamansa tiedot. Ei sulla ole mitään syytä hävetä. Ihan oikeesti huomaat vähän ajan päästä et toi ei ollut mikään nolo juttu!! Tekevälle sattuu ja tekemällä oppii :-))

teen sellaista työtä, että mulla ei oo varaa virheisiin. Ei todellakaan.. mun munaus vain alleviivasi sen, että musta ei oo mihinkään eikä niin ollen mun työlläkään oo mitään arvoa, eikä meidän palveluita siis kannata ostaa enää tästä eteenpäin.

Pahinta on, että pelkään valitusta.. niin pahasti mokasin.

mutta muista että on muutakin elämää

uusia asiakkaita tulee vaikka yhteen luottamus meneekin. Valitukset hoidetaan, niiltä tuskin kukaan kokonaan välttyy.

Tärkeintä olla vilpitön ja yrittää parhaansa. Virheitä sattuu.

Teillä on huono perehdytys tuotteisiinne, jos noin käy. Mutta se, että et tiedä, olisi paljastunut joka tapauksessa. Ei ole ollenkaan mikään megaluokan juttu....

Suhteellista: megaluokan virheitä tapahtuu esim. kun junankuljettaja nukahtaa kesken kaiken tai sairaanhoitaja antaa vahingossa myrkyllisen annoksen lääkettä.

Törmään tuollaisiin myyjiin vähän väliä! Eihän sille mitään mahda, että aina on uusia myyjiä joukossa. Jos sinut on laitettu yksin kehiin ennen kuin olet siihen valmis, on se työnantajan virhe, ei sinun. Useimmiten minun luokseni tulevat uudet myyjät jonkun vanhan konkarin seurassa. Joskus heidät saatetaan päästää puhumaan, useimmiten he seuraavat tilannetta vain kuunteluoppilaina.

Tästä huolimatta minulle tulee aika ajoin vastaan myyjiä, jotka eivät tunne myymäänsä tuotetta niin tarkkaan, että he pystyisivät vastaamaan kaikkiin kysymyksiini. Jos he eivät tiedä tarpeeksi, saan yleensä tiedon siitä, kenen puoleen minun tulisi kääntyä lisätietoja saadakseni. Ei todellakaan voi aina olettaa, että myyjä tuntee tuotteensa läpikotaisin vaan yleensä he hallitsevat lähinnä perusominaisuudet. Monelta myyjältä olen kuullut hallitsevani heidän myymänsä tuotteen paremmin kuin myyjä itse!

Älä siis vaivu itsesääliin, vaan ota tämä kehittymisen paikkana. Et käyttänyt ehkä niitä sanoja, joita olisit itse halunnut tuossa tilanteessa käyttää, nyt on siis aika valmistautua seuraavaan vastaavaan tilanteeseen paremmin!

voi millään kokonaan osata jos ei itse ole käyttäjä, miten siitä aivan kaiken voisi tietää... Kun kysyähän voi vaikka mitä. Itse törmään ihan normaalina asiakkaana mielestäni hyvinkin tavallisia juttuja kysellessäni myyjien taholta tilanteeseen, etteivät he osaa vastata lainkaan. Eikä tule mitään nimiä, kenen puoleen voisi kääntyä. Enkä usko että heistä kovinkaan moni vatvoo asiaa illalla kotona...

Ymmärrän tunteesi, itse olen myös sellainen, että mietin jotain työmokaa iltakaudet, valitettavasti. Mutta ne valitukset, niistäkin selviää. Kokemuksella tiedän, minunkin mokistani on tehty valituksia ja hyvitysvaatimuksia.

Älä nyt viitsi olla hassu.

Korkeintaan nolasit itsesi.

Mutta ainakin minä olen sitä mieltä, että on tyylikkäämpää myöntää, ettei osaa vastata, ja ohjata oikealle henkilölle kuin yrittää sopertaa jotakin ns. takataskusta. Sellainen mutu-tiedon tarjoaminen on paljon pahempaa, ja siitä jää yleensä vielä kiinnikin.

Mutta et kai nyt sentään sanonut, ettet tiedä mitään. Tottakai sinä nyt jotain tiedät, jos monta tuntia osasit puhuakin. Et kai vaan ollut liian rehellinen tai vielä vähän arka luottamaan itseesi?

(ei oo mikään vempele vaan siis eräänlainen isompi tuote it-alalla) monta tuntia ja itse asiassa useampana eri päivänä eri palavereissa, niin tänään jouduin vastakkain tiukan asiakkaan kanssa, joka kysyi, että tiedänköhän edes itse asiassa tästä asiasta erityisesti mitään ja ihan vahingossa möläytin että no itse asiassa en.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat