Seuraa 

Itse osallistuin ja nyt pelkään, jos sieltä tulee löydös ja kutsu jatkotutkimuksiin. Onko teillä, joilla on löytynyt riski saada down vauva ilmennyt tutkimuksissa kuitenkin, että kaikki on kunnossa ja vauva on terve lapsi? Jos olette olleet riskiryhmässä, mikä teidän ns riskiluokitus on ollut?

Kommentit (8)

Turhaa niillä on etukäteen stressata itseään, kun ei asioille mitään mahda. Down on helppo juttu verrattuna moneen muuhun kromosomihäiriöön, joita ei siis sikiöaikana löydetä. Joskus kestää vuosia ennenkuin syy lapsen vammaisuuteen löytyy jostain kromosomista. Onhan se kuitenkin vanhemmille helpotus jos syy löytyy, ettei tarvitse syytellä itseään jostain tekemästään tai tekemättä jättämisestään. Me äidit kun olemme sellaisia huolehtijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ultra antaa vähiten vääriä hälyytyksiä lähdetietojeni mukaan. Itselläni np eka kolmannes täysin ok (pelkkä np, ei veriseulan kanssa), toisella kolmanneksella kohonnut riski seerumiseulassa vko 18, 1:150, en mennyt punktioon, rakenneultra viikolla 22 ok, ei siis ainakaan mitään dramaattista (down voi tietty olla edelleen tai tuhat muuta asiaa, mutta rakenteessa ei ollut mitään dramaattista).

Ymmärrän, että mikään tutkimus ei takaa minulle tervettä lasta, ei seulonnat eikä mitkään ja synnytyksessäkin voi sattua kaikenlaista, vaikka olisi kromosomeiltaan terve lapsi (hapenpuute jne)

Vaikeita asioitahan nämä ovat ja välillä tuntuu, että ennen oli helpompaa, kun ei joutunut tällaisten valintojen eteen. Toisaalta, olen iloinen siitä, että monet todella pahat kehityshäiriöt (joissa esim. lapsen selvitymismahdollisuus 0) voidaan yleensä todeta jo raskausaikana.

AJL

Moiks,

johan toi np-ultrakin on sinällään seula. Eli oikeasti kannattaa miettiä, haluaako sinne mennä ja mitä tekee, jos riski löytyy. Ja riskihän ei tarkoita, että jotain välttämättä vauvalla olisi. Ja toisaalta ns. normaalitulos ultrassa ja/tai punktiossa ei tarkoita välttämättä tervettä lasta, kuten edellinen kirjoittaja kirjoittiki.

Itse menen np-ultraan ja veriseulakin otettiin jo.

Eli yhdistetty veriseula + np-ultra antoivat kohonneen down-riskin 1:25. Mikäli riski suurempi kuin 1:250, suositellaan lapsivesipunktiota. Kävin istukkabiopsiassa ja tuloksena kromosomeiltaan terve lapsi. Viime rakenneultrassakin kaikki vaikutti olevan kunnossa tarkastettujen elinten osalta. Näitä vääriä hälytyksiä tulee todella paljon ja kannattaa tosiaan etukäteen miettiä haluaako seulaan mennä lainkaan.

ja np-ultra ei minun ikäiselläni synnyttäjällä kerro kovin paljoa, muistaakseni 2/3 ikäisteni down-tapauksista ei oireile np:ssa. Olisin käynyt seerumiseulassakin, jos olisin muistanut! Onneksi minun ikäiselläni riskikään kromosomistoltaan poikkeavan lapsen saamiseen ei ole iso. Jos np olisi ollut poikkeava, olisimme ottaneet lapsivesinäytteen, ja jos kromosomisto olisi ollut poikkeava, olisimme keskeyttäneet raskauden. Tästä lapsesta tulee minulle ensimmäinen ja viimeinen, enkä olisi epäröinyt keskeyttää raskautta, jos lapsi olisi todettu kehitysvammaiseksi.

en pelännyt tuloksia.

Tuli kutsu jatkotutkimuksiin vaikken kuulunut riskiryhmään, oli muulla tavalla poikkeavat tulokset (alhaisemmat kuin kuuluu).

Tutkimusten jälkeen todettiin normaaliksi raskaudeksi.. eli turhaan panikoin.

Vaikka eihän tutkimukset tervettä vauvaa takaakaan.

-k rv 18+4

-Begemot-:

Lainaus:

Onneksi minun ikäiselläni riskikään kromosomistoltaan poikkeavan lapsen saamiseen ei ole iso. Jos np olisi ollut poikkeava, olisimme ottaneet lapsivesinäytteen, ja jos kromosomisto olisi ollut poikkeava, olisimme keskeyttäneet raskauden. Tästä lapsesta tulee minulle ensimmäinen ja viimeinen, enkä olisi epäröinyt keskeyttää raskautta, jos lapsi olisi todettu kehitysvammaiseksi.

Tuota... taidat olla vielä aika nuori? Itse olin 22.v kun sain ensimmäisen lapsen. Mikään ultra tai muu perus raskaudenaikainen kontrolli ei paljastanut lapsemme kehitysvammaisuutta, kromosomivirhettä. Eikä ole ennen suvussammekaan esiintynyt vastaavaa. Eli mistään ei kukaan osannut aavistaa etukäteen, täysi yllätys.

En halua pelotella ketään, mutta nuori ikä tai esim. terveet sukulaiset eivät " suojaa" kehitysvammaisyytta vastaan. Tässä (kuin myös edellisessä) raskaudessa selvitän asian istukkanäytteellä. Tarvitsen faktoja, tuli mitä tuli.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat