Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kyse on siis mummuni hautajaisista. Kyseessä on isän äiti. Omat vanhempani erosivat 15 v sitten ja isä ja äiti ei ole puheväleissä vieläkään (ts. myös 18 pikkusiskoni joka asuu vielä kotona äidin kanssa ei myöskään tapaa isäänsä - ihan siis isän tahodosta). Äiti ja sisko on kuitenkin näiden viimeisen 15 vuoden aikana käyneet isäni vanhempien luona n. 2-3 kertaa vuodessa. Nyt siis mummuni kuoli ja hautajaisiin on kutsuttu vaan lähimmät (eli mummuni sisarukset ja mummuni lapset ja lastenlapset). Äiti on nyt kuitenkin sitä mieltä, että tulevat pikkusiskoni kanssa kirkkoon - sinne kuuleema saa tulla kuka tahansa ilman kutsua, mutta muistojuhlaan ei aio tulla.

Miten ihmeessä saan sanottua äidille, että ei ehkä ole ihan järkevä ajatus tupata sinne, kun ei erityisesti ole kutsuttu ja välit isään huonot...vai onko teistä ok, että äitini tulisi paikalle??

Kommentit (15)

Kannattaa kuitenkin ehkä jäädä sinne takapenkkiin istumaan. Mielestäni äitisi toimii hienosti kunnioittaessaan ex-anoppinsa viimeistä matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun ex-mieheni isoäiti kuoli, en mennyt hautajaisiin. Lähetin kukkakimpun teini-ikäisten lasteni mukana. Olimme aina mummun kanssa hyvissä väleissä, ex-mieheni mielestä liian hyvissä, hänen mielestään mummu oli hänen mummunsa enkä minä olisi saanut käydä vanhan sairaan ihmisen luona, vaikka tämä itse aina kutsui.

Kirkkoon on tosiaan lupa tulla aina sen aukioloaikana, oli siellä mitkä menot tahansa. Omia häitäni pölähti seuraamaan japanilainen turistiryhmä ja videoille päädyttiin...

äitini ja isäni äiti ei ole olleet ja välissä jopa 4v tauko eron alussa, etteivät tavanneet lainkaan. Viime vuosina ehkä enemmänkin säälistä, melistelystä ja utelaisuudesta äitini on heillä käynyt (ts. utsimassa mitä isän uudelle perheelle kuuluu jne - itse kun asuu kahdestaan isikoni kanssa).

Ja tiedän miten isäni pillastuu, kun näkee että äitini tulee hautajaisiin kutsumatta ja todennäköisesti syyttää minua siitä, että olen heidät muka hautajaisiin kustunut.

Harmittaa vielä eniten se, että äitini urkkien sai minulta tiedot milloin ja missä hautajaiset on (kukaan ei siis ole kutsunut) ja siskoni ei todellakaan haluaisi tulla sinne, kun siellä on isämme ja hänelle suht outoja ihmisiä muutenkin - mutta äiti pakottaa :(

ap

Eihän ne isäsi hautajaiset ole. Hautajaisissa halutaan kunnioittaa itselle tärkeän ihmisen muistoa, eikä sinne varmaan mennä väikisin, ellei oikeasti ole ollut lämpimät välit vainajaan. Tai sitten äitisi haluaa mennä siskosi tueksi ja sekin on ok.

Hän on ollut kuitenkin väleissä mummosi kanssa ja taisi pitää mummostasi.

Nyt kiellät häneltä oikeuden suruun hänelle tärkeän ihmisen takia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat