Seuraa 

Olemme myyneet asuntomme itse ja kauppakirjat pitäisi tehdä loppuviikolla. Kannattaako/pitääkö käyttää julkista kaupanvahvistajaa ja jos, niin mitähän tekee? Meillä on valmiit pohjat kauppakirjalle ja olemme itse tehneet asuntokauppoja ostajan roolissa, mutta välittäjän kautta.

Kommentit (2)

Asunto-osakkeiden kaupassa ei tarvitse tehdä muuta kuin kauppakirja eikä läsnä tarvitse olla välttämättä edes muita todistajia. Pankki ei juridisista syistä edes tarvitse kopiota kauppakirjasta, mutta sillä on hyvä todistaa kaupan tapahtuneen sen takia, että pankki voi siirtää osakekirjat ostajan pankkiin, kun hallinta siirtyy.

Sen voin kokemuksesta sanoa, että asunto-osakkeen kauppa kannattaa ehdottomasti tehdä itse. Meillä myyntiaika oli alle viikon ja kulut yksi rivi-ilmoitus.

Olen itse myynyt kaksi asunto-osaketta enkä ole käyttänyt niissä kaupanvahvistajaa. Helpointa on jos ainakin jommallakummalla on lainaa pankissa, käyttää pankkivirkailijaa kaupan todistajana. Ovat kokeneita ja tottuneita asiassa eli ei pitäisi olla ongelmia siinä suhteessa. Toisessa kaupassa meillä oli kysymyksessä käteiskauppa eli kummallakaan ei ollut lainaa tai tarvetta sellaiselle jolloin kutsuimme molemmat paikalle yhden ulkopuolisen henkilön jotka toimivat kaupan todistajina.

Sitten jos kysymyksessä on kiinteistökauppa niin julkisen kaupanvahvistajan käyttäminen taitaa olla ihan pakollista. Ainakin meillä tonttia ostaessa olivat paikalla sekä kiinteistönvälittäjä, pankinjohtaja että julkinen kaupanvahvistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat